Lämna häst ensam i stall

Anna11

Trådstartare
Behöver lite råd. Har endast två hästar hemma i stallet just nu. I morgon måste jag åka iväg med den ena för en kort veterinärkoll. Iväg totalt ca 2 h. Den andra hästen som skulle vara kvar hemma är väldigt känslig och lättstressad. Inte van att vara ensam alls. Ska träna, jag vet. Men nu är frågan hur jag bäst gör i morgon? Ge hästen lugnande, typ Domosedan eller bara lämna henne i boxen med mat osv. Ges lugnande så kommer en annan person titta till henne. Hur hade ni gjort? Hon blir alltså väldigt stressad lätt. Går ej att lämna ute i hagen för då springer hon rakt genom staketet. Denna häst får även panik inne i transporter så hon kan ej följa med heller.
 
Är boxen är stabil och säker så hade jag lämnat den i boxen.
Ingen grimma, ge mat och nån som kan kolla till den lite ibland.

Har aldrig testat lugnande så har ingen direkt erfarenhet av hur det kan fungera.
 
Har haft en liknande häst. Jag skulle lämnat henne i box med en människa som såg till att hon inte skadade sig.

Min häst jagade upp sig och sprang runt i boxen samt sparkade i väggarna och kunde därför inte lämnas utan tillstånd i en sån situation. Har din häst liknande drag skulle jag försöka få tag i en hästvan person som håller koll på hur hon hanterar det.
 
Jag har tagit med mig "sällskap" till veterinären och haft en medhjälpare med. Brukar inte vara något problem om sällskapet uppför sig.
 
Hur gick det?

Har också stall med bara två hästar och den ena har haft lite jobbigt att vara själv. Ger henne Naf Magic och det hjälper med den värsta stressen. När jag lämnar får hon mycket hö, ev i nät och sen är det bara att stänga dörren till stallet och hålla tummarna.

Rekommenderar inte domosedan i synnerhet inte i samband med att det finns mat.
 
Hade gett hästen liten dos lugnade om du har ngn som kan passa och hålla koll på hästen. Hoppas det gick bra och börja träna så fort du kan på det. I värsta fall kan det hända akuta grejer och då är det bra om ena hästen kan lämnas ensam ett tag.
 
Hej. Tack för alla svar. Jag la in massa hö i boxen. Morötter och äppelbitar i både höt och i krubban. Stängde övre gallerluckan vid boxdörren så det var helt stängt om henne. Sen tog jag ut den andra hästen, lät lampan vara tänd inne i stallet och stängde ytterdörren. Hade en Arlo kamera så jag själv kunde se henne hela tiden samt att en vän tittade till henne (hon bor ca 10 minuter från stallet). Var borta ca 2 h. Visst hon gick runt i boxen och gnäggade, men hon var mycket lugnare än vad jag trodde hon skulle vara. Däremot blev hon mer stressad igen när vännen kom för att titta till henne. Sen när hennes kompis äntligen kom tillbaka blev hon överlycklig. Men så duktig hon var. Var mest jag själv som såg allt annat framför mig. Har lugnande till denna häst sedan tidigare då hon är väldigt känslig vid just sårbehandling samt hovslagare. Hon är mkt bättre nu än tidigare i dessa situationer, men just domosedan har varit guld värt vid flertalet tillfällen. Jag gav henne dock aldrig detta vid detta tillfälle utan tänkte hon fick god mat istället. Tack igen :-)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 883
Senast: tanten
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 025
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 327
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp