Lägga laminatgolv själv

@Wysiwyg Jag gjorde så att jag bytte golv i köket på min lägenhet, så nu har jag samma i köket som jag har i sovrummet. I hall och vardagsrum har jag parkett. Det räckte för att få det mer enhetligt.
Parkett går ju också att slipa och göra vid.

Mattan som jag vill bli av med är i hall och sovrum så att bara lägga nytt golv där går inte. Då blir det tre olika golv i en inte superstor lägenhet eftersom inte köket har parkett.
 
Jag har oljad ekparkett hos mig. Hyfsat opraktiskt :angel: men jävligt snyggt tycker jag. Rädd för att lacka den men numera finns det ju ganska många sammetmatta lack eller vax-blandningar. Ska överväga vid nästa slipning.

Här är golvet:

Visa bifogad fil 29103
Såååå TS ska skaffa samma golv som du istället för det golv hon vill ha? Eller vad är poängen? :p
 
Såååå TS ska skaffa samma golv som du istället för det golv hon vill ha? Eller vad är poängen? :p

Eh nej det är inte poängen, jag tyckte hon skulle ta fram originalgolvet och ville visa att det blir fint att slipa av! Men jag missuppfattade vilket golv som var själva originalgolvet.
 
Nä det är inte poängen, jag tyckte hon skulle ta fram originalgolvet och ville visa att det blir fint att slipa av! Men jag missuppfattade vilket golv som var själva originalgolvet.
Ja, det är ju en bra grej att fråga först kanske :).
 
@Wysiwyg
Klickgolv är enkelt!
Vi har också en lägenhet från mitten av 60-talet, och min bild av andra lägenhetshus från samma tidsperiod är att det ligger parkett i vardagsrummet och plastmatta i resten. I vårt fall är parketten jäkligt sliten, ojämnt blekt och dessutom så pass tunn att det är tveksamt att den ens går att slipa. Så du blir inte ensam om att lägga över orginalparkett med laminat :angel:
Lägga in ny parkett är helt enkelt inte ett alternativ med 24 kg hund i hushållet.
 
Mattan som jag vill bli av med är i hall och sovrum så att bara lägga nytt golv där går inte. Då blir det tre olika golv i en inte superstor lägenhet eftersom inte köket har parkett.
Så hade jag och det var inte snyggt för fem öre!
Jag har som sagt klick i sovrummet samt köket, det enda som var viktigt när vi la det var att vara försiktig så att man inte slog emot hörnen på bitarna då det gärna flisade sig.
Det finns ju klickgolv som ser ut som trägolv (om man nu gillar det) och går att behandla därefter. Vilket jag tänkt lägga in i mitt hus då där är gammal plastmatta i dagsläget.
Jag köpte mitt på Bauhaus till lägenheten, tror jag tog ett av de billigaste som blev väldigt bra. Men det säljs väldigt snygga på tarkett t.ex. även olika mattor.
 
Men varför ska ni lägga laminat över originalgolv? Går ju säkert slipa om om det behövs?
@Mineur Trägolv kan man slipa och behandla. Så det hade jag gjort i första hand.
Jag har en vän som köpte matta som ser ut som klinkers och la på istället.
Det är inget originalgolv, utan det är ett nytt ekgolv som förra ägarna la i hela lägenheten när de renoverade 2014. Vi hade ute en expert förra veckan som tyckte att det är synd att slipa ett sådant nytt och fint golv, och skulle vi slipa & behandla så skulle vi behöva göra det i hela lägenheten samtidigt eftersom det är samma golv genomgående och man måste "följa" de individuella brädorna liksom. Här ser man rätt bra att jag verkligen menar genomgående när jag säger genomgående :D

20190502_214113_5ccb569d9606ee76526a61b2.jpg


Annars hade slipa + behandla varit en självklar lösning eftersom det är ett fantastiskt fint golv som passar jättebra i köket. Men som sagt, vi kommer att klamra oss fast vid det och undvika laminatgolv så länge vi bara kan - sen om det blir i 2 eller 10 år vet vi inte! Vi ska även börja med att polera & olja golven överallt, eftersom det inte gjorts på två år, och det kommer ju också att bidra till att de håller lite bättre. :)
 
@Mineur det var ändå smakfullt gjort! Sedan kan jag förstå att ni kanske samtidigt vill "bryta" av det och ha ett roligare golv någonstans.
 
@Mineur det var ändå smakfullt gjort! Sedan kan jag förstå att ni kanske samtidigt vill "bryta" av det och ha ett roligare golv någonstans.
Ja, vi tycker jättemycket om det och skulle som sagt helst inte vilja ändra det alls, men det känns inte särskilt hållbart som köksgolv och har redan ett par små fläckar vilket gör att vi oroar lite oss för hur det kommer att se ut när vi har bott här i ett par år. Men den tiden den sorgen!
 
Ja, vi tycker jättemycket om det och skulle som sagt helst inte vilja ändra det alls, men det känns inte särskilt hållbart som köksgolv och har redan ett par små fläckar vilket gör att vi oroar lite oss för hur det kommer att se ut när vi har bott här i ett par år. Men den tiden den sorgen!
Min mamma har vitlaserat trägolv (tror jag det heter) när hon moppar golven har hon linoljesåpa och blandar med vitt pigment vilket gör att fläckar etc försvinner. Även mindre repor. Borde finnas liknande för mörkare trägolv tänker jag? Om ni är nöjda just nu, finns ju roligare saker att lägga pengar på!
 
Min mamma har vitlaserat trägolv (tror jag det heter) när hon moppar golven har hon linoljesåpa och blandar med vitt pigment vilket gör att fläckar etc försvinner. Även mindre repor. Borde finnas liknande för mörkare trägolv tänker jag? Om ni är nöjda just nu, finns ju roligare saker att lägga pengar på!
Ja det gör ju det! Tack för tipset! :)
 
Åh, golv. Jag får ångest av tråden :(

I kök och lilla kammaren innanför är det trägolv. Smala plankor med breda mellanrum och det är lackat. Jag är tvärsäker på att det egentligen är ett undergolv.

Jag skulle vilja byta alla golv i nedervåningen. Hallens bajsbruna melerade plastmatta och rummets ljusa plastmatta med brännmärken.

Klickgolv hade varit smidigast men hur lägger man klickgolv snyggt i ett kök, utan att byta köksinredning? Antar att det inte går.... alternativt blir snordyrt.
:cry::cry:

Jag har bott i lägenhemed parkett. Dels i 40-talshuset i Uppsala där parketten var skadad och sprucken vid elementen. Och dels i lägenheten i lilla staden i miljonprogramshuset. Parketten var apful och när de blev en smygande vattenläcka vid en innervägg blev det fläckigt.
Parkett och jag är inte vänner.

Hellre skurgolv :D
 
Klickgolv hade varit smidigast men hur lägger man klickgolv snyggt i ett kök, utan att byta köksinredning? Antar att det inte går.... alternativt blir snordyrt.
:cry::cry:
I vår lägenhet var orginalköket från ca 1965 kvar fram tills vi renoverade förra året, golv hade dom dock bytt tidigare. Det var klick-laminat lagt på orginalplastmatta. Golvet gick på "utsidan" av köksstommarna, som om stomme vore en vägg kanske man kan säga? Inte in under alltså. Sedan golvlist på stommarna för att dölja glipan mellan golv och stomme.
Lät det det minst begripligt eller snurrade jag in mig själv i mitt försök att vara tydlig? :laugh:
 
I vår lägenhet var orginalköket från ca 1965 kvar fram tills vi renoverade förra året, golv hade dom dock bytt tidigare. Det var klick-laminat lagt på orginalplastmatta. Golvet gick på "utsidan" av köksstommarna, som om stomme vore en vägg kanske man kan säga? Inte in under alltså. Sedan golvlist på stommarna för att dölja glipan mellan golv och stomme.
Lät det det minst begripligt eller snurrade jag in mig själv i mitt försök att vara tydlig? :laugh:

Så har vi också i köket i nuvarande hus, var plastmatta som originalgolv så vi la laminat ovanpå och satte lister runtom överallt (som visserligen redan var där när det var plastmatta också). Går bara in under kylskåp, diskmaskin och spis.
 
@tanten Vi gjorde så som @Vassi beskrev när jag bytte köksgolv. Dock plockade vi bort de lister som gick alternativt satte dit list. Skåp och liknande flyttade vi inte.
 
OM golvet är hyfsat litet och OM det inte är en massa pilliga tillpassningar utan ganska straight-forward vinkelrätt så skulle jag också lägga golvet runt om bänkskåpen och foga en 2-3 mm spalt snyggt med akrylfogmassa. Den dag det blir aktuellt att byta bänkskåpen är omläggning av ett normaldyrt laminatgolv antagligen en hanterbar kostnad och arbetsinsats.
 

Liknande trådar

Hemmet Vattenskada. Jag ska få nytt golv av försäkringsbolaget. Nu ligger laminat, så den prisnivån ersätter de (ca 290 kr/kvm). Jag funderar...
2
Svar
21
· Visningar
1 171
Senast: SaraXX
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 266
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 403
Senast: Dentaku
·
Hemmet Äntligen har dagen kommit när vi ska snygga upp hallen! Besiktningsmannen sågade upp ett hål i golvet när han skulle inspektera...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp