Lägsta rimliga timlönen?

Skrottiskrott

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden ett extrajobb, inte som anställd utan ett samarbete där jag ska fakturera företaget för mitt arbete. Det är ett arbete som är enkelt att utföra för mig och som sker helt och hållet på distans med min egen dator. Allt toppen tills jag fick reda på att jag får fakturera 140 kr/h. Först tyckte jag att det lät ok som lön, sedan insåg jag (jag har inte fakturerat innan) hur mycket som går bort i sociala avgifter. Det blir kvar ca 97 kr/h i lön, innan skatt alltså. Inklusive semesterersättning.

Hade det varit ett heltidsarbete hade jag inte kunnat leva på den lönen. Nu är det extra utöver min vanliga inkomst, vilket gör det svårare att avgöra hur lite jag kan tänka mig att arbeta för. Det är såklart väldigt individuellt och mycket som spelar in, men jag blev ändå så nyfiken... vad är den lägsta rimliga timlönen för dig? Jag kanske är helt ute och cyklar som tycker att 97 kr/h inkl. sem. ers. är lågt för ett arbete som kan utföras hemifrån? De vänner jag har frågat tycker att det är rena slavlönen men de har själva väldigt höga löner så jag behöver lite fler perspektiv känner jag!
 
Beror helt på vad jag skulle göra och vilka krav som är från den andra. Är det en hobby och jag tycker det är lättsamt och roligt skulle jag nog kunna göra det för en sån lön, men är det ett visst krav på prestation, något som inte tillför mig så mycket i t.ex. meriterande erfarenhet osv så är det en slavlön som jag inte hade accepterat.
 
Jag tycker det är extremt dåligt. Är du inte mycket intresserad av det tycker jag du ska skita i det. Hade de anställt dig hade det kostat mer och du hade haft mer rättigheter. Det normala brukar vara att den här typen av lösningar är dyrare/timme för företagen eftersom de slipper allt ansvar för sjukdom, anställningsskydd osv osv.
 
Som personlig assistent hade jag 135 kr/t, och det var ett ansträngande arbete. Så att 140 kr/t för ett arbete där jag antar att du inte behöver utbildning är lågt är jag inte så säker på..
 
Som personlig assistent hade jag 135 kr/t, och det var ett ansträngande arbete. Så att 140 kr/t för ett arbete där jag antar att du inte behöver utbildning är lågt är jag inte så säker på..

Fast det är en himla skillnad på att vara anställd och egen företagare. Jag betalar mer i skatt än en anställd eftersom alla avgifter ska betalas av mig. Jag räknar att 50% ex moms av det jag drar in ska läggas undan till skatt. Sedan blir den summan oftast lägre beroende på kostnader jag haft som kan dras av osv.

Ska jag debitera timvis (vilket jag praktiskt taget aldrig gör, bara hel- och halvdagar) tar jag minst 550kr plus moms.
 
Om man räknar på 30% skatt så blir det 94,5 ut.

Jag blev erbjuden 125 för 13 år sedan. Plus semesterersättning osv.
Jag förstår inte era inlägg som svar på mitt? Vad har 30% skatt att göra med ifall sociala avgifter i
är inräknade i summan @parellikusken nämner? Det är ju helt olika saker. Mig veterligen anger man extremt sällan en lön inkl sociala avgifter. Den anges som en summa efter att sociala avgifter är betalda men innan skatten är betald.
I de 125:- du anger @lil-sis är det inklusive både lön, skatt och sociala avgifter?
 
Om man har en månadslön på 30 000 och betalar 30% i skatt. Så borde det bli en timlön på 130 kr vid normal arbetstid på 160 h/månad. Som jämförelse med en månadslön.
 
Jag förstår inte era inlägg som svar på mitt? Vad har 30% skatt att göra med ifall sociala avgifter i
är inräknade i summan @parellikusken nämner? Det är ju helt olika saker. Mig veterligen anger man extremt sällan en lön inkl sociala avgifter. Den anges som en summa efter att sociala avgifter är betalda men innan skatten är betald.
I de 125:- du anger @lil-sis är det inklusive både lön, skatt och sociala avgifter?
Det är ju för att man ska kunna ha något att jämföra med. Säger ju inget om det är mycket eller lite pengar efter sociala avgifter om man inte har något att jämföra med. En timpeng efter skatt går ju ändå att jämföra med timpeng efter sociala avgifter. Svårt annars om man inte vet vad för arbete det är. Till exempel en advokat kan begära uppåt 5000 kr per påbörjat timme beroende på område. Då är ts timlön mycket låg.
Det är nästan alltid lättast att jämföra det man får ut i handen i rena pengar.
 
Jag hade 127 kr/h som städerskevikarie på kommunen efter gymnasiet. Minns inte om semesterersättningen ingick i det, dock.
Om man har en månadslön på 30 000 och betalar 30% i skatt. Så borde det bli en timlön på 130 kr vid normal arbetstid på 160 h/månad. Som jämförelse med en månadslön.
Fast det blir tokigt att jämföra månadslön före skatt med timlön efter skatt. Man brukar jämföra löner före skatt, och då motsvarar 30 i månaden ungefär 180 kr/h. Skatta måste man ju oavsett om lönen betalas per månad eller per timme.
 
Det är ju för att man ska kunna ha något att jämföra med. Säger ju inget om det är mycket eller lite pengar efter sociala avgifter om man inte har något att jämföra med. En timpeng efter skatt går ju ändå att jämföra med timpeng efter sociala avgifter. Svårt annars om man inte vet vad för arbete det är. Till exempel en advokat kan begära uppåt 5000 kr per påbörjat timme beroende på område. Då är ts timlön mycket låg.
Givetvis, ville bara tydliggöra eftersom det känns som om folk blandar ihop tre helt olika termer och jämför dem rakt av med varandra
 
Jag hade 127 kr/h som städerskevikarie på kommunen efter gymnasiet. Minns inte om semesterersättningen ingick i det, dock.

Fast det blir tokigt att jämföra månadslön före skatt med timlön efter skatt. Man brukar jämföra löner före skatt, och då motsvarar 30 i månaden ungefär 180 kr/h. Skatta måste man ju oavsett om lönen betalas per månad eller per timme.
Lättast att jämföra är pengar ut i handen. Då får man göra en liten allmängissning. Sen säger det egentligen inte jättemycket då det blir generellt för alla yrken som finns. Men en liten hum i alla fall. Jämför man en lokalvårdares lön och en advokats så kommer ju så gott som alltid lokalvårdarens timlön bli låg.
 
Jag svarade eg bara på timpenning som ass.

Fakturera 140 är ynkligt.

En tidigare chef från Australien tyckte jag var för dyr (det här var i början och jag var riktigt billig). Jag stod på mig och upplyste honom om att jag som egenföretagare betalade betydligt mer i skatt än en anställd men att de hemskt gärna fick anställa mig istället. Det blev ingen mer diskussion och min dagsdebitering stod fast :angel: :D

Han hade alltså helt missuppfattat hur det går till i Sverige, i Australien betalar tydligen mindre enskilda företagare skatt i stil med anställda.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vilka är de största riskerna med att ta en anställning hos en arbetsgivare utan kollektivavtal? Under vilka förutsättningar kan det...
Svar
16
· Visningar
1 389
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp