Läkartid och jobb

Men jag tackar ödmjukast för omtanken. Ni får mer än gärna vända er till era folkvalda politiker och kräva att dom slutar gå på priset enbart vid upphandlingar.
Nja det är en åtgärd men sen måste även arbetstagarna ställa krav och se till att vara med facket så man har en styrka bakom sig när man behöver genomföra förändringar.
 
Klart att det är ett bekymmer men att få gå till läkaren är väl ändå något man som arbetsgivare måste räkna med att personalen behöver göra. Att man får nekat 1-2 gånger när det inte är akut må vara men 4 gånger är inte ok. Speciellt som arbetstagaren försökt lägga det utanför arbetstid men kliniken har inte kunnat tillmötesgå det.
Men det är ju ändå kliniken som har ett jätteknasigt system. Arbetsgivaren kan jag förstå om folk inte vill jobba för dem just nu, alla klagar ju på kollektivtrafiken om den inte går. MissFideli kan jag förstå, som inte vill att hennes läkarbesök ska kosta många tusen för arbetsgivaren när det inte är akut.

Men receptionisten som envisas med att skicka slumpmässiga tider och inte vill ens försöka pricka in en viss dag eller ens något så enkelt som vilken dag som helst efter 16, eftersom hon tycker att det är lagstadgat att få gå till läkaren. Det förstår jag inte alls och om deras bokningssystem är väldigt dåliga så kan en privat klinik byta.

Jag skulle bli vansinnig om min tandläkare skickade randomiserade tider till mig när jag har en resväg på 2 timmar fram och tillbaka, och blev arg på mig för att jag inte kunde tacka ja till tider mitt på dagen. Det låter oerhört ineffektivt.

Det normala med en husläkare/tandläkare tex är ju att man ringer och de har ett schema med hål i som sträcker sig ett år framåt och så ser man vart man kan pricka in en tid. Är det bråttom så får man offra en dag och är det inte bråttom så får man vänta tills en tid som passar finns.
 
Men det är ju ändå kliniken som har ett jätteknasigt system. Arbetsgivaren kan jag förstå om folk inte vill jobba för dem just nu, alla klagar ju på kollektivtrafiken om den inte går. MissFideli kan jag förstå, som inte vill att hennes läkarbesök ska kosta många tusen för arbetsgivaren när det inte är akut.

Men receptionisten som envisas med att skicka slumpmässiga tider och inte vill ens försöka pricka in en viss dag eller ens något så enkelt som vilken dag som helst efter 16, eftersom hon tycker att det är lagstadgat att få gå till läkaren. Det förstår jag inte alls och om deras bokningssystem är väldigt dåliga så kan en privat klinik byta.

Jag skulle bli vansinnig om min tandläkare skickade randomiserade tider till mig när jag har en resväg på 2 timmar fram och tillbaka, och blev arg på mig för att jag inte kunde tacka ja till tider mitt på dagen. Det låter oerhört ineffektivt.

Det normala med en husläkare/tandläkare tex är ju att man ringer och de har ett schema med hål i som sträcker sig ett år framåt och så ser man vart man kan pricka in en tid. Är det bråttom så får man offra en dag och är det inte bråttom så får man vänta tills en tid som passar finns.
Jag har redan påpekat i tidigare inlägg att det är ett oflexibelt system den kliniken har. Men det är lika oflexibelt att man inte får ledigt från jobbet för att gå till läkaren.
 
Jag har redan påpekat i tidigare inlägg att det är ett oflexibelt system den kliniken har. Men det är lika oflexibelt att man inte får ledigt från jobbet för att gå till läkaren.
Jag tycker nog inte det eftersom det är speciellt just nu. Normalt ger de ju precis just den möjligheten, men inte just nu. Tidningarna är proppade med hur upprörda folk blir när kollektivtrafiken är full eller inte går. Just nu ökar smittspridningen i landet.

Det kan handla om liv och död att inte vara för många på en buss. Det kan handla om att en helt bunt personer missar sina läkarbesök om bussen är inställd. Några av dem kanske är läkare eller sjuksystrar rent av. Alla kan inte bara hoppa på en cykel eller jogga till jobbet eller doktorn. För om de kunde det skulle de ju aldrig tagit bussen så som det ser ut nu, utan joggat eller cyklat... för att erbjuda sin plats till den som behöver den bättre, eller bara behöver ett ledigt säte bredvid sig.

Så det handlar alltså om en receptionist och en klinik som måste vika sig lite lite från sin stenhårda princip att aldrig ge patienter önskade tider utan bara slumpade tider. Kontra 20 personers möjlighet att ta sig till jobbet, en arbetsgivares förlust på tusentals kronor osv. Receptionisten är orimlig.
 
Jag tycker nog inte det eftersom det är speciellt just nu. Normalt ger de ju precis just den möjligheten, men inte just nu. Tidningarna är proppade med hur upprörda folk blir när kollektivtrafiken är full eller inte går. Just nu ökar smittspridningen i landet.

Det kan handla om liv och död att inte vara för många på en buss. Det kan handla om att en helt bunt personer missar sina läkarbesök om bussen är inställd. Några av dem kanske är läkare eller sjuksystrar rent av. Alla kan inte bara hoppa på en cykel eller jogga till jobbet eller läkaren. För om de kunde det skulle de ju aldrig tagit bussen så som det ser ut nu, utan joggat eller cyklat.
Ja den första tiden men det är ju inte direkt någon nyhet längre. Hur länge tycker du det är okej att människor inte får ledigt för att gå till läkaren? 6 månader? 1 år? 2 år? Att bli nekad 2 gånger är kanske okej men 4 gånger? 5 gånger? 15 gånger? Eller tills det blir akut och man inte kan göra någon planering alls för omloppet?
Är det så illa att man inte har någon personal alls som kan köra och man måste dra in ett omlopp så är det bättre att göra det en längre tid i förväg så att passagerare kan få den informationen god tid i förväg och planera sin resa efter det. Värre att dra in omloppet när passagerare redan står och väntar på turen.

De som kör bussar är ju också människor och måste väl ha någon form av ett liv. Det är tufft som det är med delade tjänster, långa tjänster, upphandlingar mm. Att då få ledigt för att gå till läkaren borde vara någon form av humanitär minigräns.
 
Senast ändrad:
Ja den första tiden men det är ju inte direkt någon nyhet längre. Hur länge tycker du det är okej att människor inte får ledigt för att gå till läkaren? 6 månader? 1 år? 2 år? Att bli nekad 2 gånger är kanske okej men 4 gånger? 5 gånger? 15 gånger? Eller tills det blir akut och man inte kan göra någon planering alls för omloppet?
Jag förstår inte hur du menar. Ts kan ju plättlätt gå till läkaren en hel dag i veckan och varje dag 16 och framåt. Om det hade varit ett 8-17 jobb, varje dag i veckan skulle det självklart varit helt orimligt. Men det är inte det. Det är helt och hållet rimligt att föreställa sig att det är fullt möjligt att boka en tid inom ett halvår på de villkoren och ts hade ett halvår på sig. Det är kliniken som är konstig.

Ts har sagt att om det vore akut skulle det bara vara att göra. Men jag förstår verkligen att hon här tycker att det är receptionisten som är omöjligt inte arbetsgivaren.

Om jag sa till tandläkaren eller husläkaren att boka vilken tid ni vill på tisdagar eller vilken dag ni vill efter 16 skulle de såvitt jag förstått klara det. (jag brukar vara mycket orimligare med tider än så och har ändå lyckats gå till båda).
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte hur du menar. Ts kan ju plättlätt gå till läkaren en hel dag i veckan och varje dag 16 och framåt. Om det hade varit ett 8-17 jobb, varje dag i veckan skulle det självklart varit helt orimligt. Men det är inte det. Det är helt och hållet rimligt att föreställa sig att det är fullt möjligt att boka en tid inom ett halvår på de villkoren. Det är kliniken som är konstig.

Min husläkare skulle utan tvekan lyckas pricka in en tid på en månad på de villkoren, om de tyckte det var något viktigt (om de tycker det är oviktigt (ont någonstans som kan vara en muskel) är det närapå omöjligt att få en tid inom 6 månader så då är det bara att gå till privat till någon naprapat eller gud vet vad. Men det är ju inte arbetsgivarens fel.)
Men nu kunde ju inte kliniken hjälpa till med det.
 
Men nu kunde ju inte kliniken hjälpa till med det.
För att receptionisten inte vill. Hon argumenterar att de vill boka slumpmässiga tider eftersom de anser att det är lagstadgat att man ska få gå till läkaren på arbetstid. Samtidigt som det inte är så.

Mottagningen påstod att det var lag. Jag försökte säga emot, men det mottogs inte väl och jag blev osäker.

I så fall enligt kollektivavtalet. Inte lag.

Nu har jag pratat med en fd facklig som säger att det inte finns med i vårt avtal. Blir lite sur på receptionisten som så rabiat vidhåller att det är lag.

De har helt enkelt bara fel. De kan inte basera ett bokningssystem på att de har fel. Dessutom måste det vara receptionisten personligen som har fel. Bolaget som äger kliniken kan rimligen inte tro att det är så, de måste ha jurister.

Dessutom låter receptionistens argument som att det hade kunnat vara görbart om det inte vore lag...

Och hon hade kunnat fortsätta slumpa tider i evinnerlighet tills det råkade bli rätt, om hon verkligen är helt hjälplös, men utan att bli arg och skälla på folk. Hon hade kunnat le brett och säga äsch då så gick det inte igen. Eller rent av kommit ihåg att det skulle komma en avbokning eftersom hon vid det här laget lär minnas att onsdagar är enda möjliga dagen..

(Vi har inte ens kollektivavtal på vår arbetsplats, nu får vi ledigt för läkarbesök och tandläkare ändå och däcksskifte osv. Men jag föredrar ändå att inte göra så eftersom det går så oerhört på min flex och jag vill inte heller använda min semester för en helt dag borta från jobbet för tandläkarbesök eller läkare. Så jag är normalt besvärlig vid bokningar och visst är det besvärligt, men hittills är däcksfirman de enda som slumpar tider hej vilt, och de går att byta.)
 
Senast ändrad:
För att receptionisten inte vill. Hon argumenterar att de vill boka slumpmässiga tider eftersom de anser att det är lagstadgat att man ska få gå till läkaren på arbetstid. Samtidigt som det inte är så.







De har helt enkelt bara fel. De kan inte basera ett bokningssystem på att de har fel. Dessutom måste det vara receptionisten personligen som har fel. Bolaget som äger kliniken kan rimligen inte tro att det är så, de måste ha jurister.

Dessutom låter receptionistens argument som att det hade kunnat vara görbart om det inte vore lag...

Och hon hade kunnat fortsätta slumpa tider i evinnerlighet tills det råkade bli rätt, om hon verkligen är helt hjälplös, men utan att bli arg och skälla på folk. Hon hade kunnat le brett och säga äsch då så gick det inte igen. Eller rent av kommit ihåg att det skulle komma en avbokning eftersom hon vid det här laget lär minnas att onsdagar är enda möjliga dagen..

(Vi har inte ens kollektivavtal på vår arbetsplats, nu får vi ledigt för läkarbesök och tandläkare ändå och däcksskifte osv. Men jag föredrar ändå att inte göra så eftersom det går så oerhört på min flex och jag vill inte heller använda min semester för en helt dag borta från jobbet för tandläkarbesök eller läkare. Så jag är normalt besvärlig vid bokningar och visst är det besvärligt, men hittills är däcksfirman de enda som slumpar tider hej vilt, och de går att byta.)
Nu drar du en massa slutsatser. Jobbar du där?
 
Nu drar du en massa slutsatser. Jobbar du där?
Nej, men det känns som att du drar slutsatser.

Ts problem verkar vara att receptionisten blir irriterad/arg för att ts avbokar slumpmässigt givna tider. Ts har tiden för sig, har inte speciellt bråttom.

Varför är det ok att receptionisten blir arg för att ts avbokar tider som inte passar ts utan trillar in på slump, på slumpmässiga dagar och slumpmässig timma?

Varför är det ok att receptionisten felaktigt hävdar att lagen ser annorlunda ut än den gör?

Akut skulle ts ha fått ledigt uppfattade jag det som.
 
Jag undrar lite om receptionisten inte tror på TS när hon säger att hon inte kan få ledigt?
Och liksom tokhåller på någon princip om att man inte ska ge ut "önsketider". I vart fall inte till de som inte försöker lösa det själva, eller försöker snika till sig fördelar med lögner, eller...
 
Nej, men det känns som att du drar slutsatser.

Ts problem verkar vara att receptionisten blir irriterad/arg för att ts avbokar slumpmässigt givna tider. Ts har tiden för sig, har inte speciellt bråttom.

Varför är det ok att receptionisten blir arg för att ts avbokar tider som inte passar ts utan kommer på slump, på slumpmässiga dagar och slumpmässig timma?

Varför är det ok att receptionisten felaktigt hävdar att lagen ser annorlunda ut än den gör?
Jag hittar inte på en massa scenarion om vad/hur/varför någon tänker. De slutsatser jag drar är bara att det inte är okej att nekas ledighet för att gå till läkaren fyra gånger.

Påstår du att jag skrivit att det är ok att receptionisten hävdar att lagen ser annorlunda ut än vad den gör?
 
På vilket sätt skulle du ändra rutinerna? Typ "du får bara gå till sjukvården en gång per månad, allt utöver det räknas som olovlig frånvaro"?

Tre frågor, om någon kanske kan svara:
1. Finns det människor som springer till sjukvården på arbetstid för skojs skull, utan särskild anledning?
2. Finns det människor som får tid till sjukvården utan vettig anledning?
3. Är sjukvårdsbesök grund till uppsägning?

Jag går ofta till sjukvården just nu. Det infaller så att nu börjar sjukvården beta av sin vårdkö. Så jag har gjort ett läkarbesök i juli för att jag är trött och hängig, jag har gått ca varannan till var tredje vecka för blodprovstagning för att utreda min järnbrist som kom fram då, jag har gjort bukröntgen för att utreda järnbristen, jag har varit hos gynekolog för att kolla så järnbristen inte orsakades av något där, jag går varannan till var tredje eller fjärde vecka till Synenhetens psykolog, var tredje månad gör jag ett besök 50 mil bort till min neurolog för botox mot min migrän, jag ska göra ett heldagsbesök hos ögonläkare om någon vecka och jag ska gå till audionom samt öronläkare inför en röroperation i öronen nu i höst också. Har jag otur blir det gastroskopi och koloskopi som också ska göras. Dessutom bad jag i juli om att få en remiss skickad för fetmakirurgi så det kan ju ev. bli några besök där så småningom. Vad jag egentligen brukar göra är att gå till psykologen och till neurologen.

Det mesta av detta har jag gått tidigare eller kommit lite senare eftersom vi har flex. Men vissa gånger har jag fått ta semester helt enkelt. Det kostar att vara sjuk. Inte bara ekonomiskt alltså utan även psykiskt, tex i oro över hur arbetsgivaren ska reagera på frånvaro från jobbet, hur man ska lösa allt på bästa sättet. Det behövs fler flexibla arbetsgivare som "ser mellan fingrarna" så att de anställda kan få en chans att må bra. För det kostar arbetsgivaren och samhället minst i längden, tror jag.
Vi har ett mindre företag så jag skulle ha en dialog med vederbörande. Sjukdomar och läkarbesök är ju så individuella, så det skulle vä
På vilket sätt skulle du ändra rutinerna? Typ "du får bara gå till sjukvården en gång per månad, allt utöver det räknas som olovlig frånvaro"?

Tre frågor, om någon kanske kan svara:
1. Finns det människor som springer till sjukvården på arbetstid för skojs skull, utan särskild anledning?
2. Finns det människor som får tid till sjukvården utan vettig anledning?
3. Är sjukvårdsbesök grund till uppsägning?

Jag går ofta till sjukvården just nu. Det infaller så att nu börjar sjukvården beta av sin vårdkö. Så jag har gjort ett läkarbesök i juli för att jag är trött och hängig, jag har gått ca varannan till var tredje vecka för blodprovstagning för att utreda min järnbrist som kom fram då, jag har gjort bukröntgen för att utreda järnbristen, jag har varit hos gynekolog för att kolla så järnbristen inte orsakades av något där, jag går varannan till var tredje eller fjärde vecka till Synenhetens psykolog, var tredje månad gör jag ett besök 50 mil bort till min neurolog för botox mot min migrän, jag ska göra ett heldagsbesök hos ögonläkare om någon vecka och jag ska gå till audionom samt öronläkare inför en röroperation i öronen nu i höst också. Har jag otur blir det gastroskopi och koloskopi som också ska göras. Dessutom bad jag i juli om att få en remiss skickad för fetmakirurgi så det kan ju ev. bli några besök där så småningom. Vad jag egentligen brukar göra är att gå till psykologen och till neurologen.

Det mesta av detta har jag gått tidigare eller kommit lite senare eftersom vi har flex. Men vissa gånger har jag fått ta semester helt enkelt. Det kostar att vara sjuk. Inte bara ekonomiskt alltså utan även psykiskt, tex i oro över hur arbetsgivaren ska reagera på frånvaro från jobbet, hur man ska lösa allt på bästa sättet. Det behövs fler flexibla arbetsgivare som "ser mellan fingrarna" så att de anställda kan få en chans att må bra. För det kostar arbetsgivaren och samhället minst i längden, tror jag.
Eftersom man får åka till läkaren på betald arbetstid hos oss, och vi lägger ingen större notis om läkar-tandläkarbesök/naprapat etc. Men, skulle det vara så att någon skjutsar sina släktingar och att man utnyttjar oss och inte delar sin börda med andra inom sin familj (som kanske måste ta ledigt) och det skulle gå över styr så det påverkar arbetsinsatsen och kollegorna så skulle jag ändra mina rutiner. Det har aldrig hänt och jag tror inte det kommer att hända. De finns dem hos oss som ändra tar ledigt för jag tror att de inte vill outa varför de är borta. Det var ingen större tanke än så. Ibland blir personalen sjuk och då får de naturligtvis besöka sin läkar/tandläkare eller vad det nu är mer än två gånger i månaden. Inga problem.
 
Jag hittar inte på en massa scenarion om vad/hur/varför någon tänker. De slutsatser jag drar är bara att det inte är okej att nekas ledighet för att gå till läkaren fyra gånger.

Påstår du att jag skrivit att det är ok att receptionisten hävdar att lagen ser annorlunda ut än vad den gör?
Nej,

Men det är ju ok att neka någon att gå till läkaren 4 gånger tydligen, enligt lagen.

Den enklaste lösningen på problemet är klinikens bokningssystem.

Eller ok den enklaste lösningen på problemet är att kliniken helt enkelt inte blir arga på sina patienter och låter bli att påstå felaktiga saker.
 
App-läkare kostar regionerna en massa pengar i onödan. Frestande, javisst, men försök få tid på din mottagning istället. Ring och försök boka tid direkt istället för att få en hemskickad? Eller ta helt enkelt ledigt så att det blir gjort, hur ofta går du dit? Du skrev väl att din arbetsgivare inte nekar?

Om det inte går att få till ett läkarbesök på "vanligt" sätt, så är kanske inte app-läkaren i onödan? Det är sällan som det uppstår tjänster helt random utan att det finns ett behov... Och behovet när det gäller appläkare verkar ju vara att den allmänna vården inte räcker till för alla som vill och behöver.

Att sedan systemet ser ut sådant att app-läkarna tar ekonomiska resurser från regionerna, det kan knappast den enskilda patienten varken lastas för eller förväntas åtgärda, tycker jag.
 
Nej,

Men det är ju ok att neka någon att gå till läkaren 4 gånger tydligen, enligt lagen.

Den enklaste lösningen på problemet är klinikens bokningssystem.

Eller ok den enklaste lösningen på problemet är att kliniken helt enkelt inte blir arga på sina patienter och låter bli att påstå felaktiga saker.
Så du är väl insatt i klinikens bokningsrutiner?
 
Så du är väl insatt i klinikens bokningsrutiner?
Nej men jag pratar ibland med kunder i telefon och jag är ganska väl insatt i konceptet att inte skälla på dem för saker de inte kan göra någonting åt och att försöka att inte ge fel information om Sveriges lagar.

Eller ok den enklaste lösningen på problemet är att kliniken helt enkelt inte blir arga på sina patienter och låter bli att påstå felaktiga saker.
 
Nej men jag pratar ibland med kunder i telefon och jag är ganska väl insatt i konceptet att inte skälla på dem för saker de inte kan göra någonting åt och att försöka att inte ge fel information om Sveriges lagar.
Och jag har skrivit någonstans att det är okej att skälla på patienter?
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 329
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 381
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 465
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp