Läkartid och jobb

Och jag har skrivit någonstans att det är okej att skälla på patienter?
Jag tycker du var ganska hård mot ts angående att hon förstod att hennes arbetsgivare hade svårt att ställa in bussar för icke akuta läkarbesök just nu.

Jag tycker att just det här problemet ligger hos kliniken inte hos ts eller i just det här fallet hos ts arbetsgivare med tanke på vilka konsekvenser inställda bussar får just nu.

Frågan handlade ju egentligen om informationen hon fått från kliniken, vilken var fel och att receptionisten blev upprörd över avbokningarna.

Det kan ju finnas fler personer som har väldigt svårt att få tex råd att gå till läkaren mitt på arbetsdagen och som inte kan gå på betald arbetstid och som ligger dåligt till på flexen pga hämtningar osv, men som skulle kunna gå väldigt lätt en viss dag utan några som helst problem. Lite flexibilitet åt alla håll tycker jag är bra (men just i det här fallet fanns inte den möjligheten hos arbetsgivaren tyvärr, just nu).
 
Senast ändrad:
Jag tycker du var ganska hård mot ts angående att hon förstod att hennes arbetsgivare hade svårt att ställa in bussar för icke akuta läkarbesök just nu.

Jag tycker att just det här problemet ligger hos kliniken inte hos ts eller i just det här fallet hos ts arbetsgivare med tanke på vilka konsekvenser inställda bussar får just nu.

Frågan handlade ju egentligen om informationen hon fått från kliniken, vilken var fel och att receptionisten blev upprörd över avbokningarna.

Det kan ju finnas fler personer som har väldigt svårt att få tex råd att gå till läkaren mitt på arbetsdagen och som inte kan gå på betald arbetstid och som ligger dåligt till på flexen pga hämtningar osv, men som skulle kunna gå väldigt lätt en viss dag utan några som helst problem. Lite flexibilitet åt alla håll tycker jag är bra (men just i det här fallet fanns inte den möjligheten hos arbetsgivaren tyvärr, just nu).
Fast vi har ju ingen aning om hur det fungerar på kliniken. Du har bara hittat på en massa antagande om klinikens bokningsrutiner. Faktum är att du har inte en aning varför det inte går att få en specifikt dag.
Och ja jag tycker att om man begärt ledigt för läkarbesök fyra gånger och inte fått det så är det dåligt av arbetsgivaren.
 
Fast vi har ju ingen aning om hur det fungerar på kliniken. Du har bara hittat på en massa antagande om klinikens bokningsrutiner. Faktum är att du har inte en aning varför det inte går att få en specifikt dag.
Och ja jag tycker att om man begärt ledigt för läkarbesök fyra gånger och inte fått det så är det dåligt av arbetsgivaren.
Men ts hade inte behövt be om ledigt fyra gånger om kliniken hade haft ett fungerande bokningssystem.

Att det är konstigt baserar jag på att det är märkligt att många andra privata och icke privata aktörer inom vården (och utanför vården) har lyckats införskaffa fungerande bokningssystem. Samtidigt som jag tänker att ts inte kan vara ensam om att ha mycket stora problem med slumpade tider.
 
Men ts hade inte behövt be om ledigt fyra gånger om kliniken hade haft ett fungerande bokningssystem.

Att det är konstigt baserar jag på att det är märkligt att många andra privata och icke privata aktörer inom vården (och utanför vården) har lyckats införskaffa fungerande bokningssystem.
Men vi vet inte alls varför det är svårt. På vissa avdelningar är det svårt. Jag skrev redan från början att jag tycker kliniken är oflexibel men jag har så pass mycket erfarenhet att jag förstår att det faktiskt finns omständigheter som ibland gör det svårt.
Och när det nu tydligen är svårt så borde ag vara så pass mån om sina anställda att denne beviljar ledighet för läkarbesök.
 
Men vi vet inte alls varför det är svårt. På vissa avdelningar är det svårt. Jag skrev redan från början att jag tycker kliniken är oflexibel men jag har så pass mycket erfarenhet att jag förstår att det faktiskt finns omständigheter som ibland gör det svårt.
Och när det nu tydligen är svårt så borde ag vara så pass mån om sina anställda att denne beviljar ledighet för läkarbesök.
Jo men i det här fallet var det ju för arbetsgivaren nära omöjligt helt enkelt och för ts inte bråttom.

Varvid lösningen är att som receptionist inte bli sur över att ts tackar nej till tiderna utan försöka fortsätta boka alla återbudstider om hon inte kan agera mer aktivt (tex bara boka vissa återbudstider).

Det är faktiskt oerhört stressande att människor blir sura på en för saker man inte kan rå för.

Efter 4 återbud börjar receptionisten bli lite sur uppenbarligen. Tyvärr kan jag av nån anledning inte lämna återbud på 1177.

Jag vet inte om jag tycker att den bästa lösningen är att ställa in ett antal bussturer en eftermiddag just nu.

Om corona ger sig och eller fler anställs så är det ju god chans att det löser sig inom ett par månader.
 
Senast ändrad:
Jo men i det här fallet var det ju för arbetsgivaren nära omöjligt helt enkelt och för ts inte bråttom.

Varvid lösningen är att som receptionist inte bli sur över att ts tackar nej till tiderna utan försöka fortsätta boka alla återbudstider om hon inte kan agera mer aktivt (tex bara boka vissa återbudstider).

Det är faktiskt oerhört stressande att människor blir sura på en för saker man inte kan rå för.



Jag vet inte om jag tycker att den bästa lösningen är att ställa in ett antal bussturer en eftermiddag just nu.

Om corona ger sig och eller fler anställs så är det ju god chans att det löser sig inom ett par månader.
Nu av någon anledning kan inte kliniken tillgodose önskemålet om en viss dag. Fyra andra tider har erbjudits. Då kan det vara läge för ag att dra sitt strå till stacken. Speciellt då denna situationen har uppstått pga ags anställningsrutiner med många timanställda.
Problemet är att det är två stora aktörer som är lika oflexibla, då blir det så här.
Alla får ju försöka lösa situationen, det ligger inte bara på den ena partnern.
 
Är det personalbrist, så körs inte turen alls. Jag har ingen aning om ifall nån vill byta, det är för mig inte aktuellt så varför skulle jag kolla det?
Jag ser absolut ingen likhet i min situation och att bli sjuk.
Mitt råd till dig är att inte börja jobba som busschaufför. Åtminstone inte inom upphandlad linjetrafik. Det första man spar in på för att klara regionernas priskrav, är förarna.
Men om du byter tur mot en som har ledig dag och så jobbar du den andra personens jobbdag? Då är ju problemet visst löst?
 
Nja det lär nog vara minus generellt och givetvis byter man inte en dag som är - till en dag som är +. Däremot till en lika mycket minus eller ännu mer minus.
Har ingen aning om vad du svamlar om för plus och minus.
Om man är inlagd i schemat att köra vissa bussturer, specifika dagar och t.ex ledig varannan tisdag och varannan onsdag. Då kan man inte bara byta sin egen lediga dag mot en annan ledig dag. För det måste sättas in en annan bussförare som kör just den bussturen just den dagen.
Det är ju liksom DET som är problemet i det här fallet, eftersom det inte finns några vikarier att sätta in! Det går ju liksom inte att plocka en random arbetslös från gatan och sätta hen i bussen, utan det krävs både utbildning (körkort och YKB, samt internutbildning om såväl generellt system som hur bussturen går) och lokalkännedom. Och även att kunna tänka sig att jobba med ett smitt-utsatt yrke.
 
Nu av någon anledning kan inte kliniken tillgodose önskemålet om en viss dag. Fyra andra tider har erbjudits. Då kan det vara läge för ag att dra sitt strå till stacken. Speciellt då denna situationen har uppstått pga ags anställningsrutiner med många timanställda.
Problemet är att det är två stora aktörer som är lika oflexibla, då blir det så här.
Alla får ju försöka lösa situationen, det ligger inte bara på den ena partnern.
Nej det känns onekligen som att ts sitter mellan två stenblock. Men jag kan inte förstå varför det är ett så stort problem för kliniken att ts vill vänta tills det uppkommer en tid som passar ts bättre. Det var ju inte akut, så hur är det ett problem för kliniken att ts vill vänta till en bättre tid.

För mig låter det ju inte som att kliniken har försökt dra något strå till stacken. De verkar snarare ha en maktposition med fulla tider där man bara kan få tid på återbud och det inte finns möjligheter att titta 6 månader framåt i kalendern.
 
Har ingen aning om vad du svamlar om för plus och minus.
Om man är inlagd i schemat att köra vissa bussturer, specifika dagar och t.ex ledig varannan tisdag och varannan onsdag. Då kan man inte bara byta sin egen lediga dag mot en annan ledig dag. För det måste sättas in en annan bussförare som kör just den bussturen just den dagen.
Det är ju liksom DET som är problemet i det här fallet, eftersom det inte finns några vikarier att sätta in! Det går ju liksom inte att plocka en random arbetslös från gatan och sätta hen i bussen, utan det krävs både utbildning (körkort och YKB, samt internutbildning om såväl generellt system som hur bussturen går) och lokalkännedom. Och även att kunna tänka sig att jobba med ett smitt-utsatt yrke.
Jag ska försöka förklara tydligare.
Plus och minus på antal förare är det en specifik dag. Det finns alltid ett visst antal tjänster varje dag som inte är tillsatta. Detta beror på att raderna inte är fyllda, sjukdom, semester, föräldraledighet mm.
Tjänsterna måndag-torsdag ser oftast likadana ut. Sen är fredagar likadana och lördagar likadana och söndagar likadana. Ibland kan man köra söndagstrafik på en lördag (tex på julafton). Även när det är trafikomläggningar så kan det vara andra tjänster för tillsättning en eller flera dagar som skiljer sig från grundtabellen.
Så vissa dagar är det fler folk som saknas, dvs fler öppna tjänster. Andra dagar kan det tom vara överskott av förare. Sen kan det en dag saknas 10 förare och en annan dag saknas 50 förare. Så när man byter så byter man givetvis till någon dag man är ledig men behövs mer än den dagen man byter ifrån. När det kommer till lokalkännedom så brukar man byta inom sin depå. Det är alltså så att man får en liknande (eller tom likadan tjänst) som sin egna grundtjänst men på en annan dag. Det kallas för fridagsbyte, och även om rutinerna för detta ser olika ut för olika aktörer så är det ett vedertaget begrepp.
 
Nej det känns onekligen som att ts sitter mellan två stenblock. Men jag kan inte förstå varför det är ett så stort problem för kliniken att ts vill vänta tills det uppkommer en tid som passar ts bättre. Det var ju inte akut, så hur är det ett problem för kliniken att ts vill vänta till en bättre tid.

För mig låter det ju inte som att kliniken har försökt dra något strå till stacken. De verkar snarare ha en maktposition med fulla tider där man bara kan få tid på återbud och det inte finns möjligheter att titta 6 månader framåt i kalendern.
Därför att jag förstår att det inte är populärt från klinikens sida att en patient hela tiden bokar av en tid. Sen verkar det ju som om inte går att ha en lista med ”önsketider” av någon anledning (vilket givetvis hade varit det enklaste för patienterna). Det är ju denna anledning vi inte vet. Det kan man bara spekulera kring. Det finns ju inte heller någon lag vilka tider ska erbjudas en patient så tekniskt sett har kliniken gjort det den ska. På samma sätt som det inte finns en tvingande lag för ag att ge ledighet för läkarbesök.

Kan ju vara att man oftast inte lägger personalens schema så lång tid i förväg som sex månader. När man fördelar tider så är det olika prioriteringar man måste göra. Vissa enligt vårdgarantin andra inte.
Vare sig kliniken eller ag verkar ju vilja hjälpa till. Som ag så borde man värna om sin personal och vården borde värna om sina patienter.
 
Därför att jag förstår att det inte är populärt från klinikens sida att en patient hela tiden bokar av en tid. Sen verkar det ju som om inte går att ha en lista med ”önsketider” av någon anledning (vilket givetvis hade varit det enklaste för patienterna). Det är ju denna anledning vi inte vet. Det kan man bara spekulera kring. Det finns ju inte heller någon lag vilka tider ska erbjudas en patient så tekniskt sett har kliniken gjort det den ska. På samma sätt som det inte finns en tvingande lag för ag att ge ledighet för läkarbesök.

Kan ju vara att man oftast inte lägger personalens schema så lång tid i förväg som sex månader. När man fördelar tider så är det olika prioriteringar man måste göra. Vissa enligt vårdgarantin andra inte.
Vare sig kliniken eller ag verkar ju vilja hjälpa till. Som ag så borde man värna om sin personal och vården borde värna om sina patienter.
Jo men det är så oproportionerligt. Besväret receptionisten har när någon tackar nej till en slumpmässig tid, som kliniken skickar lite nu och då då det passar dem.

Jämfört med att missa en hel eller en halv arbetsdag och inkomsterna för den dagen eller helt skjuta sitt flexkonto i sank.

Jämfört med att ställa in en eftermiddags bussar.
 
Jo men det är så oproportionerligt. Besväret receptionisten har när någon tackar nej till en slumpmässig tid, som kliniken skickar lite nu och då då det passar dem.

Jämfört med att missa en hel eller en halv arbetsdag och inkomsterna för den dagen eller helt skjuta sitt flexkonto i sank.

Jämfört med att ställa in en eftermiddags bussar.
Fast det vet du inte. Du bara gissar det. Jag som har erfarenhet av båda är inte så säker att det ”bara är så enkelt”.
Ska man vara petig så är inställd busstur det värsta scenariot, inte det givna.
 
Fast det vet du inte. Du bara gissar det. Jag som har erfarenhet av båda är inte så säker att det ”bara är så enkelt”.
Ska man vara petig så är inställd busstur det värsta scenariot, inte det givna.
Fast det gäller ju alltså tider som andra har avbokat, luckor de vill fylla men som ts inte har orsakat på minsta vis.

Dvs om den där luckan är en riktig rejäl katastrof så är det inte ts fel.
 
Fast det gäller ju alltså tider som andra har avbokat, luckor de vill fylla men som ts inte har orsakat på minsta vis.

Dvs om den där luckan är en riktig rejäl katastrof så är det inte ts fel.
Vi vet väl inte varför ta har fått de tider hon har fått?
Två stora organisationer och ingen är flexibel eller vill göra det där lilla extra. Båda gör precis bara det de måste göra.
 
Vi vet väl inte varför ta har fått de tider hon har fått?
Två stora organisationer och ingen är flexibel eller vill göra det där lilla extra. Båda gör precis bara det de måste göra.

Mottagningen säger att det enda som finns är återbudstider. Så då antar jag att det är just återbudstider. Så jag tackar nej till en tid som nån annan redan lämnat återbud till. Jag kräver inte på något vis att mottagningen ska ge mig tider just nu, det är dom som börjat skicka ut kallelser när överföringen var klar. Fullt förståeligt att dom vill träffa mig, men just nu är det inte läge.
 
Mottagningen säger att det enda som finns är återbudstider. Så då antar jag att det är just återbudstider. Så jag tackar nej till en tid som nån annan redan lämnat återbud till. Jag kräver inte på något vis att mottagningen ska ge mig tider just nu, det är dom som börjat skicka ut kallelser när överföringen var klar. Fullt förståeligt att dom vill träffa mig, men just nu är det inte läge.
Det är samma här för mig. Här var det dock en remiss så den ligger lite högre i prioriteten men likväl är det bara återbudstider som gäller. Fanns inga tider alls. Inte lätt för någon.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 397
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 417
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
558
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 196
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp