Lägga sig i eller engagera sig?

Jag tycker det är intressant hur provocerande "orättvisa" verkar vara. Det som är intressant är väl det egna avtalet och att det är tydligt vad som ingår och inte ingår tänker jag? Hur andras avtal ser ut är ju rätt så irrelevant. Sen är det självklart att det utöver överenskommelsen inte kan komma till att "förresten ska du mocka onsdagar och torsdagar till hästen xx" oavsett vems häst xx är - om man inte gör upp om ett nytt avtal där mockning till xx ingår.
 
Jag tycker det är intressant hur provocerande "orättvisa" verkar vara. Det som är intressant är väl det egna avtalet och att det är tydligt vad som ingår och inte ingår tänker jag? Hur andras avtal ser ut är ju rätt så irrelevant. Sen är det självklart att det utöver överenskommelsen inte kan komma till att "förresten ska du mocka onsdagar och torsdagar till hästen xx" oavsett vems häst xx är - om man inte gör upp om ett nytt avtal där mockning till xx ingår.
Orättvisa kan väl vara okej sålänge det inte drabbar nån annan. Har varit i situationer där

1 Inte behövde betala hyra för hon bodde på gården och lunchade.

1 Nån har stått på helackordering

1 Nån hjälps åt mer med nån person än nån annan för relationer funkar ofta så. Är jag kompis med nån i stallet kanske vi hjälps åt mer och har större koll på varandras hästar/passar

Det som indirekt stör mig är när jag får merjobb pga stallägarens kompis skall slippa ge sina hästar vatten, jag får sköta helackorderinhgen medan stallägaren tar betalt, kompisens häst får inte löpa amok i hagen medan min kan få göra det.
I mitt fall fanns det inte en tillstymmelse kring info med dessa saker. Utan allt var jämt fördelat, åtaganden, man hjälptes åt med den man delande hage med, förstörde min häst ett täcke var det krav på att jag skulle ersätta det medan om ”kompisens häst” förstörde 6 täcken så var det ”normalt slitage” osv.

Allt det där kom subtilt smygande
 
Orättvisa kan väl vara okej sålänge det inte drabbar nån annan. Har varit i situationer där

1 Inte behövde betala hyra för hon bodde på gården och lunchade.

1 Nån har stått på helackordering

1 Nån hjälps åt mer med nån person än nån annan för relationer funkar ofta så. Är jag kompis med nån i stallet kanske vi hjälps åt mer och har större koll på varandras hästar/passar

Det som indirekt stör mig är när jag får merjobb pga stallägarens kompis skall slippa ge sina hästar vatten, jag får sköta helackorderinhgen medan stallägaren tar betalt, kompisens häst får inte löpa amok i hagen medan min kan få göra det.
I mitt fall fanns det inte en tillstymmelse kring info med dessa saker. Utan allt var jämt fördelat, åtaganden, man hjälptes åt med den man delande hage med, förstörde min häst ett täcke var det krav på att jag skulle ersätta det medan om ”kompisens häst” förstörde 6 täcken så var det ”normalt slitage” osv.

Allt det där kom subtilt smygande
Nej, jag kan förstå att sånt är surt, men det handlar ju mer om att det kommer merjobb som inte kompenseras än att någon annan "slipper". Sen när det gäller hästar som förstör andras täcken är jag SÅ glad att mina hästar går med varandra och det aldrig blir någon fråga där någon annan är inblandad. Den typen av diskussioner verkar jättejobbiga. Men dina tre exempel ovan, som jag uppfattar att du tycker är helt ok, tycker jag inte är något konstigt alls.
 
Stallägaren bestämmer i sitt stall, hyresgästen anpassar sig eller flyttar.
Båda följer avtalet.
Om stallägaren är hopplös flyttar troligen alla stallgäster, är stallgästen hopplös åker den troligen ut.

Kan alla parter bara lägga ned denna diskussion så jag slipper låsa tråden.
 
Så länge som du inte gör det i mitt stall så är det lugnt.
Jag har ett eget stall så jag behöver inte bekymra mig om vad du skrattar åt.
Det är skönt.
Jag skrattar inte åt vad du gör i ditt stall det skiter jag fullständigt i jag skrattar åt vilka sidospår du tar gång på gång har du ens läst vad ts skriver det är ju hennes tråd 😂
 
Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar.

Vi står i ett mindre privatstall där en av hästägarna lite tagit på sig rollen som vice stallchef. Vet att personen ifråga är hästintresserad och nyfiken på vad alla andra gör och varför och gärna vill diskutera detta och ge sina tips och input.

Det kan vara att jag tex ger ett nytt tillskott så skall det äntras in i absurdum varför jag ger det, är det bra tillsammans med hans andra foder, hur det skulle vara för hennes egen häst.

Nu fick min häst en specialskoning på veterinärens inrådan. Många frågor kring detta, personen har t.o.m. gått till hovslagaren (innan jag ens pratat med denne) och sedan uttryckt för mig vad hovslagaren sagt om skoningen hit och dit. Det kan även vara synpunkter på hur mycket strö man lägger in. Min är en riktig skitgris, därför funkar inte bädd utan en växelströbädd har varit bättre. Detta skulle även kommenteras och analyseras grundligt. ”Ja jag hoppas ju hästen inte får trycksår iaf”. Läggs även i när man rider ”ja, idag gick ju hästen inte fram ordentligt, det såg jag”

Hur säger man ifrån på ett bra sätt? Detta är en person som dessutom har en del ångest och perioder och då får extrema kontrollbehov över alla andra. Ett ”jag tar in hästarna” kan följas av säkert 5 medelanden både privata och i stallgruppen.
Hur bemöter man en sån person?
Hur mycket lägger ni er i eller engagerar i andra uppstallades hästar?
Om du menar lägga sig i, som att klampa in med stålhätta och knölpåk och säga att du gör helt fel, din häst plågas, du ska göra så här eller klappa ihjäl din häst. När man tillsammans med veterinärer, hovslagare, kiropraktor, equiterapeut foderrådgivare, flera engagerade lantbrukare med bra foder, gör allt man kan för sin häst kosta vad det kosta vill även om man är färdig att svälta och slita ihjäl sig själv när man arbetar som stallslav och gör allt i kollektivstall trots man har ryggmärgsskada och hjälper till vid fodringar, tu och insläpp. Men inte lyfter ett finger, när personen med ryggmärgsskada har stallpasset utan att denne då får sköta stallet själv, vilket går ut över dennes egna häst. Och i stället ringer djurskyddsinspektör flera gånger i veckan när du inte får din vilja igenom beträffande stallkompisens häst, anser jag att det är fel väg att gå.

Men om du menar att engagera dig, som att engagerat lyssna och diskutera i lugnt och ro med personen - "jaha, du och din veterinär, foderådgivare, foderleverantör, hovslagare, equiterapeut, kiropraktor tycker så. Ja, så kan man också göra - Det här fungerar för min häst och det är ju i och för sig inte säkert att det fungerar för din..." och återgälda all hjälp i stallet, även om det betyder att du kommer hem fem minuter senare till pojkvän eller hund hemma. Så tycker jag att det är rätt sätt att gå.

:heart
 
Om du menar lägga sig i, som att klampa in med stålhätta och knölpåk och säga att du gör helt fel, din häst plågas, du ska göra så här eller klappa ihjäl din häst. När man tillsammans med veterinärer, hovslagare, kiropraktor, equiterapeut foderrådgivare, flera engagerade lantbrukare med bra foder, gör allt man kan för sin häst kosta vad det kosta vill även om man är färdig att svälta och slita ihjäl sig själv när man arbetar som stallslav och gör allt i kollektivstall trots man har ryggmärgsskada och hjälper till vid fodringar, tu och insläpp. Men inte lyfter ett finger, när personen med ryggmärgsskada har stallpasset utan att denne då får sköta stallet själv, vilket går ut över dennes egna häst. Och i stället ringer djurskyddsinspektör flera gånger i veckan när du inte får din vilja igenom beträffande stallkompisens häst, anser jag att det är fel väg att gå.

Men om du menar att engagera dig, som att engagerat lyssna och diskutera i lugnt och ro med personen - "jaha, du och din veterinär, foderådgivare, foderleverantör, hovslagare, equiterapeut, kiropraktor tycker så. Ja, så kan man också göra - Det här fungerar för min häst och det är ju i och för sig inte säkert att det fungerar för din..." och återgälda all hjälp i stallet, även om det betyder att du kommer hem fem minuter senare till pojkvän eller hund hemma. Så tycker jag att det är rätt sätt att gå.

:heart
Vet inte riktigt var ryggmärgsskada kommer in i bilden alls. Jag har ingen sådan. Men situationen du beskriver låter verkligen inte okej oavsett ryggmärgsskada eller inte. Har du det så beklagar jag verkligen.

Om vi återgår till min TS för jag förstår att du har det tufft i ditt stall? Så ser jag ingen mening alls med att stå och diskutera eller snarare redovisa för denna person vad jag gör, varför jag skor så eller ger det och det fodret. De flesta andra som frågar brukar ha en annan attityd som är mer nyfiken än dömande. Frågar den personen är det som man måste stå och redovisa och få ett okej från denne innan hon ger sig.
Ofta jobbar jag direkt efter stallet och har ofta varken tid eller ork att stå och redovisa varför jag gör si eller så. Hjälpa till brukar jag alltid göra, dock har jag inte råd att komma sent till jobbet ens 5 minuter för att hjälpa till men det är ju inte alla dagar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 540
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 438
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp