Lämplig hundras

Sv: Lämplig hundras

Hm, okej.. tror att jag ska göra så att vi åker och hälsar på på kenneln, så får vi bilda oss en uppfattning genom att träffa de äldre hundarna. :)
 
Sv: Lämplig hundras

Hej!

Har inte läst alla inlägg och vet ej om det nämnts förut men jag tycker
Border Collie
Kelpie
Cattle Dog
Är hundar som stämmer in på din beskrivning, eftersom alla varit/är en typ av vallhund är de vana att hänga med.. de har mycket ocrk och är så där "mitt-i-mellan" stora...

Jag kan dock bara utgå från min egen erfarenhet av dessa och har själv ingen bra erfarenhet av en del små hundar som rekomenderats, men de kan ju bero på ägarna till dessa hundar också....

Hoppas du hittar en hund att trivas med !
 
Sv: Lämplig hundras

Tack för jättebra tips allihopa, fast vi vill nog helst ha en korthårig hund.. blir lite lättare med underhållet då. :)

Whippet såklart, finns ingen mer underbar hund. Blir verkligen en bästa vän, är underbart närhetssökande , lungna inne och aktiva ute. Kan rida och galoppera hur långt som helst och jag lovar att whippet springer vid din sida hela vägen:D

De tyr sig till flocken men är inte dumma mot andra människor, vill bara inte gärna hälsa på alla som kommer fram, vilket inte gör mig någonting alls! Men gillar alla människor som den träffar dagligen, stallfolk och familjen dvs:)

Inga sjukdomar som finns i rasen, en rolig ras som man kan göra det mesta med och som kan vara lös i stallet! Och som älskar att vara nära och bara mysa under täcket;)
 
Sv: Lämplig hundras

Jag skulle dock INTE rekommendera BC eller Kelpie eftersom de nog kräver alldeles för mycket, om hon tyckte Gordon Settern var krävande liksom..
 
Sv: Lämplig hundras

Nej, jag vill inte ha en hund som kräver mer aktiv motion än den den får utav att vara med i stallet. Det har jag inte tid med..
 
Sv: Lämplig hundras

Taxar är trevliga:)

Många strävhåriga är avlade för jakt, ja. Drevjakt och grytjakt.

De korthåriga är väldigt mycket hårdare än de lång håriga. Vet en taxuppfödare som har en korthårig bara för att bli påmind om hur snälla hennes långhår är:D

De långhåriga hårar en hel del, ja.

Lycka till!:banana:

Gilly
 
Sv: Lämplig hundras

Hej Sofie

Oj det finns så många mysiga hundraser. En liten trevlig förstahund kan t ex vara papillon. En gång i tiden tyckte jag att det verkade vara en fjollig ras faktiskt,men det är gott att kunna revidera sin uppfattning. En kvinna i stallet hade tre stycken som sprang omkring och skällde och skrek och hade noll koll på vad ett hästben kunde ställa till med. Men plötsligt skaffade en av våra duktigaste ryttare en liten papillontikvalp som var helt suveränt trevlig. En värdig och förnäm lady. (Matte var som en punk-rocker) jag blev otroligt imponerad av denna lilla hund som med tiden blev väldigt duktig i b la lydnad. Så småning om skaffade jag mig en egen han-valp, som första egna hund. Har efter honom haft en till pojk. De har varit personliga,lättlärda och alerta. Siste pojken blev väldigt duktig i agillity och hoppade upp i allas skottkärror i stallet bara för att det var så kul att få åka med. Han trodde nog att han var en liten Bordercollie och följde gärna med till fåren, som hade stor respekt för honom. Cykelkorg var också perfekt för båda. jag löptränade dessutom en hel del och de hakade lätt på! I ett dragit ridhus rullar man ju bara i hop sig och stoppar nosen i den härliga svansen, eller sitter o följer vad som händer, det är också kul. I dag finns det ju dessutom så justa vintertäcken för en eventuellt frusen hund. Att sitta/ligga på ett sittunderlag går också utmärkt för en liten hund. Och på en ridhusläktare brukar det alltid finnas något trevligt knä att få krypa upp i!. Frågor du kan ställa dig inför ett förstahundsval är te x. Hur bor jag, har jag körkort eller ej, hur jobbar jag, har jag tid,har jag tid att vara valp-ledig, hur gör jag med hunden när jag börjar jobba e tc.
Lycka till!:)
 
Sv: Lämplig hundras

Jag tycker det låter som om du beskriver en Västgötaspets.:)
Supertrevlig hund!! (haft en själv)
Annars spankulerar det en hel del Cairnterrier på tävlingar häromkring, och dem kan jag också rekomendera varmt (haft en sån oxå)

Bild på Olga (min västgöte)

PICT0216.jpg


Och bild på en Cairn (inte min...)

var_071.jpg

gud va lik den sista var en westie :O Jaja väldigt sööt :D
 
Sv: Lämplig hundras

Jaha, då har vi bestämt oss och det blev tillslut en tax till. Vi är så nöjda med den vi har att vi inte kunde tänka oss någon annan lämplig ras. Men lite variation hade vi tänkt oss, och tänkte köpa en svart korthårig (den vi har nu är långhårig). Men nu är det så att vi har fått varningar om att dom ska håra mycket och därför ska vara lite jobbiga. Så nu till min fråga; hur illa är det?

Vi har två korthårstaxtikar (black and tan). Tycker inte de hårar speciellt mycket och är extremt lättskötta när det kommer till pälsvård. Har ingen jättestor erfarenhet av tax i allmänhet, men tycker att våra har ovanligt gott temperament. Kan jämföra med ett antal strävhårstaxar samt någon enstaka långhår och tycker inte att våra är speciellt tuffa, annat än när det kommer till jakt. Väldigt mysiga och goa. Enda nackdelen som jag ser det är att det är en, i mitt tycke, liten och bjäbbig ras med alldeles för mycket jaktinstinkt för min smak. Men...det är ju faktiskt sambons hundar och han använder dem till rådjursjakt ;)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 856
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp