Lämna valp ensam

L

Lilltufsan

En 14-veckors valp? Vad tycker ni om detta, ensam 2.5h på förmiddagen, lång lunch med sällskap&promenad, sedan ensam 2.5h på em, sen sällskap igen och så ensam 2.5h på kvällen.

Jag tycker det låter mycket? :crazy: När våra valpar varit små var det i och för sig alltid någon hemma och det är klart att inte alla kan det ha det så men är inte ovanstående lite väl tufft för en 14v...? :confused:
 
Men herregud så länge kan man ju absolut inte lämna en så ung hund. Varför skaffade de hund överhuvudtaget?
 
7.5 timmars ensamhet. Så mycket skulle jag aldrig ens lämna en vuxen hund!! 14 veckors valp ska inte behöva vara ensam alls tycker jag.
 
Men herregud så länge kan man ju absolut inte lämna en så ung hund. Varför skaffade de hund överhuvudtaget?
Det är en rätt ung kille på jobbet, 27? kanske :confused: Känner honom inte så väl men jag har förstått att hundar är största intresset. :smirk: Han bor alltså själv o jobbar heltid så han har väl inte så mycket val. :confused: Hur gör andra som jobbar heltid och har hund/valp? :confused: Hunddagis?? :confused: :confused: :confused:

I alla fall, jag tyckte det lät mycket. Vad tycker ni är lagom för en 14V-valp att vara själv?
 
7.5h ja, men inte i ett sträck. Hur gör ni som har vanliga jobb då, där hunden inte kan vara med? :confused:
 
hmm lät rätt mycket. Men det var ju tur att det inte är 7,5 timmar i sträck...
 
Låter inte bra i mina öron.

Det är ju en liten valp!

Jag har fått lära mig att valpar endast ska lämnas korta stunder i början nu snackar vi inte timmar utan minuter för att lära sig vara själva men 2½ timme *GAAAH*
 
Uach, säger jag bara. En så liten valp ska enbart lämnas korta stunder som ett led i ensamhetsträningen. Några minuter här och där, en kvart när den sover, någon halvtimme då och då. 7,5 timmar tycker jag är en gräns för vuxna hundar och då ska ensamheten spridas över dygnet.

Var man ska göra av hunden under tiden man arbetar är ett problem som ska lösas innan man skaffar hunden. Finns det ingen bra lösning, såsom hundvakt, arbetstider i omlott eller dagis ska man inte skaffa hund. Då får man vänta tills livssituationen förändras.
 
Men man kan ju inte skaffa en valp om den ska vara ensam så mycket. Den är dessutom för ung för att få gå på dagis. Det bästa hade varit om han skaffat en äldre omplacerings hund som han kunde han på dagis istället.
 
Som sagt alldeles för mycket. Vår hund är snart 7 månader och har aldrig lämnats ensam så länge. När han blir vuxen kommer han att som mest lämnas ensam 5-6 timmar per dag och då inte i ett streck utan någon kommer att komma hem på lunch och ta ut honom etc.

Tycker att din arbetskamrat borde fundera på om han verkligen kan ha hund!
 
Ursäkta men är ni arbetslösa eller miljonärer..

hellre 5 timmar ensam än ingen mat, eller hur....

Hundar är inga ömtåliga saker som ska lindas i bomull, får de lära sig med intervaller så blir de vana med den tid de lämmnas.....

Hundar har alltid klarat sig och kommer alltid att göra det....
 
ja, de kanske klarar av det. Men kommer den fortsätta vara lycklig om den ensamma hunden får vara själv 5-8 timmar i sträck varje dag, varje vecka? Jag tror tyvärr inte det....
Jag tycker att de som är djurägare ska sträva efter att deras djur ska vara lyckliga! :bump:
Tack för ordet :bow:
 
Det är skillnad på att klara sig och att må bra. Min äldsta hund klarar sig ensam mycket längre än 5 timmar, men han mår inte bra om det sker ofta.

Kan man inte tillgodse hundens behov ska man ingen hund ha.
 
För vems skull har du hund? Inte för hundens skull antar jag om den måste vara hemma hela dagarna själv. Skulle du lämna ditt lilla barn själv hela dagarna? I detta fallet en 3-4 månaders baby?
 
Var det korkaste jag läst på länge när det gäller hundar. Man köper ingen hund om den ska ligga själv hela dagarna. Då får den det bättre någon annanstans.
 
inte den tråden handlar om nej men hon verkar ju tycka det är ok att lämna en sån liten valp och lämna hunden hela dagen överhuvudtaget.
 
Hon tyckte inte att det var okej att lämna hunden ensam så länge. Hon ville veta om vi andra tyckte samma sak.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Hej! Vår ena katt har tyvärr gått bort och tänker nu på den katt vi har kvar och hur vi kan göra det så bra som möjligt för honom och...
Svar
15
· Visningar
1 973
Senast: KNUTEN
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp