Läggning och sömn, småbarn

Jag är tycker helt klart att det är superviktigt med grundtrygghet och när jag hör om minnen av att bli utestängd från förälders sovrum blir jag förskräckt. För min del krockar det dock med att jag har väldigt svårt att sova med vår son i sängen (och ja,jag har försökt att vänja mig i 9 månader) precis som jag periodvis har svårt att sova med sambon. Jag sover bäst ensam. Och sömn behöver man ju för att klara dagen.

Vi har löst det genom att sonen sover i spjälsäng första delen av natten och sen hos oss när han vaknar på sennatten på så sätt får jag sova lite ensam och verkligen komma till ro.

När sonen blir äldre funderar jag påatt vi lägger in en madrass på golvet så får en av oss ligga där tills han somnar om alt så får han komma in till oss och så får den ena av oss sova i gästrummet. Klurigt det där men även viktigt att de vuxna får sova okej för att orka vara föräldrar
 
Ni som samsover med barn, går ni och lägger er samtidigt som dem eller söver ni dom i sängen och går upp igen?

Och ni som skriver att ni ger välling som det sista, är ni inte orolig för tänderna?

Är inte meningen att ifrågasätta någon utan är genuint nyfiken. Vår bebis sover i babynest mellan oss. Han somnar runt kl 19 och då har jag babymonitor med video på honom tills jag går och lägger mig. Är skönt att få ett par timmar själv med partnern på kvällen.

Jo jag har nog somnat samtidigt majoriteten av kvällarna sedan barnet föddes. Han är kvällspigg. Sista månaderna har jag kunnat gå upp ngn timme efter att han somnat för att pyssla lite.
 
Jag går upp och umgås lite med min man när dottern somnat. Vi behöver det. Vi har dock inte sovit tillsammans på säker sju år han och jag. Jag har själv inget behov av närhet och minns tiden från när vi sov med varandra som självplågeri :D

Det är dock mysigt att krypa ner bredvid dottern några timmar efter vi fått vara lite sociala med varandra vi vuxna. Hon behöver troligen min närhet och värme mer än någon annan och då ger jag henne gärna den.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 698
Senast: CaisaCax
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 901
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 630
Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
2 969
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp