Lägenhetstemperatur

movi

Trådstartare
Vi har runt 20,5-21 grader i lägenheten vilket är helt normalt, MEN lägenheten känns kall och dragig. Så jag mätte lite temperaturer...

Köksskåp övre vid yttervägg (ej skafferi) +15

Köksskåp nedre vid yttrevägg (ej skafferi) +16

Vid balkongdörren +15

Vi bor typ mitt i ett hyrtshus på översta våningen, så ingen gavellägenhet el markplan.

Men kan kalla golv/skåp/balkongdörr göra så att lägenheten känns kall/dragit fast tempen visar på 20-21?
 
Vi har runt 20,5-21 grader i lägenheten vilket är helt normalt, MEN lägenheten känns kall och dragig. Så jag mätte lite temperaturer...

Köksskåp övre vid yttervägg (ej skafferi) +15

Köksskåp nedre vid yttrevägg (ej skafferi) +16

Vid balkongdörren +15

Vi bor typ mitt i ett hyrtshus på översta våningen, så ingen gavellägenhet el markplan.

Men kan kalla golv/skåp/balkongdörr göra så att lägenheten känns kall/dragit fast tempen visar på 20-21?
Dragiga fönster? Jag har normalt sett mellan 24-26 grader. Nu är pannan sönder och det går på el. Det kommer värme på elementen men det går knappt ut i lägenheten. Nu har jag 18 grader. Det drar väldigt mycket från fönstren och balkong. Hade det inte dragit så så hade legat på 20-21 grader kanske.
 
Ja om de till exempel drar från balkongdörren så blir de ju kallt på golvet och då upplever jag iaf att de känns kallare inne. Hade de problemet i min förra lgh att de drog från dörrar och fönster trots att temperaturen inne låg på över 20 grader oftast.
 
Vi har runt 20,5-21 grader i lägenheten vilket är helt normalt, MEN lägenheten känns kall och dragig. Så jag mätte lite temperaturer...

Köksskåp övre vid yttervägg (ej skafferi) +15

Köksskåp nedre vid yttrevägg (ej skafferi) +16

Vid balkongdörren +15

Vi bor typ mitt i ett hyrtshus på översta våningen, så ingen gavellägenhet el markplan.

Men kan kalla golv/skåp/balkongdörr göra så att lägenheten känns kall/dragit fast tempen visar på 20-21?

Vad säger fastighetsägaren? Låter som drag ja, har ni gamla fönster?

Jag bor varmt, treglas, och fullt ös på elementen på vintern. Älskar min varma lägenhet och skulle gnälla direkt om jag gick runt och småfrös inne i mitt eget hem.
 
Vi har tvåglasfönster, skulle gissa att vi har max 15 grader där om jag skulle mäta (-14 ute). Kallare vid ytterdörren, i något köksskåp osv. Fullt normalt skulle jag säga. Innetemperaturen skiljer sig mellan rummen också. Vardagsrummet, runt 20-21, hela övervåningen är något svalare osv.

(Hus visserligen, men principen är lika)
 
Vi har runt 20,5-21 grader i lägenheten vilket är helt normalt, MEN lägenheten känns kall och dragig. Så jag mätte lite temperaturer...

Köksskåp övre vid yttervägg (ej skafferi) +15

Köksskåp nedre vid yttrevägg (ej skafferi) +16

Vid balkongdörren +15

Vi bor typ mitt i ett hyrtshus på översta våningen, så ingen gavellägenhet el markplan.

Men kan kalla golv/skåp/balkongdörr göra så att lägenheten känns kall/dragit fast tempen visar på 20-21?
När är huset byggt?
 
Följer.
Måste fixa en temp för att mäta här hemma. Det är svinkallt (folk som hälsar på reagerar tom på det.)
Inte orkat ta upp det med hyresvärden ännu dock. Det känns liksom dragit och är extremt golvkallt.
 
Huset är byggt på mitten av 60-talet. Fönster och balkongdörr är bytt för 2 år sen, men det drar som satan i balkongdörrems luftventil som sitter nertill på dörren. Vi sa till förra vintern att det drog i balkongdörren, då kom dom och fixade lite. Nu när det börjar bli kallt, så märker vi att det inte blev bra.

Jag ska ta kontakt med fastighetsägaren, men ville ha lite info innan 😁
 
Jag har i perioder klagat till min hyresvärd, men då fått veta att temperaturen mäts i mitten av lägenheten och i mitten av takhöjden. Och well, lägger jag en termometer på mitt lite högre bord i mitten av rummet så är temperaturen helt OK enligt vad Hyresgästföreningen säger är lägsta temperatur (kommer inte ihåg exakt nu, men har för mig att de sa 19-20 grader). (Jag bor i en mindre etta, så antar att det är mitten av rummet för andra.) Huset är också från 60-talet eller så, så ett äldre hus, och jag bor inte på markplan och inte på en gavel.

I ditt fall skulle jag definitivt ta upp det med fastighetsägaren, eftersom fönster och balkongdörr är nya.
 
Jag mäter även mitt i rummet och där ligger tempen på runt 21. Det visar även temp och luftgivaren som alla lägenheter har fått installerat. Men mäter jag i golvnivå och vissa skåp så ligger tempen på runt 15 på vissa ställen 👎
 
Jag mäter även mitt i rummet och där ligger tempen på runt 21. Det visar även temp och luftgivaren som alla lägenheter har fått installerat. Men mäter jag i golvnivå och vissa skåp så ligger tempen på runt 15 på vissa ställen 👎

Definitivt drag. Jag har lika. Kan ha 22-23 I rummet men ändå iskalla fönster och kallt vid fönster, altandörr, golv osv. Gammalt hus så svårt få perfekt. Men man kan ju prova täta om eller täta mer
 
Huset är byggt på mitten av 60-talet. Fönster och balkongdörr är bytt för 2 år sen, men det drar som satan i balkongdörrems luftventil som sitter nertill på dörren. Vi sa till förra vintern att det drog i balkongdörren, då kom dom och fixade lite. Nu när det börjar bli kallt, så märker vi att det inte blev bra.

Jag ska ta kontakt med fastighetsägaren, men ville ha lite info innan 😁
Varför har man ventiler som sitter så lågt :confused:? Har nog aldrig sett.
Testa annars att byta ut tätningslister det kan göra skillnad om de inte bytts på många år.
 
Nej DÅ dör man 🥵

Haha 😁
Jag kan vara ute i flera timmar i massa minus utan att frysa.
Inne däremot vill jag ha varmt 😍 Det hjälper inte att jag klär på mig, mina fingrar blir kalla, stela och gör ont, min näsa blir en isbit.
Har jag 24 grader kan jag glida runt barfota i tunn pyjamas och njuta.
Har lite svalare i sovrummet, kanske 22, sover på min sambo under ett tjockt duntäcke.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är nu hemma hos min mor i den lägenhet vi bott i de senaste nio åren. De senaste nio åren har vi haft problem med att det är så...
Svar
17
· Visningar
1 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp