Lämna med utrustning till fodervärd

Jag fick med sadel, träns, benskydd och täcken när jag fick hem min senast foderhäst för några år sen.. Fick med en bifogad lista på vad som följde med hästen vid flytten.
 
Det är ju lika viktigt att sadeln passar ryttaren som att den passar hästen. Det blir punkttryck och snebelastning om sitsen tex är för liten för fodervärden.

Jag föredrar själv att köpa en egen sadel till de foderhästar jag har haft. Men då har jag alltid kollat att det är ok med ägaren.
 
Men va?
jag avser givetvis inte för en sekund att dumförklara dig, jag skrev att det är ditt beslut och motiverade varför. Tråkigt om du tolkade in ngt annat. Läs gärna vad jag skrev utan det du isåfall misstolkade att man inte fick ställa en fråga. Summa summarum: du bestämmer ju själv vad du vill låna ut utifrån vad som väger mest för dig gällande hästen , det var det jag skrev som essens. Jag har ingenstans i mitt inlägg ens för en sekund lagt ngn värdering i att du ska låna ut hästen! Även det framgår i mitt svar, jag tyckte jag var tydlig i att det är ju upp till vad just du värderar inget annat och det som spelar roll för dig. Det finns ingen värdering i mitt svar öht, jag skrev att frågan behöver du ju inte i sig fråga ngn annan eftersom just det - det är vad som spelar roll för dig som är det som väger .

Förlåt men jag blir lite trött, känns inte direkt som jag behöver få ngn skit på mig för mitt inlägg, det är du som gjort en helt annorlunda tolkning av ngt som öht inte var på tapeten.

Ber uppriktigt om ursäkt för att jag missuppfattat ditt svar :) Ibland är tonen på Buke hård och av "expert-touch", men i detta fall när jag läser ditt svar igen får jag erkänna att jag har misstolkat det. Det finns dock andra svar i tråden som indikerar att det är dumt att låna ut hästen på foder och som ifrågasätter hur jag kan våga låna ut hästen men inte utrustningen. Hästen ligger mig väldigt varmt om hjärtat och gissar att det gör ämnet känsligare och därför överreagerade jag.
 
Det är ju lika viktigt att sadeln passar ryttaren som att den passar hästen. Det blir punkttryck och snebelastning om sitsen tex är för liten för fodervärden.

Jag föredrar själv att köpa en egen sadel till de foderhästar jag har haft. Men då har jag alltid kollat att det är ok med ägaren.

Det är viktigt att den passar båda. Fodervärden var med när vi värmde om hästens sadel så hon kunde provsitta den. Vi hade också med en annan sadel vid tillfället som visade sig vara för liten för fodervärden. Där hamnade hon på bakvalvet och hästen reagerade negativt på felaktiga trycket på ryggen. I detta fall har fodervärden en snäv budget och det bidrar också till att jag väljer att lämna med sadeln som jag vet fungerar för båda. Med en alltför snäv budget är det svårare att hitta en lämplig sadel.
 
@Wembley , tack för din post - ingen fara :) Jag förstår att det är jobbigt men tackar för din post att du missförstod :) Hoppas du hittar ett jättefint fantastiskt fodervärdshem åt hästen, det tror jag du gör, eftersom du är så mån och noga :)
 
Plockar upp en gammal tråd, då jag sitter lite i samma sits som @Wembley gjorde.

Jag ska låna ut en av mina hästar på foder. Dressyrsadeln är från början till hästen som ska lånas ut, men passar även på min nya. Saken är den att jag ju bara har två sadlar; en hopp och en dressyr. Sadlar som jag har gnetat och sparat för att kunna köpa! Det känns därmed lite surt att skicka med dressyren och behöva köpa en ny till nya hästen, när den jag redan har passar! Men samtidigt vill jag ju att den häst som lånas ut ska ha en sadel som funkar och ju mindre förändringar desto bättre...

Är det jättefräckt att erbjuda fodervärden att köpa sadeln? Så att jag på det sättet får iaf en liten startbudget till en ny.
 
Plockar upp en gammal tråd, då jag sitter lite i samma sits som @Wembley gjorde.

Jag ska låna ut en av mina hästar på foder. Dressyrsadeln är från början till hästen som ska lånas ut, men passar även på min nya. Saken är den att jag ju bara har två sadlar; en hopp och en dressyr. Sadlar som jag har gnetat och sparat för att kunna köpa! Det känns därmed lite surt att skicka med dressyren och behöva köpa en ny till nya hästen, när den jag redan har passar! Men samtidigt vill jag ju att den häst som lånas ut ska ha en sadel som funkar och ju mindre förändringar desto bättre...

Är det jättefräckt att erbjuda fodervärden att köpa sadeln? Så att jag på det sättet får iaf en liten startbudget till en ny.
Varför skulle det vara fräckt? Det finns inget obligatoriskt att låna ut sadel när man lånar ut en häst.

Däremot så känns det fel att ha det som krav, en del har ju redan en sadel eller så passar inte sadeln nya ryttaren.
 
Jag hade skickat med sadel och lite annat inskrivet i kontraktet vad som ingår, vilket skick det är i och att det bör ersättas.

Jag är inne på foderhäst nr 2 nu och har fått turen att få med sadeln. Nu är jag och den jag lånar hästen utav gamla vänner sen långt bak i tiden men jag räknade inte med att få med något all.

En häst jag tog på foder hon skickade med massor till hästen. Slutade med att jag lade undan allt och använde eget. Vi hade skrivit in i kontraktet exakt vad som ingick/skickades med. Tror till och md att vi tog kort på en del

Nu har jag ju visserligen egna hästar också men jag räknar inte med att få med något alls men sadeln är man tacksam över.
 
Plockar upp en gammal tråd, då jag sitter lite i samma sits som @Wembley gjorde.

Jag ska låna ut en av mina hästar på foder. Dressyrsadeln är från början till hästen som ska lånas ut, men passar även på min nya. Saken är den att jag ju bara har två sadlar; en hopp och en dressyr. Sadlar som jag har gnetat och sparat för att kunna köpa! Det känns därmed lite surt att skicka med dressyren och behöva köpa en ny till nya hästen, när den jag redan har passar! Men samtidigt vill jag ju att den häst som lånas ut ska ha en sadel som funkar och ju mindre förändringar desto bättre...

Är det jättefräckt att erbjuda fodervärden att köpa sadeln? Så att jag på det sättet får iaf en liten startbudget till en ny.

Läst inte hela tråden sorry. Jag hade erbjudit fodervärden att köpa sadeln helt klart. :).
 
Jag skulle skicka minimalt med grejer. Du kommer få tillbaka sakerna i sämre skick =värdeminskning. Självfallet kan människan du lånar ut till vara pedantisk, men räkna inte med det. Har du behov av sadeln, behåll den, kräv att en sadelutprovare passar in sadel hos fodervärden.
 
Även om det innebär att du som hästägare står utan?[/QUOTE
Skulle jag skickat med en sadel hade jag frågat hur rutinerna ser ut med lås till sadelkammare.
Sist jag lånade ut en häst försvann både en splitterny grimma och två täcken. Ett vintertäcke i fint skick och ett lite tunnare täcke som var lite slitet. När jag skulle hämta hästen plockades en gammal luden grimma fram och så frågade fodervärden "det var väl den här grimman hon kom i?" Hon hade iof köpt en annan grimma som skickades med istället, men den var av sämre kvalitet. Det hade varit inbrott i stallet visade det sig, vilket inte framkom förrän jag genom foton försökt fräscha upp fodervärdens minne i vad som egentligen följde med hästen.
Vi hade skrivit in exakt vad som följde med i kontraktet, men det hjälpte ju inte, sakerna var borta.
Jag fick kompensation för det så det löste sig, men ändå en tråkig sits. Dessutom tillhörde vintertäcket min förra häst som hastigt dog, jag hade gärna behållt det som minne.
 
Jag hade min häst på foder några månader innan jag köpte henne. Jag fick med grimman hon kom i, that's it. Köpte sadel, täcken, träns, benskydd och allt man behöver. Inga konstigheter tycker jag.
 
I detta fall handlar det inte om specialutrustning, men en väl utprovad/för hästen anpassad sadel har jag som krav. Sadel tillhör ändå det viktigaste i en häst utrustning och kan orsaka fysiska skador om den inte ligger bra.
Jag tycker att man lämpligen skriver in i kontraktet vilken utrustning som lämnas med hästen, och möjligen skriver in något om ersättning i händelse att sadeln förstörs (täcken och liknande ser jag som rena förslitningsvaror, som du knappast kan räkna med att återfå i samma skick; det kan gå fort att göra en reva i ett täcke).
Eller så har du skrivit in att du skickar med ett nytt oanvänt täcke, typ, och bör då kunna återfå ett i gott skick.
 
Jag hade skickat med sadel om jag lånade ut en häst på foder (våra hästar har alltid haft egna sadlar), hade jag själv behövt sadeln hade jag hellre köpt en begagnad allroundsadel att skicka med. Förstår ju att man inte vill skicka med en väldigt dyr sadel. Tycker det är viktigt att sadeln passar, så man inte får tillbaks en häst med skav om fodervärden inte har provat ut sadeln noga.
Om fodervärden vill köpa en egen sadel så vill jag vara med eller veta att det görs av en vettig sadelutprovare.
 
jag hade inte skickat med sadel, har/haft 2 foderhästar varav den ena fick med sig lite tråkiga och trasiga saker, träns, grimma och täcke men inte sadel, var bara att köpa hem allt nytt till den lika bra det så det blev saker som man själv vill ha och som faktiskt passar hästen :), enda som är kvar är bettet som hästen trivs på.
foderhäst nr 2 fick mer med sig, och saker som passade! träns, sadel, gjord, och en sele. hälften av det jag fick med har jag packat ner då jag inte vill slita på ägarens saker, använder bett, sadel och delar av selen. ville inte ha ngt mer då jag har så mycket själv sen tidigare hästar.
hade jag inte fått med sadeln så hade jag ordnat en.

köper man en häst så får man ju inte sällan bara en grimma med hästen. så att man ska sponsra fodervärd (långtids foder) med en komplett uppsättning ser jag inte som rimligt. korttids foder kan det vara värt att lämna iväg sadel och bett.
men det man lämnar iväg ska vara ersättningsbart, dokumenterat och värderat så att fodervärden ersätter en om något går sönder/tappas bort.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 002
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 524
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 289
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 630
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp