Lägsta höjd på frambom i hästtransport?

ameo

Trådstartare
Moderator
En bekant till mig ska snart börja kika efter en egen (begagnad) hästtransport, för att transportera shetlandsponnyer och hen har frågat mig om vilka modeller som kan funka.
Jag inser att jag inte har koll längre, men jag vet att det finns rätt många nya moderna transporter som enbart är gjorda för att transportera stora hästar, möjligen ner till C-D-ponnyer. Bommarna går inte att sänka och mellanväggen är mjuk - inget av det är idealiskt när man ska köra shetlandsponnyer...

Sååå, nu vänder jag mig till Bukepedias samlade kunskapsbas - hur högt från golvet sitter frambommen i Din hästtransport, när den är på lägsta läget? Och vilket fabrikat och modell är det på släpet?
Dvs, det jag är ute efter är information om vilka släp som går att använda till shetlandsponnyer utan att behöva modifiera dem... (vilket absolut är en möjlighet om man måste, men skönt att slippa om det är möjligt...)
 
Jag har en Star Safir och tycker att lägsta frambomshöjden har funkat jättebra till mina shettisar (89 cm och 105 cm).
 
Har en Ifor Williams och i den är frambommen i lägsta läget nästan för hög för vår maxade b-ponny, så en sådan skulle inte vara att rekommendera i alla fall. Däremot vet jag att när jag var i kontakt med Fautras innan jag köpte denna så sa de att om man önskade lägre fästen än standard så kunde de lätt ordna det.
 
Jag har inte sett ngt släp som går till hästar runt 1 meter :(, och jag har nördat ner mig i de flesta märkena. De flesta märken säljer i alla fall extra bommar och bomfästet så det går ofta utmärkt att köpa extra och montera själv (panikbommar är däremot svårt att eftermontera).

Sen kan man ju alltid vid beställning av nytt släp be att de monterar originalbommarna på rätt höjd för shettisar eller monterar ett par fästen längre ner så att man kan välja att ha bommen både till storhäst och shettis.

Till de flesta bommfästen är det bara 2-4 genomgående bultar som håller fästet. Dvs enkelt att gör själv.
 
Jag har en böckmann och har ponnyfästen på frambommen på ena sidan. Jag vet tyvärr inte exakt höjd, men de är rätt rejält mycket längre än de vanliga. Min väns islandshästar (typ c-ponnyer) kör på det lägre av de ”vanliga” fästena, så ponnyfästena är rätt låga.
 
Jag har en Humbaur där nedersta läget funkar till min stora d-ponny men troligen inte ens kat C. Min shettis på 95 cm åker baklänges, fungerar utmärkt, fäster henne i mellanväggen i ett spänne.
 
Däremot vet jag att när jag var i kontakt med Fautras innan jag köpte denna så sa de att om man önskade lägre fästen än standard så kunde de lätt ordna det.
Till dig och övriga som nämnt att man kan beställa - frågan gäller alltså begagnade släp, för att slippa modifiera.
Jag har en Humbaur där nedersta läget funkar till min stora d-ponny men troligen inte ens kat C. Min shettis på 95 cm åker baklänges, fungerar utmärkt, fäster henne i mellanväggen i ett spänne.
Har du en vägg bakom då? Som stoppar den om föraren måste tvärnita? Jag vet att många kör shetlandsponnyer baklänges, men glömmer bort att de riskerar att skada nacken på ponnyn vid eventuell häftig inbromsning.
Och, i det här fallet är det INTE aktuellt att köra ponny baklänges, utan att det finns en skiva bakom. Och då är vi där igen - släpet ska inte behöva modifieras för att kunna användas till liten ponny!
 
Jag är lite osäker, då vi aldrig provat, men tror mitt Star Trailer Diamant -98 skulle funka ner till hästar på ungefär 110 cm iaf. Man kan sänka frambommarna rejält. Och då är det ändå ett stort boggiesläp som i grunden är gjort för 2 riktigt stora storhästar!
 
Jag är lite osäker, då vi aldrig provat, men tror mitt Star Trailer Diamant -98 skulle funka ner till hästar på ungefär 110 cm iaf. Man kan sänka frambommarna rejält. Och då är det ändå ett stort boggiesläp som i grunden är gjort för 2 riktigt stora storhästar!
Jag är mer intresserad av vilken höjd det är på bommarna i lägsta läget, än vilken storlek på ponnyer du gissar att det kan funka till. ;)
Skulle du kunna tänka dig att mäta?

Alla släp tillverkas för stora hästar, problemet är att få - om något - släp tillverkas för att kunna användas till små ponnyer också...
 
Jag är mer intresserad av vilken höjd det är på bommarna i lägsta läget, än vilken storlek på ponnyer du gissar att det kan funka till. ;)
Skulle du kunna tänka dig att mäta?

Alla släp tillverkas för stora hästar, problemet är att få - om något - släp tillverkas för att kunna användas till små ponnyer också...

Skulle absolut kunna mäta, om jag bara kommer ihåg det! :) Ska ändå använda släpet i närtid så!
 
Till dig och övriga som nämnt att man kan beställa - frågan gäller alltså begagnade släp, för att slippa modifiera.

Jag tänkte mest på att om transporterna enkelt kan levereras med låga bomfästen till den som önskar det så borde det ju rimligtvis finnas folk som valt detta då de köpt transport och då finns det väl också sådana på begagnatmarknaden, även om inte alla har det ”tillvalet”.
 
Jag tänkte mest på att om transporterna enkelt kan levereras med låga bomfästen till den som önskar det så borde det ju rimligtvis finnas folk som valt detta då de köpt transport och då finns det väl också sådana på begagnatmarknaden, även om inte alla har det ”tillvalet”.
Jag har hittills aldrig sett nån sån på begagnatmarknaden...
Därmed inte sagt att det inte finns, men.
 
Det vanligare är nog att man har fölvägg till shettisar, går att köpa till de flesta märken och blir inga extra fästen som klantiga storhästar kan skada sig på.

Kom på nu att richardson har ett släp med plats för 2 hästar och en ponny som åker baklänges :)
supreme treble tror jag den heter. Gammalt släp och antagligen omöjligt att hitta i sverige dock.
 
Det vanligare är nog att man har fölvägg till shettisar, går att köpa till de flesta märken och blir inga extra fästen som klantiga storhästar kan skada sig på.

Kom på nu att richardson har ett släp med plats för 2 hästar och en ponny som åker baklänges :)
supreme treble tror jag den heter. Gammalt släp och antagligen omöjligt att hitta i sverige dock.
Efter att ha följt diverse shetlandsforum på nätet i närmare 20 år, där frågan om hur man transporterar shetlandsponnyer bäst varit frekvent förekommande, kan jag säga att det nog inte är särskilt vanligt alls.

Men, det jag undrar just nu är vilken höjd bommen får på lägsta ordinarie höjd i olika släpmodeller, eftersom det är så bekanten vill transportera sina ponnyer.
 
En bekant till mig ska snart börja kika efter en egen (begagnad) hästtransport, för att transportera shetlandsponnyer och hen har frågat mig om vilka modeller som kan funka.
Jag inser att jag inte har koll längre, men jag vet att det finns rätt många nya moderna transporter som enbart är gjorda för att transportera stora hästar, möjligen ner till C-D-ponnyer. Bommarna går inte att sänka och mellanväggen är mjuk - inget av det är idealiskt när man ska köra shetlandsponnyer...

Sååå, nu vänder jag mig till Bukepedias samlade kunskapsbas - hur högt från golvet sitter frambommen i Din hästtransport, när den är på lägsta läget? Och vilket fabrikat och modell är det på släpet?
Dvs, det jag är ute efter är information om vilka släp som går att använda till shetlandsponnyer utan att behöva modifiera dem... (vilket absolut är en möjlighet om man måste, men skönt att slippa om det är möjligt...)

Min fautras provan har special beställda shettis bommar ca 55 och 60 cm höjd😃
Fungerat super bra.
Både för shettisar och när man använder transporten för stor häst är inte infästingarna i vägen.
 
Inte funnits tillräckligt låga i varken boj, startrailer, Ifor eller cheval.
Har byggt en vägg istället i nuvarande boj och det fungerar bra men är lite knöligt att ta sig själv ut iom att man inte kan gå under bommen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp