Läggning och sömn, småbarn

Kilauea

Trådstartare
Hur sover era barn? Själv i egen säng? Samsover med dig/er? Hur gammalt är barnet?

Sonen är 1,5 år lite drygt. Samsover sen han var nån månad bara. En period kunde han somna själv, men inte nu på länge. Han måste känna att man ligger bredvid. Att lägga honom i spjälsängen är inte att tänka på. I 9 av 10 fall vaknar han direkt då, oavsett hur djupt han sovit innan.
Vissa kvällar somnar han på en kvart. Andra tar det längre tid, ikväll tog det 1,5 timmar innan han somnade. Han är inte speciellt "bökig", men vrider och vänder på sig.
 
Hur sover era barn? Själv i egen säng? Samsover med dig/er? Hur gammalt är barnet?

Sonen är 1,5 år lite drygt. Samsover sen han var nån månad bara. En period kunde han somna själv, men inte nu på länge. Han måste känna att man ligger bredvid. Att lägga honom i spjälsängen är inte att tänka på. I 9 av 10 fall vaknar han direkt då, oavsett hur djupt han sovit innan.
Vissa kvällar somnar han på en kvart. Andra tar det längre tid, ikväll tog det 1,5 timmar innan han somnade. Han är inte speciellt "bökig", men vrider och vänder på sig.

Vår 16 månaders är väldigt lättsövd. Hon får flaska i spjälsängen, en puss på pannan och så går vi ut ur rummet och hon somnar inom 1-10 min. Väldigt tacksamt. Hon har varit ledsen vid läggning mindre 10 ggr i hela sitt lilla liv.
 
Det där går upp och ner. Det är faser. Ibland går nattningen supersmidigt, sen kommer det en period då barnet har svårt att somna. Det är inget konstigt. När det händer mycket i utvecklingen och det är många tankar som snurrar så är det svårt att få hjärnan att koppla ner.
 
Vår kille på 19 månader är väldigt lättsövd på kvällen. Sover i egen säng i eget rum, får några pussar och några fina ord sen lämnar vi rummet och han somnar inom 1-10 minuter.
Ska han sova på dagen är det bara vagn som gäller, han sover i vagn på förskolan fast alla andra sover på golvet för att de aldrig lyckats söva honom någon annanstans :p
 
Ammar fortfarande min 18-månaders till sömns. På dagen sover hon ofta i selen eller på oss i soffan.
Vi har ännu inte lyckats på annat sätt så hon är typen man nästan får lura att sova 😉
Men jag tänker att det löser sig med tiden. Även om det är lite jobbigt nu.
 
Två åring som sover mellan oss i sängen. Somnar bra och sover bra förutom vid sjukdom eller annat extra stör.
Vi ligger bredvid tills han somnar. Inget problem- vi gillar båda att få extra tid i sängen...
 
Ammar fortfarande min 18-månaders till sömns. På dagen sover hon ofta i selen eller på oss i soffan.
Vi har ännu inte lyckats på annat sätt så hon är typen man nästan får lura att sova 😉
Men jag tänker att det löser sig med tiden. Även om det är lite jobbigt nu.
Försöker tänka så med. Han är bara liten en gång och det viktigaste är att han är trygg. Ibland önskar jag dock att jag kunde utnyttja dom timmarna till annat än att ligga i ett mörkt rum och tänka på saker som behöver göras. Är nog mina egna tankar jag måste ändra först och främst.
 
8 månader - ammar till sömns, lyfts över i spjälsängen som står bredvid min och sover första passet där, några timmar. När hon vaknar får hon komma tillbaka till min säng och samsover resten av natten.

5 år - samsover helt. Aldrig sovit en natt i eget rum, en kort period i en juniorsäng bredvid min säng men inte i nuläget. Behöver liggas bredvid för att somna vilket kan ta allt från 20 min-1.5 tim...

7 år - sover i juniorsäng bredvid min säng. Han har alternerat mycket, var en extremt lättstörd bebis som pga det fick eget rum vid typ 6 mån. Sen delade han med brorsan ett tag, har sovit i en soffa utanför mitt sovrum och när soffan flyttades hittade jag honom några nätter liggandes på golvet i mitt rum. Då fick det bli juniorsäng bredvid min istället.

8 år, snart 9 sover i eget rum. Gjort sedan ca 8 mån ålder.
 
Hur sover era barn? Själv i egen säng? Samsover med dig/er? Hur gammalt är barnet?

Sonen är 1,5 år lite drygt. Samsover sen han var nån månad bara. En period kunde han somna själv, men inte nu på länge. Han måste känna att man ligger bredvid. Att lägga honom i spjälsängen är inte att tänka på. I 9 av 10 fall vaknar han direkt då, oavsett hur djupt han sovit innan.
Vissa kvällar somnar han på en kvart. Andra tar det längre tid, ikväll tog det 1,5 timmar innan han somnade. Han är inte speciellt "bökig", men vrider och vänder på sig.
Samsover med både vår 1,5-åring och vår fyraåring. Om jag är hemma ammar jag den lilla tills sömns, är jag inte det räcker det fint för pappan att ligga bredvid honom. Minstingen sover dagtid, oftast i vagn eller sele.

Jag försöker ibland få sova själv och låta pappan sova inne hos barnen men det slutar i regel med att båda barnen traskar över till mig i den betydligt mindre gästsängen.... Jag tycker det är supermysigt att sova med barnen men saknar att sova med deras pappa, samt att få sova ostört nån gång ibland. Men det ger sig väl.
 
Cornelis är 2,5 år. Sovit i säng på golvet i eget rum sen ca 1 år. Sedan dess ligger vi bredvid honom tills han somnar. Innan dess ammade jag tills han somnade och sen lyfte över i spjälsäng. Han har alltid varit i behov av mkt närhet så oftast bara sovit en stund ensam och sen velat komma till vår stora säng, vilket vi känner är okey så länge han behöver. Ibland skulle jag dock också vilja göra annat än natta barn. Funderar på om nåt halvår att prova bara läsa bok och sen säga godnatt och gå därifrån. Det är inte akut än dock :)
 
Vår pojke är 9 månader. Nattas vid 19-19.30 genom att jag ammar i soffan och sambon bär ner honom till spjälsängen. Är jag inte hemma nattas han i famnen av sambon som sjunger en sång och klappar på ryggen. Det brukar gå på typ 10 min. Sovrutinerna därefter varierar från vecka till vecka men just nu sover sonen ofta i spjälsängen till 04-05 och får sen komma in till oss när han vaknar. Jag ammar och han sover till 06-07. Vaknar han innan dess brukar vi kunna söva om honom genom att klappa på ryggen. Det är så det är nu. För några veckor sen vaknade han flera gånger per natt och sov större delen av natten hos oss.
 
1 år och 9 månader

Sover i sin spjälsäng och har gjort sen han var några månader som numer är förhöjd sen han tog sig ur den på egen hand och är inte redo för en vanlig säng, han behöver hållas lite på plats för att tillslut däcka i ett hörn av sängen.

Han käkar en flaska välling i sängen och tar sen 15 minuter - 2 timmar innan han somnar beroende på dagsform och vaknar fortfarande på nätterna, men håller oxå på att utredas för att han får låga blodsockernivåer vilket sannolikt förklarar endel av nattvaknandet

På dagen är det samma stil men utan välling och på förskolan sover han i vagn ute, hemma vägrar han sova i vagn :meh:
 
1.5 åringen samsover helt och hållet. Det är det sättet vi alla får mest sömn på så då har vi det så fram tills vi får motivation att försöka ändra på det. Inga större "problem". När hon somnat kan vi gå upp så hon sover själv några timmar på kvällen.

Snart 4 åringen sover generellt i egen säng, visst händer det att han kommer in men oftast framåt morgonen.

Vi ligger bredvid båda två tills de somnar och så har vi alltid gjort. På ett sätt vore det skönt att kunna lägga ner de i sängen och gå därifrån, på ett annat sätt känns den stunden för värdefull för att vi ska plocka bort den. Det är ofta då äldsta barnet kommer med funderingar om dagen osv, nåt som känns viktigt nu när han snart är så stor att det kan börja vara saker som oroar eller får honom att må dåligt.

Oftast lägger vi varsitt barn. Är en förälder ensam med båda så får båda barnen sova inne hos oss.
 
Tvååringen får en flaska välling och så lägger vi oss bredvid henne tills hon somnar. Ibland går det på 5 minuter och ibland går det på 45 minuter. Hon vaknar en gång under natten, då går sambon in till henne och sover vidare där.

Bebis på snart fem månader somnar antingen genom att jag ammar eller själv med tummen i munnen i sin eller vår säng. Samsover sen under natten.

Det är stor skillnad på äldsta och yngsta. Yngsta har mycket lättare att komma till ro medan den äldsta inte kan ligga still.
 
Tja. Vi sover alla ännu i samma rum :angel:
Båda barnen (3 år och 1,5 år) har varsin spjälsäng utan en långsida som är fast i våra sängar. Lillebrors har vi inte ens sänkt botten på utan den är i höjd med min. Brukar sluta med att alla barn sover med mig på mina 90 cm

Nattning. Storebror har vi kämpat med hela tiden. Numera somnar han i egen säng efter en bok. Tidigare tog det upp mot 90 min. Lillebror är en konstig typ. Han får napp, ”sovtrasa” man klappar honom på ryggen och så somnar hanO_o
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Nora somnar vid tutten mellan 19-20, och sen sover hon brevid oss i soffan tills vi går och lägger oss då vi bär in henne till vår
säng, ibland vaknar hon när vi bär in henne och då får hon en flaska ersättning och somnar om.
Vi samsover, hon sover så ruskigt oroligt och vaknar måånga gånger om nätterna, ibland räcker det med att man stryker henne över ryggen för att hon ska somna om, ibland får hon ha en flaska ersättning för att komma till ro och somna om.
 
Barnen är 5 och 3,5 år gamla. Eftersom pappan i familjen jobbar oregelbundna tider blev det ohållbart för mig att natta i olika rum. Vi valde därför att göra ett ”sovrum” och ett lekrum.
De lägger sig mellan kl 19-19:30. Vi har gått från att sitta hos dom i timmar till att nu sätta igång en ljudbok/musik när de ska sova. Lilla är ganska omständig om hon inte är trött och ropar mycket, ”bädda om mig”, ”törstig”. Men oftast räcker det att gå in någon gång för de vet att vi håller oss i närheten. Äldsta kommer upp runt midnatt och lägger sig i mitten av sängen och lilla kommer upp mot småtimmarna och lägger sig bredvid äldsta. Ibland kommer de upp samtidigt men oftast en och en = mindre sömn för oss föräldrar.
Dom sover aldrig en hel natt i sina sängar men somnar alltid där, vilket är väldigt skönt!
 
Drygt 2.5 år.
Samsover.
Ammas till sömns.
Jag kan stöka runt ngn timme i taget medan han sover vidare både på kvällen och på morgonen. Men så har det inte alltid varit och det fungerar inte alla dagar. Jag har fått mycket sömn jag med :p

Ligger jag bara kvar i sängen är de flesta nätter lugna, ibland vill han tutta fler gånger per natt (jag vaknar inte alltid) och ibland tuttar han ingenting förrän framåt 04-05.
Han har inte ens någon egen säng men det är på gång. Lär nog dröja innan han sover där själv hur som helst.

Oftast vill han sova runt 20 men ibland blir det kaos, som igår, så somnade han inte förrän runt 00. Han är sällan ledsen men ibland så har han inre konflikter som måste vara jättejobbiga, då kan han t ex vägra kissa tills han inte kan hålla sig längre och så blir han ledsen för att han kissade på sig. Men det pågår rätt mycket utveckling nu, det är uppenbart!
 
Hur sover era barn? Själv i egen säng? Samsover med dig/er? Hur gammalt är barnet?
Väldigt olika. Hon har en egen säng som står bredvid vår säng. Det går lite i perioder hur hon vill somna. Just nu ligger vi i vår säng och kramas och läser bok, släcker lampan och när hon vill komma till ro och somna så kryper hon ner till sin säng. Ibland kryper hon tillbaka till oss på natten igen.
Tidigare har hon velat ligga kvar i vår säng tills hon somnade och vi flyttade då över henne till hennes säng.

Vi lägger henne aldrig en specifik tid utan går bara på känsla. Verkar hon inte trött så får hon vara uppe till vi går och lägger oss. Vi går dock och lägger oss vid 21 så blir aldrig så sent.

Sover hon i sin egen säng sover hon som en sten hela natten till runt 9 om vi inte väckt henne innan. Sover hon i vår säng så störs hon av oss och sover sämre.

Hon är 2.5
 
Hur sover era barn? Själv i egen säng? Samsover med dig/er? Hur gammalt är barnet?

På A svarar jag "inte alls", på B "Jag önskar jag visste" och på C att hon är 6,5 månad :cautious:

Vi brukar lägga henne i sin spjälsäng bredvid våran (med ena långsidan borta) när vi går och lägger oss. Har jag tur lyckas jag söva henne innan mannen kvällskissat hunden och sig själv, men det är svårt att säga vad vi har för rutin för det är olika vad som fungerar vilken dag. Brukar titta på Babblarnas vaggvisa och dricka ersättning i alla fall. Hon vaknar löjligt många gånger per natt (inatt var det nog runt 10) men brukar ligga kvar i sin säng tills pappan går upp runt 06 och då får hon sova bredvid mig istället, och så sover vi några timmar till. Ibland känns det som att vi ligger i sängen halva dygnet :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 967
Senast: CaisaCax
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 993
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 726
Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
3 031
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp