Lämna sociala forum?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller kanske inte lämna. Men jag funderar på att sluta vara aktiv. Har redan stängt ned mina konton på instagram och twitter. Saknar det inte ett dugg (möjligtvis Lisen Bratt Fredricsons roliga uppdateringar). Jag har även tagit bort facebook från mobilen.

Men jag funderar på om det skulle vara bra att även sluta interagera. Senast idag la jag upp en sak (som bara skulle vara lite rolig) där jag fick en kommentar som gjorde ont. Säkert skulle den gjort mindre ont om jag mått bättre psykiskt, men just nu är jag i en låg period.

Hur tänker ni andra (blir ju lite tokigt att lägga upp detta på ett forum och be andra svara, men vad sjutton, jag har ju inte bestämt mig än) kring detta? Är det enklare att sluta skriva helt eller att bara vara restriktiv med vad man kommenterar/lägger upp?
 

Egentligen skulle nog samhället må bra av att vi alla minskade användandet och ägnade oss åt att umgås med varandra i verkligheten lite mer!

Blir alldeles för många timmar Buke men även andra ställen till ingen större nytta. Blivit ett beroende.
Samtidigt så är det där som är kontaktytan i mångt och mycket idag och att ställa sig helt utanför vet jag för min del inte om jag vågar mig på just nu - men en dag så.
Tycker det låter som kloka tankar. Har för egen del blivit mycket mer restriktiv med vad jag skriver och tänker ofta att det där är ingen mening med att jag lägger mig i. Det gagnar verken mig eller andra att personer blir upprörda över vad man bidrar med så då kan det kvitta, även om hela vitsen försvinner då. Men det var ju just det. Kanske är det tid att resonera om att var sak har sin tid och det är dags att det är nog med detta nu. Jag vet inte var jag hamnar i för egen del, men är inne på samma tankar allt oftare.
 
Är det enklare att sluta skriva helt eller att bara vara restriktiv med vad man kommenterar/lägger upp?

Jag har försökt att bli mer och mer restriktiv med när och vad jag skriver och ändå upplever jag att jag mest bara mår sämre av de interaktioner andra har med det jag lägger ut, så... personligen skulle jag gissa att det är bättre att klippa totalt. Annars tror jag att man riskerar att hamna i ett läge där man tänker "jamen jag ska bara läsa i 5 min/skriva jättekort/etc." och så är man tillbaka i den negativa spiralen. Det är i det läget jag är nu, i alla fall.

Sen vet jag inte om jag är överkänslig, jävligt provocerande för andra, eller om klimatet faktiskt har blivit hårdare på många håll. Att alls vara på sociala medier tar verkligen mer energi än det ger, oavsett hur jag försöker dra mitt strå till stacken vad gäller att hålla sidor levande. Så jag förstår helt tjusningen i att bara lägga ner och använda sin tid till annat.

In b4 någon kommer och säger "håhåhå, Buke var minsann så mycket hetsigare förr!" så jag får slita mitt hår lite extra på denna måndagskväll... :meh:
 
@ptr Jag har en blogg där jag sammanfattar hästarnas vecka, men jag får aldrig någon respons på de inläggen utan endast på de där jag diskuterar ffa fjordhästavel och färgnedärvning och liknande. Kanske är det lika bra att skriva hästarnas dagböcker någon annanstans, där ingen kan läsa. För egentligen skriver jag just det bara för att jag ska kunna gå tillbaka och se hur vi tänkte för x år sedan.

Hm... Överlag tror jag att jag hänger på alla möjliga forum lite för mycket. Ibland kommer jag på mig själv att läsa trådar jag egentligen inte är intresserad av, bara för att jag inte ids göra nåt annat.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det jag ser som väldigt positivt med sociala medier är att jag har lärt känna bekanta/kollegor på ett djupare sätt genom att få rena aha-upplevelser när jag ser vad de visar och skriver. Folk jag inte i min vildaste fantasi trodde att jag hade NÅGOT som helst gemensamt med har visat sig dela många av mina intressen :) . Det har i sin tur lett till mycket härligt IRL-snack som jag är rätt säker på att jag hade gått miste om annars.....
 
Sen vet jag inte om jag är överkänslig, jävligt provocerande för andra, eller om klimatet faktiskt har blivit hårdare på många håll.

Det där upplever jag verkligen ofta! Jag läser mycket på olika forum (bland annat buke) och ibland hajar jag verkligen till och tänker "Oh, tur att jag inte gick in och skrev ett inlägg om min erfarenhet om xxx, om den där stackars personen fick en sån där svidande kritik". Jag tycker att många idiotförklaras väldigt lättvindigt och att det i vissa diskussioner är väldigt hård ton (gäller alltså inte bara buke).
 
Det är svårt att råda hur någon annan ska göra. Det finns väl lika många svar om varför man gör si eller så som det finns människor.

För egen del har jag inget liv utan sociala medier.

Nä, till sist är det ju jag som måste bestämma hur jag ska göra. :) Men precis som du säger, sociala medier är en stor del även av mitt liv, jag bor så långt från allt att jag träffar vänner typ två gånger om året. Då är kontakten på tex facebook viktig.
 
En av mina närmaste har gjort just det, lämnat Facebook och instagram periodvis. Bla för sitt måendes skull.
Och funnit ett lugn i det.

Jag förstår varför, även om jag själv inte är i samma sits.

Det hen kanske saknar då är att man via Facebook får många inbjudningar tex. Så numera är hen restriktivt aktiv där istf att avsluta kontot. Skriver i princip aldrig något. Men har (väldigt) många vänner som sällan skriver något där. Så det är egentligen inget konstigt ’längre’.
(I min väns fall är det inte heller bara vad hen själv gör/skriver utan även vad andra gör/inte gör som påverkat..)

Instagram går ju ändå att styra endel vilka man vill följa eller låta följa så det har funkat bättre.

Så hen har provat både att lämna helt och att bara vara (väldigt) restriktiv och har hamnat i det sistnämnda.
 
En av mina närmaste har gjort just det, lämnat Facebook och instagram periodvis. Bla för sitt måendes skull.
Och funnit ett lugn i det.

Jag förstår varför, även om jag själv inte är i samma sits.

Det hen kanske saknar då är att man via Facebook får många inbjudningar tex. Så numera är hen restriktivt aktiv där istf att avsluta kontot. Skriver i princip aldrig något. Men har (väldigt) många vänner som sällan skriver något där. Så det är egentligen inget konstigt ’längre’.
(I min väns fall är det inte heller bara vad hen själv gör/skriver utan även vad andra gör/inte gör som påverkat..)

Instagram går ju ändå att styra endel vilka man vill följa eller låta följa så det har funkat bättre.

Så hen har provat både att lämna helt och att bara vara (väldigt) restriktiv och har hamnat i det sistnämnda.

Låter som nåt jag skulle kunna göra. Pga mitt nördiga avelsintresse behöver jag ha kvar fb, så jag får veta när fölen föds varje år. *totalt skadad* Men restriktivt och kanske en inloggning/dag skulle vara lagom.
 
Dels är jag extremt restriktiv med vem jag är vän med på facebook. Så risken att någon av de som jag har där skulle skriva något som gör mig ledsen är minimal, sen har jag tagit bort i princip alla notiser på min mobil, förr fick jag notiser om varenda like och sånt på fb och instagram, nu måste man tagga mig eller svara på ett inlägg jag gjort (instagram har jag inga notiser på alls)
 
Förutom buke (här kan jag ta del av diskussioner som även på vissa sätt kan påverka mig negativt) försöker jag bara delta i såna grupper, följa såna konton osv som tillför något bra för mig. Jag är t.ex. med i olika hästgrupper på facebook, men tycker det är mycket tjafs så skriver nästan bara i en som jag tycker har en trevligare attityd. Är med i några hundgrupper också, är ganska aktiv i en stor grupp för "min ras" eftersom jag tycker den är trevlig och folk är snälla och positiva. Det finns andra häst- och hundgrupper som jag gått ur, för att det varit tråkiga kommentarer osv.
På instagram följer jag mest inspirerande ryttare, kroppspositiva konton, massa gulliga hundar och så. Har avföljt många "peppande" konton som skuldbelagt en annan livsstil, avföljer vänner som lägger upp negativa saker etc.

Sen är jag själv inte så jätteaktiv heller, har inte så många följare på Instagram och inte så många vänner på Facebook så det är väldigt sällan jag får jobbiga kommentarer eller liknande. Har tagit bort fb-vänner (bekanta irl) om de delat för mycket skit.
 
Jag tänker mycket som Problematisk skriver ovan. Jag försöker även rent generellt i livet att bli mer medveten om vad jag gör som ger mig positiv energi respektive vad som dränerar mig på energi eller sänker mitt humör, och rätta mig efter det (dvs göra mer av det som ger mig positiv energi och mindre av det andra). Det har gjort att jag spenderar mycket mindre tid med sociala medier. Facebook är jag jättesparsam med, instagram känns lite mer positivt för mig så där är jag kanske lite mer, men resten struntar jag i.

Jag försöker också utgå från ett behov istället, typ om det dyker upp en tanke "jag undrar vad NN gör nu för tiden?", så kan jag gå in och slå upp NN på FB och kolla in dennes flöde, eller att jag känner att jag behöver skratta lite så kan jag gå in och kolla i någon FB-grupp som jag vet att jag brukar skratta av. Dvs jag använder sociala medier som ett redskap och inte nånstans dit jag går för att passivt "matas"....
Förut hamnade jag lätt sittandes med sociala medier på mobilen och bara slöscrollade nästan maniskt, vilket gjorde att jag mest kände mig tom och meningslös. Jag har verkligen jobbat aktivt med att bryta det, och det har gett mig en mycket bättre känsla. Jag tycker också att det är intressant att läsa om hur sociala medier är byggda för att trigga vårt belöningssystem, tänker att det är bra att känna till vilka "finter" de vill försöka spela på så att jag bättre kan parera dem. :)
 
Jag tänker mycket som Problematisk skriver ovan. Jag försöker även rent generellt i livet att bli mer medveten om vad jag gör som ger mig positiv energi respektive vad som dränerar mig på energi eller sänker mitt humör, och rätta mig efter det (dvs göra mer av det som ger mig positiv energi och mindre av det andra). Det har gjort att jag spenderar mycket mindre tid med sociala medier. Facebook är jag jättesparsam med, instagram känns lite mer positivt för mig så där är jag kanske lite mer, men resten struntar jag i.

Jag försöker också utgå från ett behov istället, typ om det dyker upp en tanke "jag undrar vad NN gör nu för tiden?", så kan jag gå in och slå upp NN på FB och kolla in dennes flöde, eller att jag känner att jag behöver skratta lite så kan jag gå in och kolla i någon FB-grupp som jag vet att jag brukar skratta av. Dvs jag använder sociala medier som ett redskap och inte nånstans dit jag går för att passivt "matas"....
Förut hamnade jag lätt sittandes med sociala medier på mobilen och bara slöscrollade nästan maniskt, vilket gjorde att jag mest kände mig tom och meningslös. Jag har verkligen jobbat aktivt med att bryta det, och det har gett mig en mycket bättre känsla. Jag tycker också att det är intressant att läsa om hur sociala medier är byggda för att trigga vårt belöningssystem, tänker att det är bra att känna till vilka "finter" de vill försöka spela på så att jag bättre kan parera dem. :)

Mycket intressanta reflektioner. Tror tyvärr jag använder en hel del sociala medier på fel sätt. Märker tex när jag jobbar med databasen och har fb i bakgrunden (varför?) så blir jag irriterad när jag får en notis, för då ”måste” jag kolla och blir avbruten i mitt flow.

Så nyttigt att börja fundera lite mer kring detta. :)
 
Kalla mig gärna bakåtsträvare :-). Bestämde mig redan när fb kom att det inte var intressant för mig. Då jobbade jag som testare av webbläsare på mobiltelefoner så att surfa fb i gick i jobbet. Vi hade förstås särskilda testkonton så inget privat

Tyckte insta var lite roligt i början men har nu avslutat mitt konto. Twitter avslutades för cirka 6 månader sedan. Buke är kvar men läser mest och skriver väldigt lite. Är medlem sedan urminnes tider...
 
@ptr Jag har en blogg där jag sammanfattar hästarnas vecka, men jag får aldrig någon respons på de inläggen utan endast på de där jag diskuterar ffa fjordhästavel och färgnedärvning och liknande. Kanske är det lika bra att skriva hästarnas dagböcker någon annanstans, där ingen kan läsa. För egentligen skriver jag just det bara för att jag ska kunna gå tillbaka och se hur vi tänkte för x år sedan.

Hm... Överlag tror jag att jag hänger på alla möjliga forum lite för mycket. Ibland kommer jag på mig själv att läsa trådar jag egentligen inte är intresserad av, bara för att jag inte ids göra nåt annat.

Jag har en fb-sida som jag använder som häst-dagbok.
Det är oftast inga interaktioner, förutom ett gäng gilla-markeringar.

Huruvida man vill använda sociala media eller inte är ju personligt.
Jag har fb men inga andra, tycker det räcker med ett konto.
Jag tycker att det har fördelar med olika grupper, bland annat för ridträningar, och jag ser en hel del av det som händer lokalt i olika discipliner även exempelvis westernridningen som jag inte ägnat mig så mycket åt på några år även om det är kul att se när det hålls träningstävlingar.

Så för mig personligen är fb positivt, och jag lägger ut en del på egna tidslinjen men som regel rätt okontroversiella saker som det inte spelar någon roll vem som ser eller inte.
Och jag förväntar mig egentligen inte så mycket respons heller på det jag lägger ut, ser det som en kortfattad dagboksanteckning.
Kommenterar ibland andras inlägg, men oftast blir det antingen ingen interkation alls, eller någon gilla-markering.
Läser i exempelvis fjord-gruppen men lägger sällan ut egna inlägg där.
 
Jag har ju sällan några låga delar i livet, vilket är få förunnat men jag förstår verkligen tanken med att välja eller välja bort sådant som lägger tyngd på det redan låga. Det är ju viktigt att ta hand om sig själv och veta när det är dags att ge sig själv restriktioner för att klara av den jobbiga perioden. Bara försöka göra sådant som är bra för en själv. Inte så jäkla lätt men om man kan, så bör man.

Facebook valde jag ju bort redan när det kom och jag saknar inte klimatet (jag har ju hört och märkt av andras problem). Det jag kan sakna är rena grupper av information (läs: hönsgrupp, fjordhästgrupp eller liknande).
Dock inte de som skriver skit. Tycker det räcker rätt rejält med det, på detta forum. Inte så att jag inte kan hantera det men tycker att diskussionerna hellre kunde ske runt ett fysiskt bord men nu finns inte det alternativet.

Blogg har jag ju (just nu ligger den nere av leverantören) och jag tycker att blogg var en bättre sätt än FB för att flödet var lite lugnare även om vissa bloggar ändå drog till sig en del skit.
 
Blogg har jag ju (just nu ligger den nere av leverantören) och jag tycker att blogg var en bättre sätt än FB för att flödet var lite lugnare även om vissa bloggar ändå drog till sig en del skit.

Blogg är intressant. Min blogg om fjordhästar har rätt hög läsfrekvens (runt 200 besök när jag skriver om nåt viktigt, dvs inte mina hästar. ;) ), men tyvärr verkar det vara hopplöst svårt att kommentera där. Blogg.se verkar ha nån funktion som gör att man gång på gång måste upprepa att man INTE är en robot. Högst irriterande. Så de diskussioner som blir, är nästan alltid på fb. Vilket är trist, då det inte ger alla möjligheten att kommentera. :meh:
 
Låter som nåt jag skulle kunna göra. Pga mitt nördiga avelsintresse behöver jag ha kvar fb, så jag får veta när fölen föds varje år. *totalt skadad* Men restriktivt och kanske en inloggning/dag skulle vara lagom.

Fundera lite över behovet av att posta?
Min särbo har Facebook och instagram men använder det i princip inte alls. Han kollar inte ens min Facebook om jag inte taggar honom. Lika sparsam på instagram. När jag scrollar FB läser han amerikanska nyheter typ. Han har noll behov att uttrycka sig på sociala medier.

Och jag tänker att där är nyckeln. Något gör att jag kollar och postar på Facebook och han inte. Jag har ett behov han inte har. Vad det behovet är innebär samtidigt svaret på hur man - om man vill - minskar sitt engagemang. Är det förströelse - hitta en annan lättillgänglig förströelse. Är det någon slags bekräftelse - hitta annan sådan. Är det ett behov av att få veta vad som händer i lokalområdet - hitta ett annat sätt att hålla sig ajour. Osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
4 979
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rubriken är en återkommande replik under terapisamtalen. Jag vill bara få vara. Bara få vara, utan prestationsångest och krav. Jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp