Lämplig ålder mellan syskon??

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Om det nu finns någon sådan :smirk: Hur länge har ni andra mellan era barn, ni som har flera? Fördelar/ nackdelar med dessa åldrar? Jag har hört att ca 3-4 år är det mest optimala, men själv är jag inne på att det "är bättre" (obs, egen teori!) om det inte är fullt så länge mellan barnen. Dessutom finns det ju två aspekter; vilket är bäst för barnen och vilket är bäst för föräldrarna....???
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Kan berätta hur det var för mig. Jag är nu 15 och min brorsa 19. = 4 år

När jag var liten bråkade vi JÄMNT, vi hade noll gemensamt, för stor åldersskillnad för att vi skulle kunna leka ihop.

När jag blev runt 5 så började det gå bättre, vi kunde leka ibland ifall inga andra kompisar var där. Fortfarande mycket bråk.

Mellan när jag var 9-13 så var det nog inte så kul för mamma och pappa :angel:
Alltid bråk, alltid om allt. Vi undvek varandra så mycket som möjligt eftersom det mest var bråk. För stor åldersskillnad kände jag det som.

Mellan 14 - Nu :love: Vi har inte bråkat sen jag var 13. Åldersskillnaden har blivit mer utjämnad och nu är jag glad över att ha en äldre bror. Man får skjuts dit man ska, någon att prata med, umgås med, perfekt! Nu umgås vi inte som bror och syster utan som kompisar, om inte mamma och pappa är bortresta. Då tar han över föräldrarollen :smirk: Det enda jobbiga. Däremot sätter man honom lätt på plats :angel:



Tror det beror mycket på individer med. Min bror har alltid varit snäll mot allt och alla sen han var fem år. Alltid hjälpsam och svårt för att säga nej. Gillar att ha mycket folk omkring sig.
Jag är enormt envis. Visst är jag snäll men jag visar direkt när det är något jag inte gillar, och då visar jag det ordentligt. Tycker om att ha få personer runtom mig.


Hade båda varit som min brorsa tror jag inte att det skulle vara något problem. Hade båda varit som jag så skulle huset vara rivet vid det här laget :angel:
När jag var mindre tyckte jag åldersskillnaden var jobbig. Nu är den bara positiv. Om han inte försöker vara förälder, tror det är lätt hänt när det är 4 år mellan. Som tur är så är han barnsligare än mig så det händer inte fota :p. Tror att föräldrarna lämnar ett krav på det äldre barnet omedvetet, att denne ska ta hand om det yngre syskonet.
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Jippo skrev:
Om det nu finns någon sådan :smirk: Hur länge har ni andra mellan era barn, ni som har flera? Fördelar/ nackdelar med dessa åldrar? Jag har hört att ca 3-4 år är det mest optimala, men själv är jag inne på att det "är bättre" (obs, egen teori!) om det inte är fullt så länge mellan barnen. Dessutom finns det ju två aspekter; vilket är bäst för barnen och vilket är bäst för föräldrarna....???
19 månader är det mellan mina och det tycker jag är alldeles lagom. Vi var redan inne i det här med småbarn så det var lätt med en till. Dessutom har barnen varandra att leka med på ett helt anant sätt än om det hade varit större åldersskillnad. Åt det negativa hållet är nog att det blir mer jobb än om ena barnet är självgående, men annars kan jag just nu inte komma på något negativt..... :love:

Jag tycker att mina barn har stor nytta av varandra, en trygghet för varandra. Den äldsta killen säger ofta att han älskar sin lillebror, det är viktigt för honom att lillebror har det bra, fast rätt ofta har han ju dock som hobby att vara aningens elak mot sin lillebror ( han ska ju veta sin pltas i flcoken :D ), men innerst inne är brorsan viktg.

( Och just nu slogs jag av en tanke, jag älskar verkligen mina två charmtroll!!! :love: :love: )
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Mellan mina barn är det 3 år och 9 månader. Det är bra tycker jag, lagom intervall, eller iaf minst 3 år. Har man barnen tätare (2 år eller mindre) får ett det äldsta barnet (enligt min åsikt) alldeles för lite uppmärksamhet som liten. Men det är klart, när de är några år så har de nog lite roligare ihop när de är mer jämngamla. Men mina pojkar leker bra ihop när det behövs, annars har de sina egna kompisar.
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Enya skrev:
19 månader är det mellan mina och det tycker jag är alldeles lagom. Vi var redan inne i det här med småbarn så det var lätt med en till. Dessutom har barnen varandra att leka med på ett helt anant sätt än om det hade varit större åldersskillnad. Åt det negativa hållet är nog att det blir mer jobb än om ena barnet är självgående, men annars kan jag just nu inte komma på något negativt..... :love:

Jag tycker att mina barn har stor nytta av varandra, en trygghet för varandra. Den äldsta killen säger ofta att han älskar sin lillebror, det är viktigt för honom att lillebror har det bra, fast rätt ofta har han ju dock som hobby att vara aningens elak mot sin lillebror ( han ska ju veta sin pltas i flcoken :D ), men innerst inne är brorsan viktg.

( Och just nu slogs jag av en tanke, jag älskar verkligen mina två charmtroll!!! :love: :love: )

Jag instämmer helt :bow:

Har 17 månader mellan mina, och de är oftast bästa vänner :) även om "hårtussarna kan ryka" någon gång per månad :cool:

Nackdelen är väl att lillebror får "hänga med" storasyster och göra många saker som han kanske borde väntat ett eller ett par år med (inte riktigt lika mogen som storasyster).
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

För det äldre barnets skulle bör det vara under 1½ eller över 3 för att det ska vara optimalt. Är de under 1½ så är de så små att de inte riktigt begriper att de fått konkurrens om mamma och pappa. Är de över 3 så går det att förklara för dem hur det kommer bli att få ett syskon och vad som sen händer. Tiden däremellan är lite svårare för dem, för de är stora nog att inse konkurrensen men för små för att gå att resonera med. Så har jag fått lära mig, nånstansifrån...

Själv har jag ganska exakt 2 år mellan ettan och tvåan (helfel med andra ord, enligt ovanstående - det har dock fungerat alldeles urmärkt! :love: ) och sen är det 15 månader mellan tvåan o trean.
Jag tror att de kommer kunna ha mycket glädje av varandra när de blir lite större, eftersom de är så jämna i ålder.
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Mellan våra är det nästan exakt tre år, för våran del så tror jag att elin inte hade varit lika lätt att övertyga om det förträffliga med småsyskon tidigare... Nu älskar hon än så länge sin lillebror men det hinner nog ändras...

Jag tror inte att det finns någon optimal ålder, det finns för och nackdelar med allt utan gör så som ni känner och som naturen bestämer! Jag hade inte orkat med ett barn till så mycket tidigare, men nu fungerar det utmärkt. Men kompisen är ensamstående med tre ungar som i dagsläget är 4,5 år, snart 3 år och 1,5 år och hon konstaterade att hon har överlevt... Men hennes treåring är betydligt mycket mer van att klara sig själv än vad elin är på gott och ont...
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Det är 2 år och 8 månader mellan mina barn. Det funkar hur bra som helst. Det större syskonet tycker om bebisen och hjälper gärna till med att mata och byta blöja och vill hemskt gärna att han ska bli större så de kan leka. Förra sommaren fick jag dock inte hålla i en annan bebis utan att hon kom springande och ville sitta i mitt knä och markera att jag var HENNES mamma, då gick det inte att resonera med henne på samma sätt som nu heller. Därför tror jag att det är bäst att det är 2,5 -3 år mellan alternativt att man får barnen jättetätt.
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Nu har ju inte jag några barn, men kan berätta om mitt förhållade till mina systrar. Jag är nu 18, Hannah är 16 och Elin är 14. Vi lekte jämt som små, även om vi slogs ibland också... :P Nu när vi börjar bli äldre blir det bara roligare och roligare att ha två systrar som är så nära mig i ålder. Jag kan dra med Hannah till stan på en fika med mina kompisar och Elin och jag kan gå på shoppingturer tillsammans. Nästan alla mina kompisar är ensambarn eller sladdisar med utflyttade syskon och jag avundas inte dom en sekund!
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Jag har knappt två år mellan mina två äldsta och sen är det drygt sju år till nästa som nu är 2½. Det finns för- och nackdelar med båda sätten.

De två äldsta har ju lekt mycket ihop (de är nu snart 9 och 11), de har oftast kommit överrens och man har gjort samma saker med dem. Man är som någon annan skrev redan inne i detta med småbarn med blöjor, välling, etc. Nackdelar är att man tappar lite av bådas utveckling, man hinner helt enkelt inte se och glädjas på samma sätt när det är två små. Det är också jobbigare att åka iväg på saker med två små barn än med ett litet och kanske ett lite större. Barnen får också mer hänga med på det den andra ska göra, vilket gör att de dels får göra saker de kanske skulle väntat lite med och dels får stå ut med saker de kanske vuxit ifrån. Men de har ju alltid haft varandra.

Min minsta har ju fått utvecklas i sin egen takt mer, men har förstås hängt på de äldre syskonen också, i både positivt och negativt. Hon har ju ingen näraårig hemma att leka med, men i gengäld är det lättare att åka bort till kompisar med bara ett barn. Man hinner med henne på ett helt annat sätt, hinner se varje framsteg hon gör. Nackdel är ju att hon är sämre på att visa hänsyn. Hon är van vid att hon är det enda mindre barnet, nu menar jag inte mot andra mindre barn (där är hon jättegullig) utan mot oss andra i familjen. Som föräldrar fick vi ju också börja om igen med småbarnsgrejerna vilket var en omställning för oss.

Det finns för- och nackdelar med hur man än gör tycker jag. Sen beror det säkert mycket på om man pratar om glappet mellan barn ett och två eller barn två och tre eller vidare. Och självklart hur man är som förälder och person.
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Jag hade önskat mig tre år mellan mina barn, men iom upprepade missfall :cry: , så kommer jag i bästa fall att ka 4 år mellan mina...
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Finns det något som är bättre än något annat? Vi har tyvärr inte fått som vi har velat med den åldersmässiga skillnaden, jag fick barn när jag var 21 och var väl inte riktigt redo för ett till direkt. För tre år sedan bestämde vi oss för att det vad dags igen och då hade det blivit 5 år mellan våra barn men det blev aldrig någon bebis i magen...

Vi hade precis bestämt oss för att sluta försöka eftersom jag bara har ett år kvar i skolan och jag tänkte rida in min unghäst till våren... Gissa vad som händer... Håll tummarna för oss så kanske vi får en åldersskillnad på 8!!! år mellan våra barn, vet inte om det är så bra egentligen men det är iaf en liten tjej som är super glad för att hon äntligen ska få bli storasyster!
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Jag har 21 mån mellan mina. Mycket positivt och en del negativt, dock mest positivt. För min egen skull vill jag ha längre till 3an men sen kort till 4an igen (japp, här planeras det fler barn i framtiden).

Det är 21 mån mellan mig och min lillebror och vi bråkade KONSTANT tills jag var 17... Stackars våra föräldrar.
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Det är 18 månader mellan mig och brorsan. Vi funkar verkligen jättebra ihop, det har aldrig vart särskilt mycket bråk.
Mellan mig och syrran är det... 4½ år. Och vi klöser nästan ögonen ur varandra - dagligen. Det har blivit bättre sen jag flyttade hemifrån, men ändå...
 
Senast ändrad:
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Har tre barn 14 , 11 , 0ch 4 år gamla
tycker att 2,5 - 3 år är lagom, sen funkar det ju även bra med en halvsladdis :)
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Forskare säger, eller jag har läst att de sagt det :smirk: , att mellan 3-4 år är det bästa för barnet att få ett syskon, för då är det inte längre i behov av samma närhet samtidigt som det går att förklara osv för dem.
Naturfolken väntar runt 3-4 år mellan barnen säger de också..
kan ju inte själv svära på att det är så, men jag läste det för ett tag sedan :) .

Själv har jag 8 år mellan mig och min bror, vi älskade varandra när jag var liten, men när han kom i tonåren var jag mest en läskig lillasyster så det blev helt det motsatta, inte förrens nu, när jag gick över 20 strecket har vi börjat hittta tillbaka, det är itne bra än men... ja det kan ju varit vi som individer eller så bara var det så pga åldersskillnaden...
Kommer att få 3½ mellan mina (om allt går som det ska *peppar peppar*) och det tycker jag känns lagomt, allt mellan 3½ och 4 har jag sagt redan från början, inte en dag tidigare :D .
Har sett många täta barn som inte alls leker ihop, har sett med större skillnad som inte gör det och även tvärs om, jag tror att det beror mycket på vilka individer det handlar om och de tär nog svårt att dra alla över en kam.
Som gubben säger, det är 18 minuter mellan han och hans syster, och de har varit "rivaler" från bebisåren och hatade varandra ända tills vuxen ålder, än idag kan de inte vara ihop för många timmar förens det skär sig mellan dem... så det behöver ju inte vara bra med allt för tätt heller :smirk: ...
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Det är svårt att generalisera om detta. Det beror så på personligheterna hos barnen också. Min sons kusiner är båda flickor och 1,5 års ålderskillnad. Är I tonåren nu och bråkar jämt och har inget gemensamt, en är partyprinsessa och den andra plugghäst (*förenklat*).

Själv är jag storasyster till en 3 år yngre bror och en 8 år yngre syster. Brorsan och jag bråkade jämt upp till vuxen ålder….däremot har syrran och jag alltid varit bästisar, men hon var ju alltid så mycket mindre liksom….Tycker nu I vuxen ålder att mina föräldrar krävt väldigt mycket av mig medan de yngre fått flumma omkring ganska mycket. Det har nog påverkat olika saker I mitt liv, tyvärr I negativ riktning (prestationsångest, kontrollfreak, tar på mig för mycket arbete mm).
Vill bara säga till er som har flere barn tätt att kräv inte för mycket av det äldsta barnet! Ibland vill man vara liten då också, att få höra "du som är så stor…" hela tiden är inte roligt. :crazy:
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Det är 4 år och 5 månader mellan mina barn. Jag tycker att det har varit bra pga att jag har känt att jag kan ge båda mina barn det dom behöver. (det är tiden jag tänker på nu)

Pojken var 4½ år när flickan kom och det blev aldrig något sensationellt av det, varken med svartsjuka eller något annat. Jag hade haft massor med tid åt pojken när han var mindre och nu krävde han inte den tiden längre. Han ville hellre vara ute och leka med grannens barn än att vara inne med mig.

Pojken var också mycket, mycket snäll mot sin lillasyster när hon var liten. Det är ju inte riktigt samma sak nu när hon är 8 och han är snart 13... :angel:

Jag hoppas att dom får en bra kontakt som äldre, men det är ju inte så mycket jag kan göra åt den saken.

Jag har en kusin som har 4 barn; 20, 19, 16 och 12. Tre pojkar och två flickor. Mamman i familjen var så glad åt att det var så liten åldersskillnad mellan dom två äldsta, *för tänk sådan bra kontakt det kommer bli mellan dom*..

Det visade sig att det funkar överhuvudtaget inte mellan dom två, dom kan knappt prata med varandra idag. Mellan ettan och trean däremot fungerar det superbra, dom har jordens kontakt. Fyran är ännu så länge bara en jobbig lillasyster, så det lär väl visa sig.

Så allting är nog väldigt individuellt tror jag, det har nog inte så mycket med åldersskillnaden att göra...
 
Sv: Lämplig ålder mellan syskon??

Jag har oxå hört att det optimala är 3 år för tjejjer, fyra år mellan för killar. Det "sämsta" alternativet är att ha mindre än 18 mån mellan, speciellt om äldsta barnet är en pojke... det blir för hård konkurrens, de behöver få vara bebisar länge. Men det är ingen katastrof att få barnen tätt, alla pseudo-tvilingar växer inte upp till labila mördare eller så ;) Jag har 3,5 år mellan mina barn, det tycker jag har funkat super, det hade för mig känts väldigt jobbigt med två små samtidigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 919
Senast: cirkus
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 136
Senast: Destiny_D
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp