Läkare med huvudsjal?

coolia

Trådstartare
Min gamla mamma har nu haft läkare med huvudsjal och hon tycker att det känns väldigt fel. Min mamma är ganska negativ till sjalar som täcker ansiktet i en vårdsituation vilket jag kan förstå. Jag är positiv till invandring men jag kan verkligen förstå att man vill se ansiktet på sin läkare.
Eftersom jag inte vet så frågar jag här. Har man inga som helst synpunkter på klädsel för läkare?
 
@coolia Jag tror att du får tänka efter. Tycker du verkligen att det verkar rimligt att en läkare i svensk sjukvård skulle ha täckt ansikte? Vad din mamma förmodligen träffade var en doktor med en sjal som täckte hår och axlar. Om din mamma är gammal kunde det säkert vara en ovan och obekväm situation, men hon skulle förmodligen komma över det.
 
Ansiktstäckande slöja är, mig veterligt, inte tillåtet. Tror inte det är prövat rättsligt dock.
Spenderar mina dagar med folk i motsvarande niqab, så bryr mig måttligt där (operationsavdelning), men om jag träffar någon på en mottagning och ska ha ett samtal vill jag kunna se personens ansiktsuttryck. Om jag inte får se ett ansikte kan jag lika gärna ringa.
Om sen personens hår täcks av en slöja gör mig inget.

Något som kan ha hänt i @coolia s mammas fall är en missuppfattning när någon i operationsmössa och munskydd pratat med henne.
 
Men så gammal kan din mamma ändå inte vara?

Hursom , ju mer som är täckt desto bättre ur bacillsynpunkt tänker jag.:D

Jag tycker språket kan vara ett större problem, alla kan inte engelska tillräckligt sett från båda sidor.
 
Ansiktstäckande slöja är, mig veterligt, inte tillåtet. Tror inte det är prövat rättsligt dock.
Spenderar mina dagar med folk i motsvarande niqab, så bryr mig måttligt där (operationsavdelning), men om jag träffar någon på en mottagning och ska ha ett samtal vill jag kunna se personens ansiktsuttryck. Om jag inte får se ett ansikte kan jag lika gärna ringa.
Om sen personens hår täcks av en slöja gör mig inget.

Något som kan ha hänt i @coolia s mammas fall är en missuppfattning när någon i operationsmössa och munskydd pratat med henne.
Tänkte precis på det, var till tandläkaren igår, där användes både munskydd och huvudbonad...

Hur eller hur, sjal stör mig inte det minsta, när det kommer till niqab hade jag kanske reagerat men bara för att det inte är sådär jättevanligt med plagget i Sverige, så det skulle, för min del, bli fel plagg på fel plats, men sedan hade jag släppt det direkt och hade jag reagerat hade det bara varit en reaktion, varken åt det negativa eller positiva hållet... Men jag tror det handlar om en vanliga sjal i ts fall, tänker att kvinnliga läkare som bär niqab eller burka lär vara rätt ovanliga i hela världen, inte ens i Kabul används det av de kvinnliga läkarna på sjukhusen...

Sedan kan man säkert diskutera plaggen ur hygiensynpunkt, men det förutsätter jag att sjukhus har diskuterat över hela världen ;-)
 
En huvudsjal som hijab är ingen motsättning i basala hygienregler inom svensk vård. (annat än rent tekniskt gällande att det är ett privat plagg och inte något som arbetsgivaren handhåller i så kallad rotationstvätt. Men denna detalj kan vara löst så att arbetsgivare står för hijaben som arbetsklädsel i vissa områden)

Så, då tar vi bort den delen i diskussionen, ok?
 
Varför spelar schalen någon roll ? Bara det är en rar och duktig läkare så. Vi har många elever med schal, dvs täckande huvudduk på min skola och jag har själv haft håret täckt när jag var gift ortodoxt som ung.
 
Jag är mer intresserad av läkarens kompetens, bemötande och språk än om hon väljer att täcka håret med en sjal. Jag vill kunna känna att läkaren har kompetens att bedöma min hälsobild, att hon bemöter mig med respekt, förståelse och professionalism och att hon pratar och förstår så pass bra svenska att vi inte har problem att förstå varandra. Förstår inte varför folk blir kränkta av sjalar? Så länge hon inte döljer ansiktet i mötet med patienter är det väl skit samma?
 
Jag är mer intresserad av läkarens kompetens, bemötande och språk än om hon väljer att täcka håret med en sjal. Jag vill kunna känna att läkaren har kompetens att bedöma min hälsobild, att hon bemöter mig med respekt, förståelse och professionalism och att hon pratar och förstår så pass bra svenska att vi inte har problem att förstå varandra. Förstår inte varför folk blir kränkta av sjalar? Så länge hon inte döljer ansiktet i mötet med patienter är det väl skit samma?
Nu vet vi inte hur huvudet var täckt men TS skriver täckt ansikte.

Är ansiktet täckt så förlorar man mycket av mimiken och är resten av kroppen täckt även kroppsspråket. Det underlättar definitivt inte förståelsen då en stor del av kommunikationen går den vägen. Är det bara en normalt använd sjal så förstår jag inte problemet.
 
Det är inte tillåtet av täcka ansiktet av religiösa skäl inom vården. Hijab som täcker hår, öron och hals är dock tillåtet och är precis som @honung skriver ingen sanitär risk heller.
Jag hade dubbelkollat med mamma om hon inte saltat storyn lite. ;)

Personligen (om det är oss du menar med "man"?) så har jag inga problem med hijab, någonsin. Men gillar inte täckta ansikten i något av de yrken som kräver direkt kontakt med kund, gäst eller patient.

Jag hade reagerat på om min tandläkare inte tagit av sig munskyddet när jag klev in i undersökningsrummet.
Så det har inte med det religiösa att göra, utan handlar nog mer om en känsla av trygghet.
 
Har inga som helst problem med hijab, varken i vården eller någon annanstans. Min gynekolog har hijab och typ fyra av mina kollegor också. Enda gången jag haft problem med något hygienrelaterat i vården var med en tandläkare som inte använde handskar :wtf:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit deprimerad i väldigt många år och under åren har jag känt att jag blivit mer och mer avslagen i mina känslor, inte pga...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Lyan
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp