Lägsta rimliga timlönen?

En egenföretagare betalar egenavgifter, motsvarande arbetsgivaravgifter, som betalas på normal lön. Denna avgift, som många anställda inte tänker på, ligger på ca 30%, och påverkar därmed rätt rejält vad man som företagare får ut när man fakturerar.
Det har jag full koll på. Det jag reagerade på var att TS uppgav att hennes netto var mer än 70% av bruttolönen efter egenavgifterna. Skatt på det man tjänar extra beskattas ju högre än övrig inkomst i och med att den inkomsten läggs på toppen (dvs grundavdragen är redan gjorda och det kan även tillkomma statlig skatt). Om egen firma innebär att man kan göra avdrag för vissa utgifter så kan det kanske bli mer förmånligt, men det framkom inte. Därför min fråga.
 
Ja, och då skrev du "En timpeng efter skatt går ju ändå att jämföra med timpeng efter sociala avgifter", vilket jag protesterade emot, för det går inte att jämföra. Det du skriver är "Nettolön går ju ändå att jämföra med bruttolön".
Bra att du förtydligade så det framkommer vag jag egentligen menade men skrev slarvigt i fall någon mer inte förstår min bristfälliga skrivelse (obs ingen ironi utan seriöst menat).
 
Jag har varit egenföretagare i 30 år, periodvis på heltid och periodvis på deltid. Med tanke på, som flera redan påpekat i tråden, att du förväntas stå för egen dator, arbetsplats, sjuklön och försäkring plus arbetsinsatsen med fakturering och bokföring, så framstår 140 kr/tim fakturerat som exceptionellt lågt. Visst behöver man väga in arbetets art mm, men jag skulle nog se en generell smärtgräns någonstans runt 200 kr oavsett arbete. Jag fakturerar själv ca 600 kr, ungefär samma nivå som många hantverkare.
 
Jag har blivit erbjuden ett extrajobb, inte som anställd utan ett samarbete där jag ska fakturera företaget för mitt arbete. Det är ett arbete som är enkelt att utföra för mig och som sker helt och hållet på distans med min egen dator. Allt toppen tills jag fick reda på att jag får fakturera 140 kr/h. Först tyckte jag att det lät ok som lön, sedan insåg jag (jag har inte fakturerat innan) hur mycket som går bort i sociala avgifter. Det blir kvar ca 97 kr/h i lön, innan skatt alltså. Inklusive semesterersättning.

Hade det varit ett heltidsarbete hade jag inte kunnat leva på den lönen. Nu är det extra utöver min vanliga inkomst, vilket gör det svårare att avgöra hur lite jag kan tänka mig att arbeta för. Det är såklart väldigt individuellt och mycket som spelar in, men jag blev ändå så nyfiken... vad är den lägsta rimliga timlönen för dig? Jag kanske är helt ute och cyklar som tycker att 97 kr/h inkl. sem. ers. är lågt för ett arbete som kan utföras hemifrån? De vänner jag har frågat tycker att det är rena slavlönen men de har själva väldigt höga löner så jag behöver lite fler perspektiv känner jag!
Har svårt att se varför din tid skulle vara mindre värd bara för att det är ett extrajobb. Jag tänker tvärt om, ska jag lägga min fritid på extrajobb så ska det vara något extra. Antingen väldigt bra betalt (inte mindre timlön än jag får på mitt vanliga jobb) eller att det ger väldigt bra meriter eller liknande som jag är i stort behov av.
 
Tack för alla svar, jag känner mig mindre konstig nu som tycker att det är en för låg ersättning.

Jag har tackat nej till ett samarbete nu och kan väl avslöja att det rörde sig om att korrekturläsa SEO-texter. Kräver fullt fokus och noggrannhet alltså, även om det är enkelt och kan göras var som helst, när som helst. Hade det handlat om att korrekturläsa böcker eller intressanta artiklar hade jag nog tänkt att det var hur trevligt som helst att få betalt för att läsa... men SEO-texter som ska rättas till och kontrolleras mot fakta samt kanske även skriva till extra text själv om det fattas ord, nja, det behöver jag ha mer betalt för.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vilka är de största riskerna med att ta en anställning hos en arbetsgivare utan kollektivavtal? Under vilka förutsättningar kan det...
Svar
16
· Visningar
1 389
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp