Lämnade "hel" bil på verkstaden, fick tillbaka den trasig

Vad är då problemet med din bil nu?
Det är det ingen som riktigt vet :meh: Det går inte att växla. Det är som att "banorna" till växlarna har blivit helt krokiga och växellägena är helt fel. Kopplingen går inte i ordentligt och åker ur läget.

Verkstad nr 2 hävdade kopplingen. Det var inte felet tydligen, nu menar de att växellådan är sönder. Så nu står jag med en obrukbar bil, men med ny koppling iaf.
 
Spelar ingen roll i mina ögon faktiskt, man går ju efter sina erfarenheter och mina erfarenheter säger mig att jag inte bör lita på verkstäder generellt. Jag lämnar alltid in min bil med tanken att verkstaden är pålitlig, annars hade jag inte lämnat in bilen där. Den jag har nu är fantastisk tex, inget fel med den. Jag går inte runt och ser ner på verkstäder jag inte har erfarenhet av även om jag inte blir förvånad längre när folk blir lurade.
Jag blir faktiskt beklämd av sådana fördommar för alla bilmekanikes vägnar. Att folk inte litar på dem pga deras yrkesval.
Eller på en 15 år gammal repotagserie som knappast är någon statistik.
Jag hoppas min son slipper möta sådana fördommar när han blir färdigutbildad bilmekaniker.
 
Det är det ingen som riktigt vet :meh: Det går inte att växla. Det är som att "banorna" till växlarna har blivit helt krokiga och växellägena är helt fel. Kopplingen går inte i ordentligt och åker ur läget.

Verkstad nr 2 hävdade kopplingen. Det var inte felet tydligen, nu menar de att växellådan är sönder. Så nu står jag med en obrukbar bil, men med ny koppling iaf.
Och du tror inte att oljan som aldrig läckt tidigare men gjorde efter första verkstadsbesöket har betydelse? Självklart har det det! Något har troligen hänt vid första besöket, men det behöver inte vara verkstadens fel, de behöver inte ens ha märkt det när de växlade eftersom det fanns tillräckligt med olja då, den Började ju läcka då.

Byt växellåda.
 
Tänker att är man ärlig och duktig så löser man de problem man själv skapat.

Dvs om man förstört kylarsystemet så löser man det utan att ta mer betalt och har man kraschat oljepumpen så löser man det osv.

Annars är man ju kanske ärlig och duktig, men de misstag man ändå gör puttar man över på någon annan utan att ta ansvar för dem.
Det tror jag faktiskt att många gör om de orsakat felet.
Men jag tror att det finns nog också många som försöker lura verkstäderna att laga nått extra gratis och det krävs nog att de har garden uppe och att det finns lite bevis och inte bara påståenden.
 
Och du tror inte att oljan som aldrig läckt tidigare men gjorde efter första verkstadsbesöket har betydelse? Självklart har det det! Något har troligen hänt vid första besöket, men det behöver inte vara verkstadens fel, de behöver inte ens ha märkt det när de växlade eftersom det fanns tillräckligt med olja då, den Började ju läcka då.

Byt växellåda.
Men när jag hämtade den sa de ju att den inte läckte olja längre och att de hade fixat det :( Såklart skulle de inte släppa iväg en bil som läckte olja, och jag skulle inte hämta en bil som gjorde det heller.

Och ja, växellådan ska bytas.
 
Jag blir faktiskt beklämd av sådana fördommar för alla bilmekanikes vägnar. Att folk inte litar på dem pga deras yrkesval.
Eller på en 15 år gammal repotagserie som knappast är någon statistik.
Jag hoppas min son slipper möta sådana fördommar när han blir färdigutbildad bilmekaniker.
Är han ärlig och inte orsakar eller provocerar fram fel så lär det inte vara några problem. Jag tycker jättebra om min verkstad jag lämnar in min bil på nu. Där har det inte varit ett enda fel när jag hämtat ut bilen.

Men som sagt, jag. blir inte förvånad längre när folk får sina bilar förstörda, tyvärr. Det är för många det drabbar för att det ska vara en sällsynt händelse att något händer med bilen inne på verkstan.
 
Det tror jag faktiskt att många gör om de orsakat felet.
Men jag tror att det finns nog också många som försöker lura verkstäderna att laga nått extra gratis och det krävs nog att de har garden uppe och att det finns lite bevis och inte bara påståenden.
Tre olika verkstäder har inte gjort det :) och jag har inte ens frågat.

Jag förutsätter att normala människor säger till direkt ojoj ursäkta råkade förstöra det här, men vi fixar.

De har varit väl medvetna om att de själva orsakade skadan. Hur kan man missa att något går sönder när man rotar runt tex.

Tömma kylaren helt och glömma fylla på och se att det är en spricka i den pga överhettning. Men säga att det får 21 åringen lösa själv tack. Skulle aldrig gjort så på mitt jobb!

Som sagt har inte ens bett dem att fixa det de orsakat. De har varit väl medvetna om att råkade av misstag skada bilen och jag har uppfattat dem som väl medvetna om att de verkligen inte tänker lösa det om så hell freezes over. Jag har uppfattat dem som kompetenta, men alla gör misstag och vissa står för sina, andra inte.
 
Men de sa att de har bytt olja (sades vid tredje besöket, efter att jag skrev här första gången). Alltså var oljan inte slut.
Mitt svar gällde bara din fråga om den kunde gå sönder snabbt.
Exakt vad som hänt din bil kan jag omöjligt veta.
Om växellådan redan tagit stryk innan oljebytet eller om den läcker så den blivit skadad kan jag inte veta. Ett läckage kanske inte alltid märks direk men göra skada över tid.
 
Personligen vill jag absolut inte ha en gammal bil som gått få bil, då tar jag mycket hellre en halvgammal bil med "många" mil.
Få mil är ofta kalla mil, det sliter mycket mer på bilen än längre sträckor där den blir varm ordentligt. Växellåda, bromsar och en massa annat tjosan på bilar behöver användas för att må bra.
Många verkar dessutom misstolka serviceintervaller rejält. Tex 1000 mil/en gång per år tolkar många som att det räcker att serva var tusende mil, även om det tar fem år...

Så med det sagt är jag inte förvånad att bilen rasar trots få mil på mätaren.
 
Men när jag hämtade den sa de ju att den inte läckte olja längre och att de hade fixat det :( Såklart skulle de inte släppa iväg en bil som läckte olja, och jag skulle inte hämta en bil som gjorde det heller.

Och ja, växellådan ska bytas.
Jag tolkade det som att de fyllt på olja bara. Inte att den inte läckte längre. Jag tolkade det som att den har läckt hela tiden, vilket den troligen har gjort. Du skrev att den fungerade bättre när de bytt och fyllt på olja, men inte helt bra, och nu blivit sämre och sämre. Det är ett tecken på att olja läckt ut och den i takt med det blivit sämre.
 
Jag tolkade det som att de fyllt på olja bara. Inte att den inte läckte längre. Jag tolkade det som att den har läckt hela tiden, vilket den troligen har gjort. Du skrev att den fungerade bättre när de bytt och fyllt på olja, men inte helt bra, och nu blivit sämre och sämre. Det är ett tecken på att olja läckt ut och den i takt med det blivit sämre.
Men den läckte inte, de nämnde inte något om att det skulle vara lite olja i växellådan. De bytte oljan i växellådan. Om de märkte att den hade dåligt med olja hade de ju sagt det, då det tyder på läckage.

Som sagt, det läckaget som var precis innan jag hämtade bilen (som de menar slutade och är åtgärdat) har jag ingen aning om varifrån det kommer.
 
Jag blir faktiskt beklämd av sådana fördommar för alla bilmekanikes vägnar. Att folk inte litar på dem pga deras yrkesval.
Eller på en 15 år gammal repotagserie som knappast är någon statistik.
Jag hoppas min son slipper möta sådana fördommar när han blir färdigutbildad bilmekaniker.
Jag har samma fördomar om tandläkare, helt ärligt jag är aldrig 100 på att de faktiskt fixar på bästa sätt. Det har att göra med att de får in mycket pengar på något man inte har den blekaste aning om hur det funkar.
 
Men den läckte inte, de nämnde inte något om att det skulle vara lite olja i växellådan. De bytte oljan i växellådan. Om de märkte att den hade dåligt med olja hade de ju sagt det, då det tyder på läckage.

Som sagt, det läckaget som var precis innan jag hämtade bilen (som de menar slutade och är åtgärdat) har jag ingen aning om varifrån det kommer.
Fast du skrev att de sa att det troligen var från växellådan och att de bytt och fyllt på oljan.
 
Nu har jag hämtat bilen igen. Alltså någonting har ju hänt när den var hos verkstaden första gången. Jag menar inte att verkstaden aktivt har tagit sönder någonting, det kan absolut vara så att något spontant har råkat gå sönder just precis då.

De nämnde att den läckte olja innan jag skulle hämta den första gången. De sa inte varifrån det läckte, men det kan ju ha varit oljan till växellådan. När jag hämtade den nu igen hade de bytt och fyllt på olja till växellådan och nu fungerar den igen. Den är inte helt som förut, den är lite svår att få in i vissa lägen. Men den funkar utan att låta som en bilskrot, och det är huvudsaken just nu.

Oljan behövde jag inte betala för, de var väldigt tillmötesgående. Om hela växellådan havererar får jag såklart betala för reparation av det, men de hjälper mig om det händer. Så jag är väldigt glad för att verkstaden tog det så bra och att krisen verkar vara avblåst med ny olja. Om det inte hade fungerat med ny olja hade kalaset nog fortsatt 😬💸
Aha, så här är det alltså du och inte dem, som menar på att det kan ha varit oljan till växellådan? Då är jag med. Jag missförstod den meningen som att att de antog det. My bad!

Jag förstår fortfarande dina inlägg som att den har läckt olja sedan första besöket, så ur mina ögon är det inte konstigt med en rasande växellåda alls.
 
Aha, så här är det alltså du och inte dem, som menar på att det kan ha varit oljan till växellådan? Då är jag med. Jag missförstod den meningen som att att de antog det. My bad!

Jag förstår fortfarande dina inlägg som att den har läckt olja sedan första besöket, så ur mina ögon är det inte konstigt med en rasande växellåda alls.
Jaha, nej då måste vi missförstått varandra :D det har inte läckt någonting efter första besöket. De nämnde på telefon innan jag hämtade den att "den läcker lite olja men vi ska fixa det, så du kan snart hämta den!". Så sen när jag väl hämtade den läckte ingenting vad jag kan se. Och jag tror inte att de skulle lämnat iväg en bil som läckte olja.
 
Jag hämtade min bil från en verkstad efter en garantireparation efter bilköp. Helt plötsligt funkar ingenting som ska manövreras från ratten - tuta, farthållare mm plus att ratten liksom låter och klickar när man svänger. Jag klagade till bilfirman, som kontaktade verkstaden, som hävdade att de absolut inte haft sönder något. Det här var en ganska ny bil som fungerade klockrent innan verkstaden fixat på den. Så jo, självklart har de pajat något. Säkerligen inte med flit men jo, de har haft sönder något. De vägrade dock ta det så bilfirman fick ta också detta på garantin (efter många diskussioner och en del hot från min sida om att ta det vidare, vi var redan sådär kompisar efter det första felet…). De var inte så nöjda….

Vill med detta bara styrka att bilverkstäder kan klanta sig, som alla andra.
 
Kom på en kul bilverkstadshistoria till. Köpte en bil, den visade sig läcka kylarvätska och vid besiktning framkom att dimljusen var felställda. Lämnade in den på bilfirmans verkstad. Mekanikern hittade inget fel på kylarsystemet och förklarade glatt att han inte hade delar hemma att fixa dimljuset med men hade satt ihop det med en ståltråd O_o kan riktigt tänka mig alla kreativa lösningar den mannen har gjort genom åren…

Jag pratade med bilfirman och fick lov att lämna bilen på en annan verkstad (min vanliga, de är guld värda).
 
Jag fick lämna in min bil akut till en "bra" verkstad efter att en fjäder plötsligt gått sönder. De bytade den, sedan sa de att bromsskivorna var kass och bromsbeläggen slut. Jag besiktigade den ca 3 månader senare, inte ett ljud om bromsarna, körde vidare ett år till och besiktigade. Fortfarande bra bromsar. 3:e året när jag ändrade till vinterdäck, sa min nya bilreparatör att bromsbeläggen började ta slut, så att jag skulle fundera på att byta de när jag skulle ändra tillbaka till sommardäck. Fortfarande inga fel på bromsskivorna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp