Lägsta rimliga timlönen?

Lättast att jämföra är pengar ut i handen. Då får man göra en liten allmängissning. Sen säger det egentligen inte jättemycket då det blir generellt för alla yrken som finns. Men en liten hum i alla fall. Jämför man en lokalvårdares lön och en advokats så kommer ju så gott som alltid lokalvårdarens timlön bli låg.
Fast i princip alla som pratar lön pratar om lönen före skatt. Visst skulle man kunna ändra normen till att prata om pengar i handen, men eftersom skattesatser varierar blir det knappast lättare.
 
Vad är det för jobb som tycker att du ska fakturera så lågt? Att anlita någon med F-skatt är oerhört bekvämt jämfört med att anställa, de slipper en massa ansvar och kostnader. Du står för egen försäkring osv osv.

Jag tycker det är fräckt av dem.
 
Fast i princip alla som pratar lön pratar om lönen före skatt. Visst skulle man kunna ändra normen till att prata om pengar i handen, men eftersom skattesatser varierar blir det knappast lättare.
Nja ibland ibland inte. Vissa menar före till exempel semesterersättning (som dessutom också kan variera). Så i vissa fall är det lättare att jämföra timlön ut i handen. Det kan tex tillkomma tillägg som inte är inräknade. Vissa tillägg är beroende av slutlönen. Här tyckte jag det var så pass generaliserande att vad man faktiskt får ut i handen är mest intressant. Men det är vad jag tycker.
 
Vad är det för jobb som tycker att du ska fakturera så lågt? Att anlita någon med F-skatt är oerhört bekvämt jämfört med att anställa, de slipper en massa ansvar och kostnader. Du står för egen försäkring osv osv.

Jag tycker det är fräckt av dem.

Australien hade definitivt lärt sig om svenska anställningsregler... ingen som jobbat åt dem i Sverige har varit annat än F-skattande konsult. Nu har det ju gått rätt bra för mig trots allt men jag hade aldrig pallat om jag haft familj. Som det är nu kan jag ju snabbt ändra mina personliga kostnader efter svängningarna i mängden jobb samt att jag har ett billigt boende.

Men i grunden är en gig-ekonomi vansinne.
 
Jag tänker så här. Är det fakturerade beloppet så lågt att jag skulle dra mig från att skicka fakturorna för enstaka arbetspass skulle jag inte tycka att det vore värt det om jag inte behövde antingen utvecklingen eller att jobbet är så fantastiskt roligt att jag hade gjort det oavsett lön...
 
Nja ibland ibland inte. Vissa menar före till exempel semesterersättning (som dessutom också kan variera). Så i vissa fall är det lättare att jämföra timlön ut i handen. Det kan tex tillkomma tillägg som inte är inräknade. Vissa tillägg är beroende av slutlönen. Här tyckte jag det var så pass generaliserande att vad man faktiskt får ut i handen är mest intressant. Men det är vad jag tycker.

Fast i och med att skattesatsen är olika beroende på vilken kommun du skattar i, huruvida du behöver betala statlig inkomstskatt eller inte och hur mycket semesterersättning ligger på (enligt lag MINST 12%, men kan ligga högre) så är det i princip aldrig intressant att jämföra pengar i handen. Pratar man lön så pratar man bruttolön, exkl. semesterersättning.

Sen verkar det råda vissa missförstånd vad sociala avgifter är för något. Det är inget man pratar om i sin timlön. Jämför man med exemplet 135kr/h som personlig assistent så är det bruttolönen som avses. Det är vad du som löntagare får för att sedan betala skatt på. De 140kr/h som TS skulle få är inte i närheten av den timlönen eftersom TS måste betala in sina egna sociala avgifter (i runda slängar 30% på bruttolönen om jag inte missminner mig?). Alltså kan man inte jämföra det heller.

Med allt det sagt så är enda scenariot jag hade accepterat att bara kunna fakturera 140kr/h om jobbet inte ställde några som helst krav på att jag måste producera ett visst antal timmar eller ett visst resultat med någon form av deadline. Däremot hade jag KANSKE kunnat tänka mig att göra det om jag, när jag inte har något bättre för mig, kan jobba en timme här eller där samtidigt som jag typ tittar på en film.
 
Fast i och med att skattesatsen är olika beroende på vilken kommun du skattar i, huruvida du behöver betala statlig inkomstskatt eller inte och hur mycket semesterersättning ligger på (enligt lag MINST 12%, men kan ligga högre) så är det i princip aldrig intressant att jämföra pengar i handen. Pratar man lön så pratar man bruttolön, exkl. semesterersättning.

Sen verkar det råda vissa missförstånd vad sociala avgifter är för något. Det är inget man pratar om i sin timlön. Jämför man med exemplet 135kr/h som personlig assistent så är det bruttolönen som avses. Det är vad du som löntagare får för att sedan betala skatt på. De 140kr/h som TS skulle få är inte i närheten av den timlönen eftersom TS måste betala in sina egna sociala avgifter (i runda slängar 30% på bruttolönen om jag inte missminner mig?). Alltså kan man inte jämföra det heller.

Med allt det sagt så är enda scenariot jag hade accepterat att bara kunna fakturera 140kr/h om jobbet inte ställde några som helst krav på att jag måste producera ett visst antal timmar eller ett visst resultat med någon form av deadline. Däremot hade jag KANSKE kunnat tänka mig att göra det om jag, när jag inte har något bättre för mig, kan jobba en timme här eller där samtidigt som jag typ tittar på en film.
I detta fallet var det intressant för mig för att det är så många olika parametrar och det gemensamma är vad man får ut i handen. Mer komplicerat än så är det inte i detta fallet.
 
I detta fallet var det intressant för mig för att det är så många olika parametrar och det gemensamma är vad man får ut i handen. Mer komplicerat än så är det inte i detta fallet.
Fast även om man räknar så är det skillnad. Som egenföretagare står du för din egen utrustning, din egen arbetsplats, din egen pension, din egen sjukskrivning (den del som inte fk står för), din egen företagshälsovård , din egen administration och så vidare.
 
Fast även om man räknar så är det skillnad. Som egenföretagare står du för din egen utrustning, din egen arbetsplats, din egen pension, din egen sjukskrivning (den del som inte fk står för), din egen företagshälsovård , din egen administration och så vidare.
Visst är det så. Det hoppas jag verkligen att man som egenföretagare tar med i beräkning när man avgör om ett arvode för ett utfört arbete är tillräckligt eller inte.
 
@parellikusken @Tora

140 kr/h i konsultarvode (d.v.s. jag får ut ca 50% av det efter sociala avgifter och skatt)
Det motsvarar ca 97 kr/h om jag hade varit anställd (FÖRE skatt, inklusive semesterersättning). Det är den siffran ni kan jämföra med.

Kort och gott, för enkelhetens skull: Jag får ut ca 70 kr/h.
Har du så låg marginalskatt? Även om du inte betalar (kommer upp i) statlig skatt så verkar det lågt.

Med förbehåll för att jag inte vet hur det fungerar om man lägger inkomst från eget företag ovanpå löneinkomster.
 
”Som tumregel brukar man säga att en företagare behöver debitera minst 1,5 till 2 gånger timlönen plus moms för att få kostnaderna täckta.”

Så 150-200 kronor fakturerat per timme motsvarar lägstalön som finns på runt 17000 i månadslön .

140 låter väldigt lågt.
 
Det är ju för att man ska kunna ha något att jämföra med. Säger ju inget om det är mycket eller lite pengar efter sociala avgifter om man inte har något att jämföra med. En timpeng efter skatt går ju ändå att jämföra med timpeng efter sociala avgifter. Svårt annars om man inte vet vad för arbete det är. Till exempel en advokat kan begära uppåt 5000 kr per påbörjat timme beroende på område. Då är ts timlön mycket låg.
Det är nästan alltid lättast att jämföra det man får ut i handen i rena pengar.
Nej. En timpeng efter skatt är en timpeng efter skatt. En timpeng efter sociala avgifter är en timpeng FÖRE skatt.
På bruttolönen dras skatt (a-skatt, personalskatt). Denna belastar arbetstagaren (men administreras av arbetsgivaren).
På bruttolönen betalas också sociala avgifter. Denna belastar arbetsgivaren.

Lönekostnad för företaget: Bruttolön + sociala avgifter
Inkomst för arbetstagare: Bruttolön, varav skatt betalas.
 
Nej. En timpeng efter skatt är en timpeng efter skatt. En timpeng efter sociala avgifter är en timpeng FÖRE skatt.
På bruttolönen dras skatt (a-skatt, personalskatt). Denna belastar arbetstagaren (men administreras av arbetsgivaren).
På bruttolönen betalas också sociala avgifter. Denna belastar arbetsgivaren.

Lönekostnad för företaget: Bruttolön + sociala avgifter
Inkomst för arbetstagare: Bruttolön, varav skatt betalas.
Förtydligar: behövde något för att kunna jämföra. Typ någon gemensam nämnare. Ber om ursäkt ifall jag inte förklarade det ner på detaljnivå.
 
Förtydligar: behövde något för att kunna jämföra. Typ någon gemensam nämnare. Ber om ursäkt ifall jag inte förklarade det ner på detaljnivå.
Ja, och då skrev du "En timpeng efter skatt går ju ändå att jämföra med timpeng efter sociala avgifter", vilket jag protesterade emot, för det går inte att jämföra. Det du skriver är "Nettolön går ju ändå att jämföra med bruttolön".
 
Har du så låg marginalskatt? Även om du inte betalar (kommer upp i) statlig skatt så verkar det lågt.

Med förbehåll för att jag inte vet hur det fungerar om man lägger inkomst från eget företag ovanpå löneinkomster.
En egenföretagare betalar egenavgifter, motsvarande arbetsgivaravgifter, som betalas på normal lön. Denna avgift, som många anställda inte tänker på, ligger på ca 30%, och påverkar därmed rätt rejält vad man som företagare får ut när man fakturerar.
 
En egenföretagare betalar egenavgifter, motsvarande arbetsgivaravgifter, som betalas på normal lön. Denna avgift, som många anställda inte tänker på, ligger på ca 30%, och påverkar därmed rätt rejält vad man som företagare får ut när man fakturerar.
Sedan tillkommer ju moms och annat liknande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vilka är de största riskerna med att ta en anställning hos en arbetsgivare utan kollektivavtal? Under vilka förutsättningar kan det...
Svar
16
· Visningar
1 387
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp