Lämplig boxhyra?

Många ridskolor fodrar inte i hagarna under dagen utan det får ägarna ansvara för om det behövs. Flertal hagar är ju gräshagar. Små rasthagar nära stallar kan ju ibland fodras om det behövs. Annars brukar de privata hästarna få klara sig tills ägarna tar in dem för kvällen.

Det där är inte en beskrivning av verkligheten som jag känner igen. I alla fall inte från de ridskolor som jag har i närheten.

Och igen; något som är viktigt i diskussionen om pris:

Är det säkert att ridskolan i närheten av det tilltänkta stallet faktiskt säljer så många ridhuskort "extra" som det handlar om här? Dvs 12-14st? Det är inte givet utan att fråga.
 
Många ridskolor fodrar inte i hagarna under dagen utan det får ägarna ansvara för om det behövs. Flertal hagar är ju gräshagar. Små rasthagar nära stallar kan ju ibland fodras om det behövs. Annars brukar de privata hästarna få klara sig tills ägarna tar in dem för kvällen.
Fast jo, hästarna behöver lunch även i gräshagar på vintern, risken är bara stor att man får stressade hästar på eftermiddagen sedan när dom ska gå in.
 
Det där är inte en beskrivning av verkligheten som jag känner igen. I alla fall inte från de ridskolor som jag har i närheten.

Och igen; något som är viktigt i diskussionen om pris:

Är det säkert att ridskolan i närheten av det tilltänkta stallet faktiskt säljer så många ridhuskort "extra" som det handlar om här? Dvs 12-14st? Det är inte givet utan att fråga.
Det behöver ju inte vara 12-14 st utan någon/ några som väljer att ha flera hästar. tex familj. Vet inte än om kompisen behåller några boxar för eget bruk.
 
Så ut på morgonen vid 7 och in på eftermiddagen vid säg 17 och hela dagen utan mat bara för att det finns några näringsfattiga grässtrån i hagen i januari? Är det så hästhållningen ser ut i Sverige i dag eller har jag missat något?
I alla fall runt här. Men många tar in typ vid tre, fyra tiden.
Men de finns vissa som låter sina gå längre.
 
Fri tillgång till grovfoder är mest en dröm för många. Det finns oftast en begränsning.
Fri tillgång då får man vara beredd att betala mer.
Fri tillgång då får man också ta risken att få en tjockis., speciellt om det är en matfrisk rackare som kanske står också på halm.
 
Senast ändrad:
I alla fall runt här. Men många tar in typ vid tre, fyra tiden.
Men de finns vissa som låter sina gå längre.
Fast det spelar ju ingen roll om de går ute till tre fyra tiden, det är fortfarande för lång tid på tom mage och inte ha något att göra i en hage. Jag vet att det finns människor som har det så men jag har själv haft häst genom att de var ute kortare tid och alltså fick målen i boxen. Inte något jag gillar egentligen, men hästarna gick i alla fall inte hungriga många timmar. Det vanliga, om man inte kan ha fri tillgång, är faktiskt att utfodra hästarna i hagen. Det är det jag oftast har sett runt mig.

Självklart ska betesdjur kunna ha i stort sett fri tillgång på foder, de är ju betesdjur! Det är ju vad de gör stor del av dygnet.
 
Fast det spelar ju ingen roll om de går ute till tre fyra tiden, det är fortfarande för lång tid på tom mage och inte ha något att göra i en hage. Jag vet att det finns människor som har det så men jag har själv haft häst genom att de var ute kortare tid och alltså fick målen i boxen. Inte något jag gillar egentligen, men hästarna gick i alla fall inte hungriga många timmar. Det vanliga, om man inte kan ha fri tillgång, är faktiskt att utfodra hästarna i hagen. Det är det jag oftast har sett runt mig.

Självklart ska betesdjur kunna ha i stort sett fri tillgång på foder, de är ju betesdjur! Det är ju vad de gör stor del av dygnet.
Ridskolorna har typ fyra(fem) fodringar om dagen. Då är det kraftfoder på morgonen och jag tror de tar med sig hösäcken ut för morgonen, sedan får de kraftfoder på kvällen om de inte kommer in vid lunch också och sedan kvällshö

Att ta med fodersäcken med hö till hagen, skulle säkert min kompis tänka sig och då är det bara att se till att det är tillräckligt med hö så att hästen/ ponnyn har att pyssla ett tag, Sedan har den gräset i hagen också.
 
Fri tillgång till grovfoder är mest en dröm för många. Det finns oftast en begränsning.
Fri tillgång då får man vara beredd att betala mer.
Fri tillgång då får man också ta risken att få en tjockis., speciellt om det är en matfrisk rackare som kanske står också på halm.
Antingen erbjuda fri tillgång och därmed ta emot hyresgäster vars hästar klarar fri tillgång samt se till att köpa in ett grovfoder som passar för fri tillgång. Eller ordna det så att hästarna kan få lunch och middag i hagen. Det går att göra antingen via att hyresgäster hjälps åt vilket kan vara svårt då de flesta jobbar på dagarna, eller att stallägaren införskaffar någon form av automatiskt utfodring i hagen.
Hästar ska inte gå utan mat mer än ett par timmar och jag hoppas verkligen inte att någon ger mindre grovfoder än vad hästen ska ha pga att det blir för dyrt! 😧
 
Att ta med fodersäcken med hö till hagen, skulle säkert min kompis tänka sig och då är det bara att se till att det är tillräckligt med hö så att hästen/ ponnyn har att pyssla ett tag, Sedan har den gräset i hagen också.
Det är jättebra att ta med frukosthöt ut till hagen absolut, men hästarna behöver fortfarande lunch i hagen om dom ska vara ute till 17 tiden, det räcker inte med frukosthö. Och nej, vintregräs är för det första ingenting man vill att hästarna ska äta för mycket av, framförallt inte när det är frostigt ute och sen så kommer dom blir oroliga och stressade sen när dom ska in på kvällen vilket lätt kan orsaka skador, framförallt på vintern när dom ska halka sig in till maten.
 
@Golden_Heart
Du använder gärna "arga gubben" på inlägg som inte håller med dig. Rätt intressant. Men helt ok för mig, då ska jag prata klarspråk då. Min åsikt är att det är djurplågeri att svälta hästar större delen av dagen för att man inte har lust att ordna med utfodring i hagen. Släpper man ut vid 7 och tar in 16 ska hästen ha åtminstone ordentlig lunch i hagen. Det är det minsta man kan göra för den.
 
@Grazing @Enya @Kristall10
Om man i fodersäcken för morgonen och tar med sig den till hagen, har tillräckligt med hö så räcker det även för lunch tid. Allt beroende på hur hästen är. Vissa står och tuggar på sitt morgonhö på typ 3 kg fram till lunch och får dessa för mycket kommer de bara trampa ner höet och förstöra det. En del hästar kan smälla i sig 20 kg utan problem och andra har problem att få i sig 8 kg. Vissa ponnyer kan få sig 15 kg utan problem och vissa har problem med 6 kg.
Hästar ska äta under dagen regelbundet av det som de behöver, men de behöver också röra på sig samtidigt. Att bara stå still och äta är inte bra för dem, speciellt för ponnyer då kan det bli livsfarligt. Vissa är känsligare än andra. Allt är oerhört individuellt.
Fördelen med det här stallet är just att den skulle ta emot hingstar och ändå vara nära ridskolan. För många ridskolor tar inte emot hingstar, inte ens om de är oerhört väluppfostrade.
Kolla alla foderstats program tex för hästar som har lätt motion eller strosar i hagen, så är det inte speciellt många kilon de ska ha för att täcka sitt behov. Vissa stora hästar ska inte ha mer än max 7-8 kg hö.
 
@Grazing @Enya @Kristall10
Om man i fodersäcken för morgonen och tar med sig den till hagen, har tillräckligt med hö så räcker det även för lunch tid. Allt beroende på hur hästen är. Vissa står och tuggar på sitt morgonhö på typ 3 kg fram till lunch och får dessa för mycket kommer de bara trampa ner höet och förstöra det. En del hästar kan smälla i sig 20 kg utan problem och andra har problem att få i sig 8 kg. Vissa ponnyer kan få sig 15 kg utan problem och vissa har problem med 6 kg.
Hästar ska äta under dagen regelbundet av det som de behöver, men de behöver också röra på sig samtidigt. Att bara stå still och äta är inte bra för dem, speciellt för ponnyer då kan det bli livsfarligt. Vissa är känsligare än andra. Allt är oerhört individuellt.
Fördelen med det här stallet är just att den skulle ta emot hingstar och ändå vara nära ridskolan. För många ridskolor tar inte emot hingstar, inte ens om de är oerhört väluppfostrade.
Kolla alla foderstats program tex för hästar som har lätt motion eller strosar i hagen, så är det inte speciellt många kilon de ska ha för att täcka sitt behov. Vissa stora hästar ska inte ha mer än max 7-8 kg hö.
Du vet att man inte behöver lägga allt i en hög utan att man kan portionera ut det i hagen så att hästen rör sig? Du vet också att man kan utfodra med mindre givor men fler gånger va? En foderautomat kan ordna det senare om man själv inte kan stå till förfogande med förmiddagsfika och lunch osv.

Jag har inte hört talas om någon häst/ponny som råkat ut för något livsfarligt för att den åt och inte rörde på sig, automatiskt gör de trots allt det. Faktiskt.
 
Jag tycker skäligt pris mest beror på var stallet ligger utöver det som ingår såklart, snackar vi storGöteborg eller storStockholm eller är det utanför en småstad eller helt ute på vischan. Tror inte det är reklam eller går att lista ut vem din vän är med sån information.

Ridskolor finns ju överallt så säger mig inte så mycket i sig vad man kan ta betalt. Min gamla ridskola där jag växte upp har en fantastisk anläggning med flera ridhus (uppdelbara också), flera upplysta utomhusbanor, i anslutning till skog och strand med ridvägar och terränghinder, enorma gräshagar och mindre rasthagar, uppstallning enligt konstens alla regler, lösdrift finns som alternativ. Att stå uppstallad där kostar en bråkdel, kanske en fjärdedel, av vad det skulle kosta att stå uppstallad på min nuvarande ridskola i stan, som visst är en mycket fin anläggning, men har pyttesmå grushagar i jämförelse med det jag växte upp med i utkanten av en småstad. Även här i storstan så kostar de stallen som ligger skrittavstånd till ridskolans ridhus inte i närheten av vad det kostar att stå uppstallad på själva ridskolan. Det är inte samma att ha stall nära ridhus som att stå på ridskolan.

Har din väns stall eller ridskolan bredvid upplyst utomhusridbana också? Bra ridvägar i naturen?
 
Senast ändrad:
Jag tycker skäligt pris mest beror på var stallet ligger utöver det som ingår såklart, snackar vi storGöteborg eller storStockholm eller är det utanför en småstad eller helt ute på vischan. Tror inte det är reklam eller går att lista ut vem din vän är med sån information.

Ridskolor finns ju överallt så säger mig inte så mycket i sig vad man kan ta betalt. Min gamla ridskola där jag växte upp har en fantastisk anläggning med flera ridhus (uppdelbara också), flera upplysta utomhusbanor, i anslutning till skog och strand med ridvägar och terränghinder, enorma gräshagar och mindre rasthagar, uppstallning enligt konstens alla regler, lösdrift finns som alternativ. Att stå uppstallad där kostar en bråkdel, kanske en femtedel, av vad det skulle kosta att stå uppstallad på min nuvarande ridskola i stan, som visst är en mycket fin anläggning, men har pyttesmå grushagar i jämförelse med det jag växte upp med i utkanten av en småstad. Även här i storstan så kostar de stallen som ligger skrittavstånd till ridskolans ridhus inte i närheten av vad det kostar att stå uppstallad på själva ridskolan. Det är inte samma att ha stall nära ridhus som att stå på ridskolan.

Har din väns stall eller ridskolan bredvid upplyst utomhusridbana också? Bra ridvägar i naturen?
Alla ridbanor finns ju på ridskolan.
När jag berättade för henne vad som skrivits här, svarade hon gällande flera utfodringar än vad hon kan för sitt jobb osv. Då får man betala extra för det. Hö och Strö finns att köpa på gården. Dvs vill man ge sin häst 20 kg så får man betala för det. Vill man ge hästen 6 ggr om dagen får man betala för mer än vad som ordnas i övrigt.
Med andra ord för de som behöver extra tjänster, finns det att köpa till då.
Bara för att min kompis tänker renovera så betyder det inte att den är mång miljonär och tänker lägga på automatisk utfodring osv även om det skulle förenkla i vissa lägen. Men hon tror på kontakten med hästarna inte automatisk utfodring.
Det finns bra ridvägar kring ridskolan och gården.
 
Alla ridbanor finns ju på ridskolan.
När jag berättade för henne vad som skrivits här, svarade hon gällande flera utfodringar än vad hon kan för sitt jobb osv. Då får man betala extra för det. Hö och Strö finns att köpa på gården. Dvs vill man ge sin häst 20 kg så får man betala för det. Vill man ge hästen 6 ggr om dagen får man betala för mer än vad som ordnas i övrigt.
Bara för att min kompis tänker renovera så betyder det inte att den är mång miljonär och tänker lägga på automatisk utfodring osv även om det skulle förenkla i vissa lägen. Men hon tror på kontakten med hästarna inte automatisk utfodring.
Det finns bra ridvägar kring ridskolan och gården.

Hur menar hon att man kan lösa fler utfodringar per dag genom att betala mer om hon ändå inte kan erbjuda den servicen pga sitt jobb?
 
/ska lägga till att jag hade utdaterad information om priserna för uppstallning på min gamla ridskola vs på min nya. På min gamla kostar fullservice för storhäst nu ca 2600:-/månad och på min nuvarande ridskola kostar fullservice ca 6300:-/månad.
 
Med hjälp av hennes partner, som har ett sådant jobb att han kan jobba periodvis hemifrån men att det kostar då.
Men det är väl lite svårt att mäta hur mycket en individuell häst äter på fri tillgång om hästarna går tillsammans, det låter som att hästarna kan inte få mat om det inte går att mäta exakt? Är det inte bättre att sätta ett pris på service med fri tillgång i hagen?
 
/ska lägga till att jag hade utdaterad information om priserna för uppstallning på min gamla ridskola vs på min nya. På min gamla kostar fullservice för storhäst nu ca 2600:-/månad och på min nuvarande ridskola kostar fullservice ca 6300:-/månad.
det är väl ett antal år mellan också. Fullservicen på din gamla respektive nya vad exakt ingår i då, hur mkt strö, hur mkt grovfoder resp kraftfoder? ingår mockning? vilka andra tjänster? Allt kostar både tid och pengar. Det finns för mkt en trend att man vill ha super mkt men är inte villig att betala för det.

Fri tillgång på tex grovfoder, är inte egentligen fri tillgång. För om det var en häst som tex kunde äta 30-40 kg hö, så skulle ingen vara villig att betala så mkt för det.

I regel äter inte en häst mer än 1,5-2 kg / 100 kg vikt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 498
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 208
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 285
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp