Lämna tre (eller fler) hundar ensamma

__sofia__

Trådstartare
Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två och busar och leker en hel del i trädgården, och de dagar i veckan som jag är iväg och jobbar är de med varandra i hundgården.

Jag har dock funderingar på att skaffa en till hund (valp) nästa år. Efter att ha haft två hundar tror jag aldrig att jag kommer att kunna ha bara en igen, och vill därför skaffa en till innan den äldre dels blir för gammal för att orka med en valp och dels innan något händer med henne så att den yngre blir ensam.

Något som dock har kommit upp när jag har pratat med en person som har väldigt lång och gedigen erfarenhet av hundar (+60 års erfarenhet, SBK instruktör, tidigare uppfödare, har tidigare tävlat en hel del, har jobbat en hel del med hundar inom försvarsmakten etc.) är att hon säger att det kan vara riskabelt att ha tre hundar, och framförallt då att lämna dem ensamma, eftersom två av dem ganska lätt kan gadda ihop sig mot den tredje och till och med döda den tredje. Samtidigt så måste det ju vara en hel del som har mer än två hundar och lämnar dem tillsammans, både om man ska iväg en kort runda eller t.ex. några timmar i hundgård.

Ni som har tre eller fler hundar, är det här något som ni har upplevt och som ni märkt av är ett problem? Hur påverkas det av om det är tikar, hanar, kastrerade tikar, kastrerade hanar? Hur stor skillnad är det på olika raser?
 
Vi har alltid haft de två "säkra korten" ihop och övriga åtskillda en och en. Otrevliga överraskningar har hänt.
De som varit ihop är Dvärgschnauzern och gammeltanten. De leker inte utan är lugna inne. De yngre har varit bakom grindar.

Rasen är Schäfer.
 
Numera har jag bara två okastrerade hanhundar. Men har haft tre hundar och jag lämnade dem utan problem tillsammans. Då var det en tik och två hanar. När den nyaste hunden just hade flyttat in hade jag dem separerade ett tag i början. Mest för att jag inte ville att det skulle uppstå konflikter när jag inte var där. Att de skulle gå ihop och döda någon av de andra hundarna fanns inte ens i tanken.

Jag har basenji och faraohund. Tänker mig att det definitivt skiljer sig mellan raser dock och även mellan individer.
 
Mina tre är fina kompisar och det är en harmonisk flock, men jag lämnar dem inte ensamma tillsammans om det inte är nödvändigt. De har varsin hundgård.
 
Har tre hundar som är en harmonisk flock, dock så har två av dem rykt ihop nån gång och de gör det rätt rejält när de väl gör det då ingen av dem vill ge sig. Det har varit kring löp de gångerna men jag det säkra före det osäkra och har alltid dem två separerade om man är iväg en längre stund. Den tredje hunden går med vilken som så de turas om med att ha sällskap av henne.
 
Mina nuvarande 4 hemmaboende hundar lämnas ensamma och när jag hundvaktar, så lämnas de damerna med mina. Har aldrig separerat hundar (förutom hanar från löptikar såklart) som är välfungerande bara för att jag inte är hemma, det skulle vara ohållbart.
 
De har varsinn hundgård, men de är 2 i den ena eftersom den yngsta rymde till den äldsta hela tiden. Nu när vi skall göra i ordning hundhuset kommer de nog få vara i varsinn hundgård igen, det känns säkrast så. Den äldsta och mellanhunden har tidigare inte varit några problem att lämna ihop men vill för säkerhetskull inte ha de tillsammans i hundgård då jag vill att de ska kunna ha lite leksaker och få ben osv och då kan jag inte ha de tillsammans. Just nu är mellanhunden skadad och lämnas inte ensam alls, men innan operationen lämnades han åtskiljd från de andra då han blev så gruffig när han hade ont.
 
Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två och busar och leker en hel del i trädgården, och de dagar i veckan som jag är iväg och jobbar är de med varandra i hundgården.

Jag har dock funderingar på att skaffa en till hund (valp) nästa år. Efter att ha haft två hundar tror jag aldrig att jag kommer att kunna ha bara en igen, och vill därför skaffa en till innan den äldre dels blir för gammal för att orka med en valp och dels innan något händer med henne så att den yngre blir ensam.

Något som dock har kommit upp när jag har pratat med en person som har väldigt lång och gedigen erfarenhet av hundar (+60 års erfarenhet, SBK instruktör, tidigare uppfödare, har tidigare tävlat en hel del, har jobbat en hel del med hundar inom försvarsmakten etc.) är att hon säger att det kan vara riskabelt att ha tre hundar, och framförallt då att lämna dem ensamma, eftersom två av dem ganska lätt kan gadda ihop sig mot den tredje och till och med döda den tredje. Samtidigt så måste det ju vara en hel del som har mer än två hundar och lämnar dem tillsammans, både om man ska iväg en kort runda eller t.ex. några timmar i hundgård.

Ni som har tre eller fler hundar, är det här något som ni har upplevt och som ni märkt av är ett problem? Hur påverkas det av om det är tikar, hanar, kastrerade tikar, kastrerade hanar? Hur stor skillnad är det på olika raser?

Vi har två stycken tillsammans, dom är bra kompisar. En kastrerad och en intakt. Sen så har vi den tredje själv för att han är ett pucko och tycker att han får bita dom andra när han blir sur.
 
Vi hade tidigare 4 tillsammans men pga av att den lilla femte är ett jäkla yrväder som leker galna lekar med en av de stora så delar vi på små (11-14kg) och stora (33-34kg) medan de är ensamma. Har skilda rum med grindar.
 
Nu har jag bara två hundar, men har varit hundvakt (även längre perioder) åt andra och då kommit upp i minst 3 hundar hemma. De har då lämnats ensamma tillsammans utan att jag ens tänkt på att det skulle vara en dålig idé. Jag planerar även att någon gång ha tre egna, av samma skäl som dig (har två nu, vill inte ha bara en). Hade jag tvekat på om det skulle gå att ha alla tillsammans så hade jag inte ens funderat på att köpa en till.

Men. Jag har salukis. Det är extremt ovanligt att de inte fungerar ihop med lätthet. De anledningar jag tänker mig att kan skapa problem bland hundar är väl annars om de har leksaker och tuggben framme, eller för få sovplatser. Lämnar jag hundarna hemma ser jag till att inte lämna dem med något som det kan bli bråk om.
 
Har tre hundar, en liten gammelman på 12 år, mellanhuden på 7 år och sen "valpen" på 3 år. De senaste hundar vi haft har varit omplaceringshundar så när vi för 3 år sen tog en valp hade jag inte insett hur super enkelt det är men valp när man redan har vuxna hundar i huset. Jag hade aldrig någonsin tänkt att det skulle vara ett problem att lämna alla tre hundarna ensamma - och det har aldrig varit ett problem heller. Det enda vi behövt öva på är att lära valpen göra saker bara med oss (utan sina bröder), hade inte insett hur osäker han blev i situationer där han bara var med oss (tex att gå på promenad ensam) men med lite övning är det heller inget problem mera.
 
Jag har två schäfrar och en fralla. Frallan och schäfertiken är bofasta och schäferhanen bor hos oss i perioder. Behöver jag lämna dem är de alltid tillsammans förutom om de lämnas för att någon av dem ska iväg på enskild träning. De funkar i alla konstellationer.
 
Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två och busar och leker en hel del i trädgården, och de dagar i veckan som jag är iväg och jobbar är de med varandra i hundgården.

Jag har dock funderingar på att skaffa en till hund (valp) nästa år. Efter att ha haft två hundar tror jag aldrig att jag kommer att kunna ha bara en igen, och vill därför skaffa en till innan den äldre dels blir för gammal för att orka med en valp och dels innan något händer med henne så att den yngre blir ensam.

Något som dock har kommit upp när jag har pratat med en person som har väldigt lång och gedigen erfarenhet av hundar (+60 års erfarenhet, SBK instruktör, tidigare uppfödare, har tidigare tävlat en hel del, har jobbat en hel del med hundar inom försvarsmakten etc.) är att hon säger att det kan vara riskabelt att ha tre hundar, och framförallt då att lämna dem ensamma, eftersom två av dem ganska lätt kan gadda ihop sig mot den tredje och till och med döda den tredje. Samtidigt så måste det ju vara en hel del som har mer än två hundar och lämnar dem tillsammans, både om man ska iväg en kort runda eller t.ex. några timmar i hundgård.

Ni som har tre eller fler hundar, är det här något som ni har upplevt och som ni märkt av är ett problem? Hur påverkas det av om det är tikar, hanar, kastrerade tikar, kastrerade hanar? Hur stor skillnad är det på olika raser?
Jag har nio hundar, och har aldrig sett några som helst tecken på att det skulle vara nån fara att lämna dem ihop. Då är de iofs samma ras, har väldigt gott om plats att röra sig på och är en väletablerad flock/familj. Blandat med 7 intakta och en kastrerad hane samt en kastrerad tik. De är 20 mån- 10 år gamla.
 
Ni som har tre eller fler hundar, är det här något som ni har upplevt och som ni märkt av är ett problem? Hur påverkas det av om det är tikar, hanar, kastrerade tikar, kastrerade hanar? Hur stor skillnad är det på olika raser?
Jag har haft många olika konstellationer genom åren; tik/hanar/okastrerade/raser och aldrig ens behövt fundera över saken. Har lämnat dem tillsammans hemma, i bilen osv. Inga som helst problem.
 
Oj! Aldrig upplevt en sådan osämja att jag haft tankarna på att de skulle skada varandra medvetet om jag lämnar dem.

Dock om det funnits en äldre hund som behöver bli fredad från en yngre förmåga t.ex så brukar jag skilja av dem men så de ser varandra.
 
Även om de aldrig bråkat tidigare, finns det ju inget som säger att de inte kan skada varandra när de är ensamma ändå. Olyckor händer tyvärr och för oss är det enklaste sättet att undvika det att hålla dem separerade när vi inte är hemma.

En vän till mig fick sin jrt ihjälbiten av sin hoffe när de var ensamma medan hon var på jobbet, de hade heller aldrig bråkat tidigare utan var bästa kompisar.
För inte så längesedan var det en liknande, tragisk olycka hos en användare här på forumet, och då hände det trots att hen var med.
 
Även om de aldrig bråkat tidigare, finns det ju inget som säger att de inte kan skada varandra när de är ensamma ändå. Olyckor händer tyvärr och för oss är det enklaste sättet att undvika det att hålla dem separerade när vi inte är hemma.

En vän till mig fick sin jrt ihjälbiten av sin hoffe när de var ensamma medan hon var på jobbet, de hade heller aldrig bråkat tidigare utan var bästa kompisar.
För inte så längesedan var det en liknande, tragisk olycka hos en användare här på forumet, och då hände det trots att hen var med.
Vissa kombinationer kan ju självklart innebära en risk, där även ett litet gruff kan få stora konsekvenser.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp