Lämna häst ensam i hage vid långritt (Utbruten från Dumma frågor...)

Plantan

Trådstartare
Hur länge får en häst stå ensam utan hästkompisar? Säg att man har en trygg och cool häst som kan stå själv i stall och hage. Man vill rida en långtur på egen hand och stanna över natten hos nån som har hage, men inte sällskap, får man göra det? Hästen är helt obekymrad och den står så nära huset att man ser och hör den från sovrumsfönstret. Öppnar man fönstret och den frustar får man hästslajm i håret, och man själv lämnar inte tomten. Eller om man tältar precis bredvid hagen, så man inte lämnar den och vaknar om nåt skulle hända. Får man enligt lagen ha hästen så en natt? Eller två?
 
Hur länge får en häst stå ensam utan hästkompisar? Säg att man har en trygg och cool häst som kan stå själv i stall och hage. Man vill rida en långtur på egen hand och stanna över natten hos nån som har hage, men inte sällskap, får man göra det? Hästen är helt obekymrad och den står så nära huset att man ser och hör den från sovrumsfönstret. Öppnar man fönstret och den frustar får man hästslajm i håret, och man själv lämnar inte tomten. Eller om man tältar precis bredvid hagen, så man inte lämnar den och vaknar om nåt skulle hända. Får man enligt lagen ha hästen så en natt? Eller två?

Ja det får man, det är öht inte ett problem.
 
Jag har hört att "arbetande" hästar får stå ensamma, stämmer det?
Hur länge får en häst gå själv utan att man bryter mot lagen?
 
En häst får stå ensam tillfälligt. Det finns ingen specifik gräns på hur länge utan det bedöms isåfall från fall till fall. Man kan inte anse att det är tillfälligt om det är något som blir permanent utan det är just att det är ett tillfälligt arrangemang som är huvudsaken. Ingen häst oavsett vad får stå ensam som permanent lösning.
 
I princip skulle man kunna ha hästen i sommarstugan ett par veckor?

Var det nån som hade koll på hästar man har som arbetskollega?
 
I princip skulle man kunna ha hästen i sommarstugan ett par veckor?

Var det nån som hade koll på hästar man har som arbetskollega?
Ett par veckor skulle jag nog inte tycka var optimalt, en häst vill ju ha och behöver det sociala också. Visst finns det hästar som verkar helt obrydda utan kompisar men en liten kompis tycker jag nog man bör ha eller iallafall kan se om det handlar om flera veckor. Hästar är trots allt väldigt sociala djur och framförallt på sommarn så behöver ju hästarna verkligen varandra i form av flugviftande osv.
 
I princip skulle man kunna ha hästen i sommarstugan ett par veckor?

Var det nån som hade koll på hästar man har som arbetskollega?

Arbetshästar som före de nya föreskrifterna hölls ensamma kan fortsätta hållas utan hästsällskap om de används många timmar per dygn. Tänk en arbetsdag i princip. Tanken med det är att de dels får stimulans av arbete och människosällskap och dels måste du nästan ha två hästar till i såna fall, för annars blir den andra hästen ensam väldigt många timmar.

De flesta som jag vet som har arbetshästar har dock ändå flera sådana.
 
Arbetshästar som före de nya föreskrifterna hölls ensamma kan fortsätta hållas utan hästsällskap om de används många timmar per dygn. Tänk en arbetsdag i princip. Tanken med det är att de dels får stimulans av arbete och människosällskap och dels måste du nästan ha två hästar till i såna fall, för annars blir den andra hästen ensam väldigt många timmar.

De flesta som jag vet som har arbetshästar har dock ändå flera sådana.
Var hittar du belägg för det i djurskyddslagen?
 
I princip skulle man kunna ha hästen i sommarstugan ett par veckor?

Var det nån som hade koll på hästar man har som arbetskollega?
Min tolkning är att hästar får vara ensamma när inget annat val finns, typ i nödfall. När ena hästen står på/åker till klinik, när man åker på kurs en kväll eller som max över helgen med ena hästen, när ena hästen dör och innan nytt sällskap kan komma hem och liknande tillfällen. Att åka iväg till sommarstugan med hästen ser jag inte som ett sådant tillfälle där inget annat val finns än att hästen måste vara ensam eller ett nödfall men som sagt, det lär bedömas från fall till fall.
 
Min häst stod själv i sin hage en månad när de andra tre lyckades med konststycket att bli halta samtidigt. Hon är sorten obrydd går själv. Förvisso fanns det hästar i angränsande hagar. Inga problem tyckte varken hon eller jag.

Det här är väl en sådan fråga som får olika svar beroende på häst. Gäller det en cool häst är det knappast ett problem.
 
Var hittar du belägg för det i djurskyddslagen?

Det finns belägg för det i hästföreskriften. Hästar som före den nya föreskriften trädde i kraft hölls ensamma utan att visa symptom på att må dåligt av det får fortsatt hållas ensamma. I den gamla hästföreskriften fanns stöd för att hålla tex arbetshästar ensamma.
 
Min tolkning är att hästar får vara ensamma när inget annat val finns, typ i nödfall. När ena hästen står på/åker till klinik, när man åker på kurs en kväll eller som max över helgen med ena hästen, när ena hästen dör och innan nytt sällskap kan komma hem och liknande tillfällen. Att åka iväg till sommarstugan med hästen ser jag inte som ett sådant tillfälle där inget annat val finns än att hästen måste vara ensam eller ett nödfall men som sagt, det lär bedömas från fall till fall.
Jag hittar inte var det står om hur hästarna får hållas ensamma. Kan du länka ed?
 
Finns ingen fast gräns. Finns det bara 2 hästar på gården så är det fullt lagligt att låta den ena stå på klinik vid sjukdom och det behövs inte köpas in ny häst innan en av dom avlivas.

Tyvärr inte korrekt enligt länsstyrelsens tolkning. Däremot kommer de ju inte leta upp sådana men kommer det in en anmälan så...
 

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder så har jag för ett tag sedan köpt en ny häst. Ett swb sto. Hon är guda snäll och otroligt rolig att rida. Det enda...
Svar
3
· Visningar
1 594
Senast: diabla
·
Hästhantering Jag har en ponny som för det första aldrig blev avskild från sin mor ordentligt (han var överhuvudtaget inte avvand). Och som senare...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Ellanamde
·
A
Hästhantering Jag skulle vilja få många snabba svar här :) Vi har köpt två hästar till vår gård och båda skulle komma hem i helgen. Den ena skulle vi...
2
Svar
38
· Visningar
5 071
Senast: Korven
·
R
Hästhantering Hej! jag har min häst på ett sommarbete som blivit utbränt detta år.. HELT, pga den höga värmen i lång tid utan regn emellan...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: Mini-Me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp