Lämna med utrustning till fodervärd

Jag tycker nog att om en häst behöver "special" utrustning så som skydd och speciellt anpassad sadel, skal detta följa med när man lånar ut den på foder, dock med klausul i kontraktet att om det går sönder skal det ersätts med likvärdigt anpassad utrustning.

Men å andra sidan behöver ju ALLA hästar en "speciellt anpassad" sadel, eftersom ingen är den andra lik. :D

Till TS:
Har min ponny ute på foder sedan 7 år tillbaka (tiden går fort :eek:) och jag skickade med allt till första fodervärden. Det beslutet ångrar jag inte, men han var hemma en kort vända medan jag letade ny fodervärd och då fick jag slänga utrustning som blivit sliten eller till och med möglat hos fodervärden (bröstsele och körträns).

Innan jag körde honom till nya fodervärden kompletterade jag hans garderob med något nytt täcke, träns, bett, grimma/grimskaft och reflexer. Således fick nya fodervärden (där han varit i snart 4 år nu) skaffa egen bröstsele, men sadel och all annan utrustning följde med. Om han någonsin kommer hem igen, han är rätt gammal och har det så jädra bra hos fv, så kommer inte jag bry mig om vilka grejer som följer med tillbaka. Så länge ponnyn är i ett stycke. :love:

När jag lånade ut min andra häst på foder gjorde jag på samma vis. Han kom också från en fodervärd och var hemma en sväng innan jag lånade ut honom till nästa. Men hans sadel sålde jag medan han var hemma. Ångrade mig sedan när han väl var hos nya fodervärden, just för att jag ville veta vad han reds i för sadel, och köpte en ny (begagnad) sadel till honom som fv använde under det året. Kalla det kontrollbehov kanske, men det känns bra i maggropen. ;)
 
Jag har haft två hästar på foder och i båda fallen har jag fått med sadel, träns och benskydd. Tyvärr visade det sig i båda fallen att sadlarna inte låg bra så då har jag själv fått prova ut alternativa sadlar eftersom jag inte kan tänka mig att rida i en sadel som inte passar hästen. All medskickad utrustning har varit specificerad i kontraktet.
 
Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en nylongrimma och ett träns. Till mitt sto har jag dock planerat att skicka med regntäcke, träns, benskydd och några grimmor.

Vi var och värmde om hennes sadel här i veckan för hon har breddat sig. Hon är svår med sitt sadelläge (låg manke, rund rygg och inte så markerade bogar) och visar tydligt om/när sadeln sitter illa/fel. Under våren när hon var utlånad fick hon sadeltryck fram.

Jag använder samma sadel till min foderhäst och hade eg inte tänkt skicka med sadeln med stoet. Men ju mer jag tänker, dessto oroligare blir jag att någon felaktig sadel kan läggas på hennes rygg. Därför funderar jag nu över att låna ut hästen med sadel. Fodervärden har en snäv budget att kunna köpa in sadel för och den kommer troligtvis inte räcka till vad hästen behöver.

Det kommer bli ekonomiskt kännbart för mig, eftersom jag måste köpa in en annan sadel till min foderhäst. Är förstås också rädd om min utrustning, fast sätter min häst i första ledet. Ni som lånar med utrustning till foderhästar, skriver ni ett speciellt kontrakt? Kan man kräva ersättning för utrustning som återlämnas i dåligt skick? Tar ni något extra betalt?

Känner att jag som hästägare är ganska schysst. Jag betalar försäkring (drygt 4000 kr om året), levererar en nyskodd och nyvaccinerad häst, kör upp hästen ca 11 mil till fodervärden helt gratis o s v. Vad är normalt? Vi har skrivit Ridsports fodervärdskontrakt, men kan man göra någon bilaga till kontraktet? Exempelvis har jag som önskemål att hästen bör masseras regelbundet då hon lätt blir spänd i muskulaturen. I övrigt är hästen billig att äga, sund/frisk, renlig (låg strökonsumtion) och äter i stort sett bara ett bra grovfoder, mineraler och en skvätt betfor.

Tacksam för era erfarenheter! :)

Jag har bara haft en häst på foder, till honom fick jag med en grimma. Han hade ingen vaccination men i det läget erbjöd sig ägarna att betala om jag såg till att han blev vaccinerad. Men allt annat fick jag stå för själv. Hade tur och den mesta utrustningen jag hade passade! Fick köpa en ny sadel men hittade en bättre begagnad till bra pris, när han blivit i lite bättre form kunde han sedan ha mina sadlar som jag redan hade:)
 
Har haft en stor häst på foder. Fick med ett täcke och en sadel. Valde att lämna tillbaka sadeln efter två veckor då den inte passade mig. Köpte då egen till honom.

Har idag två shettisar på foder. Fick inte med någon sadel, men köpte egna till dem.

Tycker nog att sadel bör följa med om man lämnar ut på foder.
 
Ok då vet jag vad som är brukligt :) Bara jag som är "lite lagom korkad" då som inte fått med något till min foderhäst. Bara att konstatera att det är fördelaktigt att ta en häst på foder, om ägaren står för:
försäkring, vaccinering, transport till fodervärden, all utrustning. Ni som har fått med utrustning/lämnat med utrustning har ni fått/lämnat med en specifikation över utrustningen? Skrivit något om skick och i vilket skick det skall återlämnas?

Tänker att den utrustning jag i sådant fall lämnar med hästen motsvarar ett nuvärde om: ca 15 tkr. Vi har skrivit in en förutbestämd inköpssumma för hästen i kontraktet om fodervärden önskar köpa hästen. Skriver ni ett tillägg i kontraktet om att utrustningen återlämnas i samma skick (undantag normalt slitage) vid fodertidens upphörande alt köpes tillsammans med hästen för XX kr? Inköpssumman för hästen är i detta fall 35 tkr och utrustningen har ett relativt högt värde mot köpeskillingen i detta fall.

När jag tog på foder fick jag med ett lätt "vintertäcke" och ett regntäcke och jag inte missminner mig. HÄstens sadel, ett träns, och benskydd fram då det var dennes standardutrusting. En vojlock, grimma hängde också med. Resterande utrustning betalade vi och skaffade själva. Vi hämtade foderhästen på plats och lämnade tillbaka den också. försäkringen betalade vi för, samt vaccinering under tiden hos oss. Alla de "rullande årskostnaderna" om man säger så. När vi drog ut vargtand så betalade ägaren, samt livstidslicense som vi fixade innan det togs bort. Tycker detta är rätt rimligt :)
 
Jag har haft två hästar på foder och i båda fallen har jag fått med sadel, träns och benskydd. Tyvärr visade det sig i båda fallen att sadlarna inte låg bra så då har jag själv fått prova ut alternativa sadlar eftersom jag inte kan tänka mig att rida i en sadel som inte passar hästen. All medskickad utrustning har varit specificerad i kontraktet.

Så kan det självklart också bli! I vårt fall har vi gått igenom ca 5 olika sadlar nu under unghästperioden. En sadelutprovare var ute i fjol och provade ut nuvarande som vi dock värmt om ett par ggr men som hästen är nöjd med. Denna sadel är därför väl avpassad :)
 
Om du skickar med utrustning är det helt upp till dig och vad du avtalar. Man kan inte räkna med att få med en sadel eller något annat och det är ibland problem att få tillbaks prylarna och i rätt skick. Du har ju en häst som behöver utrustningen, det är skillnad om den bara ligger och skräpar. Det är för den delen säkert att sadeln passar den nya ryttaren.

Precis så jag tänker! :) Men ju mer jag funderar dessto sundare verkar det att låta den utprovade sadeln följa med hästen. Om hästen lämnas tillbaka så kommer den sannolikt inte att vara sadeltryckt eller ha problem orsakade av fel anpassad sadel. I detta fall har fodervärden fått provsitta sadeln och den är bra även för henne. Hästen kommer användas som allroundhäst och inte tävlingshäst. Sadeln är mer åt hopp, men inte extremt framskuren och utan stora stöd och lämpar sig till att använda till både dressyr-, hopp- och markarbete såväl som uteritter.
 
Men å andra sidan behöver ju ALLA hästar en "speciellt anpassad" sadel, eftersom ingen är den andra lik. :D

Kalla det kontrollbehov kanske, men det känns bra i maggropen. ;)

Ja eller hur? Är det inte helt normalt att en häst har en väl avpassad sadel? :cool: Fast min erfarenhet är att många hästar går med dåliga sadlar p g a okunskap. Om jag som fodervärd hade fått med en bra och inpassad sadel till hästen hade jag varit glad. Det tar mycket tid och kostar många slantar med utprovning, sadelinköp och byten..:meh: Vi har redan gått igenom de faserna, klart liksom :)

Tycker inte att du har ett kontrollbehov, du verkar se till hästens bästa och att lita på känslan i maggropen är nog så viktigt! :)
 
När jag lånade ut min häst så lämnade jag honom hos fv 17 mil bort med sadel, träns, borstar, benskydd, täcken, schabrak.. ja typ allt som hörde till hästen. Hqn lämnades också nybesiktigad/vaccinerad/skodd/tandkollad. Allt detta stod jag för och när han återlämnades fick fv göra allt detta.

Vi skrev också en lista på all utrustning med färg/märke/skick och hade som bilaga till kontraktet.

Ska eventuellt låna ut honom på nytt nu och kommer göra samma sak igen. För då vet jag att han har allt han behöver. :)
 
@Wembley Jag lånar en häst på foder.
Ett avtal är skrivet, där lånetiden framgår liksom vaccinationsstatus, försäkringsstatus.
Utrustning i form av sadel, träns, ett par schabrak, borstar och ett i stort sett nytt regntäcke följde med. Inget skriftligt avtal kring utrustningen.
Jag väljer att använda min egen utrustning och har hängt hästägarens utrustning väl skyddad i ett särskilt utrymme.
Regntäcket är alldeles för stort för hästen i fråga, vilket vi var överens om när jag hämtade hästen.
Jag får använda det nya regntäcket på valfri av mina egna hästar, och använder något av mina täcken på foderhästen.
Ägaren förväntar sig inte att få tillbaka täcket.
Ägaren förväntar sig i ärlighetens namn inte att få tillbaka hästen heller:D utan vi har diskuterat att hästen eventuellt kommer att överlåtas till mig.
 
Jag har min ena utlånad på foder.
Han fick med sig senskydd och terrängskydd, splitterny oanvänd hoppsadel, bättre begagnad dressyrsadel, träns, grimmor täcken, borstar osv.
Han fick med andra ord med sig allt.
I mitt fall så passar hans utrustning inte min andra häst så för mig fanns ingen anledning att ha kvar det och fodervärden hade tidigare bara ridit på ridskola och varit medryttare så hon hade inte hunnit bygga upp ett lager av utrustning ännu och jag tyckte det kändes fel att hon skulle behöva börja med att köpa allt när hon skulle prova på att ha egen häst.
I kontraktet har jag skickat med en utrustningslista och vilket skick allt var i så går något sönder eller är totalt utslitet får hon ersätta det om/när han ska tillbaka.
Jag körde även dit honom gratis (40mil enkel resa) men hon får stå för kostnaden när han ska transporteras hem igen.
Jag åkte även de där 40 milen enkel resa med transport när hon behövde byta stall för att hjälpa henne men fv fick stå för den extrakostnaden som det innebar att köra med släp och inte bara bilen ned och hem.
Många tyckte nog jag var käpp men jag hjälper gärna min fv om jag kan då jag gärna har en bra relation med henne.
Hon tar för övrigt helt galet bra hand om min lille prins, bättre fodervärd kan man inte ha :) :love:
 
Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en nylongrimma och ett träns. Till mitt sto har jag dock planerat att skicka med regntäcke, träns, benskydd och några grimmor.

Vi var och värmde om hennes sadel här i veckan för hon har breddat sig. Hon är svår med sitt sadelläge (låg manke, rund rygg och inte så markerade bogar) och visar tydligt om/när sadeln sitter illa/fel. Under våren när hon var utlånad fick hon sadeltryck fram.

Jag använder samma sadel till min foderhäst och hade eg inte tänkt skicka med sadeln med stoet. Men ju mer jag tänker, dessto oroligare blir jag att någon felaktig sadel kan läggas på hennes rygg. Därför funderar jag nu över att låna ut hästen med sadel. Fodervärden har en snäv budget att kunna köpa in sadel för och den kommer troligtvis inte räcka till vad hästen behöver.

Det kommer bli ekonomiskt kännbart för mig, eftersom jag måste köpa in en annan sadel till min foderhäst. Är förstås också rädd om min utrustning, fast sätter min häst i första ledet. Ni som lånar med utrustning till foderhästar, skriver ni ett speciellt kontrakt? Kan man kräva ersättning för utrustning som återlämnas i dåligt skick? Tar ni något extra betalt?

Känner att jag som hästägare är ganska schysst. Jag betalar försäkring (drygt 4000 kr om året), levererar en nyskodd och nyvaccinerad häst, kör upp hästen ca 11 mil till fodervärden helt gratis o s v. Vad är normalt? Vi har skrivit Ridsports fodervärdskontrakt, men kan man göra någon bilaga till kontraktet? Exempelvis har jag som önskemål att hästen bör masseras regelbundet då hon lätt blir spänd i muskulaturen. I övrigt är hästen billig att äga, sund/frisk, renlig (låg strökonsumtion) och äter i stort sett bara ett bra grovfoder, mineraler och en skvätt betfor.

Tacksam för era erfarenheter! :)

Jag förstår öht inte faktiskt (utan att ha läst resterande svar i tråden osv) varför det är en fråga. Om du ska låna ut din häst (läs LÅNA ut) och känner att du inte vill att lånande själv passar ut sadlar osv, så är det ju ditt beslut och då följer sadeln med hästen om du vill det och känner att det är det du vill besluta om som ägare till hästen.
annars inte, och då är det också ditt beslut.

Med all statistik som finns senare årtiondet ang. när skador inträffar vid byte av ägare på häst, ifråga om att allt ändras - ridsätt, ryttare, utrustning , underlag osv, och sen ekvationen att man fortfarande vid fodervärdsavtal äger hästen och får tillbaka den, så hade jag definitivt föredragit att låna ut hästen med en utrustning jag själv passat in och valt etablerat sen länge som jag vet fungerar i grunden.

det är ju precis samma som med övriga foderkontraktet att du skriver in i avtalet exakt vad som ska gälla tex hästen ska ridas i den sadel du som ägare bestämt att den ska, om annat ska ske utifrån att fodervärden upplever att sadeln inte passar/fungerar osv ska du konsulteras och ge godkännande osv. allt ska återlämnas i skick. specificera detta skick i kontraktet, men med utrustning är det ju enkelt och exakt det som avses, svårare med själva djuret.
 
Vågar man låna ut sin häst på foder till en person borde man väl också våga låna ut utrustningen...

Frågan handlar inte om att våga låna ut utrustningen. Det handlar egentligen snarare om ifall jag skulle våga att inte lämna med utrustningen, i detta fall gäller det sadeln (övriga saker inga som helst bekymmer). Jag vill veta hur andra resonerar och jag har fått bra svar på min fråga. Jag har en uppsjö av olika tillbehör att skicka med och kommer att göra det. MEN jag har bara EN sadel och det innebär att jag måste köpa en sadel till min foderhäst istället, vilket blir ekonomiskt kännbart för mig, en extra utgift om minst 8 tkr. Min fråga var också vad som är brukligt då jag aldrig vare sig har haft eller har lämnat en häst på foder tidigare, dock har jag ägt 7 hästar. Den andra delen av frågan är hur man brukar göra i kontraktet vad gäller utrustningen, specifikation/skick liknande. Det är av värde för såväl mig som fodervärd att det blir riktigt. I övrigt vad gäller hästdelen har vi redan skrivit ett kontrakt.
 
Jag förstår öht inte faktiskt (utan att ha läst resterande svar i tråden osv) varför det är en fråga. Om du ska låna ut din häst (läs LÅNA ut) och känner att du inte vill att lånande själv passar ut sadlar osv, så är det ju ditt beslut och då följer sadeln med hästen om du vill det och känner att det är det du vill besluta om som ägare till hästen.
annars inte, och då är det också ditt beslut.

Och jag förstår faktiskt inte varför man inte får ställa en sådan fråga? :meh: Jag har återigen ingen erfarenhet av fodervärdsdelen och därför frågar jag. Det handlar inte om att inte våga låna ut. Jag gör/och har gjort allt för min häst (och mer därtill!) och för att den ska få det så bra tillsammans med sin fodervärd som det bara är möjligt. Kalla mig gärna dum, men du har inte bakgrunden till mitt beslut att lämna hästen på foder. Det är helt enkelt en extra möjlighet att häst och ny ryttare skall ha möjligheten att lära känna varann och att ett ev framtida köp skall bli så bra som möjligt för alla parter.
 
Uppdatering av tråden:

Hästens utprovade sadel kommer att lämnas med den. Själv har jag tagit ett lån av närstående för att köpa en "ny" sadel till min foderhäst.

Framför ett stort tack alla som bidragit i tråden med konstruktiva råd och tips! En god hjälp! :)

Och jag hoppas att inga frågor är för dumma att ställa på Buke fortsättningsvis. Vi vet alla lite om bakgrunden till olika beslut och tänk gärna två ggr innan man impulsivt klottrar ner ett svar som tolkas fel och ledsamt.

Kramar från en "ny fodervärd" och en hästägare som är "ny i rollen att lämna sin häst på foder" trots att jag ägt 7 hästar sedan 1978.
 
Men va?
jag avser givetvis inte för en sekund att dumförklara dig, jag skrev att det är ditt beslut och motiverade varför. Tråkigt om du tolkade in ngt annat. Läs gärna vad jag skrev utan det du isåfall misstolkade att man inte fick ställa en fråga. Summa summarum: du bestämmer ju själv vad du vill låna ut utifrån vad som väger mest för dig gällande hästen , det var det jag skrev som essens. Jag har ingenstans i mitt inlägg ens för en sekund lagt ngn värdering i att du ska låna ut hästen! Även det framgår i mitt svar, jag tyckte jag var tydlig i att det är ju upp till vad just du värderar inget annat och det som spelar roll för dig. Det finns ingen värdering i mitt svar öht, jag skrev att frågan behöver du ju inte i sig fråga ngn annan eftersom just det - det är vad som spelar roll för dig som är det som väger .

Förlåt men jag blir lite trött, känns inte direkt som jag behöver få ngn skit på mig för mitt inlägg, det är du som gjort en helt annorlunda tolkning av ngt som öht inte var på tapeten.
 
Senast ändrad:
När jag hade häst på foder så fick jag med allt. Skydd, borstar, täcken, sadel osv. Det verkar som att det är det vanliga, att hästen grejer följer med.

Alla gör ju som dom vill när det gäller det där men jag hade nog känt att jag hade velat lämna min hästs utrustning pga att det ska vara så lite förändringar som möjligt. Sen vet jag att hästen isåfall också har allt den trivs med med sig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 005
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 531
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 293
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 633
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp