Lämplig boxhyra?

Min kompis bad mig lägga ut en förfrågan.
Hon kan få tillgång till hästar att ha för uthyrning.
Kombinera dessa både inackorderingar samt antal hästar för uthyrning på plats?
Resten gällande boxhyra eller boxkallhyra eller lösdriftshyra eller lösdriftskallhyra, det återkommer jag om.
Hästarna hon kan gå tillgång till för uthyrning, de är från Polen antar jag?
 
Bara hon inser att den mer strikta strukturen och kulturen hon är van vid kanske inte tas emot så väl här i Sverige. Utomlands har man generellt mer ett hierarkiskt synsätt än i Sverige.
Det gör hon säkert och vissa saker kommer hon säkert fila om många gånger. Hon kanske inte kommer annonsera om ledig stallplats mer än på ridskolan och försöka få ett samarbete där. Det lät också att hon kommer sikta in sig mer på lösdrift än box just för att slippa eventuella dumheter med bråkiga hästar.
 
Hästsverige har en sida med länkar till lagar och regelverk som det är bra att känna till för den som är verksam med hästar, din kompis kan ju läsa vad som står på de länkarna. Vidare kan det vara lämpligt för din kompis att läsa på om andra lagar såsom t.ex. avtalslagen.
 
Gården existerar och stället skulle inte heller må bra av trångsynta personer som inte vill betala för vad saker kostar.
Har väl inte påstått att jag inte vill betala det som saker kostar för min häst. Däremot skulle jag inte välja din kompis stall med alla inskränkningar, krav och begränsningar hon vill ha i kontraktet.

Om min lättskrämda unghäst skulle hoppa till för tex en fladdrande plastsäck vid utsläpp och stallägaren då skulle snubbla och ramla framför hästen och slå i huvudet olyckligt så att hon blev sjukskriven skulle hästen bli uppsagd. Om jag inte "kryper till korset" och ber om ursäkt för att min häst blev rädd och betalar stallägarens uteblivna inkomst eller nåt då? Men om hon med flit måttar en spark som inte träffar ordentligt och bara orsakar ett mindre blåmärke skulle det vara ok? Och förresten skulle jag aldrig kunna bedyra att min häst kan ledas av en treåring. Tvärtom brukar jag se till att eventuella treåringar som råkar vara i stallet när jag ska leda min häst är på väldigt säkert avstånd.
 
Har väl inte påstått att jag inte vill betala det som saker kostar för min häst. Däremot skulle jag inte välja din kompis stall med alla inskränkningar, krav och begränsningar hon vill ha i kontraktet.

Om min lättskrämda unghäst skulle hoppa till för tex en fladdrande plastsäck vid utsläpp och stallägaren då skulle snubbla och ramla framför hästen och slå i huvudet olyckligt så att hon blev sjukskriven skulle hästen bli uppsagd. Om jag inte "kryper till korset" och ber om ursäkt för att min häst blev rädd och betalar stallägarens uteblivna inkomst eller nåt då? Men om hon med flit måttar en spark som inte träffar ordentligt och bara orsakar ett mindre blåmärke skulle det vara ok? Och förresten skulle jag aldrig kunna bedyra att min häst kan ledas av en treåring. Tvärtom brukar jag se till att eventuella treåringar som råkar vara i stallet när jag ska leda min häst är på väldigt säkert avstånd.
Eller ett annat scenario, då även stallägaren kan vara mänsklig. Det är halare ute (svenskt varierande vinterväder) än vad stallägaren trodde, så hen glömde ta på sig broddar när den skulle släppa ut hästen, stallägaren halkar vid utsläppet och skadar sig. Är det då hästen som släpps ut som gjort något och ska sägas upp omedelbart?
 
Eller ett annat scenario, då även stallägaren kan vara mänsklig. Det är halare ute (svenskt varierande vinterväder) än vad stallägaren trodde, så hen glömde ta på sig broddar när den skulle släppa ut hästen, stallägaren halkar vid utsläppet och skadar sig. Är det då hästen som släpps ut som gjort något och ska sägas upp omedelbart?
Klart den ska sägas upp direkt! En så ouppfostrad häst som inte räddar sin stallägare från att halka och skada sig ska man inte ha i stallet, livsfarligt! 😆
 
Den här tråden är ju helt galen? Jag skulle vilja se den stallägare som kan vara på plats i stallet 24/7 för att kontrollera så att inga hyresgäster råkar vara där ensam. Varför ens hyra ut om man har så dåligt förtroende för folk?

/Har eget stall och skulle aldrig för mitt liv hyra ut boxplatser för att jag är trött på mänskligheten. Man har liksom valet att inte hyra ut om man vill vara ifred.
 
Skulle råda denna människa att inte ha inackorderingar alls om tilliten till dom är så små, bästa är nog för denne att ha gården för sig själv helt enkelt.
Om kompisen skulle ha inackorderingar efter allt som skrivits här, så får man be att hon är stark.
För det fattas ju bara att någon blir besviken över något och den personen kommer tracka ner stället över hela internet.
Personligen kommer jag rekommendera henne att stalla sina hästar hos en ridskola och strunta i gården. För hästfolk i Sverige som ska hyra av en privat är oförskämda och opålitliga, samt är inte villiga att betala ordentligt för det foder den gör av med, vägrar acceptera de första skriva rutinerna som var i början och vill ha massor av service men är inte villig att betala för det. Sedan tror de att hingstar också är några hemska djur.
 
Hästarna hon kan gå tillgång till för uthyrning, de är från Polen antar jag?
Om de skulle vara ifrån Polen, vad betyder det? Är hästarna ifrån Polen sämre uppfostrade? Bara för att några har oturen och få tag på oseriöst men det finns ju massor av seriösa också. Flertal av hästarna / ponnyerna säljs till Tyskland.
Min kompis har en tysk kompis som köpt en fullständigt underbar tävlingsponny till sin dotter ifrån Polen.
 
Om kompisen skulle ha inackorderingar efter allt som skrivits här, så får man be att hon är stark.
För det fattas ju bara att någon blir besviken över något och den personen kommer tracka ner stället över hela internet.
Personligen kommer jag rekommendera henne att stalla sina hästar hos en ridskola och strunta i gården. För hästfolk i Sverige som ska hyra av en privat är oförskämda och opålitliga, samt är inte villiga att betala ordentligt för det foder den gör av med, vägrar acceptera de första skriva rutinerna som var i början och vill ha massor av service men är inte villig att betala för det. Sedan tror de att hingstar också är några hemska djur.
Tycker mest hon och du låter som personer som inte har så mycket erfarenheter av hästar som djur övht och då slutar sällan sådant här bra. Alla är inte bra som stallägare helt enkelt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 193
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp