Läkarbesök jämt man är sjuk

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lejonflickan

Får ni alltid frågan när ni VAB:at: Vad säger läkaren?
MÅSTE man springa till doktorn varje gång ungen är sjuk/febrig bara för att ge ett korrekt medicinskt svar till arbetsgivare och skola?
Får man inte vara hemma annars tro????
 
Sv: Läkarbesök jämt man är sjuk

Nej, faktiskt aldrig. Tack och lov för det. Det verkar ju oerhört jobbigt att behöva gå till läkare så fort ungen är sjuk.
 
Sv: Läkarbesök jämt man är sjuk

Lejonflickan skrev:
Får ni alltid frågan när ni VAB:at: Vad säger läkaren?
MÅSTE man springa till doktorn varje gång ungen är sjuk/febrig bara för att ge ett korrekt medicinskt svar till arbetsgivare och skola?
Får man inte vara hemma annars tro????

Nej, jag har inte ens VAB på jobbet. Är barnet sjukt mer än tre dagar så måste vi gå till läkare även om det bara är en förkylning eller barnsjukdom som håller på att bli bättre. Är det bara en dag jag är hemma ibland så är det ingen som ber om någon förklaring - jag måste ju ta det som semester eller flexidag. Tack och lov kan min man vara hemma...
 
Sv: Läkarbesök jämt man är sjuk

Nej, men även om man har rätt att vara hemma en vecka utan läkarintyg så verkar det som om folk i allmänhet springer till läkarn titt som tätt. Jag tycker det är onödigt att belasta våra läkare med vanliga fökylningar, och det tyckte nog den läkarn vi var hos sist, när jag föll efter för "trycket".
Det kanske är jag som är överkänslig, och känner mej skuldmedveten när jag är hemma och VABar. Ändå är min unge nästan aldrig sjuk.
 
Sv: Läkarbesök jämt man är sjuk

Hura kan man inte ha VAB? Det är ju en laglig rätt?
 
Sv: Läkarbesök jämt man är sjuk

Jag har varit hos läkaren ca. 3 ggr med min 3åring. Varför ska man gå dit när dem bara är förkylda, onödigt.
 
Sv: Läkarbesök jämt man är sjuk

Frågan är ju varför folk springer till läkaren titt som tätt. Är det för att stilla sin egen oro eller för att arbetsgivare/skola tycker att man ska det ?

Jag håller helt med att det är otroligt onödigt att belasta sjukvården med simpla förkylningar
 
Sv: Läkarbesök jämt man är sjuk

Jag har aldrig fått frågan från någon arbetsgivare om läkarintyg när kidsen varit sjuka.
 
Sv: Läkarbesök jämt man är sjuk

VAB är ju en laglig rättighet, så varför skall inte inte det gälla alla arbetstagare?!
 
Sv: Läkarbesök jämt man är sjuk

Sjalen kanske arbetar i Danmark och där är det andra regler för vård av barn.

Om man ska ränna till läkare med alla förkylda ungar så är det ju inte underligt att väntetiderna till en vårdcentral är långa... Jag har inte gjort det med mina barn och det har inte ifrågasatts av vare sig FK eller arbetsgivare.
 
Sv: Läkarbesök jämt man är sjuk

Jarrah skrev:
Sjalen kanske arbetar i Danmark och där är det andra regler för vård av barn.

Om man ska ränna till läkare med alla förkylda ungar så är det ju inte underligt att väntetiderna till en vårdcentral är långa... Jag har inte gjort det med mina barn och det har inte ifrågasatts av vare sig FK eller arbetsgivare.

De danska reglerna är ganska lika de svenska men jag jobbar för en internationell organisation så vi har helt egna regler. Oftast bra men just kring det här med barn kunde det vara bättre.

Just det här med att vi har tredagars gräns innan vi måste till läkare tror jag är just för att vi har regler från kontinenten där alla springer till läkare för minsta lilla vilket vi ju inte gör i Skandinavien... :crazy:
 
Sv: Läkarbesök jämt man är sjuk

OK! Då förstår jag lite bättre....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 038
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp