Läkartid och jobb

MissFideli

Trådstartare
Har man rätt att få ledigt för icke akut läkarbesök? Jag trodde det bara var akuta besök, men min mottagning säger att det gäller alla läkarbesök. Det är inte akut och inte så bråttom.
 
Nu har jag pratat med en fd facklig som säger att det inte finns med i vårt avtal. Blir lite sur på receptionisten som så rabiat vidhåller att det är lag.

Det är ju dock inget som hindrar att du pratar med din chef. Det finns de som är mänskliga, du kanske kan flexa eller jobba igen det sedan? Vi skriver inte ens upp tid för sånt, men jag tror vi har en jäkligt trevlig ledning på det viset...
 
Det är ju dock inget som hindrar att du pratar med din chef. Det finns de som är mänskliga, du kanske kan flexa eller jobba igen det sedan? Vi skriver inte ens upp tid för sånt, men jag tror vi har en jäkligt trevlig ledning på det viset...

Jag kör buss, går varken att flexa eller jobba igen då 😉
Min chef har heller inget med det att göra, det är personalplaneringen som beslutar. Och just nu får vi inte ledigt.
 
Jag kör buss, går varken att flexa eller jobba igen då 😉
Min chef har heller inget med det att göra, det är personalplaneringen som beslutar. Och just nu får vi inte ledigt.

Nä då är det ju klart besvärligare. Vi går skift ensamma så det är svårt med ersättare, men just på dagtid brukar det kunna ordnas nån timme att nån hoppar in. Och tackolov är det ju då de flesta läkartider finns...
 
Nä då är det ju klart besvärligare. Vi går skift ensamma så det är svårt med ersättare, men just på dagtid brukar det kunna ordnas nån timme att nån hoppar in. Och tackolov är det ju då de flesta läkartider finns...

Hos oss baseras en stor del av de anställda på timmisar och nu i coronatider vill många av dom inte jobba. Så vi fasta sitter där vi sitter. Förhoppningsvis blir det bättre under hösten/vintern, men vem vet nått i dessa tider...
 
Har man rätt att få ledigt för icke akut läkarbesök? Jag trodde det bara var akuta besök, men min mottagning säger att det gäller alla läkarbesök. Det är inte akut och inte så bråttom.
Fast på mottagningarna vet de inte sådant. Jag har haft kollegor som har kommit tillbaka och hävdat att de ska få betalda läkarbesök för att läkaren har sagt att det är så. Men om man läser vår personalhandbok ser man att det bara är ett första akut läkarbesök som man får göra på arbetstid (dvs med lön). Alla andra besök får man ta ut komp, vara tjänstledig, osv för. Men vi brukar i alla fall gå att ordna så att vi kan vara lediga för läkar- och tandläkarbesök.
 
Fast på mottagningarna vet de inte sådant. Jag har haft kollegor som har kommit tillbaka och hävdat att de ska få betalda läkarbesök för att läkaren har sagt att det är så. Men om man läser vår personalhandbok ser man att det bara är ett första akut läkarbesök som man får göra på arbetstid (dvs med lön). Alla andra besök får man ta ut komp, vara tjänstledig, osv för. Men vi brukar i alla fall gå att ordna så att vi kan vara lediga för läkar- och tandläkarbesök.

Nej, uppenbarligen inte. Men då kanske man inte ska hävda bestämt att så är fallet. Receptionist säger att det är lag på att vara ledig för läkarbesök. Jag säger att det kan inte stämma. Hon säger att jo, det är det. Gäller alla branscher. Hon säger att arbetsgivaren inte kan neka när jag säger att jag inte får ledigt. Hon säger då att om facket visste att arbetsgivaren nekade mig ledigt, skulle dom gå i taket.
 
Grunden är att jag precis förflyttats, på egen begäran, till min nya kommuns psykiatrimottagning. Som vanligt här, finns inga tider, utan jag är hänvisad till återbudstider. De skickar ut kallelse och jag har tyvärr fått lämna återbud på alla hittills, eftersom de ligger på arbetsdag. Efter 4 återbud börjar receptionisten bli lite sur uppenbarligen. Tyvärr kan jag av nån anledning inte lämna återbud på 1177.

Det är ju läkaren som ska sköta recepten på mina mediciner, men kan det lösas via telefon så är det inte akut.
 
Förutom för mammografi och cellprovtagning (och gissningsvis även vid akut skada/sjukdom på arbetstid), så har nuvarande ag som policy att vi måste ta ut komp/semester för hc-besök/provtagning.

Personligen kan jag tycka det känns lite överdrivet att behöva ta ut minst ½ semesterdag för att kvista iväg fram och tillbaka för att lämna blodprover, men har de den policyn så har de ju = alla försöker klämma in sånt på lediga dagar trots att proverna egentligen kanske skulle behöva tas nu och inte om 1½ vecka..

För att svara på frågan, så tror jag personligen att extremt få ag nekar en ledigt om man har en läkartid, men någon lag på att de måste godkänna en sån ansökan finns knappast.
 
Förutom för mammografi och cellprovtagning (och gissningsvis även vid akut skada/sjukdom på arbetstid), så har nuvarande ag som policy att vi måste ta ut komp/semester för hc-besök/provtagning.

Personligen kan jag tycka det känns lite överdrivet att behöva ta ut minst ½ semesterdag för att kvista iväg fram och tillbaka för att lämna blodprover, men har de den policyn så har de ju = alla försöker klämma in sånt på lediga dagar trots att proverna egentligen kanske skulle behöva tas nu och inte om 1½ vecka..

För att svara på frågan, så tror jag personligen att extremt få ag nekar en ledigt om man har en läkartid, men någon lag på att de måste godkänna en sån ansökan finns knappast.


Nä, min arbetsgivare nekar sällan. Utöver nu då, när vi inte har nån som kan ersätta.
 
Man har ingen lagstadgad rätt att få ledigt av något slag för att gå på läkarbesök.
Helt :devil: medeltida, tycker jag!

Man har rätt till tjänsteledigt för att prova driva eget företag, och tjänsteledigt för studier.
HUR kan det vara ens lagligt att neka en arbetare att få vård??!

:mad::banghead::devil:
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 328
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 381
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
16
· Visningar
917
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 465
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp