Läggning och sömn, småbarn

Våren dotter som blir tre på julafton är väldigt varierad med hur långt tid det tar att somna.

Oftast får hon en flaska välling i sängen. Vi läser en bok, pratar om dagen som varit, kramas lite och har jag tur somnar hon inom tio minuter. Igår hade vi den längsta läggningen på länge då hon pratade hål i huvudet på mig :D

Sover med mig i våran dubbelsäng och har gjort det sen dag ett. Vi gillar att samsova.
 
4åringen läser vi för, sen vill han ibland att vi sitter bredvid honom eller så vill han somna själv. Går rätt fort. Sover i regel hela nätter i egen säng.

4 mån somnar antingen medans vi läser för den stora eller i vår famn. Läggs över i spjälsäng där hon sover hela natten. Vaknar framåt morgonen för att få nappen.
 
Med stora nu 11 år minns jag inte. Men han sov i vårt sovrum I spjälsäng till ca 2 år. Då skulle lillebror komma på ett par månader och vi ville ha loss spjälsängen så då flyttade vi honom till egen säng i eget rum. Gick väldigt smidigt tydligen för jag minns inte hur vi gjorde...

lillebror somnade i famn till 1 år och sen bar vi honom till spjälsängen bredvid vår säng där han sov för natten. Det blev ohållbart med trappa och större barn så då satte vi en stol bredvid spjälsängen och bumpade rumpan tills han somnade. Efter ett tag satt vi bredvid utan att bumpa. Flyttade sen till dörröppningen (han var aldrig ledsen utan vi flyttade successivt) sen gick vi helt enkelt ut och han somnade. Fungerade bra tills han fick en juniorsäng och eget rum runt 2,5 år. Då fick vi sitta bredvid en period igen. Båda barnen har somnat rätt fort.

jag gillar inte att samsova och äldsta är som jag dvs rör mig inte när jag sover. Yngsta hade gärna fötts som apa då han helst sover nära-nära. Fungerar inte alls för mig, men har stått ut i perioder.
 
Dottern tre år har fortfarande spjälsängen intill våran som en förlängning. Hon sover ibland där och ibland vill hon sova mellan oss eller på "min" plats (då tar jag hennes rum istället). På sistone har hon somnat i sin säng men med någon bredvid. Ibland sjunger jag lite godnattvisor, men igår ville hon lyssna på sin speldosa. "SLÄCK LAMPAN!" sa hon också så mörkt ska det tydligen vara. Hon sover oftast hyfsat. Jag brukar ta upp henne för att kissa när jag lägger mig, men det blir ju typ i sömnen. Oftast somnar hon någonstans runt åtta-halv nio, men är hon trött kan hon somna tidigare (vanligen i soffan då) och är hon pigg blir det senare. Vi går oftast upp vid 7.

Första 7 månaderna sov hon nattetid endast med kroppskontakt och ytterst oregelbundet. (Dagtid kunde rullande vagn fungera.) Sedan började hon acceptera att man bara låg bredvid, men det gick inte att lämna sängen, det märkte hon direkt och vaknade. Vid 15 månader började hon kunna sova dagtid i stillastående vagn men krävde fortfarande sällskap i sovrummet. Nu senaste året har det gått att lämna rummet även om hon sover. Det trodde jag aldrig när hon var bebis.
 
Dottern på 3,5 sover i juniorsäng i eget rum.
hon har sovit i eget rum sen strax innan hon fyllde 1 men det är inte förrän nu senaste året kanske som hon sover själv där inne. Innan hade hon en 1.20 säng och då somnade jag oftast bredvid vid läggning och sov kvar alternativt gick in när hon vaknade på natten. Nu har hon en utdragbar säng och vi sitter bredvid och håller handen tills hon somnat. Börjar förbereda för kvällen direkt efter middag som vi oftast äter vid 17.30-18. Då är det bad/dusch, bortsta tänder och ta på pyjamas. Kommer i säng någon gång mellan 19-20 och vill ibland läsa en bok och ibland bara sova direkt. Vissa nätter sover hon hela natten och vissa nätter kommer hon in och lägger sig mellan mig och pappan och fortsätter sova där. Hon har alltid haft ett behov av att vara väldigt nära och ha kroppskontakt när hon ska somna, har svårt att komma ner i varv själv. Som liten tog hon inte napp utan ammade sig till sömns både på kvällen och på nätterna. Tidigare drack hon en flaska välling vid läggning men den slutade hon med självmant för ca 7-8 månader sen.


Lillebror på 8v sover i egen säng, i babynest, bredvid mig. Spjälsäng med ena sidan borttagen och i höjd med våran säng. Han somnar när han somnar.. Ammas dock inte till sömns som storasyster gjorde som liten utan äter och får sen napp och somnar i famnen om han inte kan somna själv (det är olika vad han känner för men oftast somnar han själv i sängen eller i sin vagga).
 
Våra är 4,5 och 7,5 år. Sover i samma rum i våningssäng efter deras eget önskemål. Dom har varsitt rum med en våningssäng i varje så dom kan välja i vilket rum dom vill sova och om dom vill sova tillsammans eller själva. Oftast läser vi lite för dom och sen säger god natt med tillhörande puss och kram och sen går vi därifrån. Vissa kvällar har klockan blivit för mycket så då måste vi tyvärr skippa godnattsagan men dom somnar lika lätt för det. Den äldsta kan i vissa fall vilja ligga och läsa själv en stund efter vi gått men den yngsta brukar somna på tre röda :p Barnen har sina rum på övervåningen och vi föräldrar har vårt rum på nervåningen sen snart 1 år tillbaka. Är det något på natten som kommer dom ner och säger till.

Den stora har egentligen alltid varit enkel att lägga. Den lilla var lite knövvlig och tog lååång tid på sig en period när hon var runt 1 år. Vi fick sitta hos henne tills hon somnade och det kunde ta tid. Båda ammades till 5-6 månader och sov då i dubbelsängen hos oss. Vis 4 månaders ålder började vi försöka få in någon rutin om att i alla fall somna i egen säng inne hos oss och sen komma över vid första matningen. Båda har egentligen alltid sovit väldigt bra.
 
Min 8-åriga dotter sover precis lika bra som jag :D
Hon har sovit hela nätter sen hon var ca fem månader gammal. Det händer någon gång då och då att hon går på toa på natten men det är nog inte ens en gång per månad. Jag vaknar inte av det men kan märka det på morgonen när lampan i hallen är tänd.
Hon har sovit i egen säng hela tiden förutom enstaka nätter som bebis. Eget rum har hon haft i stort sett hela tiden.
Jag tror att hon har väckt mig nattetid fem gånger de senaste sju åren så det är inget vi sysslar med :p

När hon var yngre gick jag med upp på övervåningen och sa god natt i rummet och gick sen ut direkt. De senaste åren går hon upp själv och ligger sen och läser lite innan hon somnar.
Himla skönt att slippa nattning i sängen för det är i mitt tycke urtråkigt och jag är tacksam för att hon håller med om det :D
 
Dotterin är 3 år och somnar i egen säng i eget rum, men kommer alltsom oftast in till oss under natten och lägger sig i mitten. Väldigt varierande hur lång tid det tar för henne att somna, oftast typ 1 timme nu på sistone - det är mycket som händer i det lilla huvudet.
Men hon är ganska snäll ändå, det har gått lite lättare att lägga henne på kvällarna sen vi sa till på förskolan att hon inte skulle sova så länge på dagen.
 
Till er som samsover med mindre barn, sover eran partner också i sängen? Eller har ni ena sidan av sängen mot en vägg?

Min 6-månaders vill numera samsova, pappan brukar sova i annat rum, dels för att han är rädd att rulla på bebis, och också för att få sin sömn för att orka jobba. Men när jag sover själv med bebis är jag livrädd att han ska rulla ner på andra sidan, han rullar och flyttar sig mycket. Vi har väldigt hög säng🙈 blir opraktiskt att flytta den intill vägg, då det antingen kommer täcka för vår garderob eller altandörr. Behöver lite tips😁
 
Till er som samsover med mindre barn, sover eran partner också i sängen? Eller har ni ena sidan av sängen mot en vägg?

Min 6-månaders vill numera samsova, pappan brukar sova i annat rum, dels för att han är rädd att rulla på bebis, och också för att få sin sömn för att orka jobba. Men när jag sover själv med bebis är jag livrädd att han ska rulla ner på andra sidan, han rullar och flyttar sig mycket. Vi har väldigt hög säng🙈 blir opraktiskt att flytta den intill vägg, då det antingen kommer täcka för vår garderob eller altandörr. Behöver lite tips😁
Dom gångerna dottern sovit ensam eller Med en förälder i våran stora säng så har jag lagt in kuddar/täcken under madrassen på den sidan där föräldern inte ligger. Det blir då som en kant som barnet inte kan rulla över i sömnen 😊
 
Till er som samsover med mindre barn, sover eran partner också i sängen? Eller har ni ena sidan av sängen mot en vägg?

Min 6-månaders vill numera samsova, pappan brukar sova i annat rum, dels för att han är rädd att rulla på bebis, och också för att få sin sömn för att orka jobba. Men när jag sover själv med bebis är jag livrädd att han ska rulla ner på andra sidan, han rullar och flyttar sig mycket. Vi har väldigt hög säng🙈 blir opraktiskt att flytta den intill vägg, då det antingen kommer täcka för vår garderob eller altandörr. Behöver lite tips😁
Vi har spjälsäng mot väggen med ena långsidan borttagen. Den är fast i min säng. Så lillebror sover i ”skarven” mellan sin och min säng. Storebror har samma sak på mannens sida men han brukar ligga mellan oss sedan på natten

Ibland går mannen och sover i gästrummet men storebror sover i alla fall i mitten då
 
Till er som samsover med mindre barn, sover eran partner också i sängen? Eller har ni ena sidan av sängen mot en vägg?

Min 6-månaders vill numera samsova, pappan brukar sova i annat rum, dels för att han är rädd att rulla på bebis, och också för att få sin sömn för att orka jobba. Men när jag sover själv med bebis är jag livrädd att han ska rulla ner på andra sidan, han rullar och flyttar sig mycket. Vi har väldigt hög säng🙈 blir opraktiskt att flytta den intill vägg, då det antingen kommer täcka för vår garderob eller altandörr. Behöver lite tips😁

Vi har sovit tillsammans allihop sen dottern var 8 månader. Innan dess sov hon och jag tillsammans. Förutom första tiden då hon låg i babynest mellan oss.
Vi har kunnat ställa sängen mot en vägg. Men om vi sover borta och det inte går sover hon mellan oss. Min man är förvisso lättväckt, men när hon var mindre var vi extra noga med att hon låg uppe i vår huvudhöjd. Det rekommenderade en kvinna på BB för då minskar risken att man lägger täcke över bebisen.
 
Till er som samsover med mindre barn, sover eran partner också i sängen? Eller har ni ena sidan av sängen mot en vägg?

Min 6-månaders vill numera samsova, pappan brukar sova i annat rum, dels för att han är rädd att rulla på bebis, och också för att få sin sömn för att orka jobba. Men när jag sover själv med bebis är jag livrädd att han ska rulla ner på andra sidan, han rullar och flyttar sig mycket. Vi har väldigt hög säng🙈 blir opraktiskt att flytta den intill vägg, då det antingen kommer täcka för vår garderob eller altandörr. Behöver lite tips😁

Har också en 6-månaders som precis börjat krypa runt som en iller i sängen så fort hon vaknar och rullar runt en del i sömnen. Hon sover större delen av natten de flesta nätter i spjälsäng ihopsatt med våran säng, och om hon kommer över till vår säng innan pappan gått upp sover hon mellan oss och går han sedan upp så bullar vi upp hans täcka som en orm på andra sidan henne. Har han gått upp redan lägger jag henne mellan mig och spjälsängen.
 
Till er som samsover med mindre barn, sover eran partner också i sängen? Eller har ni ena sidan av sängen mot en vägg?

Min 6-månaders vill numera samsova, pappan brukar sova i annat rum, dels för att han är rädd att rulla på bebis, och också för att få sin sömn för att orka jobba. Men när jag sover själv med bebis är jag livrädd att han ska rulla ner på andra sidan, han rullar och flyttar sig mycket. Vi har väldigt hög säng🙈 blir opraktiskt att flytta den intill vägg, då det antingen kommer täcka för vår garderob eller altandörr. Behöver lite tips😁
Vi har sängen mitt i rummet och också en jättehög kontinentalsäng. Än så länge har inget av barnen (peppar peppar) fallit ur sängen. Vi sover alla 4 i sängen till stor del av natten, den äldste på 2,5 brukar komma traskande och den lille på 1år sover mer eller mindre hela natten hos oss. brukar lägga en hög kudde bakom ryggen på barnen så dom inte kan rulla ifrån en så lätt.
 
Till er som samsover med mindre barn, sover eran partner också i sängen? Eller har ni ena sidan av sängen mot en vägg?

Min 6-månaders vill numera samsova, pappan brukar sova i annat rum, dels för att han är rädd att rulla på bebis, och också för att få sin sömn för att orka jobba. Men när jag sover själv med bebis är jag livrädd att han ska rulla ner på andra sidan, han rullar och flyttar sig mycket. Vi har väldigt hög säng🙈 blir opraktiskt att flytta den intill vägg, då det antingen kommer täcka för vår garderob eller altandörr. Behöver lite tips😁
Har spjälsängen mot min sida av sängen. När sambon är hemma sover sonen mellan oss, annars på min utsida.
Förut bullade jag upp med kuddar och sambons täcke när han inte var hemma och hade sonen i mitten av sängen, men efter att ha vaknat en natt av en duns (vidrigt då jag förstod vad som hänt - och vi har också hög kontinentalsäng) så har jag slutat med det. Allt gick bra,inte ett blåmärke på sonen men mammans hjärta gick i bitar och hon har än idag skuldkänslor).
 
Har spjälsängen mot min sida av sängen. När sambon är hemma sover sonen mellan oss, annars på min utsida.
Förut bullade jag upp med kuddar och sambons täcke när han inte var hemma och hade sonen i mitten av sängen, men efter att ha vaknat en natt av en duns (vidrigt då jag förstod vad som hänt - och vi har också hög kontinentalsäng) så har jag slutat med det. Allt gick bra,inte ett blåmärke på sonen men mammans hjärta gick i bitar och hon har än idag skuldkänslor).

Det är så jag gör i dagsläget, bullar upp med kuddar och täcke men är livrädd för att något sådant ska hända här. Får rysningar av bara tanken på dunsen! Har dessutom världens olämpligaste nattduksbord med många vassa kanter 😳 blir till att möblera om snarast och leta efter en billig spjälsäng som går att plocka isär lite som man vill. Vill inte gärna ha isär nuvarande då den gått i sambons släkt länge.
 
Hur sover era barn? Själv i egen säng? Samsover med dig/er? Hur gammalt är barnet?


Dottern är 2 år och sover i egen spjälsäng inne hos oss, det har hon alltid gjort. Hon sover hela nätter, nån gång kan vi behöva ge henne napp.

Smidiga läggningar nu efter att vi fick lite tips här! Somnar oftast på 20-30 min genom att lyssna på en saga på ljudbok.
 
Vår 3,5-åring samsov tills hon var 2 år. Sen fick vi ligga bredvid i hennes säng tills hon var närmare tre. Nu sover hon i övre sängen i en våningssäng och vi går in och klappar på henne om/när hon vaknar på natten (hon sover mycket sällan hela nätter). Nattar henne genom att stå bredvid sängen och sjunga medan hon håller i min ena arm, då somnar hon lugnt på 10 minuter.

Lillasyster på 18 månader ammas och somnar sedan i min famn samtidigt som jag står och nattar stora. Lilla samsover vi med och hon ammas vid uppvak nattetid.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 995
Senast: CaisaCax
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 999
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 730
Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
3 034
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp