Lämplig boxhyra?

Du skriver mycket om hur hon ska ha rätt att vägra ha kvar en häst, men inte så mycket om hur det rent praktiskt skulle komma att lösas. Hur ska hästägaren kunna vips trolla fram en ny stallplats på en dag eller en vecka? Att säga att det är inte ditt problem funkar ju inte om hästen står där för hästägaren är bortrest eller inte kan fixa stallplats så snabbt? Vad är hennes plan rent konkret?
 
Det måste ju tänkas till hur detta rent praktiskt skulle ske, om hästägaren är på semester och har betalat för insläpp/service under den perioden och en olycka händer som gårdsägaren bedömmer som livsfarligt och hästen måste omstallas omedelbart, hur ska det fixas? Ska hon ha en klausul att hon har veto att avliva hästen till kostnad av hästägaren om hästen inte flyttas inom 24 timmar eller 1 vecka eller vad hon nu tänkt sig? Ska det vara kameraövervakning överallt för bevisning?
Sluta måla f*n på väggen. Om man vet om att man har en omöjlig häst, så får man sköta den själv eller be någon annan ta den som känner hästen.
 
Jag känner som du. I tolv år hade jag en otroligt charmig, söt, snäll, glad, trygg och cool häst som alla älskade och som älskade alla. Han var alltid glad, kom överens med alla människor och även med alla andra hästar. Blev alltid kompis med boxgrannen när vi var på kurs. Stallkatten låg i hans höhög och han åt försiktigt runt kissen. Han var otroligt cool, var det något okänt kollade han in det och sedan knatade han på. MEN vid 3-4 tillfällen under dessa tolv år blev han faktiskt rädd. Och då blev han på gränsen till okontaktbar. Det var bara att lägga ner till han lugnat sig. Om man inte gjorde det, då tror jag att han kunnat bli utåtagerande.

Jag skulle ju ha oroat mig varje sekund för att femte gången han blev rädd i sitt liv skulle inträffa när stallägaren hanterade honom, att hen inte skulle läsa hästen och att han då skulle kunnat skada personen. Varenda. Sekund.
Ja just så, och hur bidrar man själv till stämningen sinsemellan med hyresgästerna och stallägaren när man går runt med ont i magen av oro varje dag? Jag tror det påverkar!

Min egen häst var också jättesnäll, var inte dum mot någon annan häst, men just pga det så testade vi (stallägaren och jag då) att släppa henne med en lite bitchig häst, ett sto som kunde vara rätt "på". Förhoppningen var ju att hon skulle slippa vara ensam och påverkas positivt av lugnet från min. Min däremot tröttnade på sura bruden och måttade en välplacerad spark på stallägarens häst. Den första gången i livet jag sett henne sparka! Då hade jag haft henne i 7 år.
Hade det varit i TS stall hade jag fått flytta omedelbart gissar jag.

Låter för övrigt som en väldigt underbar häst du hade. Trodde inte det fanns fler än min med ett sådant temperament! :heart
 
Sluta måla f*n på väggen. Om man vet om att man har en omöjlig häst, så får man sköta den själv eller be någon annan ta den som känner hästen.
Så du håller nu med om att det är helt rimligt att ge 1 månads uppsägningstid under vars tid man ansvarar själv för den utdömt farliga hästen?
 
Du skriver mycket om hur hon ska ha rätt att vägra ha kvar en häst, men inte så mycket om hur det rent praktiskt skulle komma att lösas. Hur ska hästägaren kunna vips trolla fram en ny stallplats på en dag eller en vecka? Att säga att det är inte ditt problem funkar ju inte om hästen står där för hästägaren är bortrest eller inte kan fixa stallplats så snabbt? Vad är hennes plan rent konkret?
På en vecka är tex om hästen skulle sparka någon i stallet så att den hamnar på akuten. Råka sparka på benet så det blir bara en bula, inget att bli vräkt för. Däremot om den orsakar skador där försäkringsbolag etc blir inkopplad då är det veck med hästen.
Sparkar sönder en vägg gör bara en häst som tex inte har en preppad box för att ta emot sparkar om man vet om att man har en som sparkar i väggen vid fodring osv. Om hästägaren vägrar betala för en häst som tex vid något tillfälle gett sig på boxväggen bara så där.
Ingen blir vräkt om hästen ställer till något om hästen blir rädd och hästägaren o stallägaren kommer överens.
 
Krypa till korset, be om ursäkt för hur hästen betett sig illa. Ersätta om den har orsakat stora skador som hål i en vägg. Inte genom att den ibland sparkat lite på väggen utan genom att ha sparkat hela tiden mot väggen så den brakat sönder.
Se till att sköta allt gällande hästen, och hoppas på att #min kompis" ändrar sig och låter dig stå kvar ett tag till.
Som sagt hon är inte helt omöjlig om man verkligen försöker.
Jag tror inte det finns nån som vill krypa till korset och på nåder få den stora äran att stå kvar hos din kompis.
 
Vem ska bevaka alla händelser som sker när hästarna är tillsammans i hagen? Vad gör ni om en häst blir skadad och ingen har sett hur det gick till?
Självklart kan man säga upp inackorderingar, men inte med en dags eller en veckas varsel, det är det som är problemet.
Det blir CSI på det här stallet, hovavtryck dokumenteras efter varje skoning, jämförs med eventuella sparkskador.
 
Senast ändrad:
Problemet är att alla som har en omöjlig häst inte själva vet om eller har förstått det. Och med vems mått ska vi mäta vem som har en omöjlig häst? Hur långt är ett snöre...
Har du en häst som hela tiden stegrar sig på vägen till hagen typ varje dag, då är det bäst att du själv ser till den. För då är den farlig för andra att hantera. Ingen vill ha en stegrande häst över sig.
 
På en vecka är tex om hästen skulle sparka någon i stallet så att den hamnar på akuten. Råka sparka på benet så det blir bara en bula, inget att bli vräkt för. Däremot om den orsakar skador där försäkringsbolag etc blir inkopplad då är det veck med hästen.
Sparkar sönder en vägg gör bara en häst som tex inte har en preppad box för att ta emot sparkar om man vet om att man har en som sparkar i väggen vid fodring osv. Om hästägaren vägrar betala för en häst som tex vid något tillfälle gett sig på boxväggen bara så där.
Ingen blir vräkt om hästen ställer till något om hästen blir rädd och hästägaren o stallägaren kommer överens.
Men tror du att hästen tänker "nu ska jag sparka ihjäl den här djävlen!" alternativt "det här blir en lagom spark så att hen får lära sig en läxa!" Om en spark tar illa eller inte kan ju vara ren tur/otur.
 
På en vecka är tex om hästen skulle sparka någon i stallet så att den hamnar på akuten. Råka sparka på benet så det blir bara en bula, inget att bli vräkt för. Däremot om den orsakar skador där försäkringsbolag etc blir inkopplad då är det veck med hästen.
Sparkar sönder en vägg gör bara en häst som tex inte har en preppad box för att ta emot sparkar om man vet om att man har en som sparkar i väggen vid fodring osv. Om hästägaren vägrar betala för en häst som tex vid något tillfälle gett sig på boxväggen bara så där.
Ingen blir vräkt om hästen ställer till något om hästen blir rädd och hästägaren o stallägaren kommer överens.
Du svarar bara angående situationer, vad jag frågar är hur hon ska hantera vräkningen rent konkret om hästägaren inte har någonstans att flytta hästen. Du sa att hästägaren får ta hand om hästen själv då, ok, men isåfall varför insistera på 1 vecka eller till och med 1 dag? det kommer ju aldrig att funka.
 
Har du en häst som hela tiden stegrar sig på vägen till hagen typ varje dag, då är det bäst att du själv ser till den. För då är den farlig för andra att hantera. Ingen vill ha en stegrande häst över sig.
Ja, då ska man nog låta hästen vara i boxen och ringa veterinären, för något är fel om den stegrar varje dag till hagen.
 
Men tror du att hästen tänker "nu ska jag sparka ihjäl den här djävlen!" alternativt "det här blir en lagom spark så att hen får lära sig en läxa!" Om en spark tar illa eller inte kan ju vara ren tur/otur.
NEJ det tror jag inte och det har jag inte skrivit heller.
Hur illa en spark tar visst det kan vara både tur & otur, beroende på många saker.
Häst som träffar en i huvudet pga tex att den stegrar sig och stallägaren hamnar på sjukhus. Det är då främst hästen ska bort från stallet. Eller att hästen när den går genom en dörr mejer / trycker sig fram och bryr sig inte om att någon håller i den.
Det är ju tex sådana extrema fall som hästen inte får vara kvar.
 
Ja just så, och hur bidrar man själv till stämningen sinsemellan med hyresgästerna och stallägaren när man går runt med ont i magen av oro varje dag? Jag tror det påverkar!

Min egen häst var också jättesnäll, var inte dum mot någon annan häst, men just pga det så testade vi (stallägaren och jag då) att släppa henne med en lite bitchig häst, ett sto som kunde vara rätt "på". Förhoppningen var ju att hon skulle slippa vara ensam och påverkas positivt av lugnet från min. Min däremot tröttnade på sura bruden och måttade en välplacerad spark på stallägarens häst. Den första gången i livet jag sett henne sparka! Då hade jag haft henne i 7 år.
Hade det varit i TS stall hade jag fått flytta omedelbart gissar jag.

Låter för övrigt som en väldigt underbar häst du hade. Trodde inte det fanns fler än min med ett sådant temperament! :heart
Haha! Min supersnälla häst läxade faktiskt upp stallägarens hyperenergiska sto för att han tyckte att hon stimmade för mycket. Och stallägaren blev jättenöjd! Hästen hade för vana att spränga staket när vi var ute och reste (vi var med i ett sällskap som gjorde shower) och därför gick det inte att ha henne i hage hemifrån, vilket gav mängder med överskottsenergi. Men min häst höll henne i schack så med honom kunde hon gå i hage även på bortaplan. När märren började stimma gick han direkt dit och typ visade tänderna. Då lugnade hon ner sig och de gick tillsammans och betade. :laugh:
 
NEJ det tror jag inte och det har jag inte skrivit heller.
Hur illa en spark tar visst det kan vara både tur & otur, beroende på många saker.
Häst som träffar en i huvudet pga tex att den stegrar sig och stallägaren hamnar på sjukhus. Det är då främst hästen ska bort från stallet. Eller att hästen när den går genom en dörr mejer / trycker sig fram och bryr sig inte om att någon håller i den.
Det är ju tex sådana extrema fall som hästen inte får vara kvar.

Dom flesta stall runt mig brukar skriva att endast lätthanterliga hästar utan olater är välkomna på inackordering. Din vän kanske får lägga till en slags testperiod då alla parter ser om det fungerar. Att om det inte fungerar/hästen beter sig farligt har hästägaren 100% ansvar för all hantering av hästen under 1 månads uppsägningstid. Det här med att basera hur fort en häst måste flytta beroende på hur skadad en person blir vid eventuell olycka tex låter jättekonstigt.
 
NEJ det tror jag inte och det har jag inte skrivit heller.
Hur illa en spark tar visst det kan vara både tur & otur, beroende på många saker.
Häst som träffar en i huvudet pga tex att den stegrar sig och stallägaren hamnar på sjukhus. Det är då främst hästen ska bort från stallet. Eller att hästen när den går genom en dörr mejer / trycker sig fram och bryr sig inte om att någon håller i den.
Det är ju tex sådana extrema fall som hästen inte får vara kvar.
Du drar ju gränsen vid att personen, eller mer noga stallägaren, skulle hamna på akuten.

Min gamla stallägare trillade ner från höluckan och hamnade på akuten för att stegen gled undan. Med andra ord borde stegen bli vräkt enligt din logik - att hur allvarlig skadan är ska vara avgörande. (När jag tänker efter tror jag faktiskt att stegen byttes ut...)

Om buffeltendenser är grund för vräkning är det lika bra att ni inte tar in vissa raser från början. Betydligt enklare att få en arab att inte vara bufflig än ett kallblod. Men det är inte direkt svårt att hantera kallblodshästars bufflighet - om man vet hur man gör.
 
Du drar ju gränsen vid att personen, eller mer noga stallägaren, skulle hamna på akuten.

Min gamla stallägare trillade ner från höluckan och hamnade på akuten för att stegen gled undan. Med andra ord borde stegen bli vräkt enligt din logik - att hur allvarlig skadan är ska vara avgörande. (När jag tänker efter tror jag faktiskt att stegen byttes ut...)

Om buffeltendenser är grund för vräkning är det lika bra att ni inte tar in vissa raser från början. Betydligt enklare att få en arab att inte vara bufflig än ett kallblod. Men det är inte direkt svårt att hantera kallblodshästars bufflighet - om man vet hur man gör.
Vi har båda haft kontakt med kallblodshingstar som har gått bredvid sidan på oss till och från hagen med grimskaftet över halsen löst hängande
Kompisen råkade ut för att ridskolechefens hästar var så ouppfostrade och efter hennes olycka så var hon extra känslig ett tag också. Oavsett ras eller kön ska hästen kunna uppföra sig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 459
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 168
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 248
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp