Lägga sig i eller engagera sig?

🤣
Det är tur att dom flesta stallägare är vettigare än att bara vilja ha skimlar eller låta andra hyresgäster göra dom inhyrda vännernas jobb.
Ja visst är det.
Men då så får man ju leta upp ett sådant stall som man trivs i.
Jag upprepar här igen att man måste hitta ett stall som man är kompatibel med. Om det känns fel så finns inte alternativet att ändra på stallägaren eftersom den bestämmer som den vill i sitt eget stall.

Jag för min egen del är mycket tydlig med vad jag förväntar mig av en stallgäst, så det blir inga konflikter utom när inhyrningarna tror att de skall kunna ändra på mig. Det finns de som flyttar in ändå, även om de inte gillar läget, och sedan tycker att vi skall "komma överens".
Då blir inte jag varken särskit glad eller tjänstvillig.
 
🤣
Det är tur att dom flesta stallägare är vettigare än att bara vilja ha skimlar eller låta andra hyresgäster göra dom inhyrda vännernas jobb.
Varför är det tur?

Poängen jag försöker göra här är att de som har eget stall har slitit för att ta sig till den punkten, de flesta har nog precis som jag harvat sig igenom diverse inhyrningsstall tills jag insåg att jag vill kämpa för att ha ett eget. Så först hyrde jag mark och byggde där. Sen köpte jag liten gård och byggde där.

Jag har stått i stall där det ingick tok såsom "stallägaren är en alkoholist och kör ibland traktor i bara kallingarna och ibland kraschar han in i stallväggen". Inte min cirkus, inte mitt problem. Jag flyttade bara.
 
Varför är det tur?

Poängen jag försöker göra här är att de som har eget stall har slitit för att ta sig till den punkten, de flesta har nog precis som jag harvat sig igenom diverse inhyrningsstall tills jag insåg att jag vill kämpa för att ha ett eget. Så först hyrde jag mark och byggde där. Sen köpte jag liten gård och byggde där.

Jag har stått i stall där det ingick tok såsom "stallägaren är en alkoholist och kör ibland traktor i bara kallingarna och ibland kraschar han in i stallväggen". Inte min cirkus, inte mitt problem. Jag flyttade bara.
Det är tur att dom flesta människor inte beter sig så illa som vuxna,

Svarar bara på ditt första stycke resten är bara likt icke ungs inlägg snurrigt.
 
Känns ju lite som en halmgubbe, alltså jag har då aldrig hört talas om någon som skrivit in i sitt kontrakt att "skötsel av min kompis häst ingår i hyresgästens åtaganden".

Men ponera att den regeln finns i något fiktivt stall. Antingen så följer du den, försöker förhandla med stallägaren att regeln är orimlig, eller så flyttar du.

Det är liksom inte svårare än så.
Det finns ju avtal där vissa gör mer än andra.
Olika många pass är nog vanligast.
Men jag vet stall där de inhyrda skall dela på att sköta ägarens hästar som del i kontraktet. Ägarens kompis häst är ju bara en utökad variant av det.
 
Ja visst är det.
Men då så får man ju leta upp ett sådant stall som man trivs i.
Jag upprepar här igen att man måste hitta ett stall som man är kompatibel med. Om det känns fel så finns inte alternativet att ändra på stallägaren eftersom den bestämmer som den vill i sitt eget stall.

Jag för min egen del är mycket tydlig med vad jag förväntar mig av en stallgäst, så det blir inga konflikter utom när inhyrningarna tror att de skall kunna ändra på mig. Det finns de som flyttar in ändå, även om de inte gillar läget, och sedan tycker att vi skall "komma överens".
Då blir inte jag varken särskit glad eller tjänstvillig.
Om vi slutar yra.

Du låter alltså andra hyresgäster göra mer jobb i stallet än en inhyrd vän? För att det är din vän?

Du hyr väl ut hus med, om en vän hyr ett hus får dom andra hyresgästerna klippa vännens gräsmatta med?

För det är exakt det vi diskuterade inget annat :)
 
Det är tur att dom flesta människor inte beter sig så illa som vuxna,

Svarar bara på ditt första stycke resten är bara likt icke ungs inlägg snurrigt.

Ok för att tala klarspråk:

Du och Unhappy verkar ha en skev bild av vad ni har rätt till som inhyrda. Jag tror att vi är flera stallägare i tråden som känner igen "typisk oförskämd hyresgäst som försöker kräva saker de har noll rätt till".

Jag skriver i tråden med en förhoppning av att få fler att förstå att stallägare är inte skyldiga att catera till era behov. Varför tror ni att vi är många som har eget stall som hellre låter bli att ha hyresgäster alls, trots att vi har plats för rätt många?

Det har att göra med såna som du och Unhappy som verkar tycka att ni har rätt att bestämma i andras hem.

Om ni vill ha "stalldemokrati" så leta efter kollektivstall/starta ett kollektivstall.
 
Ok för att tala klarspråk:

Du och Unhappy verkar ha en skev bild av vad ni har rätt till som inhyrda. Jag tror att vi är flera stallägare i tråden som känner igen "typisk oförskämd hyresgäst som försöker kräva saker de har noll rätt till".

Jag skriver i tråden med en förhoppning av att få fler att förstå att stallägare är inte skyldiga att catera till era behov. Varför tror ni att vi är många som har eget stall som hellre låter bli att ha hyresgäster alls, trots att vi har plats för rätt många?

Det har att göra med såna som du och Unhappy som verkar tycka att ni har rätt att bestämma i andras hem.

Om ni vill ha "stalldemokrati" så leta efter kollektivstall/starta ett kollektivstall.
Snarare ni som har en skrev bild av människor överlag. Säger det igen tur att dom flesta människor inte håller på med sånna lågstadiefasoner och favoriserar vissa hyresgäster.

Och btw jag är inte inhyrd har haft eget och har haft både medryttare och inhyrda utan problem skulle aldrig behandla någon bättre eller sämre bara pga hur nära vi stod varandra privat 😡
 
Om vi slutar yra.

Du låter alltså andra hyresgäster göra mer jobb i stallet än en inhyrd vän? För att det är din vän?

Du hyr väl ut hus med, om en vän hyr ett hus får dom andra hyresgästerna klippa vännens gräsmatta med?

För det är exakt det vi diskuterade inget annat :)
Ja, det kan Inte Ung ha med i sitt kontrakt om hen vill.

Det är upp till hyresgästen om dom sen vill hyra under dom villkoren eller inte.
 
Det är tur att dom flesta människor inte beter sig så illa som vuxna,

Svarar bara på ditt första stycke resten är bara likt icke ungs inlägg snurrigt.
Jag tror att vi med egna stall har en rämligen samstämmig syn på hur det hela fungerar.
Medan de som hyr in sig ofta inte förstår hur det hela hänger ihop.
Just det är att det faktiskt är någon annans ställe där man inte får bestämma.
 
Ok för att tala klarspråk:

Du och Unhappy verkar ha en skev bild av vad ni har rätt till som inhyrda. Jag tror att vi är flera stallägare i tråden som känner igen "typisk oförskämd hyresgäst som försöker kräva saker de har noll rätt till".

Jag skriver i tråden med en förhoppning av att få fler att förstå att stallägare är inte skyldiga att catera till era behov. Varför tror ni att vi är många som har eget stall som hellre låter bli att ha hyresgäster alls, trots att vi har plats för rätt många?

Det har att göra med såna som du och Unhappy som verkar tycka att ni har rätt att bestämma i andras hem.

Om ni vill ha "stalldemokrati" så leta efter kollektivstall/starta ett kollektivstall.
Jag tror att vi med egna stall har en rämligen samstämmig syn på hur det hela fungerar.
Medan de som hyr in sig ofta inte förstår hur det hela hänger ihop.
Just det är att det faktiskt är någon annans ställe där man inte får bestämma.
Jag har haft eget stall och håller verkligen inte med er, som sagt skulle aldrig behandla någon bättre eller sämre utifrån våran privata relation.
 
Snarare ni som har en skrev bild av människor överlag. Säger det igen tur att dom flesta människor inte håller på med sånna lågstadiefasoner och favoriserar vissa hyresgäster.

Och btw jag är inte inhyrd har haft eget och har haft både medryttare och inhyrda utan problem skulle aldrig behandla någon bättre eller sämre bara pga hur nära vi stod varandra privat 😡

Har haft eget, är inte inhyrd. Så du har inte egen häst i nuläget?

Du skulle inte göra så - men det betyder inte att någon annan måste göra som du tycker.

I ditt stall bestämmer du. I mitt stall bestämmer jag. I ett kollektivstall bestämmer vi tillsammans.
 
Om vi slutar yra.

Du låter alltså andra hyresgäster göra mer jobb i stallet än en inhyrd vän? För att det är din vän?

Du hyr väl ut hus med, om en vän hyr ett hus får dom andra hyresgästerna klippa vännens gräsmatta med?

För det är exakt det vi diskuterade inget annat :)
Jag har helt olika villkor när vänner hyr av mig mot när främmande människor hyr. Att låta hela gräklippningen hamna på en hyresgäst är fullt möjligt.
Hyran sätts olika också.
Vänner tenderar att slita mindre på byggnaderna än "vem som helst".
Jag hyr ut för att det skall vara trevligt - för mig.
 
Har haft eget, är inte inhyrd. Så du har inte egen häst i nuläget?

Du skulle inte göra så - men det betyder inte att någon annan måste göra som du tycker.

I ditt stall bestämmer du. I mitt stall bestämmer jag. I ett kollektivstall bestämmer vi tillsammans.

Men kom igen. Tycker du själv det är okej att vissa hyresgäster ska göra mer jobb i stallet bara för att dom är vänner till ägaren av stallet.
 
Jag har helt olika villkor när vänner hyr av mig mot när främmande människor hyr. Att låta hela gräklippningen hamna på en hyresgäst är fullt möjligt.
Hyran sätts olika också.
Vänner tenderar att slita mindre på byggnaderna än "vem som helst".
Jag hyr ut för att det skall vara trevligt - för mig.
Ok
Jag har helt olika villkor när vänner hyr av mig mot när främmande människor hyr. Att låta hela gräklippningen hamna på en hyresgäst är fullt möjligt.
Hyran sätts olika också.
Vänner tenderar att slita mindre på byggnaderna än "vem som helst".
Jag hyr ut för att det skall vara trevligt - för mig.
Ok
 
Jösses här på bukefalos kan man verkligen fantasierna iväg :)
Nej, det här är mitt nutida, verkliga liv. Jag är stallägare. Jag har varit det en längre tid, och har hunnit se rätt sjuka saker som inhyrda tar sig friheten att göra.

Pga det så har jag under, få se nu, 4 år inte haft några inhyrda. Trots att jag kan ha rätt många här platsmässigt. Nu i höst testar jag igen, en hästvän jag känner väl som har flera hästar, och ett väl genomarbetat kontrakt. Vi får se hur det går.
 
Snarare ni som har en skrev bild av människor överlag. Säger det igen tur att dom flesta människor inte håller på med sånna lågstadiefasoner och favoriserar vissa hyresgäster.

Och btw jag är inte inhyrd har haft eget och har haft både medryttare och inhyrda utan problem skulle aldrig behandla någon bättre eller sämre bara pga hur nära vi stod varandra privat 😡
Men då så passar du ju ihop med hästägare som vill ha det på det viset.
Jag vill inte ha det så och det är mitt val att kunna bestämma det, därför att jag äger stallet.
 
Nej, det här är mitt nutida, verkliga liv. Jag är stallägare. Jag har varit det en längre tid, och har hunnit se rätt sjuka saker som inhyrda tar sig friheten att göra.

Pga det så har jag under, få se nu, 4 år inte haft några inhyrda. Trots att jag kan ha rätt många här platsmässigt. Nu i höst testar jag igen, en hästvän jag känner väl som har flera hästar, och ett väl genomarbetat kontrakt. Vi får se hur det går.
Ja inhyrda kan vara hemska dom också precis som alla andra människor :)

Det jag diskuterar emot det är att behandla hyresgästerna orättvist enbart pga den privata relation.

Hoppas det går bra 👍 😊
 
Ja inhyrda kan vara hemska dom också precis som alla andra människor :)

Det jag diskuterar emot det är att behandla hyresgästerna orättvist enbart pga den privata relation.

Hoppas det går bra 👍 😊

Fast jag försöker förklara att det finns inget att diskutera 😅.

Du köper en tjänst av stallägaren. Gillar du inte det du får, så sluta köp tjänsten.

Säljer ingen det du vill ha, bygg det själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 627
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 221
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 475
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Sätta upp gammal tapet?
  • Den siarlösa ulvleken

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp