Lämplig ålder att skaffa ponny?

miumiu

Trådstartare
Förstår att rubriken är luddig så ska försöka specificera lite.

Har haft egen häst ett par år men den är nu såld. Sonen på 4 år tjatar huvudet av mig om att han ska få en egen ponny och jag har väl tänkt att vi i framtiden (om minst 3 år) kan skaffa en ponny ihop. Men vill liksom vara säker på att intresset håller i sig först. Han går på ridskola men nu har det varit sommaruppehåll och det gråts och tjatas om en egen ponny varje dag i princip. Har sagt att vi i framtiden kan diskutera detta men att det inte funkar som livet ser ut just nu.

Nu till min fråga: Vid vilken ålder är det lämpligt att få sin första ponny? När kan ett barn utföra enklare stallsysslor på egen hand typ mocka, förbereda foder osv? Känns som att vissa av mina kompisar red ut själva på sina shettisar när dom var typ 5 bast men detta kan ju inte vara särskilt vanligt förekommande idag?

Iom att han är mitt första och enda barn har jag dålig koll på vad man kan förvänta sig vid vilken ålder (fattar givetvis också att det skiljer sig från barn till barn, vissa är mognare än andra osv). Men rent generellt? Ni som varit ponnyungar själva, när fick ni eran första egna ponny och hur mycket ansvar tog ni själva för ponnyns skötsel?
 
Jag fick min första ponny när jag var 4 år. Men det var ju egentligen mammas ponny. Hon skötte all markservice och jag red och fixade med det jag ville typ. Något som helst ansvar hade jag väl inte förrän jag blev 9-10 år. Då kom det successivt, vid 12 års ålder var det obligatorisk med skötsel av det mesta om jag inte var med kompis (hände rätt sällan - jag hade ju häst :angel:) Red relativt självständigt (utan ledare både på ridbana och vid uteritt) vid 6 års ålder typ.
 
Jag blev skötare på en shettis när jag var åtta-nio kanske. På mina två dagar per vecka mockade jag, fixade vatten, hö och red.
 
@miumiu mitt svar är ungefär som @Luff s svar. Rent konkret så en 4 åring har inte ett konsekvent intresse nog och ffa inte att rida och fixa /pyssla med egen ponny på rutin.

Så skaffa ponny kan man såklart till hur unga barn som helst bara man inser att de är väldigt små barn och är beredd på att intresse kan (och kommer) variera. Detsamma är sant även med betydligt äldre barn .

Om man som förälder känner att det vore härligt om barnet blir intresserad av ens eget intresse - hästar i just detta fallet - så i min erf är sannolikheten minst lika stor genom att låta barnet rida lite då och då, umgås med hästar regelbundet i någon form, som om det finns en egen ponny hemma.

Jag red på ridskola från jag var 5 år. Från som ca 7 åring hade jag möjlighet att få rida en vän till familjens ponny. Fick mocka och fixa under vuxens översyn men hade aldrig ansvaret. Någon förälder promenerade med när jag red ut i skogen. Fick rida iväg självständigt i alla gångarter men förälder var som sagt med .

Som 10 åring och uppåt hade jag egen ponny men aldrig helt eget ansvar . Fick rida ut själv enligt vissa bestämda slingor men fanns alltid vuxen som hade koll. Mocka och fixa med skötsel gjorde jag då själv också såklart, men aldrig fullt ansvar 7 dagar/vecka osv. Föräldrar skjutsade till träning, tävling och till och från stallet osv.
 
Senast ändrad:
Jag hade en shettis på foder när jag var 4år, sedan en C-ponny 6-8år på foder, som var äldre och jätte snäll. Sedan delade jag och systern på en B-ponny som var vår första egna ponny. Den var där emot rejält busig och jag slutade rida den efter 1år. Fick stor häst istället som 9åring som jag tog hand om mer eller mindre själv från början, red ut ensam på min stora häst första gången när jag var 11år. När jag vart 13år tog jag dessutom hand om stallets alla hästar ensam till 90% (pga skador i familjen) från början 14st som minskade till 10st ganska fort men sedan tog det längre tid att sälja av de andra.

Som jag ser det idag var det ju galet egentligen. Visst att jag är ganska lång 170cm och var väl nästan färdig växt när jag var 12, men ändå. Ser på dagens 11åringar. Inte hade jag vågat låta dem rida ut i skogen ensam på en stor häst.. Men å andra sidan så har allt lärt mig väldigt mycket om hästar/deras beteenden och dess skötsel, vad som krävs, vilket ansvar det innebär och allt det där. Kan inte säga att det gjorde mig till en bättre ryttare, men en väldigt mycket bättre hästmänniska :)
 
Det finns inte möjlighet att skaffa medryttarponny ett par dagar i veckan till att börja med? Bor man inte helt galet till brukar det ju krylla av ponnyägare i de allra minsta kategorierna som gärna har en liten ryttare med hästvan förälder som tar ponnyn ett par dagar i veckan, de kanske inte alltid har en annons ute, men borde i te vara helt omöjliga att hitta ändå.
 
Det finns inte möjlighet att skaffa medryttarponny ett par dagar i veckan till att börja med? Bor man inte helt galet till brukar det ju krylla av ponnyägare i de allra minsta kategorierna som gärna har en liten ryttare med hästvan förälder som tar ponnyn ett par dagar i veckan, de kanske inte alltid har en annons ute, men borde i te vara helt omöjliga att hitta ändå.

Håller med !
 
Min son fyller sex om några månader. Han har ridit regelbundet sedan han var tre, men börjar på ridskola nu i höst.

Min tanke vad det gäller hans ridning är att det tidigast kommer att bli en ponny när han är 8-9 år (om han nu har intresset för det). Då har han nämligen hunnit rida på ridskola i ett antal terminer och fått med sig grunderna därifrån, och dessutom kommit in mer i "riktig skola".

Helt ärligt ... så tycker jag inte att man gör små barn en tjänst genom att ge dem en ponny. Det är lätt att döda det roliga med för mycket ansvar. Om föräldrarna vill ha en liten ponny av någon annan anledning är det en annan sak.

Däremot försöker jag ordna så att min son får hänga med hästar och hjälpa till så mycket som han bara vill. Han har en medryttarponny en dag i veckan och så har jag en kompis som gärna lånar ut sin snälla f.d. ridskolehäst till honom, plus att det dyker upp andra möjligheter bara i och med att vi är i stallet varje dag (jag har en egen häst). Hade jag inte haft en egen häst hade jag förmodligen kollat efter en medryttarponny 2-3 ggr per vecka.

Min son kallar både sin medryttarponny och kompisens häst för "sina", han bryr sig föga om faktiska ägandeförhållanden :D
 
Det finns inte möjlighet att skaffa medryttarponny ett par dagar i veckan till att börja med? Bor man inte helt galet till brukar det ju krylla av ponnyägare i de allra minsta kategorierna som gärna har en liten ryttare med hästvan förälder som tar ponnyn ett par dagar i veckan, de kanske inte alltid har en annons ute, men borde i te vara helt omöjliga att hitta ändå.
Ett tillägg till detta är att leta medryttarponny i t.ex gruppen Shetlandsponny på Facebook.
 
Min dotter är 8, startar snart sitt 5e år på ridskola. Hon är dukgig och önskar sig egen ponny. Hon har möjlighet att rida både min medryttarhäst och andra ponnys utöver ridskolan och hon sköter stallsysslorna bra när vi är där. Men, hon är bara ett barn som inte alltid orkar avsluta mockningen, väga höpåsarna eller ens åka med till stallet alla gånger 🤷‍♀️

Jag har alltid sagt att först när von kan rida själv, kontrollerat, i alla gångarter, både ute och inne, då kan vi överväga egen ponny. Och ponnyn bör vara inkörd eftersom jag måste kunna motionera den minst lika mycket som dottern.
 
Jag var 6 år. Fick då hjälp av mina föräldrar ett kort tag men skötte sedan ponnyn helt själv med mockning och ridning osv. Det innebär galenskap utan dess like med ponnyrace på fälten men också otroligt lärorikt. Jag tycker det är helt klart ok att skaffa ponny nu i och med du själv har intresse och kan vara med ditt barn i stallet.
 
Tack för alla svar!

Det lutar åt att vi kör på med ridskolan ett par år till iaf. Dels för att jag själv vill vara hästledig ett tag men också för att jag vill se hur intresset utvecklar sig. Har flera tjejkompisar som växt upp i ”hästfamiljer” vars bröder ridit fram till typ skolålder, då har intresset tråkigt nog svalnat av gissningsvis pga kompispåtryckningar osv. Just nu är det ju mycket häst och ”jag vill ha en egen häst” men jag tror också mycket att det beror på att han saknar min häst.

Han gillar att pyssla och greja i stallet också så medryttarponny vore ju också ett alternativ, men vi har inte hittat någon som vi båda fastnat för ännu (han är oförskämt nog ganska kräsen också :angel:) men den hästen han brukar rida på ridskolan gillar han väldigt mycket.
 
Jag var 6 år men hade aldrig några krav på att sköta den. Jag red, borstade och lekte indian lite när andan föll på. Tror det var hemligheten till att intresset aldrig dog. Naturligtivs tog mina föräldrar hand om den på ett ” riktigt” sätt.
 
Min dotter är 8, startar snart sitt 5e år på ridskola. Hon är dukgig och önskar sig egen ponny. Hon har möjlighet att rida både min medryttarhäst och andra ponnys utöver ridskolan och hon sköter stallsysslorna bra när vi är där. Men, hon är bara ett barn som inte alltid orkar avsluta mockningen, väga höpåsarna eller ens åka med till stallet alla gånger 🤷‍♀️

Jag har alltid sagt att först när von kan rida själv, kontrollerat, i alla gångarter, både ute och inne, då kan vi överväga egen ponny. Och ponnyn bör vara inkörd eftersom jag måste kunna motionera den minst lika mycket som dottern.
Liknande som hos oss. Vår dotter är snart 9 och jag säger att man ska vara minst 12 år gammal och kunna rida alla ponnyerna på ridskolan i valfri gångart, dvs kontrollerat. Tanken med 12 år är att då är hon lagom stor för c- eller d-ponny som även jag kan motionera.
 
Liknande som hos oss. Vår dotter är snart 9 och jag säger att man ska vara minst 12 år gammal och kunna rida alla ponnyerna på ridskolan i valfri gångart, dvs kontrollerat. Tanken med 12 år är att då är hon lagom stor för c- eller d-ponny som även jag kan motionera.
Jag kommer ju aldrig kunna rida ponny så dela dröjer det många år till 😁 men hon rider ju storhäst ibland redan nu! @Houdinie lånar ut sin fantastiska kille 😍
20190721_122645.jpg
 
Förstår att rubriken är luddig så ska försöka specificera lite.

Har haft egen häst ett par år men den är nu såld. Sonen på 4 år tjatar huvudet av mig om att han ska få en egen ponny och jag har väl tänkt att vi i framtiden (om minst 3 år) kan skaffa en ponny ihop. Men vill liksom vara säker på att intresset håller i sig först. Han går på ridskola men nu har det varit sommaruppehåll och det gråts och tjatas om en egen ponny varje dag i princip. Har sagt att vi i framtiden kan diskutera detta men att det inte funkar som livet ser ut just nu.

Nu till min fråga: Vid vilken ålder är det lämpligt att få sin första ponny? När kan ett barn utföra enklare stallsysslor på egen hand typ mocka, förbereda foder osv? Känns som att vissa av mina kompisar red ut själva på sina shettisar när dom var typ 5 bast men detta kan ju inte vara särskilt vanligt förekommande idag?

Iom att han är mitt första och enda barn har jag dålig koll på vad man kan förvänta sig vid vilken ålder (fattar givetvis också att det skiljer sig från barn till barn, vissa är mognare än andra osv). Men rent generellt? Ni som varit ponnyungar själva, när fick ni eran första egna ponny och hur mycket ansvar tog ni själva för ponnyns skötsel?
Litegrann beror det faktiskt på vilken unge. :) Men de flesta jag känner (alla?) som fått ponny när de varit 3-4 år har eg inte haft så stort intresse att de alls kunnat ta hand om dem. Först när de varit runt 8 år har intresset kunnat bära dig självt och de börjar ta eget ansvar. Detta gäller både de med egna hästar hemma på gården för nöje och de som tävlat och ridit mycket.

När mina barn var 8,5 och 7 köpte vi vår första ponny efterdom att de började vilja följa med mig ut när jag red och jag då ville ha en lagom stor ponny som jag vågade låta dom rida på riktigt.

De är stora nog att hantera och ordna med ponnyn själva i den åldern, men har ju inte engagemanget att ta hand om en häst helt själv. Ett så litet barn förstår ju inte hur mkt jobb en egen häst innebär i förväg. Mocka varje dag, förbereda foder, rida i alla väder.... Däremot har vi hittat en väg som vi tycker fungerar.

Vi köpte en ponny "till familjen", det är allas ponny och den går med vår andra häst här hemma på lösdrift = det är inte ngt extra jobb så jag sköter mockning och fodring som vanligt. Men den som pysslar och rider hästen får ha den som sin. Jag vill att han rids 1 gång varje vecka av nåt av barnen, men det måste inte vara träningspass - en tur i skogen med mig räcker. Så jag ställer inte så stora krav på barnen, bara tillräckligt för att de inte ska ta honom för givet. De måste inte träna på banan, de kan rida ut bara om dom vill. Ute i skogen kan de rida i alla gångarter bakom min häst och hoppa små hinder. Men om dom tex vill hoppa bana eller delta på en klubbtävling måste dom först träna styrning, cavaletti etc, så att dom blir duktiga nog att rida en bana självständigt. Dom väljer själva om dom vill utvecklas eller bara njuta av naturen. För mig är inget bättre än nåt annat, man får vara vilken ryttare man vill, eller bara pyssla om man vill det. Sålänge ponnyn är en källa till glädje, god självkänsla, ansvarskänsla och empati, så anser jag att han fyller en värdefull fuktion.

Det viktigaste för mig var att hitta en ponny som dom kan klara av själva. Dvs en snäll, lätthanterad ponny som inte blir het eller stark. De rider bakom mig, kan åka med i alla gångarter, över hinder, i skog, trafik eller ner till sjön o bada. Sånt som barn tycker är roligt. Min 9åring kan ta in, sköta, sadla,tränsa och rida själv. Det har hon gjort en gång utan att jag var med, jag kom upp när hon red på banan. Det är viktigt för ett barn i den åldern att klara av ponnyn själv tror jag. Hon är ingen trotsig, tuff tjej men hon växer av att få ta eget snsvar och klara saker själv. Hon rider gärna en bit bakom och pratar med sin ponny, känner att det är dom två, att han lyssnar på henne och inte på mig.

Så vad kan man nräva av ett barn?
Jag tror det är olika men det viktigaste tycker jag är att inte förta glädjen med hästar. Från ca 13 års ålder kan ett barn klara av mer eller mindre all skötsel runt en häst. Men fram till dess behöver man i de flesta barns fall avlasta och stötta upp. Exakt hur mycket beror på barnet. Men ha en bra och tydlig plan som barnet också förstår.

Mina barn vet att om ponnyn inte fyller sin funktion här kommer han att flytta till någon annan. För en ponny vill bli ompysslad och älskad. Och ibland kommer jag att säga stt idag mockar vi hage ihop, och då måste dom göra det utan bråk. Men kraven jag ställer är baserade på deras ålder. När de blir äldre kommer jag att kräva mer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 600
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag och sambon har diskuterat fram och tillbaka hur vi ska göra när det kommer till att skaffa valp. Vi har på hyfsat kort tid (drygt 1...
Svar
17
· Visningar
4 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp