Läge att köpa häst

carrro_lina

Trådstartare
Jag sitter och funderar på att (äntligen) köpa häst. Som så många andra hästtjejer har jag alltid velat ha en egen häst med aldrig haft ekonomin att köpa en. Men efter att ha jobbat massor under min studietid har jag nu äntligen sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en häst. Så när jag fyllde 25 gav jag mig själv en häst i födelsedagspresent. Eftersom jag var på utbyte i Tyskland när jag fyllde år så bestämde jag att jag skulle vänta med att köpa hästen tills det var rätt läge.
Så nu har frågan uppkommit, vad är rätt läge för att köpa en häst? Jag har råd att både köpa och ha en häst. Jag har tiden för att ta hand om en häst. Och jag tycker jag har tillräckligt med kunskap. Men det är klart jag kan få mer kunskap dessutom mer jag rider. Jag kommer troligtvis ha ännu bättre ekonomi om ett år. Samtidigt är jag inte alls sugen på att vänta ett år till med att köpa häst. Just nu rider jag på ridskola en gång i veckan och för varje vecka blir jag mer och mer frustrerad för att jag vill rida mer! Samtidigt så känns det som ett så stort ansvar att köpa en häst att jag måste vara säker på att det är rätt läge för att köpa min första häst. Men jag har fastnat i att jag inte vet hur jag ska avgöra om det är rätt läge eller inte.
 
Har du någon kunnig person i din närhet som du litar på? Antingen på ridskolan eller om du har någon duktig vän som har egen häst. En person som känner dig, vet hur du rider och dina kunskaper. Jag hade försökt bolla och ta hjälp. Det betyder väldigt mycket att få guidning vad man ska tänka på, hur allt går till och att ha någon att luta sig på.

Jag tror aldrig det 'perfekta' läget dyker upp, eller det är ju upp till en själv hur man ser det och om man letar efter hinder eller bara väljer att köra.

Jag har en vän som är i liknande sits som dig, längtar efter egen häst men har väntat på rätt tid i livet och nu verkar den tiden vara här. Vi har pratat massor, om små och stora saker.
 
Svårt att säga eftersom man inte vet något alls om dina kunskaper. Har du varit medryttare eller på något vis tagit hand om en häst själv förutom att bara rida?
 
För att vara pessimist, inte av elakhet utan av erfarenhet
Att äga häst är till 90 % allt annat utöver att just rida. Du behöver ha stenkoll på alla bitar från foderstat till hovslagare.
Annars är risken stor att du kommer tillbringar mindre tid på hästryggen än du gör nu på ridskolan, tyvärr.
 
Har du någon kunnig person i din närhet som du litar på? Antingen på ridskolan eller om du har någon duktig vän som har egen häst. En person som känner dig, vet hur du rider och dina kunskaper. Jag hade försökt bolla och ta hjälp. Det betyder väldigt mycket att få guidning vad man ska tänka på, hur allt går till och att ha någon att luta sig på.

Jag tror aldrig det 'perfekta' läget dyker upp, eller det är ju upp till en själv hur man ser det och om man letar efter hinder eller bara väljer att köra.

Jag har en vän som är i liknande sits som dig, längtar efter egen häst men har väntat på rätt tid i livet och nu verkar den tiden vara här. Vi har pratat massor, om små och stora saker.

Jag har ju min ridlärare på ridskolan men hon har vet ju bara hur jag rider, ingen om mina övriga kunskaper. Någon annan har jag tyvärr inte annars hade det ju absolut varit en bra ide att bolla med någon mer kunnig. Vilket antagligen är en del av anledningen till varför jag tvekar.

Jag är en sån person som vill att allt ska vara 'perfekt' men ändå är jag väldigt sugen på att bara köra eftersom det har varit en dröm så pass länge och jag nu faktiskt har råd. Men samtidigt är det ju ett stort beslut att ta och ett väldigt stort ansvar.
 
Svårt att säga eftersom man inte vet något alls om dina kunskaper. Har du varit medryttare eller på något vis tagit hand om en häst själv förutom att bara rida?

Såklart, jag tänkte mer hur andra resonerade vad som är rätt tillfälle. Jag har varit medryttare på tre olika hästar. Nu senast en welsh cob som jag var medryttare på i sex år. Så jag har erfarenhet av annan än bara ridning. Welsh coben har jag ju dessutom tagit hand om själv någon vecka här och där när hans ägare varit utomlands.
 
Jag har ju min ridlärare på ridskolan men hon har vet ju bara hur jag rider, ingen om mina övriga kunskaper. Någon annan har jag tyvärr inte annars hade det ju absolut varit en bra ide att bolla med någon mer kunnig. Vilket antagligen är en del av anledningen till varför jag tvekar.

Jag är en sån person som vill att allt ska vara 'perfekt' men ändå är jag väldigt sugen på att bara köra eftersom det har varit en dröm så pass länge och jag nu faktiskt har råd. Men samtidigt är det ju ett stort beslut att ta och ett väldigt stort ansvar.
Hur duktig är hon på andra bitar upplever du? Att äga häst är ju som flera skrivit inte bara att rida. Finns det någon annan på ridskolan (anställd eller privatägare) som du upplever som kunnig? Kanske att du ska vara offensiv och säga som det är: "Jag vill väldigt gärna köpa egen häst inom en snar framtid men upplever att mina kunskaper inte utvecklas i tillräckligt snabb takt i min nuvarande situation. Får jag hjälpa dig och samtidigt lära mig av dig?" eller valfri approach. Behöver ju inte handla om att rida dennes häst men kanske borsta, hjälpa till, hänga med på träning och tävling mm. Allt för att ta del av hela biten av att äga en häst. :)
 
Läget är väl rätt. Du har tid och pengar för det.

Min släkting öpte egen häst först i vuxen ålder. Enbart ridit på kompisar hästar, var medryttare på en häst under tid där ho fick lite kontakter.

Efter att ha kollat upp en stallplats där stallägaren finns till hjälp, hovslagare som kommer ut till stallet och tar alla hästar där så skaffade hon häst.

Ha ett bra skyddsnät och kunnigt folk omkring dig. Min släkting har nu 10st inkl stallägaren till hjälp för allt vad gällande hästens skötsel, utfodring ridning och lärt sig mer på 1 vecka än vad hon gjort under hela sin tid som medryttare. Hon har även tillgång till tränare för att utveckla ridningen.

Mitt råd är att kolla upp stallplats och ställ dig på ett ställe med mycket kunnigt folk som kan hjälpa dig. Även bra att hamed någon som kan hjälpa dig vid provridning,

Lycka till!
 
Såklart, jag tänkte mer hur andra resonerade vad som är rätt tillfälle. Jag har varit medryttare på tre olika hästar. Nu senast en welsh cob som jag var medryttare på i sex år. Så jag har erfarenhet av annan än bara ridning. Welsh coben har jag ju dessutom tagit hand om själv någon vecka här och där när hans ägare varit utomlands.

Tänker att det är läge när du har en stallplats där du känner att du kan få stöttning och hjälp under tiden du lär känna din nya häst!
 
Jag tycker att det verkligen är läge för dig att köpa häst, som alla andra har sagt tycker jag att det är viktigt att du väljer ett stall där du känner någon/några hästmänniskor så de kan hjälpa dig ifall du behöver hjälp.

Jag red på ridskola och köpte sedan en ponny som nu står kvar på ridskolan. Har massor av vänner på ridskolan som kan hjälpa mig.

Om du inte redan har så tycker jag att du borde gå grönt kort kursen som ger dig OTROLIGT mycket lärdom! Du får reda på nästan allt om hästen och allt om tävlingar osv. Kortet gör så att du också kan åka ut och tävla tävlingar utanför ridklubben med din häst!
 
Jag köpte häst lite halvt spontant, hade ridit på ridskola i typ 7-8 år i vuxen ålder men favorithästen på ridskolan blev skadad en period och då fick jag bara för mig att köpa en häst. Det är klart att det är ett stort ansvar, och jag var lite lost i början, men känner man bara kunnigt folk man kan be om hjälp så brukar det lösa sig. Har numer hästen installad på min gamla ridskola, så jag har det "skyddsnätet" också. Men jag tror det mesta kan lösa sig om man bara har kunniga persioner i sin omgivning och är någorlunda noggrann och kritiskt lagd när det kommer till att välja hovslagare, veterinär etc.
 
Tack för alla svar!

Känner att jag är så himla sugen på att köpa häst just nu men samtidigt är jag lite av ett kontrollfreak och vill att det ska vara precis rätt läge. Det ni säger om att först leta efter en stallplats där jag känner att jag kan få stöttning och hjälp som nybliven hästägare låter ju tryggare. Ska kolla med ägaren till min gamla medryttarhäst om det finns ledig plats i deras stall. Egentligen är kanske inte det stallet 'perfekt' men jag skulle iallafall ha kunniga personer runt omkring mig och är van vid rutinerna.
 
Du verkar ha förutsättningar för att köpa, men som sagts innan kolla upp stallplats. Sen kan det ju mycket väl ta ett tag att hitta rätt häst. Jag hade skrivit ner alla mina krav/önskemål och börjat leta.
 
Jag sitter och funderar på att (äntligen) köpa häst. Som så många andra hästtjejer har jag alltid velat ha en egen häst med aldrig haft ekonomin att köpa en. Men efter att ha jobbat massor under min studietid har jag nu äntligen sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en häst. Så när jag fyllde 25 gav jag mig själv en häst i födelsedagspresent. Eftersom jag var på utbyte i Tyskland när jag fyllde år så bestämde jag att jag skulle vänta med att köpa hästen tills det var rätt läge.
Så nu har frågan uppkommit, vad är rätt läge för att köpa en häst? Jag har råd att både köpa och ha en häst. Jag har tiden för att ta hand om en häst. Och jag tycker jag har tillräckligt med kunskap. Men det är klart jag kan få mer kunskap dessutom mer jag rider. Jag kommer troligtvis ha ännu bättre ekonomi om ett år. Samtidigt är jag inte alls sugen på att vänta ett år till med att köpa häst. Just nu rider jag på ridskola en gång i veckan och för varje vecka blir jag mer och mer frustrerad för att jag vill rida mer! Samtidigt så känns det som ett så stort ansvar att köpa en häst att jag måste vara säker på att det är rätt läge för att köpa min första häst. Men jag har fastnat i att jag inte vet hur jag ska avgöra om det är rätt läge eller inte.

Är du inte säker så köp inte. En häst är ingen leksak man kan ställa åt sidan utan ett levande djur. Köp ev om ett år och hitta en medryttarhäst så länge.
 
Är du inte säker så köp inte. En häst är ingen leksak man kan ställa åt sidan utan ett levande djur. Köp ev om ett år och hitta en medryttarhäst så länge.

Det är ju precis därför jag tvekar, eftersom det är ett så pass stort ansvar. Jag känner lite att jag redan gjort det där med medryttarhäst och inte vill vara medryttare än gång till. Just sista medryttarehästen var en helt underbar häst som jag tyckte väldigt mycket om och där jag var tvungen att ta beslutet om att sluta just eftersom jag ville annat än ägaren. Vilket jag tycker var jättejobbigt och inte gärna vill uppleva igen. Nu vill jag ha en egen häst där jag får bestämma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 401
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Sasse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp