Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

(Newsdesk)
Djurskyddsmyndigheten nu vill förbjuda hästägare att hålla hästar ensamma. Anledningen är att ”Hästar är ett socialt djur och har ett stort behov av att ha social kontakt”, och därför vill myndigheten genom lagstiftning tvinga hästägare att antingen skaffa fler hästar, slakta eller sälja sin häst.

http://www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=95209
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

haha, vilken underbart korkat ilsket debattinlägg.

Mitt favoritstycke var det med de följande två guldklimparna:
-Anledningen är alltså att hästar är sociala djur, precis som 99 % alla andra fyrfota djur. Är nästa steg för myndigheten att tvinga hundägare inför Högsta Domstolen för att man lämnar hunden hemma när man går till jobbet?
Nej, det låter väl inte särskilt troligt, Ella?

Och är inte människan en social varelse? Idag kan vi inte ens garantera våra gamla att slippa dö i ensamhet. Tusentals lever i ensamhet, är det inte dags att ge människor en meningsfull tillvaro och framförallt garantera alla en värdig ålderdom?
Vad i helsike har det med djurskyddsmyndighetens förslag att göra?
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

Vad förväntar du dig av ett parti som anser att homosexualitet är en sjukdom som kan botas och att handikappade människor har gjort något ont för att förtjäna det!!!!
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

Ja, vad säger man... Är det inte underbart att vissa tycker att det är viktigare med djurägarens rättigheter än djurets!:confused:
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

Jag tror knappast att det du beskriver är partiets officiella linje, även om jag kan tänka mig att KD har en lite högre frekvens homofober än flertalet mainstreampartier.
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

Djurskyddsmyndigheten är ute på hal is. Tänk vilka kosekvenser det blir. Hästen har väl alltidvarit människans vän och arbetskamrat. Ska alla ensamma hundar och kaniner också förbjudas. Vad kostar det inte samhället i form av kontroller. Satsa pengarna på de äldre som dör i svält och missär. Vill vi ha det så????????????????::mad:
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

kosekvenser :D
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

En sekvens av kor. Dvs en lång rad av kor tex på väg in till mjölkning(bregottfabriken).
PL
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

anning skrev:
Djurskyddsmyndigheten är ute på hal is. Tänk vilka kosekvenser det blir. Hästen har väl alltidvarit människans vän och arbetskamrat. Ska alla ensamma hundar och kaniner också förbjudas.
Faktum är att t.ex. kaninen enligt förslaget kan duga som sällskap till hästen. Bryr du dig inte om hästens välbefinnande? (Med det sagt vet jag inte hur nödvändigt förslaget är, enda anledningen till att jag svarade i tråden var att det kritiserande utspelet var så larvigt och osakligt.

Vad kostar det inte samhället i form av kontroller. Satsa pengarna på de äldre som dör i svält och missär. Vill vi ha det så????????????????::mad:
Ella Bohlin, Fredrik Hardt - är det ni???
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

En myndighet håller sig inom sitt område. Inte ska väl djurskyddsmyndigheten ta hand om gamlingar heller? Det är väl självklart att de försöker förbättra levnadsförhållandena för Sveriges djur?
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

Detta är en intressant etiskt val - tänk dig att du sitter i en livbåt efter en kapsejsad båt, 12 man, det är plats för 10, ni riskerar gå under om inte 2 man hoppar ur, vem skall hoppa ur, nån frivillig, eller skall kollektivet besluta?, med på livbåten finns en 86åring, pigg och rask och en 34 med utvecklad cancer och förväntas leva 6 mån, skall dom offras? i vattnet dyker en älskad hund upp, denna betyder all för en person ombord, men den kan ej tas upp för att då går alla under, känslorna för hunden är mycket starka..... kan inte 86åringen eller den cancersjuke offra sig? det finns en rad olika scenarier med etiska val här....
Estonialkatastrofen lärde oss att det är enbart de med starkast överlevnadsvilja som överlevde, det fanns ingen etik i livbåtarna...

djurskyddsmyndighetens agerande handlar om att sätta en standard som kan innebära att djurens värde sätts före människornas, det är det som KD reagerar mot, mitt val i livbåten är att hunden får offras, människan går före, det samma gäller i politiken, resurserna som djurskyddmyndigheten får idag, över 60 miljoner, hade gjort större nytta på andra ställen i samhället t ex i åldringsvården och om delar av dessa pengar satsats på information om bra djurhållning och enklare lagar som gör att man kommer åt dåliga djurhållare hade mycket varit vunnit!!!!

djurskyddsmyndigheten måste avskaffas därför att:
- de verkar inte för ett bra djurskydd grundat på saklighet och vetenskap (ex ranchen på Revinge)
- de gör inte skäl för de resurser de använder, ägnar tid åt värdelösa detaljbestämmelser
- dess etiska hållning stämmer inte överens med stora delar av svenska folket
- i en demokrati kan vi inte ha myndigheter som ljuger om sakförhållanden och om det vetenskapliga underlaget för beslut och bestämmelser,

det är en väsentlig demokratifråga att återföra djurskyddsfrågorna till jordbruksverket!
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

Visst är det bra för alla sveriges djur, men jag blir så irriterad på myndigherer när de inte tar ansvar för barn och äldre som far illa. Djuren har snart ett större värde än barn. Det finns ju redan en djurskyddslag, som kommunen har fullt upp med att kontrollera djurägare.
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

Om du läst djurskyddslagen så skulle du veta att den inte är avsedd att användas enbart. Vad som är på gång är ingen ny lag utan förändringar av tillämpninganvisningarna som DSM ger ut med stöd av djurskyddlagen.
Så vi skall skita i djurskyddet tills allt annat är perfekt?
PL
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

Djurskyddsmyndigheten har gjort en del dåliga saker...men nya lagremissen är UTMÄRKT!

Med tanke på hur det ser ut runt omkring i landet med hästhållningen så behövs detaljbestämmelser, det enda som jag ser som beklagligt är att det är för många bör istället för ska i lagförslaget.

Många tror ju tom att skrittmaskin fullt ut kan ersätta hagvistelse...

Dom som tror något sådant kan knappast ha sett livsglädjen hos en häst som släpps på sommarbete med ett gäng "likasinnade"

Skönt att hästarna kanske i framtiden kan få vara just hästar.
 
Sv: Lägg ned Djurskyddsmyndigheten eller förbjud ensamma människor!

Jag tycker att förslaget är väldigt vagt. Jag hittar inte någonstans där det står att hästar inte får vara själva.

Det står: Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses

Som allmänna råd står: Hästar bör hållas tillsammans med artfränder.

Jag tycker det är en så vag skrivning så det inte betyder ett dugg.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Djurskyddsmyndigheten) Ett stort antal tidningar och etermedia sprider en missvisande bild av Djurskyddsmyndighetens förslag att...
Svar
15
· Visningar
1 632
Senast: MaLu
·
Övr. Djur Vet inte om detta inlägg passar här men jag gör ett försök i alla fall. Min pålle har på grund av en senskada ordinerats boxvila en...
Svar
13
· Visningar
1 370
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp