Läkemedel mot tandvärk

Milosari

Trådstartare
Akuttid inom 24 h = 23,5 h... Men snart dags. Det svartnar för ögonen av smärta, jag känner mig helt snurrig och mår ganska illa. Ätit paracetamol + ibuprofen eller paracetamol + acetylsalicylsyra i två dygn snart (var 6:e timme) men det hjälper inte tillräckligt.

Vet att det tar lite tid innan den värsta smärtan avtar även efter att tanden är fixad, och vill be om något. Men vad? Vad skriver de ut?
 
Min erfarenhet är att de skriver inte ut något såvida du inte håller på att dö utan rekommenderar det du redan medicinerat med dvs Alvedon och Ipren.

Jag själv kontaktade min vc efter hemsk tandvärk som visade sig vara en infekterad död tand som behövde rotfyllas och dessutom fick jag efter första besöket ta en penicillinkur då det blev värre. Då hade jag så ont att jag kontaktade vc som skrev ut svagare morfintabletter. Dessa hjälpte!
 
Akuttid inom 24 h = 23,5 h... Men snart dags. Det svartnar för ögonen av smärta, jag känner mig helt snurrig och mår ganska illa. Ätit paracetamol + ibuprofen eller paracetamol + acetylsalicylsyra i två dygn snart (var 6:e timme) men det hjälper inte tillräckligt.

Vet att det tar lite tid innan den värsta smärtan avtar även efter att tanden är fixad, och vill be om något. Men vad? Vad skriver de ut?

Jag tog Citodon efter att ha opererat ut en visdomstand. När bedövningen släppte höll jag både på att kräkas och svimma av den starka smärtan som kom. Med citodon var jag totalt smärtfri. Fråga efter det och berätta hur ont du har trots att du tagit flertalet smärtstillande i kombination. Vet inte om nätläkare typ Kry får skriva ut det? Känns ju som att du behöver få något NU!
 
Jag tog Citodon efter att ha opererat ut en visdomstand. När bedövningen släppte höll jag både på att kräkas och svimma av den starka smärtan som kom. Med citodon var jag totalt smärtfri. Fråga efter det och berätta hur ont du har trots att du tagit flertalet smärtstillande i kombination. Vet inte om nätläkare typ Kry får skriva ut det? Känns ju som att du behöver få något NU!
Får tandläkare skriva ut kombinationspreparat? Det fick dom inte förr (på stenåldern när jag hade problem med infekterade visdomständer. Det finns några slags kuddar som utsöndrar kyla som hjälper.
 
Jag fick alvedon 665 efter rejäl tandkirirgi med liknande smärtor. Inget annat vare sig före eller efter.

Min vän spräckte en tand ner till roten den delade sig och den enda hen fick var alvedon.

Hoppas du mår bättre snart
 
Får tandläkare skriva ut kombinationspreparat? Det fick dom inte förr (på stenåldern när jag hade problem med infekterade visdomständer. Det finns några slags kuddar som utsöndrar kyla som hjälper.

Ja just kodein och kombinationspreparat går under tandläkares förskrivningsrätt.
 
Akuttid inom 24 h = 23,5 h... Men snart dags. Det svartnar för ögonen av smärta, jag känner mig helt snurrig och mår ganska illa. Ätit paracetamol + ibuprofen eller paracetamol + acetylsalicylsyra i två dygn snart (var 6:e timme) men det hjälper inte tillräckligt.

Vet att det tar lite tid innan den värsta smärtan avtar även efter att tanden är fixad, och vill be om något. Men vad? Vad skriver de ut?
Kan du inte testa Alvedon och Diklofenak? Jag har för mig det går att kombinera men fråga på Apotek eller hos tandläkaren. Jag har haft jävlig tandvärk och då har det fungerat bättre än Alvedon och Ipren ibland. Dock, när det har varit som värst har det inte funkat, så det finns ju gränser för hur mycket de receptfria preparaten hjälper, antar jag.
 
Kan du inte testa Alvedon och Diklofenak? Jag har för mig det går att kombinera men fråga på Apotek eller hos tandläkaren. Jag har haft jävlig tandvärk och då har det fungerat bättre än Alvedon och Ipren ibland. Dock, när det har varit som värst har det inte funkat, så det finns ju gränser för hur mycket de receptfria preparaten hjälper, antar jag.
Jag har problem med sur mage också (ej färdigutrett) och Treo var ingen hit alls. Knappt att Ipren går. Har för mig att diklofenak är värst av alla?
 
Jag har problem med sur mage också (ej färdigutrett) och Treo var ingen hit alls. Knappt att Ipren går. Har för mig att diklofenak är värst av alla?
Ja det kan nog vara rätt illa för magen. Nu var jag ju rätt jävligt envis så jag gjorde ju som man inte får och så tog jag Omeprazol för att lugna magen. Men det är inget jag rekommenderar. Du får nog prova att prata med tandläkaren om Citodon när du är där.
 
Jag har fått citodon utskrivet när jag tagit bort visdomständer (två olika tillfällen). Det är dock inte alla som tål citodon, tex min mamma mår jättedåligt av det så om du är känslig för viss medel så skulle jag nämna det.
Tandvärk är verkligen horribelt. Spenderade en natt när en inflammation plötsligt blossade ut i en tand som var lagad med att slå handen i väggen tills morgonen kom typ (och jag kunde ringa om akuttid) då smärtan i handen distraherade mig från smärtan i tanden. Något knäppt ja men det ”hjälpte” just då.
 
Min tandläkare vägrade skriva ut något när jag opererade bort en visdomstand hen tyckte de räckte med alvedon, så hamnade till slut på akuten och fick citodon utskrivet, hjälpte inte alls :mad::devil: Så för alla fungerar inte de heller .. Den veckan var den hemskaste jag vart med om då har jag ändå brutit av lårbenet på flera ställen.
 
När jag hade rejäl tandvärk hjälpte inget, testade morfinpreparat jag hade hemma utan resultat. Tog mig igenom natten med hjälp av att gurgla whisky. Det var det enda som hjälpte.
 
Jag har problem med sur mage också (ej färdigutrett) och Treo var ingen hit alls. Knappt att Ipren går. Har för mig att diklofenak är värst av alla?
Treo är verkligen ingen hit för oss med känsliga magar, både syran men också själva ”bubblet”. Diklofenak fungerar dock för mig trots konstant magkatarr. Känner inget i magen när jag tar det.
 
Vad tar du för dos på Alvedon? Har man inte leverproblem kan man dubbla maxdosen för bättre effekt (det ges exempelvis till nyförlösta).
 
Sist jag hade sån där vansinnig, jag vill bara gråta, tandvärk så sköljde/gurglade jag med starksprit och sen dränkte jag in en bomullsrondell i densamma och lade mot tandköttet/tanden. Det var det enda som hjälpte för mig efter att ha försökt med en massa olika receptfria smärtstillande under dagen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
8 940
Senast: Javan
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: Aliche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 558
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp