Lämplig boxhyra?

Men det är väl lite svårt att mäta hur mycket en individuell häst äter på fri tillgång om hästarna går tillsammans, det låter som att hästarna kan inte få mat om det inte går att mäta exakt? Är det inte bättre att sätta ett pris på service med fri tillgång i hagen?
Jag har inte skrivit att det skulle vara fri tillgång på hö.
Men om det är flera som vill ha foder i hagen tex en stor bal, så får de väl dela på utgiften då.
 
det är väl ett antal år mellan också. Fullservicen på din gamla respektive nya vad exakt ingår i då, hur mkt strö, hur mkt grovfoder resp kraftfoder? ingår mockning? vilka andra tjänster? Allt kostar både tid och pengar. Det finns för mkt en trend att man vill ha super mkt men är inte villig att betala för det.

Fri tillgång på tex grovfoder, är inte egentligen fri tillgång. För om det var en häst som tex kunde äta 30-40 kg hö, så skulle ingen vara villig att betala så mkt för det.
Det här är alltså dagens priser,

ca 2600:-/månad är priset för 2021 på min gamla ridskola, då ingår nyttjande av hela anläggningen + vinterhage och sommarhage, sandpaddock, eget foderbås, uppvärmd sadelkammare, 14 kvm stor box, grovfoder och strö, utsläpp, fodring 3 ggr/dag. Det ingår inte kraftfoder eller mockning.

På min nya ridskola är priset för nuvarande ca 6300:-/månad för boxhyra för storhäst, det som ingår är hösilage, utsläpp och fodring 3 ggr/dag. Det ingår tillgång till ridhusen, upplyst utomshusbana, spolspilta, torkrum för täcken, uppvärmd sadelkammare med kall och varmvatten, eget förvaringsutrymme. Ingår inte mockning, strö eller kraftfoder.
 
Jag kanske inte skulle skrivit fullservice om man tänker att det då också ska ingå insläpp, mockning, kraftfoder mm?
 
Många ridskolor fodrar inte i hagarna under dagen utan det får ägarna ansvara för om det behövs. Flertal hagar är ju gräshagar. Små rasthagar nära stallar kan ju ibland fodras om det behövs. Annars brukar de privata hästarna få klara sig tills ägarna tar in dem för kvällen.
Ursäkta??? Det där stämmer inte alls. Och gräs finns ju bara en liten del av året. Aldrig i livet att varken privathästar eller ridskolehästar brukar få gå utan mat hela dagarna.
 
Ridskolorna har typ fyra(fem) fodringar om dagen. Då är det kraftfoder på morgonen och jag tror de tar med sig hösäcken ut för morgonen, sedan får de kraftfoder på kvällen om de inte kommer in vid lunch också och sedan kvällshö

Att ta med fodersäcken med hö till hagen, skulle säkert min kompis tänka sig och då är det bara att se till att det är tillräckligt med hö så att hästen/ ponnyn har att pyssla ett tag, Sedan har den gräset i hagen också.
Du har ingen aning om vad du pratar om. Och jag kan lova dig att din kompis kommer att få stora problem med att få några inackorderingar alls om tanken är att hästarna ska gå utan mat hela dagarna.
 
Du har ingen aning om vad du pratar om. Och jag kan lova dig att din kompis kommer att få stora problem med att få några inackorderingar alls om tanken är att hästarna ska gå utan mat hela dagarna.
Eller hur. Antingen är det fri tillgång på grovfoder i hagen eller så fodrar man lunch, alternativt typ fodergrind eller liknande. 🙈

spelar liksom ingen roll att man får ha hingst i stallet eller att det ligger nära en ridskola om hästarna inte får mat mitt på dagen.
 
Hyran ska vara nog hög för att din vän inte ska behöva gå med förlust på sina inackorderingar. Vet inte om tanken är att det ska bedrivas som en hobbyverksamhet eller ett företag? Om det är det senaste så tillkommer ju moms, revisionskostnader mm. Ska hon ta ut lön för sitt arbete? Isåfall måste man lägga på arbetsgivareavgifter och socialavgifter på lönen dessutom.

Det är bara att börja räkna. Investeringen kanske har genererat räntekostnader om hon har behövt låna pengar till inköp av fastighet och mark, byggnationer av anläggningen eller maskiner som traktor, fyrhjuling. Sedan tillkommer service och drivmedel för dessa. Hon behöver räkna in underhåll av byggnader, hagar, gårdsplan (nytt grus, måla fasader, laga trasiga staket och belysning). En dag kanske man behöver ta ut en elektriker eller vvs:are, det kostar också. Uppvärmning och el kostar. Söndersparkade boxväggar ska lagas. En karbinhake här, en krubba där. Allt kostar. Gårdsförsäkring kostar. Och sedan hennes lön på det - det går inte tvärfort att ta in och ut 12-14 hästar med täcken som ska på och av, samt fodra, så den tiden hoppas jag att hon inte tänker bjuda på utan det ska hon ha lön för.

kallhyra betyder att man hyr en box - inget mer. Det har ni redan rett ut i tråden tror jag.

Jag kan tänka mig att det borde landa runt minst 2500kr per box för att hon inte ska gå med förlust.

Jag har själv stall, dock ett mindre, och även om jag tar 2200kr/mån inkl foder och strö så jobbar jag helt gratis och bjuder på väldigt många omkostnader. Det gör jag för att få sällskap.
 
Eller hur. Antingen är det fri tillgång på grovfoder i hagen eller så fodrar man lunch, alternativt typ fodergrind eller liknande. 🙈

spelar liksom ingen roll att man får ha hingst i stallet eller att det ligger nära en ridskola om hästarna inte får mat mitt på dagen.
Det är redan utrett i tråden.
Foderhäck/ bord men de som hyr men de betalar för det hö som går åt. Flera i samma hage, delar de på kostnaden.
 
Hyran ska vara nog hög för att din vän inte ska behöva gå med förlust på sina inackorderingar. Vet inte om tanken är att det ska bedrivas som en hobbyverksamhet eller ett företag? Om det är det senaste så tillkommer ju moms, revisionskostnader mm. Ska hon ta ut lön för sitt arbete? Isåfall måste man lägga på arbetsgivareavgifter och socialavgifter på lönen dessutom.

Det är bara att börja räkna. Investeringen kanske har genererat räntekostnader om hon har behövt låna pengar till inköp av fastighet och mark, byggnationer av anläggningen eller maskiner som traktor, fyrhjuling. Sedan tillkommer service och drivmedel för dessa. Hon behöver räkna in underhåll av byggnader, hagar, gårdsplan (nytt grus, måla fasader, laga trasiga staket och belysning). En dag kanske man behöver ta ut en elektriker eller vvs:are, det kostar också. Uppvärmning och el kostar. Söndersparkade boxväggar ska lagas. En karbinhake här, en krubba där. Allt kostar. Gårdsförsäkring kostar. Och sedan hennes lön på det - det går inte tvärfort att ta in och ut 12-14 hästar med täcken som ska på och av, samt fodra, så den tiden hoppas jag att hon inte tänker bjuda på utan det ska hon ha lön för.

kallhyra betyder att man hyr en box - inget mer. Det har ni redan rett ut i tråden tror jag.

Jag kan tänka mig att det borde landa runt minst 2500kr per box för att hon inte ska gå med förlust.

Jag har själv stall, dock ett mindre, och även om jag tar 2200kr/mån inkl foder och strö så jobbar jag helt gratis och bjuder på väldigt många omkostnader. Det gör jag för att få sällskap.
Tusen tack för inputen! Jag återkommer med omarbetat info ifrån min kompis.
Men du har fullständigt rätt. Det blir en skillnad om det drivs som företag eller hobby. Om lånen för ombyggnation, hagar etc går under företag så måste hyran absolut höjas vare sig det är box eller lösdrift.
 
Tråden startades för att kompisen skulle få input gällande sitt pris och det är bara några få som sagt något.
Gården har bra bussförbindelser till centrum där det sedan också finns andra transportmedel.
Om kompisen hade tänkt sig bara det med stallfodringarna morgon & kväll för gästhästar, då löser man resten själv genom foderbord i hagen.
Det har också framgått tydligt att man står själv för kostnaderna gällande foder & strö.
Jag kommer att prata med kompisen och återkommer med mer info gällande hur hon tänkt sig.
 
Det hör inte hemma i den här diskussionen. Jag har redan svarat också vad som gäller gällande foder och strö.
Det blir ju väldigt konstigt när förutsättningarna för boxuthyrning och hur saker är tänkta att fungera är uppbyggda på tomma antaganden som du inte är intresserad av att utveckla?

Jag hoppas verkligen det går bra för er med boxuthyrningen, det är oerhört dränerande att ha inackorderingar så det gäller att man tänkt igenom allt både en och tre gånger. Era inackorderingar KOMMER ifrågasätta saker ni säger som saknar grund/inte går ihop med deras syn. Det är också en viktig aspekt att ta hänsyn till, man behöver kunna bemöta även obekväma ämnen. Och det händer irl i en förlängd del av ens hem om man hyr ut boxar på gården man bor på.
 
Det blir ju väldigt konstigt när förutsättningarna för boxuthyrning och hur saker är tänkta att fungera är uppbyggda på tomma antaganden som du inte är intresserad av att utveckla?

Jag hoppas verkligen det går bra för er med boxuthyrningen, det är oerhört dränerande att ha inackorderingar så det gäller att man tänkt igenom allt både en och tre gånger. Era inackorderingar KOMMER ifrågasätta saker ni säger som saknar grund/inte går ihop med deras syn. Det är också en viktig aspekt att ta hänsyn till, man behöver kunna bemöta även obekväma ämnen. Och det händer irl i en förlängd del av ens hem om man hyr ut boxar på gården man bor på.
Jag kommer bara att framföra det som ni skriver här till kompisen.
Regler och kontrakt kommer att finnas, vilket är ett måste.
Men jag återkommer i tråden när jag vet mer hur hon har tänkt sig.
Kom ihåg framför allt att det kommer vara nya staket, ny dragna hagar och ny renoverat stall och skulle det bli lösdrift är ligghallen helt ny.
 
I mitt stall , om jag skulle ta in inackorderingar, skulle jag inte ta mindre än 4.000-5.000:- per månad.

Då ingår 10 kg grovfoder, en utebana på 35x70 m utanför en stor stad men tillräckligt långt ut för att vara på landet. Våra hästar får grovfodergiva 5 gånger per dag och i två av dem ges samtidigt kraftfoder för den som ska ha.

Kraftfoder står man för själv, 3-4 pass i veckan hjälper man till med samt mockar sin egen box och väger upp mat själv.

Jag tror nog aldrig jag tar in en inackordering av den enkla anledningen att de flesta inackorderingar tycker att man tar för mycket betalt medan de själva tycker att de får för lite betalt i sitt eget jobb.
 
Kom ihåg framför allt att det kommer vara nya staket, ny dragna hagar och ny renoverat stall och skulle det bli lösdrift är ligghallen helt ny.

Tänk på att de är bara nya när de första flyttar in. Sådant här slits hela tiden och om något/några år är det inte längre nytt. Så av den anledningen skulle jag inte trycka på just det.

Att hålla det "som nytt" är en annan sak och det är det som ska kosta inackorderingen pengar.
 
Min uppfattning är att det blir väldigt svårt att få någon form av ekonomi i att enbart bedriva uppstallning, speciellt om det först ska renoveras och byggas nytt.

Att bygga stall, speciellt om du inte har möjlighet att bygga själv, är snordyrt. Som exempel, billigaste sortens färdig boxfront á 10 000 styck innebär alltså 140 000. En lösdriftsbyggsats går lätt på 100 000 det med. Trist men nödvändigt för att hålla gott skick är grus i mängder - där kan du stoppa ner hur mycket som helst.

Säg att kompisen tar in och ut på vardagar, och låter övriga pass gå på schema på helgen. Om varje häst tar fem minuter (ska de vara flera olika hagar på olika avstånd till stallet så handlar det ju inte om att öppna en dörr direkt) så innebär det att varje pass tar 70 minuter. På en månad kommer hon alltså att lägga cirka 58h bara på att ta in och ut hästar. Då är det inte inräknat tid i att ta hem hö och spån, laga hagar, fixa grejer som går sönder,

Hade det varit jag hade jag ställt mig frågan varför jag vill ha ett inackorderingsstall först och främst.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 200
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp