Lämplig boxhyra?

Dom flesta stall runt mig brukar skriva att endast lätthanterliga hästar utan olater är välkomna på inackordering. Din vän kanske får lägga till en slags testperiod då alla parter ser om det fungerar. Att om det inte fungerar/hästen beter sig farligt har hästägaren 100% ansvar för all hantering av hästen under 1 månads uppsägningstid. Det här med att basera hur fort en häst måste flytta beroende på hur skadad en person blir vid eventuell olycka tex låter jättekonstigt.
Testperiod var ett bra förslag.
Men varför vissa saker har sina grunder och orsaker som också här är beskrivna.
 
Senast ändrad:
Testperiod var ett bra förslag.
Men varför vissa saker har sina grunder och orsaker som också här är beskrivna.
Det finns ju olika sätt att försöka gardera sig, utöver försäkring, kräva stallhyran kvartalsvis i förväg, depositionsavgift som återbetalas vid utflytt, men tänk på i vilka situationer gårdsägaren måste betala tillbaka också. Om hon tänkte kasta ut nån en dag till annan som redan betalat för den månaden då måste hon ju betala tillbaka om den hästen flyttar? Har hon tänkt på att hon förlorar intäkter då för det är ju inte säkert att nån annan är redo att flytta in på en gång? Det är ju för bägge parters skull man oftast har minst 2 månaders uppsägningstid så att både hästägaren kan hitta nytt stall och stallägaren kan hitta en ny bra inackorderingsgäst utan att boxen står tom en längre period utan inkomst på den. Om hon tar in vem som helst bara för att hon snabbt måste fylla stallet efter en snabb avhysning så finns ju risken att det blir fel igen. Farliga/ohållbara situationer är ju aldrig roliga men att hästägaren själv får stå för all hantering under en vettig uppsägningstid är nog mer resonabelt än att avskräcka potentiella kunder med att förbehålla sig rätt till omedelbar avhysning.
 
Jag tänker inte diskutera priset. För det är som det är.

Men.

Ingen kommer vilja flytta in om man nyckfullt kan bli vräkt. Speciellt inte om den nyckfullheten inkluderar någon annans icke-kunnande ("din häst sparkade mig, du åker ut! - men vad gjorde du då? - Drog den i svansen, så gör jag alllllltid på mina hästar, streching du vet").

Sen har vi i Sverige en orimlighetsklausul. Dvs; du har rätt att skriva vad som helst i ett avtal. Men anses det som orimligt så bortses det från. Man kan alltså skriva "bli vräkt samma dag" men anses det orimligt och inte som gängse praxis så finns det inget sätt att tvinga någon att följa de reglerna.

Jag tror att du och din kompis behöver tänka om. Vill ni, tex, ha exempel på kontrakt från stall för att se hur det kan se ut? Så att ni får större inblick i hur det ser ut i resten av Sverige i dag?

Och självklart vill ingen ha 'farliga' hästar i sitt stall, men då får man fundera på vad hände och varför? Är det så att Brunte blir orolig av att gå in sist, ja men då får man ta honom först. Eller inte ha honom i den hagen, han kanske mår bättre i hage 3.
 
Jag tänker inte diskutera priset. För det är som det är.

Men.

Ingen kommer vilja flytta in om man nyckfullt kan bli vräkt. Speciellt inte om den nyckfullheten inkluderar någon annans icke-kunnande ("din häst sparkade mig, du åker ut! - men vad gjorde du då? - Drog den i svansen, så gör jag alllllltid på mina hästar, streching du vet").

Sen har vi i Sverige en orimlighetsklausul. Dvs; du har rätt att skriva vad som helst i ett avtal. Men anses det som orimligt så bortses det från. Man kan alltså skriva "bli vräkt samma dag" men anses det orimligt och inte som gängse praxis så finns det inget sätt att tvinga någon att följa de reglerna.

Jag tror att du och din kompis behöver tänka om. Vill ni, tex, ha exempel på kontrakt från stall för att se hur det kan se ut? Så att ni får större inblick i hur det ser ut i resten av Sverige i dag?

Och självklart vill ingen ha 'farliga' hästar i sitt stall, men då får man fundera på vad hände och varför? Är det så att Brunte blir orolig av att gå in sist, ja men då får man ta honom först. Eller inte ha honom i den hagen, han kanske mår bättre i hage 3.
Men sluta måla upp det absolut värsta.
Jag har läst tråden och maken till bråk skare finns det inte.
TS var ute efter pris i sina första inlägg.
Det är självklart att om det skrivs att vissa saker ingår då är det bara att acceptera det och inte pressa fram något mer, speciellt om man inte är beredd att betala för det.
 
Orkade bara läsa halva tråden.

Min häst står uppstallad på en ridskola någonstans i norra mellansverige (?), bra bussförbindelser till centrum och vidare därifrån, och granngården är just nu till salu :D . Jag betalar 3100 kr/mån och då ingår box, en spånbal/vecka, 10 kg hö, 3 kg havre, mineraler, fordringar (kl 7 (hö och kraft, därefter utsläpp), kl 12 (hö i hagen), kl 16 insläpp (hö och kraft i stallet), kl 8-9 (hö inne)), ett täcke av eller på. Men då måste man ta 3-4 kvällsfodringspass/månad inkl. låsning och stängning av stall, ridhus, cafeteria, samt stalltjänst en helgdag per månad (alla fodringar, alla in-och utsläpp av samtliga hästar, mockning av ridskolehästarnas boxar, visitering, påfyllning av vatten i hagar etc). Går att köpa sig fri från stalltjänsten för 1500 kr. Går att ta extra stalltjänst och tjäna 1500 kr.

Det finns uppvärmd privat sadelkammare, toalett, torkrum, tvättmaskin, spolspilta i stallet. Tillgång till eget låsbart klädskåp i stallet. Det finns omklädningsrum, dusch, låsbara klädskåp, toalett, cafeteria i anslutning till ridhuset (fristående från stallet).

Privathästarna går i egna hagar nära stallet vintertid och tillgång till gräshagar sommartid.

Vi har tillgång till ridhus, men det är upptaget på vardagar mellan typ 15-16 och 20-21 och söndagar mellan 13- 19(?). Helt ledigt på lördagar (om inget speciellt är bokat). Det finns två belysta utebanor, en liten och en stor. Det finns kommunala ridvägar (=förbjudet att cykla eller köra motrordrivna fordon :)) runt omkring.

Det jag funderar på är om kompisen har funderat på underlaget? Dvs finns behovet av alla dessa stallplatser? Vår ridskola fick annonsera lediga stallplatser ett tag och jag tror tom att det fortfarande finns ledigt.
 
Om du nu ska ägna dig åt att ha dubbelnick så rekommenderar jag att göra det aningen mindre genomskinligt.
Jag känner inte TS.
Jag gick in på Bukefalos för att söka svar och hade blivit rekommenderad av syrran. Rubriken på inlägget var intressant men blev chockad över beteendet mot TS i tråden.
 
Jag lovade att återkomma idag efter jag pratat med kompisen om det blir gården nära ridskolan och dess inackordering

  • Inga tjänster kommer att ingå utan det får man i så fall köpa till utan det blir kallhyra rakt av.
  • Alla hagar har Thermobar och foderbord
  • En månad uppsägning från den som hyr.
  • Stallägaren har rätt att vräka inom en vecka om häst/ ponny missköter sig. Här kvittar det vilket kön det är på djuret.
  • Om hyresgästen missköter sig eller tjafsar med hyresvärd eller andra gäster, blir den vräkt samma dag och måste städa ur plats och hage efter sig.
  • Alla hästar/ ponnyer ska vara avmaskade tre veckor innan ankomst till stallet och fullt vaccinerade. Under tre veckor efter ankomst får de stå i utebox. Dessa uteboxar används också ifall häst ifrån lösdrift behöver isoleras.
  • Höensilage och strö finns på plats att köpa.
  • Bokningsavgift tas ut på 2000 kr
  • Kraftig föstörelse blir hästägaren ersättningsskyldig för. Vanligt slitage ingår i kallhyran.
  • Ett samarbete gällande anläggningskort etc kommer att arbetas upp.
  • Hyresgästen håller snyggt omkring sig i de gemensamma utrymmena.
  • Hyresgästerna hjälps åt att hålla snyggt efter sig i uteboxarna.
  • Sjukhage finns på plats om hästen får röra på sig. Om den inte får krävs det att det finns tillstånd ifrån veterinär.
  • För de som inte köper tjänster får samarbeta som ett kollektiv

Boxplats med plats i gemensam hage. Enskild hage kostar 500 extra/ månad.
  • Hingst står i enskilda hagar med högt staket.
  • Ponnybox 12 kvm- kallhyra 1800 kr
  • Hästbox 16 kvm - kallhyra 2200 kr
  • Tjänster som fodra, ta ut i hagen etc kostar extra från 1000 kr ej mockning
  • Hyresgästen städar och skurar boxen efter sig, om inte kommer hyresgästen faktureras på en avgift på 8000 kr
  • När hyresgästen flyttar ser den till att hagen är urstädad.
  • Hyresgästen städar hagen tillsammans med andra om det är den gemsamma. Enskilda städas med jämna mellanrum

Lösdriftsplats kallhyra :1500 kr
  • Hyresgästerna i lösdrift hagen delar på samtliga kostnader för grovfoder och strö.
  • Hyresgästerna hjälps åt att städa ligghallen
  • Hyresgästerna ser till att ligghallens väggar m.m. städas med jämna mellanrum.
  • Häst/ ponny som orsakar problem får flytta samma dag.
  • Utebox finns att utnyttja för skötsel etc.
Men, är det ett skämt det här eller något?
 
Ett litet påpekande bara, vi moderatorer kan se delade ip-adresser, det vill säga om man dubbelnickar.
Det där påpekande visar bara hur lite IT-kunskaper ni har gällande IP-adresser.
Jag vet inte vem @SilverStarDream är, men är tacksam för att medhåll i tråden.
Jag vet tex inte om min dotter är här på Bukefalos.
Samma IP-adress kan användas av flera personer, tex mindre företag eller samma bostadsområde beroende på hur allt det ser ut.
 
Tror nog inte på att denna presumtiva stallägare faktiskt existerar. Kanske någon form av önskedröm, eller ett gymnasiearbete att starta fiktiv verksamhet eller dylikt.

Jag skulle aldrig överväga att ställa min häst på detta ställe!
Gården existerar och stället skulle inte heller må bra av trångsynta personer som inte vill betala för vad saker kostar.
 
Du skriver enbart om vad som händer om en inackorderad häst skadar stallägaren. Vad händer om stallägarens häst råkar skada en hyresgäst så denne hamnar på akuten? Jag antar att stallägaren då omedelbart gör sig av med hästen?
Hyresgästerna kommer inte ha att göra med stallägarens hästar.
De skulle aldrig få vara ensamma med dem.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 103
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 191
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp