Lämna ut på foder - vågar man det?

Ramona

Trådstartare
Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite lat, men dock lite skvättig när man rider ut. Hon är inriden och riden i alla gångarter, men nu har jag inte ridit henne på ett par månader eftersom jag just saknar energin. De har hittat en tumör i min livmoder och efter åratal av aggressiva cellförändringar så är det väl ingen jättestor nyhet, men det har gjort att jag har ännu mindre energi än normalt eftersom det är en massa utredningar mm just nu. Dock vill jag verkligen inte sälja henne. Jag vill ju ha henne och tanken är att hon ska bli min tanthäst. Men det är ju verkligen inte bra för en unghäst att bara gå och drälla vilket hon ju gör nu. Hon ska ju utbildas för jag vill ju meritera henne. Någon dag i veckan longerar jag henne, men hon behöver ju ridas regelbundet.

Tyvärr är hon en övervuxen ponny och mäter idag ca 150 cm, så hon är ju väldigt mycket mittemellan. Welsh part bred. Supersöt och jättesnäll i all hantering. Hon är född hemma på gården och är välhanterad. Reds in av proffs på stor anläggning så hon har sett andra postnummerområden också.

Men vågar jag lämna iväg min guldklimp till en fodervärd? Tycker att man hör sådana skräckhistorier hela tiden. En gång i livet har jag lämnat ut en häst på foder och den behövde avlivas hos fodervärden så jag är inte helt bekväm med att lämna ut henne. Jag har dessutom en rädsla för människor som alltid ska banta alla hästar de får tag på och mina unghästar ska definitivt inte bantas, utan istället bygga muskler och stabilitet. Jag har sett en massa foderhästar som ägarna fått hem igen smala som staket där revbenen syns. Å andra sidan har ju jag lånat hästar och de har ju kommit hem till sina ägare i fint skick, så uppenbarligen finns det ju bra folk också. Och kom inte och säg att man ska ha ett bra avtal. Ett avtal gör inte så folk sköter sig eller är snälla mot hästen.

Hade jag haft råd hade jag lämnat iväg henne på tillridning fram till sommaren, men de pengarna finns inte just nu.
 
Jag förstår din tvekan om att lämna ut på foder. Det hjälper inte alltid ens att det är någon man känner eller någon bekants bekant med goda referenser... 🙄

Ett alternativ kanske kan vara att hitta en ryttare i din närhet som är ridsugen, som kan komma och rida henne hos dig?
 
Ett alternativ kanske kan vara att hitta en ryttare i din närhet som är ridsugen, som kan komma och rida henne hos dig?
Problemet är att jag bara har en gräsbana, ingen riktig ridbana. Visst, det går ju att skritta ner till grannen 1 km bort, eller rida ut. Ridvägarna här är helt fantastiska. Jag har haft ögonen öppna, men inte riktigt hittat någon som jag tycker kan tillräckligt, eller som är tillräckligt mjuk.

Jag har ju en hästtransport och jag har ingenting emot att man åker iväg till ridhus eller träningar etc. Men frågan är ju om någon är villig att lägga de pengarna på någon annans häst? Eller ser man det som att man lägger pengar på sig själv?
 
Finns säkert någon vettig fodervärd i landet, men jag hade aldrig tagit den risken.
(Ja jag blev lurad av en nära vän)
Definitivt inte på en yngre häst som behöver utbildning, folk lägger inte gärna de pengar och utbildning på en häst de inte äger. Antingen hade jag som ovan skrev hittat en duktig person som vill rida den hos dig så du har koll.
Alternativt struntat i motorcykeln du tänkt köpa och lagt det på utbildning av hästen.
 
Alternativt struntat i motorcykeln du tänkt köpa och lagt det på utbildning av hästen.
Det är ju inte riktigt samma summa, va? ;) Hojen hade kostat typ 2.000:- månaden. Ska jag lämna iväg hästen lär det gå på i alla fall 7.000:-/månaden hos någon vettig.
 
Finns nog ingen som skulle vara intresserad av att utbilda hästen och samtidigt betala för det om den är tillräckligt kunnig och inte förstör hästen. Därav anledningen att man själv får betala för att få hästen utbildad.
 
Jaha trodde mcn kosta 90 000 kr
Nu hör ju inte detta hemma i denna tråden över huvud taget, men frågan i den tråden var ifall jag skulle låna till hojen eller om jag skulle avstå.

Sen är det skillnad på budget och budget. Jag hade aldrig betalat för någonting där jag inte får någonting tillbaka. Visst, jag kan skicka iväg hästen på tillridning för 7.000:-/månaden ett par månader, men det hjälper ju inte mitt problem. Ett par månader räcker inte! Hon behöver ju kontinuerlig ridning under hela 2022 liksom. Och att betala 84.000:- för att hon ska ridas är ju ekonomiskt självmord. De pengarna får jag ju aldrig tillbaka. Hon är ju inte värd de pengarna så att säga.

Med en motorcykel har man ju i alla fall något värde kvar. Det går ju att sälja den och få in i alla fall nästan samma summa man betalade.
 
Har inte så mycket att tillägga att jag anser att vill man ha den bra riden får man som ägare vara med och pröjsa. Nog nästintill omöjligt att hitta en tillräckligt duktig som vill utbilda hästen och betala själv. Då är risken att du får någon som inte har tillräcklig kunskap som tar den på foder utan att det leder till någon utveckling för hästen.
 
Sen är det skillnad på budget och budget. Jag hade aldrig betalat för någonting där jag inte får någonting tillbaka. Visst, jag kan skicka iväg hästen på tillridning för 7.000:-/månaden ett par månader, men det hjälper ju inte mitt problem. Ett par månader räcker inte! Hon behöver ju kontinuerlig ridning under hela 2022 liksom. Och att betala 84.000:- för att hon ska ridas är ju ekonomiskt självmord. De pengarna får jag ju aldrig tillbaka. Hon är ju inte värd de pengarna så att säga.
Klart man inte har den på utbildningsstall 12 månader a 7000 kr. Det har jag knappast påstått. Det framkom inte heller att du ville lämna bort den ett helt år.
 
Då är risken att du får någon som inte har tillräcklig kunskap som tar den på foder utan att det leder till någon utveckling för hästen.
Å andra sidan är ju all ridning just nu någon typ av utveckling, för just nu gör hon ju ingenting.
 
Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite lat, men dock lite skvättig när man rider ut. Hon är inriden och riden i alla gångarter, men nu har jag inte ridit henne på ett par månader eftersom jag just saknar energin. De har hittat en tumör i min livmoder och efter åratal av aggressiva cellförändringar så är det väl ingen jättestor nyhet, men det har gjort att jag har ännu mindre energi än normalt eftersom det är en massa utredningar mm just nu. Dock vill jag verkligen inte sälja henne. Jag vill ju ha henne och tanken är att hon ska bli min tanthäst. Men det är ju verkligen inte bra för en unghäst att bara gå och drälla vilket hon ju gör nu. Hon ska ju utbildas för jag vill ju meritera henne. Någon dag i veckan longerar jag henne, men hon behöver ju ridas regelbundet.

Tyvärr är hon en övervuxen ponny och mäter idag ca 150 cm, så hon är ju väldigt mycket mittemellan. Welsh part bred. Supersöt och jättesnäll i all hantering. Hon är född hemma på gården och är välhanterad. Reds in av proffs på stor anläggning så hon har sett andra postnummerområden också.

Men vågar jag lämna iväg min guldklimp till en fodervärd? Tycker att man hör sådana skräckhistorier hela tiden. En gång i livet har jag lämnat ut en häst på foder och den behövde avlivas hos fodervärden så jag är inte helt bekväm med att lämna ut henne. Jag har dessutom en rädsla för människor som alltid ska banta alla hästar de får tag på och mina unghästar ska definitivt inte bantas, utan istället bygga muskler och stabilitet. Jag har sett en massa foderhästar som ägarna fått hem igen smala som staket där revbenen syns. Å andra sidan har ju jag lånat hästar och de har ju kommit hem till sina ägare i fint skick, så uppenbarligen finns det ju bra folk också. Och kom inte och säg att man ska ha ett bra avtal. Ett avtal gör inte så folk sköter sig eller är snälla mot hästen.

Hade jag haft råd hade jag lämnat iväg henne på tillridning fram till sommaren, men de pengarna finns inte just nu.
Kan du tänka dig att låna ut till en ridskola? Det finns ju ridskolor som nischat sig mot en mindre målgrupp, och satsar på kvalitet och färre elever i grupperna. Fördelen med en ridskola är att du har större insyn och det är lättare att kolla upp referenser.
 
Kan du tänka dig att låna ut till en ridskola? Det finns ju ridskolor som nischat sig mot en mindre målgrupp, och satsar på kvalitet och färre elever i grupperna. Fördelen med en ridskola är att du har större insyn och det är lättare att kolla upp referenser.
En seriös ridskola vill nog knappast ha en 4-åring under ett år. Den är färdig för att på allvar att gå i verksamheten när det är dags att skicka hem den.

Men kanske man kan hitta någon som ska gå en utbildning med unghästinriktning.
 
En seriös ridskola vill nog knappast ha en 4-åring under ett år. Den är färdig för att på allvar att gå i verksamheten när det är dags att skicka hem den.

Men kanske man kan hitta någon som ska gå en utbildning med unghästinriktning.
Jodå, det finns. I min kommun finns det tex en ridskola som främst inriktat sig på barn och deras vh (oftast mammor som gjort ett uppehåll i ridningen och nu vill tillbaka) fokus är lättare dressyr men främst uteritt i fantastiska omgivningar. Hästarna har det jättebra och omsättningen bland hästarna är låg. Eftersom priserna på trygga hästar har stigit så är ägarna till ridskolan ibland intresserade av att låna bra individer som kan tillföra lite nya möjligheter för eleverna.
 
Jag hade nog hellre försökt hitta en medryttare, även om du så klart vill att hon ska utvecklas så känns det som ett rätt osäkert kort med fodervärd. Bättre om det bara blir skogsturer och gräsbana, med möjlighet att styra, och avstyra.

Upplever att de flesta som söker foderhäst letar efter sin första häst, och det hade inte jag lämnat min fyraåring till.
 
Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite lat, men dock lite skvättig när man rider ut. Hon är inriden och riden i alla gångarter, men nu har jag inte ridit henne på ett par månader eftersom jag just saknar energin. De har hittat en tumör i min livmoder och efter åratal av aggressiva cellförändringar så är det väl ingen jättestor nyhet, men det har gjort att jag har ännu mindre energi än normalt eftersom det är en massa utredningar mm just nu. Dock vill jag verkligen inte sälja henne. Jag vill ju ha henne och tanken är att hon ska bli min tanthäst. Men det är ju verkligen inte bra för en unghäst att bara gå och drälla vilket hon ju gör nu. Hon ska ju utbildas för jag vill ju meritera henne. Någon dag i veckan longerar jag henne, men hon behöver ju ridas regelbundet.

Tyvärr är hon en övervuxen ponny och mäter idag ca 150 cm, så hon är ju väldigt mycket mittemellan. Welsh part bred. Supersöt och jättesnäll i all hantering. Hon är född hemma på gården och är välhanterad. Reds in av proffs på stor anläggning så hon har sett andra postnummerområden också.

Men vågar jag lämna iväg min guldklimp till en fodervärd? Tycker att man hör sådana skräckhistorier hela tiden. En gång i livet har jag lämnat ut en häst på foder och den behövde avlivas hos fodervärden så jag är inte helt bekväm med att lämna ut henne. Jag har dessutom en rädsla för människor som alltid ska banta alla hästar de får tag på och mina unghästar ska definitivt inte bantas, utan istället bygga muskler och stabilitet. Jag har sett en massa foderhästar som ägarna fått hem igen smala som staket där revbenen syns. Å andra sidan har ju jag lånat hästar och de har ju kommit hem till sina ägare i fint skick, så uppenbarligen finns det ju bra folk också. Och kom inte och säg att man ska ha ett bra avtal. Ett avtal gör inte så folk sköter sig eller är snälla mot hästen.

Hade jag haft råd hade jag lämnat iväg henne på tillridning fram till sommaren, men de pengarna finns inte just nu.
Om du har koll och åker dit varje månad minst så kan du ju ha lite koll kanske?
Om du står för lite löpande kostnader- foder till exempel, hovslagare. Så är det ändå fördelaktigt för den som utbildar hästen. Kan tänka många som nappat på det. Och kanske då kan lägga mer pengar på att träna för instruktör ? Då lägger de ju sina pengar på sin egen utveckling.
Jag hade min första häst så och det var toppen.
Ägaren bestämde mat och köpte den mat hon ville att hästen skulle ha. Kom och tittade ibland och jag var tvungen att träna för hennes tränare regelbundet och det fick jag själv betala.
Lite som en 100% medryttare som själv bestämde var hästen skulle bo...
 
Jag lämnade min på foder efter att jag annonserat. Fick tillbaka en häst rundare än någonsin (svårhullad så ett stort plus), bättre tränad och mer utbildad än jag lämnade och det var inte ens syftet.

Förstår att det kan gå hursomhelst när man lämnar på foder samtidigt kan nog det värsta avvärjas med god research och i både ditt och mitt fall måste de inte ut på foder utan det är en önskan och då kan man vara picky. Jag åkte tex och kollade på stallet där hästen skulle stå, träffade hela entouraget, både familj och de hästar de redan hade mm.

Jag tyckte jag fick känsla redan i annonssvar om det skulle kunna bli bra. Med det sagt behöver det ju inte bli det likväl tror jag att det går att hitta rätt och bli bra om beslutet inte stressas fram. Och hittar du ingen kan du ju behålla.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 865
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 219
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 904
Senast: Dopy
·
Träning Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera...
Svar
4
· Visningar
1 955
Senast: Waikiki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp