Lädervård

Boj

Trådstartare
Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike!

För att läder skall må bra, så behöver det skötas om.
Detta för att inte smuts skall öka slitaget (mekanisk inverkan) och för att lädret inte skall torka ut.
Om lädret blir för fettfattigt, uppstår sk 'torröta' (dry rot). Detta innebär att fibrerna i lädret blir spröda och går av. Läder som drabbats av torröta, kan aldrig smörjas upp igen, utan förblir lika sprött efter smörjning. Det måste kasseras.

För att ge lädret ett långt liv bör man i huvudsak göra 2 saker:
tvätta och smörja.

Att tvätta läder
Läder med löst sittande ytlig smuts, t ex sand, lera et c
kan man skölja av med vatten. Vatten är ofarligt för läder, se bara till att det inte är för hett.
Ljummet vatten är perfekt.

Har man mer smuts sittande, eller vill göra en grundligare rengöring, så rekommenderar jag en helt vanlig glycerintvål.
Den billiga varianten som finns att köpa i blå plastask fungerar alldeles utmärkt.
Glycerintvålen bidrar också till att mjuka upp lädret något.

Gör som följer:
Ifall du har mycket 'lös' ytlig smuts, som grus och lera, skölj bort det mesta med ljummet vatten, så minskar risken för repor när du sedan tvättar med tvålen.

När detta är gjort, ta en disksvamp, använd den mjuka sidan.
Ta vatten på svampen, och jobba upp ett bra lödder på tvålen.
Tvätta sedan lädret med svampen.
Se gärna till att lädret är fuktigt innan du börjar tvätta, så funkar det bättre.

Löddret och smutsen sköljer du sedan bort med ljummet vatten.

Att smörja läder:

Det finns i huvudsak 2 saker man skall använda på läder:
Olja och Balsam.

Olja till läder skall vara animalisk, då animaliska oljor lierar sig bäst med lädret.
De bästa är Lanolin (ullfett med vatten, finns på apoteket)
och NeatsFoot Oil, som finns i de flesta westernbutiker, samt i Biofarmabs sortiment.
Observera att det skall vara Pure Neatsfoot Oil, och INTE Neatsfoot Oil Compound.
Compound-oljan innehåller mineralolja, och det skall man ha i bilmotorer, och inte i läder.

Olja appliceras i liten mängd på lädret, flera gånger.
Ofta behöver man inte göra detta mer än 1 gång per år.
Dränk inte läderartiklar i olja!!!
Detta gör att oljan vräker in i lädret och det blir övermättat.
Er sadelmakare kommer också att bli irriterad, eftersom det blir otroligt omständigt att sy i oljemättat läder.
Försök själv att hålla i en inoljad nål

Alltså: lite olja, flera gånger, gärna med 1 dags mellanrum.
Första oljningen bör göras när lädret är fuktigt, för då är
porerna i lädret öppna, och oljan tränger in bättre.
Den oljan som går in då, håller porerna öppna till andra smörjningen dagen efter.

Skall du smörja med Lanolin, så kan detta med fördel värmas upp något, så tränger det bättre in i lädret.

Vidare så är fodertran mycket bra lädersmörja.
Detta användes förr. Enda nackdelen är att det luktar gammal fisk om lädret, vilket jag än idag kan känna på en del gamla selar jag har

Balsam:

Ett bra läderbalsam skall vara baserat på Bivax och Lanolin.
Exempel på sådana är Tip-Top och Effax.
Hur dom används står på burkarna, men det handlar i princip bara om att smörja upp lädret med balsam på en svamp.
Tycker man att man har lagt på för mycket, så torka av överskottet med en ren tygtrasa.

Skillnaden mellan olja och balsam är att oljan är till för att gå in i lädret.
Lanolin i balsam går också in i lädret, men bivaxet ger en skyddande yta mot slitage, som dessutom andas.

Balsam lägger man på efter behov.

Saker man absolut inte skall ha på läder:

Mineraloljor: dom skall vara i bilmotorer .
Skämt åsido, det är en petroleumprodukt som har nedbrytande
verkan på läder och vissa trådar man syr med.

Vaselin: Detta är inte heller ett preparat gjort för hud.
Det är också en petroleumprodukt. Det är inte ens speciellt bra att smörja människohud med det.

Spindelolja: som även går under namnet vaselinolja, se ovan.

Silikon: Katastrof! Det ger en blenk och snygg yta på lädret, men täpper till lädret så att det inte kan andas.
Detta kommer på sikt att förstöra lädret.

Några saker till, värda att ha i åtanke:
Det du skall ha på läder skall gärna vara ätligt.
Om du kan äta det i mindre mängd utan fara (det mesta är dock hyggligt laxerande ) så kommer det heller inte att skada lädret.

Luktar produkten skarpt, som färg eller lösningsmedel?
Släng den i så fall.

En liten kommentar........
Enligt en bekant (sadelmakare) här på bukefalos, så fungerar även olivolja utmärkt till läder, gårna då blandad
med neatsfoot oil. Tanken tilltalar mig, men jag har inte testat det. Olivoljanb är åtminstonde harmlös och skadar inte lädret.
Sedan har jag inte i detalj studerat hur väl den går in i läderfibrer.

Med hopp om att ert läder får ett långt och hälsosamt liv.

/Mike & Anna Noberg - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
 
Använda fodertran till att smörja läder? Men det blir ju jättekladdigt.
 
OM man vill fråga mera. Kan man skriva här då?
Jag provar....
Hur ska man göra med nya stela tömmar? Man brukar ju inte smörja tömmar för dom blir hala.
Hur ska man sen göra med gammla mjuka läder tömmar? ingenting?

Tack på förhand=)
 
Då vet vi alla hur vi skall sköta vårt läder!

Men vet någon hur man vet att det är bra läder man köper???

Dyrt=bra?
Billigt=dåligt?

Jag vill ha läder som med tiden blir mjukt och nästan utan kanter!
Inte sådant torrt knastrigt färgat skit som jag har idag...
Jag spenderar gärna pengar om jag vet att det är sådant som jag söker.
Men hur ser jag det när jag står i affären?

Kanske har någon tips på bra märken samt vad som är rimligt att betala!

Tack!
 
Det är också värt att tänka på hur man förvarar sin utrustning. Läder bör enligt min mening ha en luftfuktighet om 50 procent. Under vintertid kan det gå ner till under 30 procent och då kan lädret bli torrt. Man kan då mycket lätt få upp luftfuktigheten till 50 procent genom att ställa in en luftfuktare, men ingen luftfuktare som sprutar ut ånga. Över 60 procents luftfuktighet kan lädret bli mögligt. Detta är alltså en viktig faktor hur man förvarar sin läderutrustning. Jag vill också säga att inslaget om lädervård var mycket bra. Själv använder jag dock alltid en natursvamp.
 
hej!
har några frågor om mitt jacsonträns som har blivit alldeles matt, för mjukt och väldigt lätt blir smutsigt..
jag använder ekols skinn och lädertvål och effax läderbalsam.. ska byta ut tvålen till den med blå plastask så fort som möjligt.
men jag smörjer det ungefär en gång i veckan och tvålar det kanske en gång i månaden. vad kan jag göra för att få det snyggt och glansigt igen? är det omöjligt?

tack!
juice
 
Man värmer det så att det blir tunnflytande, och penslar på det.

Jäkligt bra för lädret, men luktar Pecka!

/Mike :devil:
 
Hej!

Allt läder skall smörjas.
Tömmar kan man ta lite varsammare, alltså man smörjer lite åt gången, många gånger, så att oljan/lanolinet kommer in i lädret.
Smörj sparsamt 1 gång/dag i ca 1 vecka, och från dag 3 kan du även börja att böja lädret.
Detta gör det mjukare.

/Mike :devil:
 
Rent generellt kan man säga att din hypotes stämmer.
Bra läder är duktigt dyrt, redan i inköp för tillverkaren.

Det bästa är att specialbeställa hos en sadelmakare, så kan du få grejor som håller ett helt liv :)

/Mike :devil:
 
Hej!

Omöjligt att svara på utan att se lädret i fråga.
Det kan vara så att det helt enkelt är uselt läder.
Inte ovanligt ens bland de dyrare märkena.
Detta för att man även använder sämre partier av hudarna för att tjäna pengar.
Ditt problem kan ligga i dålig narv (yta) på lädret, och då är det inget att göra åt.

Konsultera en sadelmakare , så kan du få svar.

/Mike :devil:
 
En av Sveriges bästa kuskar (AE) smörjar aldrig sina tömmar, använder bara lädertvål. Jag har gått på hans linje i det fallet.
 
Det lär ju inte förstöra lädret, men är inte någon av de bättre oljorna.

/Mike :devil:
 
Ja, vilken linje man följer är ju valfritt :D, men allt läder behöver defacto smörjas, annars är det bara en tidasfråga innan det blir förstört pga uttorkning (torröta)

Ju bättre läder, desto längre håller det utan smörja
/Mike :devil:
 
Hur lång är tidsfrågan då? Jag ska snart träffa honom och ska fråga hur länge hans tömmar håller och om jag missuppfattat att han aldrig smörjer dom. Om så inte är fallet så ska jag minsann tala om att hans tömmar kommer ruttna. Gissar på att jag får en sån här :D till svar av honom.
 
Jo, har man riktigt jävla bra läder, så kan det hålla MYCKET länge utan smörjning, men så bra läder är sälla´n folk använder.

Använder man glycerintvål, så har ju den en viss smörjande effeekt, som får lädret att leva längre än helt utan smörja.

De flesta sortersd tvål innehåller fett.

Tjing!

/Mike :devil:
 
Hur är det med skokräm? Nu tänker jag mest på mina läderstövlar, men även senskydd som blivit "gråa" av slitage. Bra eller dåligt? När ska man ta på det i såfall? Innan eller efter balsam?
Hur ofta bör man smörja sina läderstövlar om man använder dom 2-3 ggr/vecka?
 
Jag trodde man skulle smörja nytt läder med Cho-Chao-Line. Är det helt fel? När ska man använda Cho-Chao-Line då? :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 871
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 043
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 140
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 841
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp