lämna till proffs för premie?

cusan

Trådstartare
Har just köpt en ny storloppsstjärna ;) och om nu allt går som man önskar kanske ett litet premielopp framåt vintern är aktuellt..*spekulationer*

man har ju då valet att lämna bort hästen i tre månader till tränare och genom det få en högre summa om nu hästen skulle hålla sig på benen.
Har ni möjligtvis några erfarenheter av detta?
Jag inbillar mig att det kan vara lärorikt för pållen att komma bort en stund och se nya miljöer några månader...men:

behöver man vara orolig för att dom *kör för fort eller för mycket*?
hur mycket måste min häst kunna innan jag lämnar bort honom? körd fattar jag men hur "fort" och hur mycket ?
Vad tar tränarna för en sån här premielopps inkörning?
har ni tips på bra och vettiga tränare som tar emot unghästar för premielopp kanske? inte för högt upp i sverige helst.. pma om ni inte vill skriva namn osv .

tacksam för hjälp.
 
Sv: lämna till proffs för premie?

Jag tror det är nyttigt för ungdomarna att komma in till banan ett tag, och när jag själv lämnade in så gjorde jag det ganska sent som 2 åring för då är chansen större att dom klarar både premie o kval på dessa 3 månaderna...1 sept lämnade jag in Ville Världsvan och han kvalade 9 dec..premien gjorde han nån månad innan.....lämnar man in dom för tidigt på året och har tänkt att ha hem dom igen så missar man ju den högre premien på kvalet oftast....

Så att träna på hemma till augusti tycker jag låter vettigt, och SÄGA till tränaren att man bara är intresserad av att hästen i första hand ska prema...så dom inte känner sig utnyttjade när man sen vill plocka hem sin häst...

VEM som skall ha hästen är det bara du som kan avgöra....men det finns gott om mindre tränare som bara lever på att ha 2 åringar o prema dom....sköter dom sina kort väl så kan dom ju få fortsätta samarbetet och köra hästen i lopp vad det lider. :D
Jag har haft mina hos en mindre tränare här på färjestad...
2 åringen nu ( som jag sålt) är inne nu på träning men kommer att plockas hem(från banan) för ytterligare träning då hennes tillväxtzoner inte var slutna och därmed skall hon inte börja gå nåt tempo än på några månader...men det har varit nyttigt för henne att vara där inne och hon har lärt sig mycket.....fast nu räcker det och då skall hon ut på landet igen :D
 
Sv: lämna till proffs för premie?

I år är det väl ändrat så att man bara kan köra premielopp till och med 31 0ktober.
 
Sv: lämna till proffs för premie?

Oj...har ingen aning...men det är ju en ganska dum regel.....men dom på stc har väl aldrig kunnat beskyllas för att vara intelligenta direkt heller.....ÄNNU mera press på tvååringarna.....:crazy:
 
Sv: lämna till proffs för premie?

Och förra året var det ingen premie för tvåårskval har jag för mig, har de infört det igen?

/// ghost
 
Sv: lämna till proffs för premie?

jag vet inte , men förra året var ju katastrof för många mindre tränare då dom inga höstar fick in .....så det är ju klart att STC måste hjälpa dom att överleva nu igen :angel: Det kunde man ju ha räknat ut med röva att dom inte skulle få in några hästar förra året....men inte STC inte :crazy:

Jag vet inte vad som är bäst.....men inte att det skall vara en gräns redan 31 okt iallafall...för hästarnas skull....spec inte då sensommar o höst har en massa virus som lätt sätter sig på unga hästar och det kommer att bli "panikpremade" hästar
 
Sv: lämna till proffs för premie?

Jag håller fullständig med om att "premie-paniken" kommer att bli ännu värre med den tidsgränsen. :mad: Vansinne.

För min egen del får jag väl hoppas att de ändrar sig till nästa år när jag själv har tvååring...

Trådskaparens prisfråga då, om man har möjlighet att "göra grovjobbet" själv har jag svårt att se att det skulle bli någon "vinst" på att ha hästen i proffsträning i tre månader för den extre premie man eventuellt skulle kunna få?

/// ghost
 
Sv: lämna till proffs för premie?

Åby har en egen "giv" i år vid premie/kval av Åbytränade hästar (gäller även B-tränat) som ger mer pengar förutom de från STC.
För 2-åring i proffsträning som även går godkänt kval senast 1/12 får man 12 000,- extra och om hästen är i B-träning är beloppet 5 000,-.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lämna till proffs för premie?

nu menade jag inte att jag skulle vinna något på det , utan att den högre summan hjälper till att betala träningen...och vinsten är då att hästen har fått se miljön och förhoppningsvis blivit riktigt tränad.
Men nu blev jag ju helt ledsen, oktober känns alldeles för tidigt. Och premie är inte viktigt för mig , tänkte kanske ha det som ett mål så att hästen kommer i kärra...
Det är stor skillnad på prissumman om man tränar själv...
ny gissar jag lite för jag har alzheimers light men det är typ
amatör: 6000;-
proffs: 16000.
 
Sv: lämna till proffs för premie?

Nej, det blir nog ingen vinst...men plus minus noll är ju heller inte fel...dessutom får hästen miljöträning....när jag hade min Ville inne så kostade han mig "inget" utan prem o kvalpengarna täckte upp tiden( men då klarade han både prem o kval inom 3 månader)
Ett tag hade dom ju att man var tvungen att ha dom inlämnade i 3 månader innan man kunde prema på det högre beloppet..dom ändrar ju hejvilt....nu vet jag inte hur det är...men det var ju vansinne innan då man kanske tränat hästen i 3 månader och sedan blir den halt/sjuk...och att när den KUNNAT prema...ja då fick den inte...
 
Sv: lämna till proffs för premie?

I år är det ändrade regler, så man får bara genomföra premielopp mellan den 1/3 och den 31/10. Dessutom är tidsintervallet sänkt till mellan 1.28 - 1.35. Man får inte premie för kvallopp, men för själva premieloppet är utbetalningen höjd till 6.500 kr för hästar i amatörträning (15.000 kr för hästar i proffsträning).

Personligen tycker jag att detta är dumt. För det första tror jag att det blir lättare att hästar "bränns" för tidigt. Förstår inte varför man inte får köra i november och december. Och att DESSUTOM sänka tiderna, så att de inte blir godkända för tider mellan 1.35 - 1.40 är ännu knasigare.

Tycker det är dumt att man får mindre om hästen är amatörtränad också. Ok att tränarna måste tjäna pengar och att det är till för att generera fler hästar i proffsträning, men det är ju för sjutton samma prestation hästarna utför. Vad blir nästa steg? Att man får mindre i förstapris i vanliga lopp om hästen är amatörtränad? Prestation som prestation, tycker jag.
 
Sv: lämna till proffs för premie?

Hugget som stucket om man vill lämna till proffsträning för att få mer premiepengar, men man tjänar garanterat inget på det rent ekonomiskt. Det kostar ju kanske 6000 - 8000 i månaden att ha de i träning om det är en "normalstor" tränare. Det skulle vara för den sociala träningsbiten i så fall. Men det kan man väl lösa ändå?

Jag kommer inte göra det i alla fall. Tycker hästarna blir tillräckligt socialt tränade ändå. Vi har inga problem med att de inte anpassar sig snabbt till olika nya situationer i alla fall. :)
 
Sv: lämna till proffs för premie?

ja + - 0 var ju min plan....

men om man bara har till sista oktober kommer jag inte hinna iallafall, han är ju inte så mycket hanterad så även om det går bra vill jag hinna ge honom lite semester så han kan smälta det han lärt sig. Ingen ide att hetsa.

Angående den sociala biten tror jag det är bra för dom att få komma ut till något större stall och träna med fler hästar, träffa fler människor osv. dom brukar växa till sig och mogna till lite. Fast det är klart att man inte lämnar till vem som helst.
 
Sv: lämna till proffs för premie?

För övrigt var det två premiehästar ute i lördags på Örebro.
Den ena gick 30,7 och den andra 31,2 på något tung bana (den var totalt värdelös, hade inte tagit ut en normal starthäst på det underlaget...). Tuffa bud i mars av tvååringar.

Men det mullrar ett stort löfte från Dalarna. Plåt-Sven har en stor, rejäl, tvåårig Italienimport efter Pine Chip (en hingst) som han kör provlopp med på Örebrotravet ibland tillsammans med TREÅRINGARNA (fast det finns tvååringslopp, men han vill inte köra så sakta ;)). Han gick strax under 1.25 (sista varvet travade han 22,7) och var trea förra gången han var med. Mot treåringarna alltså... Och det är fortfarande mars. :o :o En ny Bertuzzi?
 
Senast ändrad:
Sv: lämna till proffs för premie?

Ja eller oxå kommer den aldrig till start... Fast det är ju svårt att säga när man inte har sett hästen eller vet hur den är.
 
Sv: lämna till proffs för premie?

Plåt-Sven är "alltid" ute med sina tvååringar i dom här tempona och den här tidpunkten, så har det varit i flera år. Fattar inte hur karln bär sig åt.
 
Sv: lämna till proffs för premie?

Hur han gör nu vet jag inte men förr körde han grundträning : intervaller 6 x 5 min med 170 i puls...skritt mellan intervallerna tills pulsen är nere på 100

tempoträning: 6 st korta snabba intervaller 210 puls i 30 sekunder....skritt tills pulsen är 100

träning varannan dag med "mentaldagar" emellan då hästen fick skritta med eller utan vagn.

Jag använde mig av en liknande typ av varannandagsträning och "mentaldagar" när jag tränade upp min "bäbis" och vi kom faktiskt till premie och kval vid två års ålder....kors i taket....men jag hade ingen brådska och väntade tills december med kvalet.
Självklart går det inte att strikt följa något schema.I slutänden är det ju alltid hästen som måste styra hur hård träning den klarar när den är ung och omogen.

Jag (som absolut inte hade tillräckligt med rutin för att träna upp en unghäst på "känn") tyckte det var skönt med pulsmätare och någon typ av "ordning" på upplägget så mig passade det bra.....det jag var väldigt noga med var att läsa av hästen och inte bara "köra på" enligt schemat under exempelvis växtperioder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lämna till proffs för premie?

indyhope skrev:
I år är det ändrade regler, så man får bara genomföra premielopp mellan den 1/3 och den 31/10. Dessutom är tidsintervallet sänkt till mellan 1.28 - 1.35. Man får inte premie för kvallopp, men för själva premieloppet är utbetalningen höjd till 6.500 kr för hästar i amatörträning (15.000 kr för hästar i proffsträning).

.

Men snälla nån... Var det något dom bestämde dan efter Elitloppsfesten???? För nå sånt kan man väl inte besluta i nyktert tillstånd! Snacka om att såga av den grenen man sitter på... Har travsporten inte nog med problem *suck*
 
Sv: lämna till proffs för premie?

Montéryttare skrev:
Men snälla nån... Var det något dom bestämde dan efter Elitloppsfesten???? För nå sånt kan man väl inte besluta i nyktert tillstånd! Snacka om att såga av den grenen man sitter på... Har travsporten inte nog med problem *suck*

Snarare under elitloppsfesten... Vansinne. :mad:
 
Sv: lämna till proffs för premie?

Ja, det är helt rubbat. Och jag fattar inte vitsen varför de ska göra det heller. Hade varit rimligare att *förlänga* tiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 916
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp