Lämna med utrustning till fodervärd

Wembley

Trådstartare
Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en nylongrimma och ett träns. Till mitt sto har jag dock planerat att skicka med regntäcke, träns, benskydd och några grimmor.

Vi var och värmde om hennes sadel här i veckan för hon har breddat sig. Hon är svår med sitt sadelläge (låg manke, rund rygg och inte så markerade bogar) och visar tydligt om/när sadeln sitter illa/fel. Under våren när hon var utlånad fick hon sadeltryck fram.

Jag använder samma sadel till min foderhäst och hade eg inte tänkt skicka med sadeln med stoet. Men ju mer jag tänker, dessto oroligare blir jag att någon felaktig sadel kan läggas på hennes rygg. Därför funderar jag nu över att låna ut hästen med sadel. Fodervärden har en snäv budget att kunna köpa in sadel för och den kommer troligtvis inte räcka till vad hästen behöver.

Det kommer bli ekonomiskt kännbart för mig, eftersom jag måste köpa in en annan sadel till min foderhäst. Är förstås också rädd om min utrustning, fast sätter min häst i första ledet. Ni som lånar med utrustning till foderhästar, skriver ni ett speciellt kontrakt? Kan man kräva ersättning för utrustning som återlämnas i dåligt skick? Tar ni något extra betalt?

Känner att jag som hästägare är ganska schysst. Jag betalar försäkring (drygt 4000 kr om året), levererar en nyskodd och nyvaccinerad häst, kör upp hästen ca 11 mil till fodervärden helt gratis o s v. Vad är normalt? Vi har skrivit Ridsports fodervärdskontrakt, men kan man göra någon bilaga till kontraktet? Exempelvis har jag som önskemål att hästen bör masseras regelbundet då hon lätt blir spänd i muskulaturen. I övrigt är hästen billig att äga, sund/frisk, renlig (låg strökonsumtion) och äter i stort sett bara ett bra grovfoder, mineraler och en skvätt betfor.

Tacksam för era erfarenheter! :)
 
Jag tycker nog att om en häst behöver "special" utrustning så som skydd och speciellt anpassad sadel, skal detta följa med när man lånar ut den på foder, dock med klausul i kontraktet att om det går sönder skal det ersätts med likvärdigt anpassad utrustning.

Att kräva att fodervärden står för special anpassad utrustning, bör endast ske i de fall fodervärden börjar träna/tävla dicipliner som hästen från början inte var menad för.

Tex du lämnar med hoppsadel medans fodervärden även börjar tävla/träna dressyr.
 
I detta fall handlar det inte om specialutrustning, men en väl utprovad/för hästen anpassad sadel har jag som krav. Sadel tillhör ändå det viktigaste i en häst utrustning och kan orsaka fysiska skador om den inte ligger bra.
 
Och just därför tycker jag att sadel, träns och evt benskydd hör till det man kan förvänta sig följer med när man tar en foderhäst.

Om du däremot lånar ut hästen i syfte att den SKAL tävlas och/eller utvecklas på/till en viss nivå tycker jag att "låntagaren" står för den utrustning som behövs för ändamålet.
 
Ok då vet jag vad som är brukligt :) Bara jag som är "lite lagom korkad" då som inte fått med något till min foderhäst. Bara att konstatera att det är fördelaktigt att ta en häst på foder, om ägaren står för:
försäkring, vaccinering, transport till fodervärden, all utrustning. Ni som har fått med utrustning/lämnat med utrustning har ni fått/lämnat med en specifikation över utrustningen? Skrivit något om skick och i vilket skick det skall återlämnas?

Tänker att den utrustning jag i sådant fall lämnar med hästen motsvarar ett nuvärde om: ca 15 tkr. Vi har skrivit in en förutbestämd inköpssumma för hästen i kontraktet om fodervärden önskar köpa hästen. Skriver ni ett tillägg i kontraktet om att utrustningen återlämnas i samma skick (undantag normalt slitage) vid fodertidens upphörande alt köpes tillsammans med hästen för XX kr? Inköpssumman för hästen är i detta fall 35 tkr och utrustningen har ett relativt högt värde mot köpeskillingen i detta fall.
 
Jag har alltid skickat med all utrustning med hästen om jag haft den utlånad.

Känns ganska konstigt att inte få med hästens prylar faktiskt.

Kan så vara, jag har aldrig vare sig haft en foderhäst eller lämnat ut en foderhäst och därmed alltid betalt för den utrustning min häst har haft så därför frågar jag. För mig innebär det jag måste leta efter en "ny" sadel till min foderhäst och betala XX antal kronor för den. Ekonomiskt kännbart för mig såklart. Min foderhäst har jag själv måst köpa utrustning till som 2 regntäcken, flugtäcke, flughuvor, grimmor, benskydd o s v.
 
Ok då vet jag vad som är brukligt :) Bara jag som är "lite lagom korkad" då som inte fått med något till min foderhäst. Bara att konstatera att det är fördelaktigt att ta en häst på foder, om ägaren står för:
försäkring, vaccinering, transport till fodervärden, all utrustning. Ni som har fått med utrustning/lämnat med utrustning har ni fått/lämnat med en specifikation över utrustningen? Skrivit något om skick och i vilket skick det skall återlämnas?

Tänker att den utrustning jag i sådant fall lämnar med hästen motsvarar ett nuvärde om: ca 15 tkr. Vi har skrivit in en förutbestämd inköpssumma för hästen i kontraktet om fodervärden önskar köpa hästen. Skriver ni ett tillägg i kontraktet om att utrustningen återlämnas i samma skick (undantag normalt slitage) vid fodertidens upphörande alt köpes tillsammans med hästen för XX kr? Inköpssumman för hästen är i detta fall 35 tkr och utrustningen har ett relativt högt värde mot köpeskillingen i detta fall.

Det var i alla fall med i mitt kontrakt då jag lånade häst. I dessa dagar när det är enkelt att ta kort skulle jag även ta kort på utrustningen ock lägga med som bilaga, så att det inte uppkommer tvist den dagen allt lämnas tbx huruvida den eller den "skråman" var där från början.
 
Bara för att man lånar ut på foder så betyder inte att att man som ägare måste köra hästen gratis till fodervärden. När jag har lånat ut har dom fått hämta själva.
Likaså med vaccineringen. Ska den göras när dom har ansvaret för hästen så har dom fått betala för det.

Däremot har jag stått för försäkringen.

Jag har alltid skrivit i kontraktet vilken utrustning som följt med hästen och att den ska lämnas tillbaka med hästen.
Jag har nog lämnat ifrån mig ett värde av minst 20.000 kr dom gånger jag lånat ut. Hade över 20 täcken till den hästen :o Å lika mycket av allt annat med :p
 
Kan så vara, jag har aldrig vare sig haft en foderhäst eller lämnat ut en foderhäst och därmed alltid betalt för den utrustning min häst har haft så därför frågar jag. För mig innebär det jag måste leta efter en "ny" sadel till min foderhäst och betala XX antal kronor för den. Ekonomiskt kännbart för mig såklart. Min foderhäst har jag själv måst köpa utrustning till som 2 regntäcken, flugtäcke, flughuvor, grimmor, benskydd o s v.


Täcken hör normalt inte till "anpassad" utrustning, så på den punkten anser jag att jag som fodervärd står för detta, likaså vaccinationer, avmaskning och allt annat som hör hästhållet till förutom försäkringen.
 
Kan så vara, jag har aldrig vare sig haft en foderhäst eller lämnat ut en foderhäst och därmed alltid betalt för den utrustning min häst har haft så därför frågar jag. För mig innebär det jag måste leta efter en "ny" sadel till min foderhäst och betala XX antal kronor för den. Ekonomiskt kännbart för mig såklart. Min foderhäst har jag själv måst köpa utrustning till som 2 regntäcken, flugtäcke, flughuvor, grimmor, benskydd o s v.

Jag tycker att man skickar med ett baspaket med hästen såsom sadel, träns, borstar och om hästen har benskydd och något vintertäcke.

Vill sen fodervärden ha ett lila schabrak så får denne köpa det själv sen.
 
Det var i alla fall med i mitt kontrakt då jag lånade häst. I dessa dagar när det är enkelt att ta kort skulle jag även ta kort på utrustningen ock lägga med som bilaga, så att det inte uppkommer tvist den dagen allt lämnas tbx huruvida den eller den "skråman" var där från början.
Tack för tipset! :) Det är nog vettigt att göra. Jag lämnar med en märkessadel i kalvskinn, som är i gott begagnat skick. Är själv noga med skötseln och den har inga märken t ex i bakvalv eller liknande. Kan tänka mig att utrustning som följer med foderhästar kan vara av skiftande kvalitét. Regntäcke är bl a Horseware, d v s kvalitetsutrustning. Nu bryr jag mig inte om huruvida det blir slitage el hål i täcken (sånt som händer och är normalt slitage), men sadeln vill jag verkligen att den skall skötas.
 
Jag tycker att man skickar med ett baspaket med hästen såsom sadel, träns, borstar och om hästen har benskydd och något vintertäcke.

Vill sen fodervärden ha ett lila schabrak så får denne köpa det själv sen.

Men borstar? Tillhör inte det var hästmänniskas vardag, skickar man verkligen med det? :cry:
 
Har inte din häst egna borstar så skickar du givetvis inte med dom, om det är så att du har samma till din andra häst :)
 
jag har skickat med sadel, ett par träns, två bett hästen fungerar brapå, en uppsättning benskydd, vintertäcke. specifierad lista med märke, färg, storlek. Tror vi skrev något om att utrustningen skulle lämnas åter i samma skick, och om något av det går sönder/märkbart får försämrat skick vid återlämnandet står fodervärden för att införskaffa likvärdig utrustning. All utrustning som skickades med var hel, ren och i gott skick.

Jag hade dragit mig för att ta emot en ridhäst utan sadel, ifall inte någon av mina sadlar låg bra på den.
 
Inte riktigt foder men har en häst här för inridning osv. Den kom med full utrustning utom sadel. Vi har skrivit en lista på allt som följde med, samt skrivit in att jag inte står för normal förslitning eller om hagkompisen (min häst) har sönder saker. Däremot om jag är vårdslös och orsakar att utrustning förstörd ska jag ersätta den med endera marknadsvärde alt likvärdig utrustning.

sen har vi för all del skrivit att ägaren inte ansvarar för om dennes häst skadar min utrustning heller.

Och att ägaren ska bekosta sadel om/när så behövs (passar mina sadlar kan jag ju välja att använda dem om jag vill).
 
Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en nylongrimma och ett träns. Till mitt sto har jag dock planerat att skicka med regntäcke, träns, benskydd och några grimmor.

Vi var och värmde om hennes sadel här i veckan för hon har breddat sig. Hon är svår med sitt sadelläge (låg manke, rund rygg och inte så markerade bogar) och visar tydligt om/när sadeln sitter illa/fel. Under våren när hon var utlånad fick hon sadeltryck fram.

Jag använder samma sadel till min foderhäst och hade eg inte tänkt skicka med sadeln med stoet. Men ju mer jag tänker, dessto oroligare blir jag att någon felaktig sadel kan läggas på hennes rygg. Därför funderar jag nu över att låna ut hästen med sadel. Fodervärden har en snäv budget att kunna köpa in sadel för och den kommer troligtvis inte räcka till vad hästen behöver.

Det kommer bli ekonomiskt kännbart för mig, eftersom jag måste köpa in en annan sadel till min foderhäst. Är förstås också rädd om min utrustning, fast sätter min häst i första ledet. Ni som lånar med utrustning till foderhästar, skriver ni ett speciellt kontrakt? Kan man kräva ersättning för utrustning som återlämnas i dåligt skick? Tar ni något extra betalt?

Känner att jag som hästägare är ganska schysst. Jag betalar försäkring (drygt 4000 kr om året), levererar en nyskodd och nyvaccinerad häst, kör upp hästen ca 11 mil till fodervärden helt gratis o s v. Vad är normalt? Vi har skrivit Ridsports fodervärdskontrakt, men kan man göra någon bilaga till kontraktet? Exempelvis har jag som önskemål att hästen bör masseras regelbundet då hon lätt blir spänd i muskulaturen. I övrigt är hästen billig att äga, sund/frisk, renlig (låg strökonsumtion) och äter i stort sett bara ett bra grovfoder, mineraler och en skvätt betfor.

Tacksam för era erfarenheter! :)

Om du skickar med utrustning är det helt upp till dig och vad du avtalar. Man kan inte räkna med att få med en sadel eller något annat och det är ibland problem att få tillbaks prylarna och i rätt skick. Du har ju en häst som behöver utrustningen, det är skillnad om den bara ligger och skräpar. Det är för den delen säkert att sadeln passar den nya ryttaren.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 486
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 593
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp