Lämplig boxhyra?

Golden_Heart

Trådstartare
En kompis till mig håller på att flytta till en gård som ligger granne med en ridskola.
Hon har tänkt rusta upp ladugården och göra 12-14 riktigt stora boxar där typ på runt 14-16 kvm.
Spolspilta, foderkammare och sadelkammare kommer finnas på plats.
Stora hagar, både enskilda och att gå tillsammans.
Hon hade tänkt sig att fodring morgon & kväll samt in & utsläpp.
Tänkta kallhyra skulle vara runt 1800 kr
Vad anser ni om den?
Stallet skulle kunna ta emot hingstar.
 
Pratar du kallhyra= boxplatsen, vilket kallhyra egentligen är, eller ingår även tjänsterna i priset?
 
Man blir rätt begränsad med bara morgon/kvällsfodringar.
Kan hon inte ha fri tillgång ute och 1 fodring inne?:) för att öka antalet intressenter menar jag.

Men ja 1800kr är väl rätt ok, framför allt om ridskolan har ridhuskort :) + för att ha kunna ha hingstar :)
 
Pratar du kallhyra= boxplatsen, vilket kallhyra egentligen är, eller ingår även tjänsterna i priset?
Kallhyra 1800 kr med tjänsterna som ingår. Grovfoder och strö skulle finnas på gården. Man betalar efter åtgång.
Tror säkert kompisen kan fundera på det kring fodring i hagarna också om det behövs.
 
Man blir rätt begränsad med bara morgon/kvällsfodringar.
Kan hon inte ha fri tillgång ute och 1 fodring inne?:) för att öka antalet intressenter menar jag.

Men ja 1800kr är väl rätt ok, framför allt om ridskolan har ridhuskort :) + för att ha kunna ha hingstar :)
Fri tillgång ute, menar du att hästen får vara ute tills att hästägaren tar in ?
 
Om ni istället fick välja att det var lösdrift. Vad skulle ni då kunna tänka er för pris för att det ligger i närheten av ridskola?
 
Säljer ridskolan manege/paddock kort? I så fall; hur många och hur ser tillgången på ridbara tider ut?
 
En kompis till mig håller på att flytta till en gård som ligger granne med en ridskola.
Hon har tänkt rusta upp ladugården och göra 12-14 riktigt stora boxar där typ på runt 14-16 kvm.
Spolspilta, foderkammare och sadelkammare kommer finnas på plats.
Stora hagar, både enskilda och att gå tillsammans.
Hon hade tänkt sig att fodring morgon & kväll samt in & utsläpp.
Tänkta kallhyra skulle vara runt 1800 kr
Vad anser ni om den?
Stallet skulle kunna ta emot hingstar.
Ingår det hö i hagen och hur länge är hästarna ute? För om det är fri tillgång på hö ute och hästarna går ute i stora fina hagar hela dagen tills kvällsfodringen så är det ett helt okej pris, till och med åt det billiga hållet. Det är svårt att hitta stall med lång utevistelse i bra hagar.

Om ni istället fick välja att det var lösdrift. Vad skulle ni då kunna tänka er för pris för att det ligger i närheten av ridskola?
Huruvida det ligger nära en ridskola eller inte spelar inte jättestor roll då många faktiskt inte ens rider i manege särskilt mycket. Sen så brukar tyvärr ridskolor ha väldig begränsad plats att rida på på vardagar om man inte rider på mornarna. Hur är ridvägarna tex? För är man beroende av ridskolans ridhus så är ofta bra ridvägar ett måste då det ofta är begränsat med tider till manegen.

Vilket pris på lösdrift är helt beroende tycker jag på vad det är för mark och hur stor hagen är.
 
Senast ändrad:
Fri tillgång ute, menar du att hästen får vara ute tills att hästägaren tar in ?
Med fri tillgång menar man fri tillgång på grovfoder. D v s att hästarna har konstant tillgång till hö i hagen. Viktigt att veta eftersom du skriver att bara morgon- och kvällsfodring skulle ingå.
Att det ligger nära en ridskola säger inte så mycket eftersom deras banor brukar vara upptagna större delen av tiden för verksamheten. Läget i övrigt är däremot viktigt att veta för att kunna svara på några frågor alls om priset. Var i Sverige ligger det?
 
Med fri tillgång menar man fri tillgång på grovfoder. D v s att hästarna har konstant tillgång till hö i hagen. Viktigt att veta eftersom du skriver att bara morgon- och kvällsfodring skulle ingå.
Att det ligger nära en ridskola säger inte så mycket eftersom deras banor brukar vara upptagna större delen av tiden för verksamheten. Läget i övrigt är däremot viktigt att veta för att kunna svara på några frågor alls om priset. Var i Sverige ligger det?
Då det är en kompis till mig som har stället och man inte får göra reklam, så kan jag inte berätta mer om var någonstans.
 
kallhyra betyder att det _inte_ ingår någon service/hö/spån alls, de hyr bara boxen.
Okej, tack för det klargörande då.

  • Boxhyra: 1800 kr
    Boxstorlek 14-16 kvm (Normalstor enligt jordbruksverket ligger runt 11 kvm)
  • Stora gräshagar
  • Fodringar under dagen
  • Utsläpp på morgonen.
    Hö och strö finns på gården att köpa mot det man gör av med, dvs ej fri tillgång till hö för hästar som står på box.
  • Om det skulle finnas lösdrift placeras en stor rundbal i hagen.
  • Foderkammare, Uppvärmd sadelkammare, Spolspilta.
  • Ridklubben har olika prenumerationer för att kunna rida där.
 
Senast ändrad:
Med fri tillgång menar man fri tillgång på grovfoder. D v s att hästarna har konstant tillgång till hö i hagen. Viktigt att veta eftersom du skriver att bara morgon- och kvällsfodring skulle ingå.
Att det ligger nära en ridskola säger inte så mycket eftersom deras banor brukar vara upptagna större delen av tiden för verksamheten. Läget i övrigt är däremot viktigt att veta för att kunna svara på några frågor alls om priset. Var i Sverige ligger det?
Många ridskolor fodrar inte i hagarna under dagen utan det får ägarna ansvara för om det behövs. Flertal hagar är ju gräshagar. Små rasthagar nära stallar kan ju ibland fodras om det behövs. Annars brukar de privata hästarna få klara sig tills ägarna tar in dem för kvällen.
 
Många ridskolor fodrar inte i hagarna under dagen utan det får ägarna ansvara för om det behövs. Flertal hagar är ju gräshagar. Små rasthagar nära stallar kan ju ibland fodras om det behövs. Annars brukar de privata hästarna få klara sig tills ägarna tar in dem för kvällen.
Så ut på morgonen vid 7 och in på eftermiddagen vid säg 17 och hela dagen utan mat bara för att det finns några näringsfattiga grässtrån i hagen i januari? Är det så hästhållningen ser ut i Sverige i dag eller har jag missat något?
 
Många ridskolor fodrar inte i hagarna under dagen utan det får ägarna ansvara för om det behövs. Flertal hagar är ju gräshagar. Små rasthagar nära stallar kan ju ibland fodras om det behövs. Annars brukar de privata hästarna få klara sig tills ägarna tar in dem för kvällen.
Vilket är katastrof då hästarna behöver tillgång till grovfoder i stort sett hela dygnet för att de ska må bra både fysiskt och psykiskt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 330
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 193
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp