Lämna iväg för tävling - vad gäller?

Capel

Trådstartare
Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera "kända" ryttare . Själv tycker jag väl inte att den hoppar SÅ fantastiskt men uppenbarligen har den "något" som lockar dessa ryttare. :o

I alla fall... den är till salu pga. tidsbrist från min sida men nu börjar jag tveka när det uppenbarligen är ett sådan drag efter just denna häst. Kanske ska jag behålla och låta någon annan rida/tävla istället för att sälja? Nog vore det skoj och vara med om den nu har sådan talang som jag själv varken har tid eller talang nog att förvalta.:angel:

Vore kul att leka med tanken att behålla för skoj skull och inte behöva sälja pga. min tidsbrist, egentligen passar hästen mig fint med sitt temperament, storlek osv. Det bästa vore om jag kunde ta tillbaka den när den är mer erfaren och jag troligen har mer tid.

Hur gör man och vad kostar det, vad finns det för "dealer" när man lämnar iväg hästen för tävling? Och om man skulle få ett bud på hästen när den tävlas - hur gör man då? Ska det stå i kontraktet att den ev. kan säljas under tiden eller hur gör man? Ska ryttaren ha ökande % om den stiger i värde jämfört när hästen började tävlas? Eller skriver man att den inte ska säljas under x-antal månader?
 
Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera "kända" ryttare . Själv tycker jag väl inte att den hoppar SÅ fantastiskt men uppenbarligen har den "något" som lockar dessa ryttare. :o

I alla fall... den är till salu pga. tidsbrist från min sida men nu börjar jag tveka när det uppenbarligen är ett sådan drag efter just denna häst. Kanske ska jag behålla och låta någon annan rida/tävla istället för att sälja? Nog vore det skoj och vara med om den nu har sådan talang som jag själv varken har tid eller talang nog att förvalta.:angel:

Vore kul att leka med tanken att behålla för skoj skull och inte behöva sälja pga. min tidsbrist, egentligen passar hästen mig fint med sitt temperament, storlek osv. Det bästa vore om jag kunde ta tillbaka den när den är mer erfaren och jag troligen har mer tid.

Hur gör man och vad kostar det, vad finns det för "dealer" när man lämnar iväg hästen för tävling? Och om man skulle få ett bud på hästen när den tävlas - hur gör man då? Ska det stå i kontraktet att den ev. kan säljas under tiden eller hur gör man? Ska ryttaren ha ökande % om den stiger i värde jämfört när hästen började tävlas? Eller skriver man att den inte ska säljas under x-antal månader?
Det går att formulera precis hur som helst. Så länge du och ryttaren är överens.
Jag hade, beroende på vilka summor det handlar om, varit väldigt noga att få ett kontrakt som håller, dvs låta en jurist titta igenom det eller använda ett beprövat standardkontrakt.

Sedan hade jag funderat noga på om jag rent ekonomiskt har råd att tacka nej till ett bra bud idag när jag skulle kunna stå med en skadad häst imorgon. Det kostar att hålla en tävlingshäst men samtidigt så kan ju värdet öka ganska snabbt.
 
Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera "kända" ryttare . Själv tycker jag väl inte att den hoppar SÅ fantastiskt men uppenbarligen har den "något" som lockar dessa ryttare. :o

I alla fall... den är till salu pga. tidsbrist från min sida men nu börjar jag tveka när det uppenbarligen är ett sådan drag efter just denna häst. Kanske ska jag behålla och låta någon annan rida/tävla istället för att sälja? Nog vore det skoj och vara med om den nu har sådan talang som jag själv varken har tid eller talang nog att förvalta.:angel:

Vore kul att leka med tanken att behålla för skoj skull och inte behöva sälja pga. min tidsbrist, egentligen passar hästen mig fint med sitt temperament, storlek osv. Det bästa vore om jag kunde ta tillbaka den när den är mer erfaren och jag troligen har mer tid.

Hur gör man och vad kostar det, vad finns det för "dealer" när man lämnar iväg hästen för tävling? Och om man skulle få ett bud på hästen när den tävlas - hur gör man då? Ska det stå i kontraktet att den ev. kan säljas under tiden eller hur gör man? Ska ryttaren ha ökande % om den stiger i värde jämfört när hästen började tävlas? Eller skriver man att den inte ska säljas under x-antal månader?

Jag hade nog sålt den. Du har uppenbart tänkt och tyckt det förut också men nu blivit uppmärksammad på den och det lockar kanske dig att ha kvar en sån fin häst men samtidigt så kommer den kosta massa pengar ju mer och högre den tävlar. Den kan också råka bryta benet i hagen i morgon (peppar, peppar ta i trä).

Har du pengarna att lägga ut för tävling och träning med en seriös person och vill göra det för att se hur långt hästen kan så gör det men är du i behov av pengar så hade jag "passat" på om det är flera som rycker i den som sagt. Värdet sjunker ju direkt om den skadar sig eller inte levererar resultat..

Vet folk som betalt allt från 0-12 000:- i månaden beroende på ryttare. I mitt egna kontrakt med ryttare skrevs det tex att hästen är till salu under tiden den står hos ryttaren och kan bli såld tidigare än förväntat samt från början bestämdes det procent av vad ryttaren skulle få vid en ev försäljning.
 
Jag har varit i liknande men inte samma sits när jag hade ett sto som tävlade internationellt som 7- och 8-åring, skulle jag sälja eller behålla? Jag behöll och min snälla mamma betalade försäkringen (som kostade lika mycket per år som jag betalat för hästen som 3-åring och då var hon inte fullvärdesförsäkrad på något vis.)
Skillnaden var att jag hade hästen kvar hemma och ryttaren red 1-2 ggr/v. Så jag hade ingen träningskostnad som tillkom. Hade jag haft det hade jag aldrig haft råd att behålla.

Så, att väga kostnader mot fördelar är viktigt.
 
Beror ju helt på ryttaren.

Men jag skulle fundera på hur framtiden för dig ser ut. Vad vill du ha ut av att en annan tävlar? Risken finns ju att värdet minskar än ökar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp