Lämmelåret 2019

BornAgain

Trådstartare
Stockholms äventyrare och kryptozoologer har börjat förbereda exkursioner till vildmarken norr om Stallmästargårdens uteservering. 2019 lär bli ett lämmelår, kanske tom i paritet med 2011.

Enligt Google och Wikipedia är lämmeln ett så gott som okänt djur (en googling ger mycket lite andvändbar fakta). Upplys mig
- när ser man säkrast lämmlar? Tid på dygnet och året.
- var finns lämmlarna? Vilken naturtyp föredrar de?

Vem vinner kapplöpningen och hittar lämlarnas dal. Vem kommer att återvända till Operakällarens bakficka med historier om dessa utmarkernas bestar?
 
I Norrland sa vi vart sjunde år är det riktigt mycket lämlar. Nu har jag inte varit där sen 1970 men jag minns ett par riktiga år. Då hade vi lämlar som sprang omkring på tomten :bump:. Ser att i Wiki står det 3-5 års cykler. Ser att 1965 och 1969 nämns där som sett riktigt lämmelår. Japp
 
Jag tror också på lämmelår, utifrån egna observasjoner, såg en lämmel sent i höstas och väldigt mycket spår av lämmel och/eller mus. 2011 var jag i Padjelanta och då var det mycket lämmel där (bilden är tagen då). Ta tåget till Abisko och gå ut i naturen så är de där helt plöstligt!

6011155949_3a942b959e.jpg
 
Blir det ett riktigt lämmelår är det svårare att undvika dem än att hitta dem här i krokarna.
(Glömmer aldrig när Beppe tog in en lämmel, han fångat, till salig mor. 😂 Det var lämmelår när de spelade in Dunderklumpen och bodde hemma hos oss.)
 
Stockholms äventyrare och kryptozoologer har börjat förbereda exkursioner till vildmarken norr om Stallmästargårdens uteservering. 2019 lär bli ett lämmelår, kanske tom i paritet med 2011.

Enligt Google och Wikipedia är lämmeln ett så gott som okänt djur (en googling ger mycket lite andvändbar fakta). Upplys mig
- när ser man säkrast lämmlar? Tid på dygnet och året.
- var finns lämmlarna? Vilken naturtyp föredrar de?

Vem vinner kapplöpningen och hittar lämlarnas dal. Vem kommer att återvända till Operakällarens bakficka med historier om dessa utmarkernas bestar?

Jag tror vare sig på lämmlar eller lämnelår.

Däremot har klassikern Lemmings nyligen kommit ut i ny version.
 
Här i fjällen har vi redan sett "platta" döda lämlar, så... de kommer nog att finnas gott om dom i år.
Sedan ser vi mer rovfåglar än vanliga år, Fjällvråk, Kungsörn och ugglor av olika slag, och dom brukar ju veta när det ska bli bra med mat.

Lämlarna stör ju inte, mer än att de är läskigt när dom springer i mängder på vägen.
Dom går ju inte in i husen, eller tuggar upp gräsmattan, så dom får finnas.
Sedan är dom ju rätt söta....

* Jenny *
 
Spännande om det blir lämmelår, jag ska till Abisko och läsa fjällekologi i sommar, verkar som sannolikheten att jag får se lämlar är ganska stor. Min erfarenhet av svenska fjällen är lika med noll så det känns jättekul.

Hoppas att du får det riktigt bra i Abisko!

* Jenny *
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp