Lägga laminatgolv själv

Wysiwyg

Trådstartare
Hur svårt är det att lägga laminatgolv från Ikea själv? Har korn på en bostadsrätt jag vill köpa men golven är så vansinnigt fula att jag bara måste lägga nytt golv om jag ska köpa den.
 
Jag har lagt några och håller på med ett just nu. Handlar det bara om ett enkelt fyrkantigt rum så är det helt okomplicerat. Det bökiga är när vinklar inte är räta, när bitar blir väldigt smala, när kluriga tillpassningar behövs etc. Sen kan underlaget ha sina utmaningar, limmad plastmatta kan t ex vara ett elände att dra loss - men då finns specialverktyg att hyra som gör jobbet oerhört mycket lättare.
 
Jag lånar tråden lite fräckt och undrar om det är någon som har erfarenhet av att lägga laminatgolv på trägolv själv? Köket i vår lägenhet har för nuvarande samma massiva ekgolv som resten av lägenheten. Det är jättefint och sådär, men trägolv är inte idealiskt i köket och vi förväntar oss att behöva åtgärda det någon gång inom de närmsta åren. Laminat hade varit skönt för "peace of mind", så slipper vi oroa oss för att det ska bli bestående fläckar om/när något spills.
 
Jag har lagt några och håller på med ett just nu. Handlar det bara om ett enkelt fyrkantigt rum så är det helt okomplicerat. Det bökiga är när vinklar inte är räta, när bitar blir väldigt smala, när kluriga tillpassningar behövs etc. Sen kan underlaget ha sina utmaningar, limmad plastmatta kan t ex vara ett elände att dra loss - men då finns specialverktyg att hyra som gör jobbet oerhört mycket lättare.

Jaa plastmattan måste dras loss - finns inget rum att lägga nytt golv om jag ska kunna öppna och stänga dörren. :D

Kommer nog bli en del tillpassningar men jag får väl fundera ett tag på det hela. Har en släkting som är golvläggare som kanske kan ge lite tips också. Hade såklart kunnat fråga honom om svårighetsgraden direkt men då hade ju svaret blivit att det är skitenkelt. Men det är ju lätt för någon som jobbat som golvläggare i +30 år. :D
 
Jag lånar tråden lite fräckt och undrar om det är någon som har erfarenhet av att lägga laminatgolv på trägolv själv? Köket i vår lägenhet har för nuvarande samma massiva ekgolv som resten av lägenheten. Det är jättefint och sådär, men trägolv är inte idealiskt i köket och vi förväntar oss att behöva åtgärda det någon gång inom de närmsta åren. Laminat hade varit skönt för "peace of mind", så slipper vi oroa oss för att det ska bli bestående fläckar om/när något spills.

Jättebra fråga då det gäller lägenheten jag funderar på också! Finns ett fint parkettgolv jag egentligen hade velat ha kvar men då resten av lägenheten har plastmatta (alltså kommer få nytt golv) tror jag det blir snyggast att köra samma i hela lägenheten. Plus att jag tänker mig att klickergolv går bättre ihop med kattklor än parkett.
 
Jag lånar tråden lite fräckt och undrar om det är någon som har erfarenhet av att lägga laminatgolv på trägolv själv?
Jag har varit på väg att göra det men avstod; i mitt fall var det ett gammalt plankgolv där jag hade anledning att tro att jag skulle behöva slipa golvet först för att underlaget skulle bli tillräckligt plant. Underlagsskummet under laminatgolvet sväljer små ojämnheter men golvplankornas välvning skulle kunna orsaka problem. Hade trägolvet varit helt slätt så hade jag inte tvekat.
Sen kan det förstås bli litet för högt vid dörrar, det får man förstås kolla innan.
Jaa plastmattan måste dras loss - finns inget rum att lägga nytt golv om jag ska kunna öppna och stänga dörren.
Om limmet sitter så bra att det inte funkar smidigt att skära 1-2 dm breda remsor av mattan och dra loss, så heter det magiska verktyget mattstripper och hyrs för några hundra per dag. :)
 
@pepp och @Pilot Jajajajaaaaaaa jag veeeeeeeet att det är hädelse att lägga över snygga parkettgolv men för lägenhetens helhet tror jag det blir snyggast faktiskt.
 
Jag har varit på väg att göra det men avstod; i mitt fall var det ett gammalt plankgolv där jag hade anledning att tro att jag skulle behöva slipa golvet först för att underlaget skulle bli tillräckligt plant. Underlagsskummet under laminatgolvet sväljer små ojämnheter men golvplankornas välvning skulle kunna orsaka problem. Hade trägolvet varit helt slätt så hade jag inte tvekat.
Sen kan det förstås bli litet för högt vid dörrar, det får man förstås kolla innan.
Ja, jag kände mig lite fundersam just med tanke på eventuella ojämnheter. Hyresrätten vi hade innan hade just laminat ovanpå trägolv i köket, och det var ganska knarrigt och ojämnt på sina ställen. Tack för bra input!
@pepp och @Pilot Jajajajaaaaaaa jag veeeeeeeet att det är hädelse att lägga över snygga parkettgolv men för lägenhetens helhet tror jag det blir snyggast faktiskt.
Jag som just satt och undrade varför jag fick "Wow" och "Sad" som reaktioner på mitt inlägg, men nu hajar jag! :D Jag kan då lugna både @pepp och @Pilot med att det i vårt fall då rakt inte kommer att täckas över några golv förrän det är absolut nödvändigt (med andra ord när det blivit så fläckat och fult att vi inte står ut med det längre), och då endast i köket. Vi vet fortfarande inte om den dagen kommer att komma, men om den gör det är det bra att veta ungefär hur komplicerat det skulle vara att åtgärda saken själva :)

Bra att mitt lilla inpass kunde hjälpa dig också förresten @Wysiwyg! Generellt sett tycker jag personligen inte alls att det stör med olika golv i olika rum förresten, men det beror ju naturligtvis mycket på planlösningen och sådant som du vet mest och bäst om själv :)
 
Jättebra fråga då det gäller lägenheten jag funderar på också! Finns ett fint parkettgolv jag egentligen hade velat ha kvar men då resten av lägenheten har plastmatta (alltså kommer få nytt golv) tror jag det blir snyggast att köra samma i hela lägenheten. Plus att jag tänker mig att klickergolv går bättre ihop med kattklor än parkett.

Jag hade tagit fram originalgolvet!
Får rysningar av ord som laminatgolv/klickgolv :nailbiting:
 
Ja, jag kände mig lite fundersam just med tanke på eventuella ojämnheter. Hyresrätten vi hade innan hade just laminat ovanpå trägolv i köket, och det var ganska knarrigt och ojämnt på sina ställen. Tack för bra input!

Jag som just satt och undrade varför jag fick "Wow" och "Sad" som reaktioner på mitt inlägg, men nu hajar jag! :D Jag kan då lugna både @pepp och @Pilot med att det i vårt fall då rakt inte kommer att täckas över några golv förrän det är absolut nödvändigt (med andra ord när det blivit så fläckat och fult att vi inte står ut med det längre), och då endast i köket. Vi vet fortfarande inte om den dagen kommer att komma, men om den gör det är det bra att veta ungefär hur komplicerat det skulle vara att åtgärda saken själva :)

Bra att mitt lilla inpass kunde hjälpa dig också förresten @Wysiwyg! Generellt sett tycker jag personligen inte alls att det stör med olika golv i olika rum förresten, men det beror ju naturligtvis mycket på planlösningen och sådant som du vet mest och bäst om själv :)

Men varför ska ni lägga laminat över originalgolv? Går ju säkert slipa om om det behövs?
 
@Mineur Trägolv kan man slipa och behandla. Så det hade jag gjort i första hand.
Jag har en vän som köpte matta som ser ut som klinkers och la på istället.

@Wysiwyg Jag gjorde så att jag bytte golv i köket på min lägenhet, så nu har jag samma i köket som jag har i sovrummet. I hall och vardagsrum har jag parkett. Det räckte för att få det mer enhetligt.
Parkett går ju också att slipa och göra vid.
 
Jag har oljad ekparkett hos mig. Hyfsat opraktiskt :angel: men jävligt snyggt tycker jag. Rädd för att lacka den men numera finns det ju ganska många sammetmatta lack eller vax-blandningar. Ska överväga vid nästa slipning.

Här är golvet:

29103
 
Det är inte alltid det finns originalgolv att ta fram. I mitt fall tror jag det är originalgolvet som är det fula eftersom det skulle passa bra ihop med när huset byggdes.

Jag gillar laminatgolv, tycker ibland det är snyggare än parkett.

Okej, alla tycker ju olika! :) När är huset ifrån?
 
Jag hade tagit fram originalgolvet!
Får rysningar av ord som laminatgolv/klickgolv :nailbiting:
Fast vad är det som säger att plastmatta inte är orginalgolvet? Skulle säga att det är vanligare än att det gömmer sig en fiskbensparkett därunder. Din lägenhet ser fantastiskt ut, men majoriteten av lägenheter i Sverige är ju inte sekelskiftes ;)

Edit Svarade visst ungefär samtidigt som två ovanstående.
 
Fast vad är det som säger att plastmatta inte är orginalgolvet? Skulle säga att det är vanligare än att det gömmer sig en fiskbensparkett därunder. Din lägenhet ser fantastiskt ut, men majoriteten av lägenheter i Sverige är ju inte sekelskiftes ;)

Jag tyckte att jag läste att det låg originalparkett under, men fattade kanske fel!
Många funkishus har också fantastiska originalgolv!
 

Liknande trådar

Hemmet Vattenskada. Jag ska få nytt golv av försäkringsbolaget. Nu ligger laminat, så den prisnivån ersätter de (ca 290 kr/kvm). Jag funderar...
2
Svar
21
· Visningar
1 192
Senast: SaraXX
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
382
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 433
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp