Lämna ut på foder - vågar man det?

Kanske kan du stalla upp på t ex lösdrift för att minimera tiden du behöver lägga på vardagarna. Eller om fullservice passar bättre.
Jag har ju hästarna hemma på mycket effektiviserad lösdrift så jag lägger inte många minuter varje dag på stalljobb. De får fri tillgång på grovfoder och en näve kraft på kvällen när jag går igenom dem ordentligt. Så det går egentligen ingen större nöd på henne. Stor kuperad hage och bra sällskap. Har ju en 2-åring också (bland annat) och de leker rätt så bra så hon får både massor med motion och aktivering, även om den inte är mänsklig.
 
Jag har förstått på ridskolan i min närhet att godkända ridskolor inte får ha hästar under fem år i ridskoleverksamheten. De kan äga och utbilda yngre hästar, men de får inte gå på lektion. Men jag reserverar mig för att jag missuppfattat. Men det kändes ganska vettigt.
Det låter rimligt och bra om det är reglerat.
 
Jodå, det finns. I min kommun finns det tex en ridskola som främst inriktat sig på barn och deras vh (oftast mammor som gjort ett uppehåll i ridningen och nu vill tillbaka) fokus är lättare dressyr men främst uteritt i fantastiska omgivningar. Hästarna har det jättebra och omsättningen bland hästarna är låg. Eftersom priserna på trygga hästar har stigit så är ägarna till ridskolan ibland intresserade av att låna bra individer som kan tillföra lite nya möjligheter för eleverna.
Man får inte använda 4-åringar i ridskoleverksamhet.
 
Jodå, det finns. I min kommun finns det tex en ridskola som främst inriktat sig på barn och deras vh (oftast mammor som gjort ett uppehåll i ridningen och nu vill tillbaka) fokus är lättare dressyr men främst uteritt i fantastiska omgivningar. Hästarna har det jättebra och omsättningen bland hästarna är låg. Eftersom priserna på trygga hästar har stigit så är ägarna till ridskolan ibland intresserade av att låna bra individer som kan tillföra lite nya möjligheter för eleverna.
Fast det låter rätt galet att barn och mammor som haft uppehåll skall börja rida unghästar.
Hade ju vart en annan sak om de användes av erfarna ryttare.
 
Har du bra och vettiga hagar skulle jag ha is i magen, det går ingen nöd på dem att få ett längre uppehåll så länge de får mental stimulans och rörelse i hage med kompisar. Att rida är ju många gånger vårat mål, vi tvåbeningar, men sällan hästens. En välskött, frisk häst i en bra miljö som får sina behov tillgodosedda mår sällan dåligt av att "skrota" i hagen en tid. Inte ens unghästar. Sen kan det självklart bli svårare att sätta igång dem om ingen någonsin tagit i dem men det låter ju som att din unghäst ändå har en rätt bra grundhantering?

Om du ändå jättegärna vill att hon ska hållas igång men nöjer dig med att hon bara kommer ut o motion rids och får vana och rutin i det, utan att nödvändigtvis utbildas, tror jag def att en medryttare skulle vara ett bra alternativ.
Då har du mycket större koll och kan styra upp det lite mer. Har du tur kanske du tom hittar någon som har kunskapen och viljan att hjälpa till att utbilda henne även om det nog är svårare att hitta.


Foder värd tror jag dock är ännu svårare iaf om du inte redan nu känner nog du litar tillräckligt på. Dels att hitta någon som kommer lämna tebax en välskött häst men som oxå ser samma mål och vision som du och kan utbilda din häst i den riktningen du vill. Dom finns därute men som du själv skrev, det finns oxå otroligt många skräck historier där ute.

Lycka till! :up:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Fast det låter rätt galet att barn och mammor som haft uppehåll skall börja rida unghästar.
Hade ju vart en annan sak om de användes av erfarna ryttare.
Fast det skrev jag inte, de flesta mammor har tidigare utbildat och tävlat men vill nu fokuserar på upplevelsen mer än att prestera. Även mammor kan vara erfarna. Men jag tror vi har lämnat ridskolespåret i tråden.
 
Jag har haft lite samma dilemma. Är sjuk och har lämnat min fyraåring på foder hos en vän, nu kunde hon inte ha kvar honom så jag har försökt hitta en ny fodervärd men HJÄLP vad många som inte förstår att en fyraåring är en fyraåring.

Tack och lov hörde min tränare av sig och ville ta honom så jag kunde inte haft mer tur.
För dom som svarat på min annons har inte läst annonsen ordentligt, inte fattat att det är en unghäst det handlar om, trott att det räcker att skriva "kan man provrida nå", inte gått att föra konversation med, inte förstått vad fodervärd innebär (då betalar du för omvårdnad, foder och kommer och sköter om honom. Nej då hade jag inte behövt fodervärd) osv.

Kanske bättre lycka söderut men svårt som tusan när det är en ung häst och man är noga med att det ska vara mjuk ridning med fokus på hästens bästa och.
 
Fast det skrev jag inte, de flesta mammor har tidigare utbildat och tävlat men vill nu fokuserar på upplevelsen mer än att prestera. Även mammor kan vara erfarna. Men jag tror vi har lämnat ridskolespåret i tråden.
Jag tolkade ditt inlägg som att de hade unghästar till barn och till mammor som börjat rida igen efter uppehåll.
Det tyckte jag va en konstig kombination, barn och ringrostiga ryttare och unghästar. Sen har jag inte påstått att man är mindre erfaren för att man är mamma, isf är jag värdelös. Ens ridegenskaper sitter väl inte i om man har barn.
 
Fast det skrev jag inte, de flesta mammor har tidigare utbildat och tävlat men vill nu fokuserar på upplevelsen mer än att prestera. Även mammor kan vara erfarna. Men jag tror vi har lämnat ridskolespåret i tråden.
Problemet är att man inte får ha så unga hästar i verksamheten...så det är oseriöst att låta dem gå i ordinarie verksamhet.
 
Jag tolkade ditt inlägg som att de hade unghästar till barn och till mammor som börjat rida igen efter uppehåll.
Det tyckte jag va en konstig kombination, barn och ringrostiga ryttare och unghästar. Sen har jag inte påstått att man är mindre erfaren för att man är mamma, isf är jag värdelös. Ens ridegenskaper sitter väl inte i om man har barn.
Min beskrivning var mest för att berätta kontexten för ridskolan. Jag har aldrig skrivit att barn och okunniga skall utbilda unghästar men det tänker jag gäller även privatpersoner, inte bara på ridskola.
 
Problemet är att man inte får ha så unga hästar i verksamheten...så det är oseriöst att låta dem gå i ordinarie verksamhet.
Jag undrar fortfarande vart ni hittar den regeln? För jag har googlat sönder mig och jag hittar inte någon sådan regel, men jag kan ju ha letat på fel ställen.
 
Min beskrivning var mest för att berätta kontexten för ridskolan. Jag har aldrig skrivit att barn och okunniga skall utbilda unghästar men det tänker jag gäller även privatpersoner, inte bara på ridskola.
Nä o jag har inte påstått att du skrivit att barn o okunniga skall UTBILDA. Däremot rida. Men vi släpper det, det leder ingen vart.
 
I Svenska ridsportförbundets skrift ”Framtidens ridskola, svenska ridsportförbundets riktlinjer för ridskoleverksamhet”.

https://www.sisuidrottsbocker.se/wp-content/uploads/2019/11/17043-framtidens-ridskola-2015-lr.pdf
Tack, I den texten framhålls mervärdet i att ridskolor köper in och utbildar unghästar till att bli bra ridskolehästar.

När jag red på ridskola fanns det accordshästar på de flesta ridskolor, jättefina hästar som ridskolan lånade och utbildade.
 
Tack, I den texten framhålls mervärdet i att ridskolor köper in och utbildar unghästar till att bli bra ridskolehästar.

När jag red på ridskola fanns det accordshästar på de flesta ridskolor, jättefina hästar som ridskolan lånade och utbildade.
Ja precis. Men först när de är fem år ska de tas in i ridskoleverksamheten. Annars ska en ”duktig ryttare” rida, vilket jag tolkar som ridlärare.
 
Ja precis. Men först när de är fem år ska de tas in i ridskoleverksamheten. Annars ska en ”duktig ryttare” rida, vilket jag tolkar som ridlärare.
Jag antar att duktiga elever kan rida hästen också (tror min ridskola hade det systemet) men då var det mer som en foder häst någon/några dagar i veckan och samma elev. Syftet med de enstaka lektionerna var nog mer miljöträning och se hur det gick till.
 
Ja precis. Men först när de är fem år ska de tas in i ridskoleverksamheten. Annars ska en ”duktig ryttare” rida, vilket jag tolkar som ridlärare.
Vi hade 4-åringar , men de gick bara med på lektioner med gymnasieelever, inte förrän de var runt sex gick de in i ordinarie lektions verksamhet..
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 796
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 860
Senast: Dopy
·
Träning Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera...
Svar
4
· Visningar
1 938
Senast: Waikiki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp