Lämna valp ensam

Då skulle inte en människa kunna ha hund inte ens du...

En hund tricvs bäst i absolut frihet...
 
jag tycker verkligen inte det är ok att lämna en sådan liten valp så länge (ej vuxen heller). Min hund (vuxen) är ensam max 4-5h /dag, jag skulle aldrig drömma om att lämna längre.

Killen som har valpen borde tänkt efter innan om han har den tid som krävs för hund. Han måste annars hitta andra alternativ som en dagmatte eller liknande.
 
Jag undrar också vad det är för människor som har en sådan sysselsättning att de i stort sett inte behöver lämna sina hundar ensamma.

Själv levde jag ensam under de första åren som jag hade min hund. Hon skaffades som 8 veckor gammal valp.
I början var jag hemma med henne, hade då sommaruppehåll lämpligt nog i studierna... så det gick bra!

När hon var närmare året, ja då fick jag andra tider i skolan... vilket gjorde att hon fick vara själv mer.
Varje morgon rastades hon innan jag åkte till skolan 8.20.
Halv tolv åkte jag hem på lunchen, och då fick hon en halvtimmes promenad innan jag var tvungen att åka tillbaka till skolan. Sedan fick hon vara själv från 12.30 till kl var 15.45 när jag var klar för dagen.
Det betyder att hon var ensam ca 3,5 timme förmiddag, fick lunchrastning, och sedan ysjälv i ytterligare tre timmar.

Numera lever jag sambo och vi har två hundar.
Sambon aretar heltid, och har sällan möjlighet att komma hem på lunchen. Själv har jag tur att arbeta mycket hemma numera.... så jag är sällan borta mer än 6 timmar i veckan!!!!!!! Men vissa dagar får det klara sig mellan 9-12, för att rastas en halvtimmar på lunchen... och sedan klara sig mellan 13-15.
numera har alltså min vovve det oerhört bra, med mig hemma så mycket! Men det har inte alltid varit så.....

En liten valp ska inte lämnas allt för mycket... självklart mår en hund överhuvudtaget inte bra av att lämnas ensam i för många timmar!
Men jag vet också hur det är att själv sträva så gott man bara kan... och dessvärre har man ju förpliktelser och sysselsättning.. vilket är nödvändigt för att överleva ekonomiskt!

Det bästa för personen kanske kunde vara att hitta en granne/vän/bekant/släkting som är pensinär eller arbetslös!
Som kan hjälpa honom att vara med valpen och rasta den, så att den slipper vara ensam så mycket!
Jag hade ett tag hjälp av en arbetslös granne, vilket fungerade mycket bra! Det är inte fel att fråga om hjälp! :D
 
Du undrar vad folk jobbar med som knappt behöver lämna sina hundar. Ja, antagligen skaffar de ingen hund om de var tvungna att lämna hunden själv hela dagarna eller så fixar man hundvakt. Eller som du, är sambo och man försöker fixa det tillsammans.
Man skaffar ju ingen hund bara för man absolut vill ha en om den ändå ska vara själv hela dagarn, det anser jag iallafall.

Finns inget försvar att låta en hund ligga själv hela dagen för man måste jobba. Då får man helt enkelt vänta med att skaffa hund tills man inte behöver lämna hunden själv jämt.
Jag blev singel och blev själv med en hund, men jag skulle aldrig kunna lämna henne själv varje dag. Då skulle jag hellre placera om henne.
Men nu har jag en mamma som ställer upp och har henne varje dag, så därför kan jag ha kvar min hund.
 
Vad för sorts människor som slipper lämna sina hundar ensamma? Pja, jag och min sambo jobbar skift och lägger schemat på olika tider. Har även pluggat en period och fick ha hunden med mig i klassrummet. Har även sett till att ha ett kontaktnät med hundintresserade som gärna passar hunden när det behövs. Hade jag varit ensamstående med knepiga arbetstider utan möjlighet till hundvakt hade jag helt klart avstått från att skaffa hund! Förstår inte varför ALLA svenskar envisas med att ha hund oavsett hur deras vardagssituation ser ut som om det vore en självklarhet...
 
När jag skaffade min hund var jag arbetslös och hade all tid i världen. Sedan började jag jobba och lyckades pussla så att min mamma hade honom när jag jobbade långa pass. När min hund var ca 2 år blev det ändring i passningen, min mamma kunde inte ha honom längre utan han fick vara hemma 7h innan jag kom hem. Nu har det löst sig igen och han blir rastad mitt på dagen. Bara för att allt är fixat innan man skaffar hund betyder inte att allt funkar resten av hundens liv. Att min hund fick vara ensam 7h var för att jag inte vill att vem som helst passar honom. Han har inte lidit av ensamheten eftersom han får mycket uppmärksamhet annars. Om jag hade sålt honom när jag inte hade någon passning,skulle han ha mått jättedåligt, han är en mammig pojke som kan vara borta ibland men inte jämnt...Jag frågade till och med vänner om jag skulle sälja honom för att jag tyckte synd om honom, sa de att han inte led och att han skulle lida utan mig. Han är nu en väldigt harmonisk och levnadsglad gosse på snart 3 år. Han har inte fått några men av långa timmar själv, han är lika kelsjuk som alltid... :love: :D :banana:
 
Min hund är inte själv väldigt ofta. Endast när sambon och jag åker och handlar eller vi är bortbjudna. Lämnar henne max 4 timmar själv. Men det är inte ofta det blir så länge ens! Har även svärmor eller föräldrar som mer än gärna är hundvakter!

Nu har jag pluggat en del och ska fortsätta. Då jag inte är hemma är hon hos sambon som har verkstad. Hon har en stor trädgård där att promenera i och har sällskap under tiden hon är där. Så då slipper hon att vara själv.

Så har vi ordnat det.
 
Är just detta många tror. Att sin hund skulle inte klara att få ett nytt hem för den skulle längta så. Hundar är väldigt anpassningsbara och det är säkert din också. Visst kan de längta, men han skulle säkert funnit sig till rätta efter ett tag. Speciellt när han är så ung.
Många säger också (oftast de som har sina hundar själva länge) att deras hundar inte mår dåligt av att vara själv många timmar. Min skulle säkert också klara av det och hon skulle också vara glad och pigg som vanligt även om hon låg själv 7 timmar. Men fortfarande så anser jag att en hund inte ska vara själv så länge.

Och visst kan det hända något som gör situationen annorlunda än när man köpte sin hund. Men jag tycker inte det är ett försvar för att lämna den hela dagen.

Nu har du fixat det så han blir rastad, men jag tycker ändå att han är själv för länge om det är så många timmar varje dag.
 
Man ska bara lämna en valp korta stunder!! Mina föräldrar har köpt en ny valp i somras och detta kunde de göra tack vare att min syster bor hemma och passar hunden på dagarna.
En valp som lämnas ensam för mycket kan bli väldigt otrygg och osäker. Man får inte heller glömma deras behov såsom rastning och närhet till flocken. Alla som har eller har haft valp vet nog att valpar gärna hittar på en massa elände om man lämnar dem ensamma.Mina föräldrars hund är riktigt snabb på att bita sönder sladdar(!) Nä allvarligt talat så tycker jag inte man ska ha hund om de ska lämnas ensamma för mycket. Tänk på att hundar är flockdjur.

/ sandra
 
Uppdatering..

Valpen ifråga är nu ca ett halvår sådär och visad på sin första utställning. Han fick bra omdöme överlag och väldigt bra omdöme om temperamentet "underbart temperament".

Vare sig det nu är mer eller mindre lämpligt att ha hundar ensamma mycket, särskilt unga hundar då, så tycks den HÄR hunden klara det bra.
 
Är det bara folk som har pengar som kan ha hund?? Vissa av oss jobbar och sliter och ändå har hund.
Valpen får lära sig att vara ensam, för det är tyvärr en del av livet. Men se till att valpen inte har tråkigt och gör inte för stor affär av att du ska lämna den ensam.

Har nu en underbar och go hund nu som lärt sig att vara ensam och han har inga men.
Redan när han var 11 veckor gammal fick han lära sig att inte matte och husse var hemma. Men i början fick vi växla med att åka hem på rasterna, då var han utan oss i 2 timmar först, sen kom jag hem efter jobbet 2 ½ timme senare. Och han tog det jättebra!
Försök sysselsätta hunden med ben, leksaker, gömma godis (en boll med godis i) och till slut tröttnar de på att leka och då sover de mesta av tiden. Så farligt är det inte!
 
Menar du att ni lämnade en 11 veckors valp i över 4 timmar per dag? Det är ungefär så länge som en VUXEN hund ska vara själv som längst.

Min valp på 13 veckor lämnas själv någon minut här och där enbart för att få lära sig att vara själv. Nu har vi 4 hundar hemma, så hunden är aldrig helt själv heller. Men eftersom jag inte kommer bo här i evighet så försöker jag lära henne att vara borta från dom andra hundarna i flocken, men ändå klara några minuter själv. Hittills har hon inte varit själv en enda gång längre än 15 minuter.

Man lär sig av sina misstag och vi hade en Schäfer där det stressades i träningen pga tisbrist just då. Det resulterade i en ylande hund, som verkligen HATADE att vara själv. Jag vill ha en lugn och trygg hund som kan lägga sig ner och sova när den är själv. En 11 veckors valp är inte rumsren och sover sällan så länge om den inte aktiverats mycket innan, och då vaknar den ändå oftast för att kissa under sovpausen.
 
min hund är med mig på jobbet, just nu ligger hon o sover på sin filt under skrivbordet.. :) ibland är hon gnällig, men då kan ja åka hem för dagen så hon inte pinas för mkt men oftast trivs hon jätte bra. Både min mor o far o sambo jobbar här så nästan alltid ngn so pysslar med henne förutom när hon sover, Sen har hon mamma o pappas hund o vara med, även om han är en gammal surgubbe mot henne... Hon är snart 7 månader och har som längst dagtid varit ensam 3-4 timmar...

Hon är helt undarbar och ibland bryr hon sig inte ens om att komma o hälsa när man kommer hem(om hon sover) då blänger hon bara lite på en o verkar tänka"är du hemma? ja som låg o sov!" Tror hon är så lung med det bara för att hon är ensam så sällan, max en gång i veckan men oftast mer sällan än det... och inte skäller hon heller, en gång pep hon när jag gick men gick sen o la sig(tjuvkika genom fönstret) :D :D
 
Re: Uppdatering..

Vissa hundar tiger och lider i tysthet. Bara för att din valp inte protesterar tycker jag det är högst olämpligt och ansvarslöst att lämna ett flockdjur ensamt så mycket :mad:. ALLA människor är inte lämpade för att ha hund. Folk verkar tro det är någon sorts rättighet och ska ha hund till varje pris. Ibland får man inse att en hund inte passar in i ens vardag. Visst måste man som hundägare kunna jobba heltid men kan man inte lösa hundens vardag genom hundvakt, skiftgång, ta med hunden på jobbet etc tycker jag man ska vänta tills man blir pensionär eller byta jobb :mad:.

En stor känga till alla uppfödare också som inte kollar upp köparens vardagssituation bättre! :(
 
i de flesta fall räknas 6 timmar som ok för hunden att vara ensam hemma. 4 timmar för en 11 mån valp är dock aningen för mycket. totalt 1 timme låter mer lagom, uppdelat i 10-15 min åt gången. först vid 1 års ålder är den tillräckligt vuxen för att lämnas några längre stunder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 547
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 348
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp