Lämna häst ensam i hage vid långritt (Utbruten från Dumma frågor...)

Ingen länsstyrelse borde kunna göra tolkningen att en häst på klinik och en hemma innebär ett normalt läge.

Jag ställde frågan i precis ett sådant läge. Eget stall. 2 hästar. Helt coola med att vara själv. Ena hästen på klinik livshotande sjuk med kritisk prognos. Dvs i "bästa fall" handlade det om en månad på klinik. I sämsta fall om att även behöva hitta en ny häst.

Länsstyrelsen meddelade att det spelade inte någon roll, att hästen hemma skulle ha sällskap. La till att de inte tänkte göra något utifrån min fråga, inte leta sådana hästar men kom det in en anmälan om att hästen gick ensam och det vid kontroll visade sig att en häst gick själv för att stallkompisen var på klinik så skulle jag bli ålagd vid vite att skaffa sällskap.
 
Före eller efter den nya föreskriften?

Ingen skillnad före och efter i sak. Skillnaden efter var att de då på fråga tyckte det blir en fråga om hur lång tid men ansåg "flera veckor" inte var okej.

Nu prövades det ju så att säga aldrig skarpt. Men de var förbluffande oförstående till fenomenet i sak, och noll hänsyn till om hästen var helt okej med gå själv eller ej.
 
Ingen skillnad före och efter i sak. Skillnaden efter var att de då på fråga tyckte det blir en fråga om hur lång tid men ansåg "flera veckor" inte var okej.

Nu prövades det ju så att säga aldrig skarpt. Men de var förbluffande oförstående till fenomenet i sak, och noll hänsyn till om hästen var helt okej med gå själv eller ej.

Ok, intressant. Före nya kan jag förstå att tolkningen gick att göra. Med nya är det svårare att hårddra så i min mening. En häst på klinik kan svårligen anses som normalt läge (om en inte har en häst som åker in och ut på klinik regelbundet då).

Möjligen att en månad på klinik kan börja anses som att normalläget har ändrats 🤔
 
Ok, intressant. Före nya kan jag förstå att tolkningen gick att göra. Med nya är det svårare att hårddra så i min mening. En häst på klinik kan svårligen anses som normalt läge (om en inte har en häst som åker in och ut på klinik regelbundet då).

Möjligen att en månad på klinik kan börja anses som att normalläget har ändrats 🤔

Får jag gissa, men nu är det verkligen min personliga tolkning och gissning så påverkade att det var så allvarligt och dålig prognos? Jag inbillar mig att t ex 3 planerade veckor i samband med en operation skulle kunna varit annorlunda, än en intensivvård dödssjuk häst?

Sen - I realiteten lär det krävas en anmälan för något ska hända så risken om man är i klinikläget eller efter en häst plötsligt dött etc lär vara försumbar.

Personligen så om hästen är cool med att vara själv tycker jag det är bättre för säg 1 - 3 v oavsett om det beror på klinik, kurs etc än att hästen ska stalla upp nån annanstans eller få en kompis bara för den korta tiden. En häst som är orolig eller stressad av att vara själv bör naturligtvis ha sällskap för även en kort tid - men i sådana lägen brukar nog ägaren raskt lösa det.
 
Säg att man har en häst på klinik och en hemma. Man tar sin friska häst till grannen och låter den gå i hage med hens två hästar några timmar om dagen. Grannens hästar står på box nattetid och stallet är fullt. Kan man då ta hem sin häst till kvällen?
 
Min häst stod själv i sin hage en månad när de andra tre lyckades med konststycket att bli halta samtidigt. Hon är sorten obrydd går själv. Förvisso fanns det hästar i angränsande hagar. Inga problem tyckte varken hon eller jag.

Det här är väl en sådan fråga som får olika svar beroende på häst. Gäller det en cool häst är det knappast ett problem.
Fast det handlar inte om huruvida hästen är lugn eller inte eller inte verkar bry sig, även om en självständig lugn variant av häst är ett flockdjur, dom tycker fortfarande om sällskap i någon form även om dom inte gör så mycket ljud av sig om dom inte har det.

Det är tråkigt att hästar som inte säger nånting eller visar nånting per automatik tas för att vara nöjda, även dom hästarna är flockdjur.
 
Tyvärr inte korrekt enligt länsstyrelsens tolkning. Däremot kommer de ju inte leta upp sådana men kommer det in en anmälan så...
Var inget problem för en fd kund. Personen bliv anmäld efter att behövt avliva ena hästen och hade den som var kvar själv fram tills den blev såld, länstyrelsen gjorde inget mer än hälsade på, fick se annonsen och hälsade att ägaren skulle höra av sig när hästen var såld (hästen blev såld 2 veckor efter besöket så vet inte hur det gått om det dröjt längre).
 
Min häst stod själv i sin hage en månad när de andra tre lyckades med konststycket att bli halta samtidigt. Hon är sorten obrydd går själv. Förvisso fanns det hästar i angränsande hagar. Inga problem tyckte varken hon eller jag.

Det här är väl en sådan fråga som får olika svar beroende på häst. Gäller det en cool häst är det knappast ett problem.

Fast det är inga restriktioner enl lagen att ha en häst själv i hage angränsande till andra hagar. Det står väldigt tydligt i lagen .
 
Fast det handlar inte om huruvida hästen är lugn eller inte eller inte verkar bry sig, även om en självständig lugn variant av häst är ett flockdjur, dom tycker fortfarande om sällskap i någon form även om dom inte gör så mycket ljud av sig om dom inte har det.

Det är tråkigt att hästar som inte säger nånting eller visar nånting per automatik tas för att vara nöjda, även dom hästarna är flockdjur.

Fortfarande är det helt i sin ordning enligt lag .
 
Säg att man har en häst på klinik och en hemma. Man tar sin friska häst till grannen och låter den gå i hage med hens två hästar några timmar om dagen. Grannens hästar står på box nattetid och stallet är fullt. Kan man då ta hem sin häst till kvällen?

Svar ja. Det står som sagt rätt tydligt i direktiven .
 
Nej, hästar får inte gå ensamma enligt lag. Dom ska ha sällskap. Sen om man absolut inte har något alternativ för stunden så är det en annan sak.

Jag vet inte vad det är du svarar på nu i sammanhanget. Jag är väl insatt i vad paragraferna säger. Vad är det du är tveksam om ang det utifrån trådens frågor ?
 
Min häst stod själv i sin hage en månad när de andra tre lyckades med konststycket att bli halta samtidigt. Hon är sorten obrydd går själv. Förvisso fanns det hästar i angränsande hagar. Inga problem tyckte varken hon eller jag.

Det här är väl en sådan fråga som får olika svar beroende på häst. Gäller det en cool häst är det knappast ett problem.
Fast det handlar inte om huruvida hästen är lugn eller inte eller inte verkar bry sig, även om en självständig lugn variant av häst är ett flockdjur, dom tycker fortfarande om sällskap i någon form även om dom inte gör så mycket ljud av sig om dom inte har det.

Det är tråkigt att hästar som inte säger nånting eller visar nånting per automatik tas för att vara nöjda, även dom hästarna är flockdjur.
Fortfarande är det helt i sin ordning enligt lag .
Nej, hästar får inte gå ensamma enligt lag. Dom ska ha sällskap. Sen om man absolut inte har något alternativ för stunden så är det en annan sak.

Ovan @Grazing har du uttalat dig om krus situation. Mackan har svarat att den är laglig, du har svarat med ett nej, hästar...

Menar du att det du svarade inte hade ett dugg med situationen krus beskrev att göra?
 
Ovan @Grazing har du uttalat dig om krus situation. Mackan har svarat att den är laglig, du har svarat med ett nej, hästar...

Menar du att det du svarade inte hade ett dugg med situationen krus beskrev att göra?
Vad jag menade när jag svarade och hur jag tolkade det som skrevs är väl upp till mig, jag vet väldigt väl att det är okej att ha hästar i angränsande hagar.

Herregud, var bara en kommentar att även ifall hästen är kolugn betyder det inte att den trivs mer än en häst som är utåtagerande. Alldeles för många som går ensamma för att dom inte är utåtagerande, det gör det inte mer okej. Situationen avgörs inte beroende på om hästen är lugn eller inte utan vad som är bäst för hästen som häst.
 
Senast ändrad:
Du får nog läsa det även som den som jag svarade hade svarat på. Jag vet väldigt väl att det är okej att ha hästar i angränsande hagar.

Jag läste alltihop men fick inte ihop det. Därav frågan. Men du pratar alltså om något annat än det du citerat. Då förstår jag!
 
Jag läste alltihop men fick inte ihop det. Därav frågan. Men du pratar alltså om något annat än det du citerat. Då förstår jag!
Nej jag pratar inte om något annat, bara om att det är inte okej att lämna hästar ensamma långa perioder oavsett situation och att bara för att hästen är lugn betyder det inte att det är okej.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder så har jag för ett tag sedan köpt en ny häst. Ett swb sto. Hon är guda snäll och otroligt rolig att rida. Det enda...
Svar
3
· Visningar
1 593
Senast: diabla
·
Hästhantering Jag har en ponny som för det första aldrig blev avskild från sin mor ordentligt (han var överhuvudtaget inte avvand). Och som senare...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: Ellanamde
·
A
Hästhantering Jag skulle vilja få många snabba svar här :) Vi har köpt två hästar till vår gård och båda skulle komma hem i helgen. Den ena skulle vi...
2
Svar
38
· Visningar
5 068
Senast: Korven
·
R
Hästhantering Hej! jag har min häst på ett sommarbete som blivit utbränt detta år.. HELT, pga den höga värmen i lång tid utan regn emellan...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Mini-Me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp