Lämna sociala forum?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller kanske inte lämna. Men jag funderar på att sluta vara aktiv. Har redan stängt ned mina konton på instagram och twitter. Saknar det inte ett dugg (möjligtvis Lisen Bratt Fredricsons roliga uppdateringar). Jag har även tagit bort facebook från mobilen.

Men jag funderar på om det skulle vara bra att även sluta interagera. Senast idag la jag upp en sak (som bara skulle vara lite rolig) där jag fick en kommentar som gjorde ont. Säkert skulle den gjort mindre ont om jag mått bättre psykiskt, men just nu är jag i en låg period.

Hur tänker ni andra (blir ju lite tokigt att lägga upp detta på ett forum och be andra svara, men vad sjutton, jag har ju inte bestämt mig än) kring detta? Är det enklare att sluta skriva helt eller att bara vara restriktiv med vad man kommenterar/lägger upp?
 

Fundera lite över behovet av att posta?
Min särbo har Facebook och instagram men använder det i princip inte alls. Han kollar inte ens min Facebook om jag inte taggar honom. Lika sparsam på instagram. När jag scrollar FB läser han amerikanska nyheter typ. Han har noll behov att uttrycka sig på sociala medier.

Och jag tänker att där är nyckeln. Något gör att jag kollar och postar på Facebook och han inte. Jag har ett behov han inte har. Vad det behovet är innebär samtidigt svaret på hur man - om man vill - minskar sitt engagemang. Är det förströelse - hitta en annan lättillgänglig förströelse. Är det någon slags bekräftelse - hitta annan sådan. Är det ett behov av att få veta vad som händer i lokalområdet - hitta ett annat sätt att hålla sig ajour. Osv.

Mycket tänkvärt!!! Det gör ju också att man kan analysera sig själv på ett sätt som kanske ger insikt och förhoppningsvis ett verktyg att jobba med om det visar sig vara mer åt det negativa hållet.
 
Eller kanske inte lämna. Men jag funderar på att sluta vara aktiv. Har redan stängt ned mina konton på instagram och twitter. Saknar det inte ett dugg (möjligtvis Lisen Bratt Fredricsons roliga uppdateringar). Jag har även tagit bort facebook från mobilen.

Men jag funderar på om det skulle vara bra att även sluta interagera. Senast idag la jag upp en sak (som bara skulle vara lite rolig) där jag fick en kommentar som gjorde ont. Säkert skulle den gjort mindre ont om jag mått bättre psykiskt, men just nu är jag i en låg period.

Hur tänker ni andra (blir ju lite tokigt att lägga upp detta på ett forum och be andra svara, men vad sjutton, jag har ju inte bestämt mig än) kring detta? Är det enklare att sluta skriva helt eller att bara vara restriktiv med vad man kommenterar/lägger upp?

Jag känner inget behov av att sluta med sociala medier. Jag tycker mest det är lite småskoj att bläddra runt lite och se vad folk man tycker om gör.
Jag lägger väl inte ut jätteprivata saker någonstans på nätet. Och jag har ingen jag har som "vän" på FB som skulle trycka till på något vis jag skulle må dåligt av.
Jag är inte med och diskuterar i olika grupper etc på FB just iom att jag inte pallar vissas åsikter och hunger att driva dem. Men jag ser inte att jag skulle behöva skrota att hålla lite ytlig kontakt på enkelt sätt med många man gillar men inte hinner ringa/sms:a/träffa etc. Jag tycker det är trevligt bara.
 
Fundera lite över behovet av att posta?
Min särbo har Facebook och instagram men använder det i princip inte alls. Han kollar inte ens min Facebook om jag inte taggar honom. Lika sparsam på instagram. När jag scrollar FB läser han amerikanska nyheter typ. Han har noll behov att uttrycka sig på sociala medier.

Och jag tänker att där är nyckeln. Något gör att jag kollar och postar på Facebook och han inte. Jag har ett behov han inte har. Vad det behovet är innebär samtidigt svaret på hur man - om man vill - minskar sitt engagemang. Är det förströelse - hitta en annan lättillgänglig förströelse. Är det någon slags bekräftelse - hitta annan sådan. Är det ett behov av att få veta vad som händer i lokalområdet - hitta ett annat sätt att hålla sig ajour. Osv.

Jag har börjat skriva rätt så utförliga träningsdagböcker i en blogg och då har jag märkt att det känns lite konstigt att posta ett inlägg på fb. Jag vet att jag har vänner som läser och uppskattar uppdateringar om mitt liv (vilket ju till 99 % består av hästarna), men samtidigt är det som att det blivit ett "måste" och inget jag ser fram emot. Tänker att det kan räcka att posta de gånger jag känner att jag verkligen vill dela med mig av en känsla, när nåt klickat i träningen eller liknande.

Men just det här "Hm... Har inget att göra innan kvällsfodringen om tio minuter. Jag kollar lite på fb" känns som totalt onödigt och den tiden kan jag använda till att tex reflektera över dagen. Bättring behövs! :D
 
Och jag har ingen jag har som "vän" på FB som skulle trycka till på något vis jag skulle må dåligt av.

Det har inte jag heller. Är väldigt restriktiv med vilka som är mina vänner (fattar tex inte de som har sin chef som vän, men alla tänker vi olika) och är det nån jag "måste" vara vän med, så tar jag bort dem i flödet ifall de skriver saker jag märker att jag stör mig på.

Den kommentar som fick mig att haja till nu senast var inte en vän, utan på ett forum. Så jag kommer helt enkelt inte posta fler "roliga" saker där, utan istället bara läsa. :)
 
Instagram har jag, följer ryttare/hästar, några som lägger upp fina och/eller inspirerande bilder, några butiker för att se vad dom fått in och om kampanjer eller rea och några personer jag känner, glömde nästan att några följer jag för att följa deras trädgård under året.

FB, inga vänner bara köp & sälj grupper, föreningar jag är medlem i, rekoring och liknade.

YT, tittar på odling, biodling, vad har du i rycktlådan och liknade. Tex nu när jag odlar chili för fösta gången så har jag tittat på hur jag ska ta hand om dom.

Buke, hänger jag mest på😃.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 938
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
4 990
Senast: ameo
·
F
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rubriken är en återkommande replik under terapisamtalen. Jag vill bara få vara. Bara få vara, utan prestationsångest och krav. Jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
2 201
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp