Jag vill bara poängtera att jag inte menar att TS ska göra något alls just nu i detta skede. Med farligt beteende menar jag inte heller vad han hotar med att göra mot sig själv. Jag syftar mer på hans sexuella våldsfantasier och och de sexuella övergrepp han redan begått mot dig @viol. Det skulle vara för att slippa vara rädd för honom resten av livet och rädd för vad han ska utsätta andra kvinnor för i framtiden. Men det kan inte TS fokusera på just nu förstås.

Vad han hotar med att göra mot sig själv ser jag som helt underordnat faktiskt.
 
Jag vill bara poängtera att jag inte menar att TS ska göra något alls just nu i detta skede. Med farligt beteende menar jag inte heller vad han hotar med att göra mot sig själv. Jag syftar mer på hans sexuella våldsfantasier och och de sexuella övergrepp han redan begått mot dig @viol. Det skulle vara för att slippa vara rädd för honom resten av livet och rädd för vad han ska utsätta andra kvinnor för i framtiden. Men det kan inte TS fokusera på just nu förstås.

Vad han hotar med att göra mot sig själv ser jag som helt underordnat faktiskt.

Mitt inlägg var ett tillägg till ditt, om det var det du syftade på.
Det är inte ovanligt att det används för att manipulera någon att komma tillbaka så kan vara bra att ha det som "försvar" för att få honom att backa.
 
Mitt inlägg var ett tillägg till ditt, om det var det du syftade på.
Det är inte ovanligt att det används för att manipulera någon att komma tillbaka så kan vara bra att ha det som "försvar" för att få honom att backa.
Ja jag förstår! Inte menat som inlägg mot ditt men fattar att det kan tolkas så. Menar absolut inte det i alla fall! Sorry!
 
Du kan inte och har absolut ingen skyldighet att ta hänsyn till hans mående, du kan bara ta hänsyn till ditt eget mående. Att han lägger över skulden på dig är inte ett tecken på ett sunt förhållande, att han pressar dig till sex är inte heller nåt som ska ske i ett sunt förhållande och att han känslomässigt utpressar dig (att han pratar om att ta självmord) är definitivt inte okej!
Har varit med om katastrofförhållanden i min närhet där ena parten stannade kvar många många år "för hen mår ju så dåligt" samt utpressade med att denne skulle ta självmord om det tog slut. Det slutade mest i en massa bortkastade år med psykisk misshandel och misär och när det till slut bröts så var det såklart en massa hot med i bilden men ganska snabbt hade förövaren flyttat in hos en ny partner att förpesta tillvaron för. Även om han nu skulle göra slag i saken så är det inte ditt ansvar att hålla någon vid liv men enligt egen erfarenhet så är de som på riktigt är suicidala gör tyvärr sällan väsen av det.
Angående fantasier så hade en vettig människa aldrig andats om sina fantasier till nån de vet har varit med om det du varit med om och haft vett nog att sitta på händerna när du sagt nej istället för att försöka tänja gränserna eller iallafall kollat att det okej innan man går fram och tar strypgrepp på någon. Från den sekund du sagt att det inte är okej så är det inte okej, det inte okej att försöka lite, det inte okej att gnälla och det absolut inte okej att skylla på dig. Att man har olika fantasier är okej men det är inte vettigt att i en relation att pådyvla dessa på en motvillig partner, det är många som klarar sig fantastiskt bra på att bara låta fantasier vara just fantasier.
 
Tack så mycket alla! Det värmer väldigt mycket att höra det ni säger, att ni tycker att det är rätt att lämna och allt pepp! Buke är verkligen så jäkla fint! :heart

Också skönt att jag inte är helt knäpp som är orolig för att han skulle bli farlig, ang att det är vanligt att män blir farliga vid uppbrott!

Det jag är orolig för är att han ska bli arg och gå in i affekt och skada grejer och/eller mig. Han har en tendens att bli väldigt arg och sluten, sen så är han så att han absolut inte ser sig själv som en skadlig person, han tycker han är vettig och tar avstånd från män som skadar andra (vilket är lite intressant i denna kontext...). Så vet inte om min oro är obefogad. Men magkänslan känns inte bra. Är i alla fall helt säker på att han kommer bli arg, hur det tar sig i uttryck vet jag inte. Han kanske också blir destruktiv mot sig själv. Men är kluven, jag kanske är överkänslig/onödigt rädd?

Vi bodde ihop fram tills nyligen men flyttade därifrån för ett kort tag sen (han var införstådd, jag skyllde på jobb-avstånd). Hämtade mina sista grejer där häromdagen (han är inte informerad om det, han är borta ett par dagar så passade på). Så har inget rent praktiskt kvar förutom några saker han har som är mina!

Avsluta relationen omgående! Så bra att du redan har annat boende. Du är inte överkänslig eller onödigt rädd alls! Om du kan avvara de saker som han har kvar så skit i dem! Vad du än gör - åk inte dit ensam! Träffa honom inte ensam alls! Tror detta är en man som kan bli farlig på riktigt! Att han själv inte ser sig som en skadlig person betyder inte ingenting i detta fallet. På det du beskrev i ditt första inlägg visar på motsatsen. Du ska absolut gå på din magkänsla. Du befinner dig i ett destruktivt förhållande!

/Lizzie
 
Svarar alla på en gång. Tack!!! :heart Det hjälper massor att läsa det ni skriver, allt från tips på hur jag kan avsluta till markeringar om att det han gjort inte är okej och om hur han borde ha hanterat sina fantasier t.ex. Det hjälper så mycket! Idag har jag varit helt slut och sliten. Skjuter upp göra slut-grejen pga den här enorma tröttheten och är orolig för hur det ska gå efteråt, hur jag ska må. Men borde ta tag i det. Om inte annat för att han snart kommer upptäcka att mina grejer inte är kvar i hans bostad. Är orolig för att jag ska må väldigt dåligt efteråt/att det ska bli jobbigt pga hur han kanske håller på. Ska börja nytt jobb nästa vecka så vill inte vara ett känslomässigt vrak. Samtidigt som det är ohållbart som det är nu! Det är alldeles för mycket och min kropp är verkligen så så trött. Går på ren styrka just nu men vet inte hur länge jag orkar det. Det är i alla fall skönt att inte ses, att vara ensam just nu. Men önskar att jag hade någon i min närhet som stöd, har tyvärr inte det. Har inte berättat för nån att jag flyttat sakerna och planerar att lämna honom. Väldigt ensamt! Nu blev det väldigt svamligt! Men vill att ni ska veta att ni gör skillnad! Tack! :heart
 
Senast ändrad:
Anonymt nick pga känsligt!

Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev visst inte så kort...):
Min pojkvän, som jag varit tillsammans med i drygt ett år, tittar på våldtäktsporr. Han berättade om det här för
några månader sen, tillsammans med väldigt explicita extrema fantasier han har haft som yngre. Har också visat porren för mig. Jag la locket på och försökte låtsas som att det inte var jobbigt, men det var det.

Det har också influerat vårt sexliv då jag kände mig pressad att (obs. låtsades som att jag tyckte att det var okej/lurade mig själv till det) gå med på vissa våldsamma inslag i vår sex. Har nu sagt ifrån så det sker inte längre. Han kan dock fortfarande bli väldigt hård och kall och liksom aggressivt kåt när han blir det, ta tag i mig på ett hårt sätt. Han har tidigare flera gånger tagit strypgrepp på mig i en sån situation. Alltså t.ex. jag står och borstar tänderna, han ser mig naken, blir kåt kommer fram tar strypgrepp. Sa ifrån så han har slutat med det också. Känner att sex är väldigt ångestladdat för mig just nu, så vill inte ha sex. Han håller dock fortfarande på och trugar och frågar om jag ”inte bara kan ta på honom lite”/säger att han måste runka och påpekar att han är kåt.

Till saken hör att jag själv blivit våldtagen och han vet hur mycket det påverkar mig. För en månad sen ungefär berättade jag för honom att jag tyckte att det var jobbigt med hela porrgrejen, han har nästan varje gång vi pratat om det sen dess gått in i försvar och sagt väldigt jobbiga grejer. Ett axplock: gång på gång påpekat hur jobbigt det här är för honom ”förstår du inte hur mycket jag skäms och hur jobbigt det här blir för mig att jag tydligen gjort fel”, att han säger att jag bara tycker att det är jobbigt för att jag blivit våldtagen, att jag är överkänslig, att killar måste runka och han kan bara runka till det, att han inte fattar varför han inte ska kolla på det, att det blir en stor uppoffring för honom att sluta. Han har också sagt problematiska saker om våldtäkter generellt. Vissa saker har han tagit tillbaka efteråt men tydligt är att han liksom stänger av sin empati och visar att han inte förstår den skada som de tjejer som förnedras i filmerna utsätts för. Han fattar inte heller hur han ska laga det här och har frågat mig om hur man ber om ursäkt. Han har också sagt att jag har svikit honom som inte berättat om det här tidigare, att det är ett lika stort svek som det han utsatt mig för.

Han mår också väldigt dåligt just nu pga en livkris men lägger över ansvar på mig. Han blir väldigt ”odräglig”, jag tänker att det inte är lätt när man mår dåligt men det blir ju inte bra. Jag kan ju vara snäll fastän jag mått otroligt dåligt i perioder. Han har också sagt att han inte vet om det är nån mening med att leva om jag lämnad honom. Han håller också på och spelar ”djävulens advokat” när vi diskuterar saker, om politik t.ex. fastän vi tycker likadant, vilket blir så otroligt slitigt när jag bara vill ha ett vardagssamtal om diverse saker. Kan fortsätt länge länge med det inte är bra. Orkar inte med det här längre och vill lämna. Men är orolig inför det. Vill gärna ha stöd! Tack för att du läst! :heart
 
Heja @viol! Förstår att det känns jobbigt och att du oroar dig över reaktionen. Det kommer vara skönt när du väl har genomfört ditt beslut.
Se till att inte vara ensam!
 
Om jag själv skulle vara väldigt obekväm med hela grejer kring min partners läggning och veta att jag aldrig skulle kunna uppfylla dennes fantasier och därmed inte vara tillräcklig skulle jag lämna.

Att han utöver det väljer att vilja utöva sina fantasier mot dig, trots att han är medveten om vad du gått igenom hade nog blivit på tok för mycket för mig.
Jag hade aldrig klarat av att leva med det på ett sunt sätt
 
Det är i alla fall skönt att inte ses, att vara ensam just nu. Men önskar att jag hade någon i min närhet som stöd, har tyvärr inte det. Har inte berättat för nån att jag flyttat sakerna och planerar att lämna honom. Väldigt ensamt!
Finns det någon anledning till att du inte berättat för dina vänner? Annars berätta.

Hade jag varit i samma situation som dig hade jag berättat nu medan han inte var hemma, så att han får chocken och tar ut skiten någon annanstans än i närheten av mig.
 
Svarar alla på en gång. Tack!!! :heart Det hjälper massor att läsa det ni skriver, allt från tips på hur jag kan avsluta till markeringar om att det han gjort inte är okej och om hur han borde ha hanterat sina fantasier t.ex. Det hjälper så mycket! Idag har jag varit helt slut och sliten. Skjuter upp göra slut-grejen pga den här enorma tröttheten och är orolig för hur det ska gå efteråt, hur jag ska må. Men borde ta tag i det. Om inte annat för att han snart kommer upptäcka att mina grejer inte är kvar i hans bostad. Är orolig för att jag ska må väldigt dåligt efteråt/att det ska bli jobbigt pga hur han kanske håller på. Ska börja nytt jobb nästa vecka så vill inte vara ett känslomässigt vrak. Samtidigt som det är ohållbart som det är nu! Det är alldeles för mycket och min kropp är verkligen så så trött. Går på ren styrka just nu men vet inte hur länge jag orkar det. Det är i alla fall skönt att inte ses, att vara ensam just nu. Men önskar att jag hade någon i min närhet som stöd, har tyvärr inte det. Har inte berättat för nån att jag flyttat sakerna och planerar att lämna honom. Väldigt ensamt! Nu blev det väldigt svamligt! Men vill att ni ska veta att ni gör skillnad! Tack! :heart
Om du är i närheten av Uppsala så finns en soffa att sova i här, några hundar att gosa med och någon att prata med ibland. Skicka PM i så fall.
 
Tycker du gör rätt som lämnar även om det blir kämpigt, ett förhållande är ju ett förhållande även om det funnits stora brister. Det är naturligt att tveka, men det låter som att karln har en hel del mognad kvar att gå igenom och vem vet, kanske är det här uppbrottet det som får honom att sätta fart. Det kan vara svårt att se i en situation med så mycket turbulens, men man gör båda en tjänst att avbryta om det inte finns någon ljus framtid ihop. Det kommer troligtvis en tid då även han kommer tacka dig (i tanken) för att du var med och fostrade honom genom att visa hur man inte beter sig mot andra.

Lite tips och råd (med risk för att skriva dig på näsan så försöker jag ändå vara onödigt detaljerad då det kan vara svårt att se klart när det är tuffa tider):
Om du vill och orkar så kan du ge din bild av vad det var som inte funkade, men det är absolut inte nödvändigt. Det är kanske egentligen mest för hans skull man gör en sån grej, men det ger även en möjlighet att vara tydlig så att det förhoppningsvis inte blir så utdraget.
I så fall hade jag nog hållit det väldigt övergripande och talat utifrån dig och inte honom. "Jag har inte känt mig respekterad" istället för "du gör si och så när jag säger så, fast du borde ha..." . Det är nog även värt att nämna att det redan har gått för långt och att beslutet är taget, samt att du förväntar dig att han inte hör av sig något mer. Poängen är att försöka stänga så många dörrar som möjligt, så du med lite tur slipper att han går och rycker i dem. Visar man minsta tecken på tvekan i sitt beslut så finns risken att personen förstorar det och försöker bearbeta en. Därefter kan man svara "Jag bad dig att lämna mig ifred, kontakta mig inte mer." om han försöker ta kontakt, sen svarar man inte mer.
Du har inget ansvar för honom, så hur han väljer att hantera det är upp till honom, fokus hör bäst hemma på dig själv efter en sån sväng :)

Sist men inte minst; Det är många som känner att de inte är värda mer och nöjer sig med att bli behandlade därefter, men du är värd allt gott här i världen. När du själv börjar tro på det så kommer du locka till dig andra som också tror på det. Om priset för att slippa vara själv är att bli respektlöst behandlad så är det bättre att investera den energin i att lära sig leva ensam. Egentligen är det inte förrän man kan stå på egna ben som man kan välja någon av rätt anledningar.
 
Svarar alla på en gång. Tack!!! :heart Det hjälper massor att läsa det ni skriver, allt från tips på hur jag kan avsluta till markeringar om att det han gjort inte är okej och om hur han borde ha hanterat sina fantasier t.ex. Det hjälper så mycket! Idag har jag varit helt slut och sliten. Skjuter upp göra slut-grejen pga den här enorma tröttheten och är orolig för hur det ska gå efteråt, hur jag ska må. Men borde ta tag i det. Om inte annat för att han snart kommer upptäcka att mina grejer inte är kvar i hans bostad. Är orolig för att jag ska må väldigt dåligt efteråt/att det ska bli jobbigt pga hur han kanske håller på. Ska börja nytt jobb nästa vecka så vill inte vara ett känslomässigt vrak. Samtidigt som det är ohållbart som det är nu! Det är alldeles för mycket och min kropp är verkligen så så trött. Går på ren styrka just nu men vet inte hur länge jag orkar det. Det är i alla fall skönt att inte ses, att vara ensam just nu. Men önskar att jag hade någon i min närhet som stöd, har tyvärr inte det. Har inte berättat för nån att jag flyttat sakerna och planerar att lämna honom. Väldigt ensamt! Nu blev det väldigt svamligt! Men vill att ni ska veta att ni gör skillnad! Tack! :heart

Skulle råda dig till att omedelbart berätta för dina vänner. Det är en säkerhetsfråga och man kan få kraft av att bara berätta för andra.
 
Svarar alla på en gång. Tack!!! :heart Det hjälper massor att läsa det ni skriver, allt från tips på hur jag kan avsluta till markeringar om att det han gjort inte är okej och om hur han borde ha hanterat sina fantasier t.ex. Det hjälper så mycket! Idag har jag varit helt slut och sliten. Skjuter upp göra slut-grejen pga den här enorma tröttheten och är orolig för hur det ska gå efteråt, hur jag ska må. Men borde ta tag i det. Om inte annat för att han snart kommer upptäcka att mina grejer inte är kvar i hans bostad. Är orolig för att jag ska må väldigt dåligt efteråt/att det ska bli jobbigt pga hur han kanske håller på. Ska börja nytt jobb nästa vecka så vill inte vara ett känslomässigt vrak. Samtidigt som det är ohållbart som det är nu! Det är alldeles för mycket och min kropp är verkligen så så trött. Går på ren styrka just nu men vet inte hur länge jag orkar det. Det är i alla fall skönt att inte ses, att vara ensam just nu. Men önskar att jag hade någon i min närhet som stöd, har tyvärr inte det. Har inte berättat för nån att jag flyttat sakerna och planerar att lämna honom. Väldigt ensamt! Nu blev det väldigt svamligt! Men vill att ni ska veta att ni gör skillnad! Tack! :heart
Berätta för din närmaste familj och dina närmaste vänner. Innan ett eventuellt helvete brakar lös. Du måste berätta för genom berättandet kommer du få kraft och framför allt kommer du få det stöd du behöver. Du skriver själv att det är väldigt ensamt. Utav enbart den anledningen ska du berätta!

/Lizzie
 
Berätta för din närmaste familj och dina närmaste vänner. Innan ett eventuellt helvete brakar lös. Du måste berätta för genom berättandet kommer du få kraft och framför allt kommer du få det stöd du behöver. Du skriver själv att det är väldigt ensamt. Utav enbart den anledningen ska du berätta!

/Lizzie
Jag bröt ihop hos min syster kl 06.00 en vardagsmorgon , stod utanför deras hus. Så mycket hjälp jag fick då var oväderligt. Sen med polis och rättegång var det guld värt att han nån närstående och vän/chef på sin sida.
 
Utan att lägga värdering i vad han tänder eller inte tänder på så kan man ju snabbt konstatera att ni inte är kompatibla. Han verkar dessutom vara obehaglig i största allmänhet och ha svårt för det sociala samspelet som är nödvändigt för en sund relation. Självklart är dumpa enda alternativet här.
 
Stämmer in i kören.

Och vill tillägga - OM han blir otäck, hotar dig eller kommer och rycker i din dörr så ska du ringa polisen OMEDELBART. Eller först kanske du ska säga/skrika (genom dörren) åt honom att gå, och när han inte respekterar det hota med att ringa polise. Men sedan - gör det! Förklara att ni just har gjort slut.

Och - finns det någon möjlighet att han har nycklar till dig? Nyckel han fått av dig? Kan han haft möjlighet att kopiera nyckeln? Någon gemensam bekant som har nyckeln som han kan få den genom? Om så - om du kan ta tillbaka nyckeln (om den hänger i nyckelskåpet hos honom och han är bortrest). Om inte så byter du omedelbart lås. Bor du i hyresrätt måste du tyvärr prata med din hyresvärd antar jag. Men det kan vara värt att berätta att du ska göra slut och att din pojkvän har våldsamma tendenser. Ev får du kanske betala själv, men tro mig det är värt det!

Jag bevittnade själv ett bråk, en natt ute på stan, där en kille slog sin flickvän. Vi ringde polisen. Hon ville inte anmäla men polisen trodde på våra vittnesuppgifter. Som tur var hade killen druckit alkohol, så de plockade in honom till fyllecell och tjejen kunde åka hem tryggt. Vi frågade om han hade nyckel, men det hade han inte. Jag hoppas hon undvek honom efter det! Så jag upplever att de tar sådana saker på stort allvar.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 942
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 904
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 639
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 970
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp