Lämna valp ensam

Hey, hon skrev 11 VECKOR.. Därför jag reagerade så starkt. Man lämnar inte en 11 veckors mer än någon kvart hit eller dit tycker jag.
 
Själv jobbar jag med hundar och har med mig min hund till jobbet varje dag. Hon är med mig 24 h per dygn och det uppskattar både hon och jag!

Hade jag inte haft möjligheten att ha henne med på jobbet så hade jag aldrig köpt hund överhuvudtaget. Hade jag haft möjlighet att ha hunden på dagis eller hos dagmatte hade jag ändå inte skaffat hund. Det är för min skull jag har hund och då är det en familjemedlem som ska vara med!

Min tik är i stort sett aldrig ensam. Hon har inga som helst problem med att vara det men jag vill att hon ska ha sällskap. Går jag och sambon ut på stan så åker vi först över med henne till mina föräldrar. ÄR vi hos kompisar på middag, ja då följer hon med.
 
oj, om det var kravet på att få ha hund, ja då skulle det inte finnas många hundar... alla har inte den möjligheten att ta med hunden överallt. eller lämna den hos föräldrar stup i kvarten. många gånger om jag ska åka in till stan t ex, väljer jag att lämna mina hundar hemma, eftersom jag vet att de inte hade uppskattat turen på stan (för mycket trafik och ljud = stressande).
 
Nu har jag inte sagt att andra måste sköta sina hundar på samma sätt.

JAG vill inte ha hund om JAG inte har möjlighet att ha den med mig jobbet. Sen hur andra löser det är upp till dem.

Självklart förstår jag att jag sitter i guldläge för att kunna ha hund. Jag jobbar med hundar och är på promenader hela dagarna. :)

Visst har min vovve legat hemma någon enstaka kväll också, men kan jag undvika det så gör jag det.
 
Jag tycker att det är helt ok att lämna de halvtid hemma. Jag får inga stresspåslag på min annars stressiga tik av det. Så hon visar också tydligt att det fungerar. När hon är ensam 3+4 timmar när jag sommarjobbar så märker man i slutet av veckan att hon tycker att det är jobbigt. Men jag brukar bara jobba 4 veckor, vara ledig 4 veckor och sen jobba 4 veckor till.

Jag mår jättedåligt av att höra folk som lämnar sina hundar ensamma heltid. Jag har en bekant som gör det och de rastar henne inte ens på lunchen. Det är en väldigt trygg och stabil tik. Hade jag gjort det med min äldre hund så hade hon ätit upp huset från knut till knut...
 
Du skrev 11 månader :smirk:

Jag lämnar iofs inte min 13 veckors ens 4 gånger om dagen jag. Men det är ju också för att jag har "möjlighet" till det, och jag ställer lite krav på min omgivning. Vill dom inte ha med mig valp hem till dom när dom ber mig komma över, så kommer jag inte. Om det inte är något viktigt, som behöver hjälp med eller annat sånt.

Jag skulle inte ha skaffat en ny hund nu, om jag inte visste att min rehabilitering kommer ta LÅNG tid (= jag kommer att kunna vara hemma med henne under hela hennes uppväxt) och att sen när rehabiliteringen fortskrider, att jag har en mamma som kan ta henne om jag behöver det. Mitt mål är att inte lämna henne mer än 2 timmar per dag, som max.
 
Jag måste bara ifrågasätta ditt svar om din schäfer.. vad har ert misslyckande med träningen att göra med att lämna en valp ensam?? Att den ylade när den blev lämnad ensam berodde nog snarare på att den inte litade på er o var otrygg än att den blev lämnad. En trygg hund som litar på sin matte/ husse har inga problem med att lämnas.
Sen till en annan som skrev att man kunde jämföra en 14 veckors valp med en 3-4 månaders baby!!!! Kan ni ingenting om hundar eller? Tror du att din hund som är ett år gammal kan jämföras med en 1 årig unge också eller?

Jag håller med de som undrade om ni är arbetslösa eller miljonärer... antingen det eller så bor ni fortfarande hemma o därav era naiva och trångsynta svar.

Jag avslutar med att be om ursäkt för min arga ton men man blir ju vansinnig av att läsa era inlägg, kom ut i verkligheten vet ja..

/Heltidsarbetande ensamstående hundägare med en jättelycklig hund.
 
Hunden utvecklas fortare än människan, men vid fjorton veckor är den fortfarande en bebis. Den kanske inte ligger i nivå med ett barn på fyra månader, men väl ett barn på tre-fyra år. Det är inget man lämnar ensam hemma heller.

Jag är inte arbetslös, inte heller bor jag hemma, men mina hundar slipper ligga hemma ensamma på övertid. Nu pluggar jag, men sedan tänker jag arbeta ungefär 75% för att kunna vara hemma mer med hundarna. Får jag långa dagar finns det hundvakt eller hunddagis.
Jag prioriterar nämligen bort sådana saker som fin lägenhet, ny bil, resor, snygga kläder och annat statushöjande för att kunna ägna mig åt de jag älskar mest, hundarna.

Så kom in i hundens verklighet själv och sluta se till din egen.
 
:bow: Håller med!

Jag jobbar på hunddagis bl.a och då får vi många samtal från hundägare. Många gånger blir man mörkrädd när man hör vad dessa hundägare säger. :crazy:

Jag kan dra några ex. på vad hundägarna vanligast säger:

* Vi har egentligen inte tid med hund, men de är ju så söta och nu när det finns dagis så tänkte vi köpa en! Vi får hem valpen nästa vecka, när kan den börja?

* Å så bra att Ni har flexibla tider på Ert dagis. Jag behöver hjälp med min hund från 08.00 till 21.00 går det bra?

* Jag har köpt valp och nu är den 6 månader. Jag tänkte den skulle börja på Ert dagis nu när den blivit tillräckligt gammal. Jag själv måste ju börja jobba igen på måndag. VA!? Är det kö för att börja på dagis. Hjälp vad gör jag nu då?

* Hej! Jag ska köpa hund och undrar om det går bra att lämna den hos er på måndag och hämta den på fredag.

:crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Vad säger man!? Dessa samtal finns och tyvärr allför ofta får vi dem.
 
Våran Schäfer kunde inte lämnas hemma ensam eftersom att vi misslyckades med hans ensamhetsträning. En hund är ett flockdjur som måste tränas till att släppa sina instinkter och kunna vara själv, och ta det lugnt. Vi stressade med hans ensamhesträning eftersom min styvmor var höggravid då och min far jobbade extra mycket pga en sjuk kollega.

Så vi fick börja om HELT med en 6 månaders gammal valp, med en inlärt beteende att yla och äta upp saker när han lämnades själv.

Han litade på oss fullständigt, men han visste inte hur han skulle bete sig när vi lämnade honom själv. Så för att sysselsätta sig själv, så åt han upp vårat kök TRE gånger om.. Så vi fick lära om helt där, och få honom att förstå att vi inte skulle lämna honom för länge och att vi alltid skulle komma tillbaka. Det tog tid, och man lär sig av sina misstag. Jag vill aldrig utsättas för en galen och ylande hund igen, och jag vill aldrig utsätta min hund för det. Det är inte snällt mot en hund att bara lämna den istället för att långsamt vänja den vid att vara själv, och få den att förstå att man kommer tillbaka och att den ska vila medan man är borta.

Jag är varken miljonär eller arbetslös. Jag går i rehabilitering för min panikångest, och har hoppat av skolan i 7:an. Jag har en del pengar ja, och jag bor hemma. Men min mor har inga pengar alls, så jag kan aldrig lämna över ansvaret till någon annan.

Och du? Din hund kanske mår bra av att vara själv 8-9 timmar om dagen, men dom flesta gör inte det. har du hunden för enbart din skull?
 
Du har aldrig funderat på att skaffa dagmatte till din hund eller ha den på dagis?

Skaffar man hund så har man också ett ansvar för välbefinnandet hos hunden. Jo, jag läste att du skrev att du har världens lyckligaste hund. Men på vilket sätt är hon lycklig? Blir hon överlycklig när du kommer hem på eftermiddagen?

Hon mår säkert bra när du är med henne, men när hon är ensam så tror jag knappast att hon är världens lyckligaste. Hundar är flockdjur och mår bäst om de får vara med sin flock (dvs. dig)

Jag har själv en hund som jag varit hemma med under hans första år pga sjukskrivning. För tre månader sedan så började jag arbetsträna på ett hunddagis just för att jag tyckte det var så bra för min hund. Men han klarade inte av dagis miljön, tyvärr. För den skull så lämnade jag honom inte ensam hemma, även fast jag bara är där 13 timmar/vecka. Utan jag gick på jakt efter en dagmatte. Nu har jag hittat en underbar tjej som har hand om Nixon på dagarna och det fungerar hur bra som helst.

Jag tycker att det är kvalificerat djurplågeri att ha hunden själv hemma varje dag om det överskrider fyra timmar.

Ge din hund ett bra liv eller omplacera den. Det är inte någon männsklig rättighet att ha hund. Har man inte tid för den så har man inte.
 
Ja, jag är glad att jag hittade en bra tjej åt lillkillen. De verkar trivas väldigt bra ihop. Hon är inte så gammal men väldigt ansvarsfull. Vill inte ha några pengar, så jag får tvinga på henne dem. :smirk:
 
ooops :o

fyra kvartar om dagen är ingenting. det är den tiden det tar att duscha, eller att göra nr 2 på toan eller slänga in tvätt i tvättstugan osv. då kan man ju passa på och ha ensamhetsträning. det var det jag menade.

tycker inte heller att man ska jobba 100 % och ha hund. i så fall ska man ha den på dagis, eller ha hundvakt. jag har också tur, min sambo pluggar och jag jobbar endast dagtid 6 dagar/mån så de behöver aldrig vara ensamma/utan promenad mer än 6 timmar.
 
Nu kanske du förstår varför jag reagerade lite? ;) :D

En 11 månaders hund ska man kunna kräva en del av, men 11 veckor är ju bara en bebis :love:

Hon skrev att hon lämnade den sammanlagt över 4 timmar per dag från och med att den fyllde 11 veckor.. Det tycker jag inte låter särskilt bra :crazy:

Precis, det är så henens ensamhetsträning är för tillfället nu. Jag duschar en gång om dagen, ibland brukar hon vilja ligga därinne och sova (Det är ju så vaaaarmt och skönt av ångan :D). Om jag springer ner till tobaksaffären 100 m bort så kan hon få vara hemma ibland, men oftast följer hon med så att hon kan kissa lite.

Sen behöver jag ju inte berätta att hon oftast är med mig på toan, i tvättstugan, i affären etc :angel: Han som har våran lilla affär här tycker hon är så söt så hon springer lös därinne och har koll på allt! Hon vet precis vilka saker hon får lukta på (Typ flaskor etc) och vilka saker hon inte får gå i närheten av (Matartiklar) :D
 
jag kan börja med att säga att jag prioriterar inte heller ny bil, resor osv. I stort sett alla pengar jag har över efter räkningar går till mina djur.. så det finns fler färger än svart eller vitt
Men alla kan inte jobba 75 % eller mindre, där jag bor ska man vara jäkligt glad om man får ett jobb o söker du ett heltidsjobb så kan du nog räkna bort chansen att få det om du inte vill jobba mer än 75.
Sen måste jag bara för att vara jävligt irriterande fråga hur många som skaffar en hund för hundens skull??
Jag tror nog att alla som skaffar en hund gör det för sin egen skull, sen kan jag hålla med om att det finns många skräckexempel på folk som aldrig borde ha djur, men jag tycker inte att ni ska vara så snabba på att dömma alla andra utom er själva.
Det viktigaste är väl ändå att hunden alltid kommer först o de flesta av oss gör sitt yttersta för att våra djur ska må bra o vara lyckliga. Alla hundar är individer o det är klart att alla inte klarar att göra samma saker osv
Jag kan oxå få lust att banka vett i skallen på dem som lämnar bort sina hundar från 8 - 21 som någn skrev eller som aldrig rastar den utan bara släpper ut den i trädgården o låter den göra sina behov där o thats it.
Men min åsikt är ändå i slutändan att det viktiga är väl ändå att man kan läsa sitt djur o se om just den trivs med tillvaron. För mig handlar det om att antingen vara arbetslös eller jobba heltid o då blir valet ganska enkelt.
Däremot så är min hund allt för mig o jag vågar säga att min hund får betydligt mera uppmärksamhet o aktivering än många andra hundar som har sina mattar el hussar hemma dagligen får. Tyvärr finns det nog lika många som resonerar som så att jaja, jag har ju varit hemma med hunden hela dagen så det räcker med att jag bara går ut 5 min ett par ggr om dagen o kissar så behöver hunden inte mer. Det tycker jag är lika tragiskt om inte värre.
Det finns massor av rötägg därute som inte ska ha djur, men jag tycker nog att man får hoppas att de flesta av oss som skaffar djur vet vad vi ger oss in på o alla gör vi nog det bästa vi kan för att just vår älskling ska vara lycklig o må bra. Var o en på sitt sätt så gott den kan.
Jag vågar nog att påstå att just min tjej funkar med att vara ensam, det är klart att man hade önskat att hon hade kunnat följa med alltid men så funkar ju tyvärr inte livet alltid, istället får jag se till att hon alltid e så stimulerad o nöjd att hon sover så mkt som möjligt tills jag kommer hem igen o då sätter nya äventyr igång.
Jaja, nog för denna gång, nu kommer väl nästa såg o kör av en i skoskaften... ha det bra
 
Oj vad med svar :eek: Vill än en gång påpeka att hunden ifråga inte är min utan tillhör min jobbarkompis. Om den farit illa eller ej kan jag inte bedöma då jag bara träffat den 3-4 ggr, då har den varit snäll & glad precis som valpar brukar vara. I vilket fall som helst fick den väldigt bra omdöme på sitt temperament.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 547
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 348
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp