Lämnade "hel" bil på verkstaden, fick tillbaka den trasig

Min erfarenhet är att det händer alldeles för ofta att bilar (inte bara mina) har nya fel efter verkstad, alldeles för ofta för att vara slumpen och verkstaden anser sig alltid oskyldiga… Man har inte ett skit att göra åt saken….
Jag har också erfarenhet av att min bil blev sämre efter verkstadsbesök, litar inte ett dugg på dom. Har hittat en nu som verkar ärlig dock.
 
Tror ni alltså att mekaniker till mans pajar folks bilar för att jävlas och få extra betalt?

Det är inte så att gamla bilar går sönder liksom?En olycka kommer sällan ensam heter det och det är jädrans sant i bilvärlden. Jag tror, utan att vara bilmekaniker, att de har gott om jobb utan att behöva paja kunders bilar för att få merjobb.

Bilar är inte evighetsprylar som bara håller och håller.
 
Tror ni alltså att mekaniker till mans pajar folks bilar för att jävlas och få extra betalt?

Det är inte så att gamla bilar går sönder liksom?En olycka kommer sällan ensam heter det och det är jädrans sant i bilvärlden. Jag tror, utan att vara bilmekaniker, att de har gott om jobb utan att behöva paja kunders bilar för att få merjobb.

Bilar är inte evighetsprylar som bara håller och håller.
Nej det tror jag inte, vart skulle jag ha skrivit det?

Att de däremot inte undersöker bilen ordentligt när jag ber om hjälp med ett problem, det tycker jag är lite kasst.
 
Även en bil som inte gått långt kan få många fel beroende på hur den körs.
Sen finns det rena måndagsexemplaren där helt plötsligt allt börjar strula. Minns med avsky min Passat som sedan visade sig vara en ökänd årsmodell för att falla i bitar efter 5000 mil.

Jag har aldrig upplevt att verkstäder är några skojare som vägrar ta ansvar trots många bilar och körkort i nära 30 år. De är väl som folk och företag är mest, dvs de flesta är ärliga och duktiga.
 
Tror ni alltså att mekaniker till mans pajar folks bilar för att jävlas och få extra betalt?

Det är inte så att gamla bilar går sönder liksom?En olycka kommer sällan ensam heter det och det är jädrans sant i bilvärlden. Jag tror, utan att vara bilmekaniker, att de har gott om jobb utan att behöva paja kunders bilar för att få merjobb.

Bilar är inte evighetsprylar som bara håller och håller.
Fast det har ju varit uppe en hel del där dom kollar huruvida verkstäderna lagar det man lämnar in dom för eller om dom gör något annat. Det är ju inte riktigt något nytt att verkstäder inte riktigt är att lita på alltid. Vill ju gärna tro att det ska vara tryggt att lämna in bilen men så är det inte alltid.
 
Fast det har ju varit uppe en hel del där dom kollar huruvida verkstäderna lagar det man lämnar in dom för eller om dom gör något annat. Det är ju inte riktigt något nytt att verkstäder inte riktigt är att lita på alltid. Vill ju gärna tro att det ska vara tryggt att lämna in bilen men så är det inte alltid.
Var har det varit "uppe"?
 
Även en bil som inte gått långt kan få många fel beroende på hur den körs.
Sen finns det rena måndagsexemplaren där helt plötsligt allt börjar strula. Minns med avsky min Passat som sedan visade sig vara en ökänd årsmodell för att falla i bitar efter 5000 mil.

Jag har aldrig upplevt att verkstäder är några skojare som vägrar ta ansvar trots många bilar och körkort i nära 30 år. De är väl som folk och företag är mest, dvs de flesta är ärliga och duktiga.
En tanke om det fetade. Jag säger inte att jag är världens bästa bilförare, men jag kör bra med avseende på koppling och växellåda. Bilen har inte visat några tecken på att kopplingen skulle börja bli sliten eller att växellådan skulle sjunga på sista refrängen.

Kan en växellåda köras sönder på bara någon dag?

OBS inget anklagande mot någon verkstad, bara en allmän fundering.
 
Fast det har ju varit uppe en hel del där dom kollar huruvida verkstäderna lagar det man lämnar in dom för eller om dom gör något annat. Det är ju inte riktigt något nytt att verkstäder inte riktigt är att lita på alltid. Vill ju gärna tro att det ska vara tryggt att lämna in bilen men så är det inte alltid.
Som i alla branscher finns det rötägg, men jag tror inte alls att det är så många som det låter.

Faktum är att har man en bil som är lite till åren och man lämnar in den för ett fel så är det hyfsat påfrestande att börja skruva med den. Att det dyker upp fel snart inpå att man lämnat in den är inte alls konstigt.
Sedan är det ju varierande hur folk tar hand om sina bilar. Visset service blaha blaha, men hur kör folk? VAR kör folk? Det håller inte i evigheter. Bilen sattes ihop på en gång en gång i tiden så inte konstigt att den är förbrukad och börjar falla i bitar typ samtidigt, en olycka kommer sällan ensam.
 
En tanke om det fetade. Jag säger inte att jag är världens bästa bilförare, men jag kör bra med avseende på koppling och växellåda. Bilen har inte visat några tecken på att kopplingen skulle börja bli sliten eller att växellådan skulle sjunga på sista refrängen.

Kan en växellåda köras sönder på bara någon dag?

OBS inget anklagande mot någon verkstad, bara en allmän fundering.
Mitt inlägg är inte riktat till någon speciell utan ett allmänt reflekterande och jo, det kastas en del skit i tråden av vissa på verkstäder och bilmekaniker som yrke som om de vore ohederliga och ansvarslösa.
Jag tycker alltid det är så himla trist inställning av folk när de generaliserar en hel grupp pga nån dålig erfarenhet eller två.
 
Jag har också erfarenhet av att min bil blev sämre efter verkstadsbesök, litar inte ett dugg på dom. Har hittat en nu som verkar ärlig dock.
Lämnade in en en gång något som krävde att de tömde ut kylarvätskan tydligen. När jag hämtade den hade de glömt fylla på, var på väg i 110 när jag såg att värme i maskin var helt på rött. Susade av vägen utan att sakta ned :eek: (för den kyls ju av hastigheten) sladdade in på en mack och vi fyllde på kylarvätska, och fyllde på och fyllde på liter efter liter. Till slut typ rent vatten. Det var då vi konstaterade att de måste ha tömt den och inte fyllt på.

De tog in den, fyllde på rätt typ kylarvätska, bad typ om ursäkt för prao eleven och meddelade nöjt att det var en spricka i systemet nu som de inte tänkte fixa. :( Så fick fylla på ofta efter det.

En annan, märkesverkstad lyckades med en annan bil överfylla olja så att hela det systemet kraschade typ för evigt, gick att köra efter men drog en liter i månaden. Jag hade glömt kolla oljan så den var för låg och varnade, kom in till (märkes)verkstaden som fyllde på för mycket, så det blev olja överallt 6 mil senare. Fick köra direkt in på nästa verkstad när jag kom fram till stan, som fick försöka lösa det, men som sagt det blev aldrig helt bra.
 
Kommer inte ihåg vad det var för program, något med Robert Aschberg, några årsedan nu visserligen men varför skulle det förändrats. Det var många märkesverkstäder som inte klarade testen. Sen om man tror på allt som står och sägs om det där är en annan sak. Kalla fakta har också tagit upp problemet.
Nu var det ju inte en hel branch de synade utan specifika verkstäder som faktiskt fuskade.
De har synat tandläkare, veterinärer, resebolag, bönder, skolan och gud vet vad också. Är det skojarbrancher också?
 
En tanke om det fetade. Jag säger inte att jag är världens bästa bilförare, men jag kör bra med avseende på koppling och växellåda. Bilen har inte visat några tecken på att kopplingen skulle börja bli sliten eller att växellådan skulle sjunga på sista refrängen.

Kan en växellåda köras sönder på bara någon dag?

OBS inget anklagande mot någon verkstad, bara en allmän fundering.
Växellådan läckte olja. Det kan aldrig vara bra. Aldrig. Så jag hade inte ens kört ifrån verkstan med den där, inte om jag själv inte kan mecka bilar eller har tillgång till någon som kan utan måste förlita mig på verkstäder. Verkstäder som måste ha tid och kunskap till min bil.

Kopplingen kan mycket väl ha varit kass, det beror ju inte på ålder huruvida den blir sliten, utan på hur man kör, många kör med alldeles för mycket koppling utan att reflektera över det.
 
Mitt inlägg är inte riktat till någon speciell utan ett allmänt reflekterande och jo, det kastas en del skit i tråden av vissa på verkstäder och bilmekaniker som yrke som om de vore ohederliga och ansvarslösa.
Jag tycker alltid det är så himla trist inställning av folk när de generaliserar en hel grupp pga nån dålig erfarenhet eller två.
Det var inte riktigt det jag skrev i inlägget?
 
Växellådan läckte olja. Det kan aldrig vara bra. Aldrig. Så jag hade inte ens kört ifrån verkstan med den där, inte om jag själv inte kan mecka bilar eller har tillgång till någon som kan utan måste förlita mig på verkstäder. Verkstäder som måste ha tid och kunskap till min bil.

Kopplingen kan mycket väl ha varit kass, det beror ju inte på ålder huruvida den blir sliten, utan på hur man kör, många kör med alldeles för mycket koppling utan att reflektera över det.
Jag vet ju inte säkert att det var just växellådan som läckte olja. Den läckte ingenting när jag lämnade in den, och har aldrig gjort. De sa att den läckte olja någonstans efter att de bytt dämpare, det är endast en spekulation att det hade varit växellådan som läckte. Nu var ju inte oljan i växellådan problemet visade det sig.
 
Jag vet ju inte säkert att det var just växellådan som läckte olja. Den läckte ingenting när jag lämnade in den, och har aldrig gjort. De sa att den läckte olja någonstans efter att de bytt dämpare, det är endast en spekulation att det hade varit växellådan som läckte. Nu var ju inte oljan i växellådan problemet visade det sig.
Vad är då problemet med din bil nu?
 
Nu var det ju inte en hel branch de synade utan specifika verkstäder som faktiskt fuskade.
De har synat tandläkare, veterinärer, resebolag, bönder, skolan och gud vet vad också. Är det skojarbrancher också?
Spelar ingen roll i mina ögon faktiskt, man går ju efter sina erfarenheter och mina erfarenheter säger mig att jag inte bör lita blint på verkstäder.

Jag lämnar alltid in min bil med tanken att verkstaden är pålitlig, annars hade jag inte lämnat in bilen där. Den jag har nu är fantastisk tex, inget fel med den. Jag går inte runt och ser ner på verkstäder jag inte har erfarenhet av även om jag inte blir förvånad längre när folk blir lurade.
 
En tanke om det fetade. Jag säger inte att jag är världens bästa bilförare, men jag kör bra med avseende på koppling och växellåda. Bilen har inte visat några tecken på att kopplingen skulle börja bli sliten eller att växellådan skulle sjunga på sista refrängen.

Kan en växellåda köras sönder på bara någon dag?

OBS inget anklagande mot någon verkstad, bara en allmän fundering.
Ja en växellåda kan rasa väldigt snabbt om det saknas olja.
 
Även en bil som inte gått långt kan få många fel beroende på hur den körs.
Sen finns det rena måndagsexemplaren där helt plötsligt allt börjar strula. Minns med avsky min Passat som sedan visade sig vara en ökänd årsmodell för att falla i bitar efter 5000 mil.

Jag har aldrig upplevt att verkstäder är några skojare som vägrar ta ansvar trots många bilar och körkort i nära 30 år. De är väl som folk och företag är mest, dvs de flesta är ärliga och duktiga.
Tänker att är man ärlig och duktig så löser man de problem man själv skapat.

Dvs om man förstört kylarsystemet så löser man det utan att ta mer betalt och har man kraschat oljepumpen så löser man det osv.

Annars är man ju kanske ärlig och duktig, men de misstag man ändå gör puttar man över på någon annan utan att ta ansvar för dem.

Jag litar nog på att de flesta verkstäder kan fixa ens bil, men litar också helt på att de inte kommer att stå för några misstag de gör.

(min nuvarande bil var inne för problem med startmotorn som verkstad 1 inte fixade, men de förstörde ett par andra bitar när de tittade (hörde på rösten att de var stressade över något också), som verkstad 2 fick lösa. Men det jag frågade inte ens om de kunde står för vad de förstört utan fick betala för de bitarna med.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp